Gå til innhold

6-åringen legger mye på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, han spiser 4 brød/korn-måltider og 1 middag.

Frokost på sfo

Lunsj på skolen

Ettermiddagsmat på sfo

Middag hjemme

Kvelds hjemme

Oppdaget at han ikke tåler laktose for et år siden og siden da har mat vært utfordrende.

Og knekkebrød med pålegg blir mykt. Det liker han ikke.

Matpakkene er det vanskeligste. Jeg skal endre litt porsjoner og litt på innhold og følge med framover. Roer ikke vektoppgangen seg så skal jeg ta kontakt med helsesøster/lege

Han er aktiv på trening og kamp- jeg er alltid med.

Og han svømmer og stuper i svømmehallen fra vi kommer til vi drar. :)

Gå til skolen skjer først om 1 år tidligst, pga skummel skolevei og høytfungerende autisme gjør ham litt uforutsigbar i trafikken.

Anonymous poster hash: eb6be...8dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville avventet litt og sett. Mange barn vokser i rykk og napp, og om 8 cm og mye det også. Er du bekymret ta kontakt med helsesøster.

Skrevet

Men er han overvektig? Er dette en tendens at han legger på seg litt for mye, eller er det noe som bare har skjedd i sommer? Som sagt av en annen her, så vokser de litt i rykk og napp. Å krisemaximere for en liten vektoppgang er ikke bra for ham og selvfølelsen.

Jeg registrerer at det nye nå er paleo-mat og at kornprodukter er er en styggedom for menneskeheten. Vi mennesker har spist mat av korn i ganske mange år, mens overvektepidemien er ganske ny i menneskenes lange historie. Å bruke 16 egg på ett brød høres veldig voldsomt ut (håper virkelig eggeplommene blir brukt til noe, ellers er det et forferdelig sløseri), selv om man blir veldig mett av brødet.

Jeg ville snakket med lege eller helsesøster om dette.

Anonymous poster hash: 43fa3...a19

Skrevet

Jeg ville først snakket med legen for å sjekke om det er noe å bekymre seg over. Gutter vikser i rykk og napp, og ikke alltid høyden henger like godt sammen med vekten. Her har gutten (5,5) veid det samme i 2 år, samtidig som han har vokst over 10 cm.

Men jeg må si at jeg reagerer på de 8 skivene med brød. Ikke at vi lever lavkarbo, men ingen av oss spiser så mye ila en dag. Gutten her er 5,5 år, i tillegg til vanlig aktivitetsnivå for alderen svømmer han en gang i uken, har turn en gang i uken, tilbringer en ettrmiddag i uken i skogen (vet ikke helt hva de gjør, de løper en del og driver med speiderting), går fjelltur eller står alpint om helgene.

Et triks jeg bruker er å tilby grønnsaker hvis han maser om at han er sulten mellom måltidene. Er han sulten spiser han det. Er det fordi han vil ha noe kosemat, venter han til neste måltid. Her spiser vi 3 hovedmåltider og en mellommåltid til vanlig og brødmat maks 2 ganger ila dagen (som regel én gang). Jeg serverer på tallerken, tvinger aldri til å spise opp men utøver en viss kontroll over hvor mye ekstra man kan få; ganske lett å se forskjellen mellom sult og "må bare ha mer fordi det smaker så godt".

Anonymous poster hash: b91a7...dfb

Skrevet

Det å sette en unge på diett, ser paleodietten er foreslått, uten å snakke med agfolk som lege og ernæringsfysiolog er direkte skummelt og potensielt farlig! Det må du ikke finne på HI.

Jeg ville forsøkt å heller begrense porsjonene, og kutte sukker til et absolutt minimum. Ja han spiser mye brød, men det gjorde da vitterlig vi også da vi vokste opp og ingen i min klasse på barneskolen på midt 80-tall var overvektig på noen som helst måte! Jeg tenker havregrøt kan være et godt alternativ for variasjonen sin del også, havre er et av de sunneste kornslagene vi har så det er ikke feil ;)

Ellers er alle dietter, inkludert lavkarbo, paleo, 5:2 osv forbeholdt voksne mennesker som faktisk kan velge livsstil selv. Det å stigamtisere en 6 åring på den måten med å gi "spesialmat" tror jeg gir et usunt forhold til kosthold. Dessuten, de aller fleste mennesker som levde i jeger-sanker grupper må ha hatt ernæringsproblemer. Hvor i heiteste helvete fikk de 16 egg til å lage "brød" av f.eks? Og mange av disse "paleo" rettene inneholder grønnsaker fra alle verdens hjørner og sesonger, så intet menneske 20,000 BC levde av den maten disse paleo-frikene putter i seg i dag, så paleo meg herogder!  

Lykke til HI :)

Anonymous poster hash: 06c5a...2ab
Skrevet

Elsker livet: Oppskrift på paleobrød/paleorundstykker:

- 360 gram kvernet hasselnøtter

- 16 eggehviter, stivpisket

- 300 gram smør, romtemperert

- 3 ts bakepulver

1. Varm ovnen til 180 grader.

2. Stivpisk eggehvitene

3. Bland sammen smør, bakepulver, hasselnøtter til smuler på størrelse med erter. Tilsett eggehvitene og bland alt godt sammen. Stekes ca. 20 minutter til de er lett gylne.

Lykke til :) Jeg ble kjempemett av bare et paleorundstykke :)

Anonymous poster hash: 1dd91...d8b

hvor mange rundstykker blir det og hvor mange graderskal det stekespå? Hva bruker du eggeplommene til?

Anonymous poster hash: 9f2da...591

Skrevet

Eggeplommene har jeg til nå kastet, men går sikkert an å bruke de i paleorundstykkene også :)

OI, det glemte jeg å skrive. Det blir ca 16 rundstykker. Tror jeg stekte de på 180 grader, men dette varierer jo fra komfyr til komfyr.

Lykke til :)

Skrevet

Spiser han virkelig 8 brødskiver per døgn? Det er helt sykt og alt for mye. Ikke rart han er overvektig. Karbohydrater er noe man virkelig legger på seg av! Gi heller animalsk fett og proteiner. Når man spiser karbohydrater må man spise ofte for å holde seg mett. Alt overskuddet av karbohydrater omdannes til fett, synd at folk flest ikke skjønner dette!

Med animalsk fett så håper jeg du mener fiskefett -for fett fra melkeprodukter og rødt kjøtt og farseprodukter er virkelig ikke sundt! -fullt av mettet fett og transfettsyrer!

Anonymous poster hash: 81219...448

Animalsk fett mener jeg fra egg, kjøtt, fisk, fjærkre. Animalsk fett (ja, mettet fett) er sunt. Det er bare helsemyndighetene som feilinformerer oss. Paleo er IKKE en diett, men en LIVSSTIL. Er enig i at farseprodukter ikke er bra, da det inneholder mye tilsetningsstoffer og skvip. Rødt kjøtt er sunt :)

Spiser selv opp til 1,5 kg rødt kjøtt i uka og er frisk som en fisk året rundt, mens mange rundt meg er mye syk, mon tro hvorfor? Noe feil med livsstilen.

Paleo er fortsatt nytt, men fler og fler får øynene opp for det. Skjønner at mange er skeptisk, siden det er en helt annen livsstil enn den myndighetene anbefaler, men jeg har i alle fall (og flere) fått ett mye bedre og friskere liv etter og ha lagt om livsstilen til paleo. Er imidlertid ikke 100 % paleo, spiser godteri i blant, men er ca 80 % paleo og korn holder jeg meg langt unna.

Skrevet

Det å sette en unge på diett, ser paleodietten er foreslått, uten å snakke med agfolk som lege og ernæringsfysiolog er direkte skummelt og potensielt farlig! Det må du ikke finne på HI.

Jeg ville forsøkt å heller begrense porsjonene, og kutte sukker til et absolutt minimum. Ja han spiser mye brød, men det gjorde da vitterlig vi også da vi vokste opp og ingen i min klasse på barneskolen på midt 80-tall var overvektig på noen som helst måte! Jeg tenker havregrøt kan være et godt alternativ for variasjonen sin del også, havre er et av de sunneste kornslagene vi har så det er ikke feil ;)

Ellers er alle dietter, inkludert lavkarbo, paleo, 5:2 osv forbeholdt voksne mennesker som faktisk kan velge livsstil selv. Det å stigamtisere en 6 åring på den måten med å gi "spesialmat" tror jeg gir et usunt forhold til kosthold. Dessuten, de aller fleste mennesker som levde i jeger-sanker grupper må ha hatt ernæringsproblemer. Hvor i heiteste helvete fikk de 16 egg til å lage "brød" av f.eks? Og mange av disse "paleo" rettene inneholder grønnsaker fra alle verdens hjørner og sesonger, så intet menneske 20,000 BC levde av den maten disse paleo-frikene putter i seg i dag, så paleo meg herogder!  

Paleo er ikke en diett, men en livsstil. Ordet diett høres skikkelig negativt ut. Jeg spiser hovedsaklig paleo, men kan fint skeie ut med godteri i blant. Både jeg og samboer spiser paleo og jeg har fortsatt til gode å høre om noen som er like mye frisk som oss. Du skriver videre at ingen i din klasse var overvektig. Det er ikke kun overvekt eller normalvekt som forteller noe om hvor sunn man er. En person med noen kilo for mye kan være sunnere enn en slank person. Det finnes f.eks. slanke personer som slett ikke er sunne, siden de inntar mye "søppelmat" og aldri trener. Derimot kan det finnes personer som har 5 kilo for mye, men som spiser sunt og trener. Å være tynn er IKKE ensbetydende med å være sunn. Der er det SÅ mange som tar feil. Vekttallet forteller ingenting om hva som skjer inni kroppen.

"Paleo-friker" skriver du, hehe, synes det høres ut som du er misunnelig for at jeg har funnet en livsstil som fungerer utmerket.

Jeg forventer ikke at alle skal bli paleoentusiast som meg, men når folk "klager" over overvekt, mye sykdom, lite energi osv, så kommer jeg gjerne med tips. Problemet er imidlertid at folk flest "vet best selv" og nekter uansett å høre.

Jeg føler at jeg har funnet en "hemmelig oppskrift" som mange går glipp av. Hører ofte rundt meg om folk som er forkjølet eller er syke av ett eller annet slag og da tenker jeg at jeg er så glad jeg slipper de problemene. Jeg har funnet løsningen for å holde meg frisk!

Skrevet

Paleo er ikke en diett, men en livsstil. Ordet diett høres skikkelig negativt ut. Jeg spiser hovedsaklig paleo, men kan fint skeie ut med godteri i blant. Både jeg og samboer spiser paleo og jeg har fortsatt til gode å høre om noen som er like mye frisk som oss. Du skriver videre at ingen i din klasse var overvektig. Det er ikke kun overvekt eller normalvekt som forteller noe om hvor sunn man er. En person med noen kilo for mye kan være sunnere enn en slank person. Det finnes f.eks. slanke personer som slett ikke er sunne, siden de inntar mye "søppelmat" og aldri trener. Derimot kan det finnes personer som har 5 kilo for mye, men som spiser sunt og trener. Å være tynn er IKKE ensbetydende med å være sunn. Der er det SÅ mange som tar feil. Vekttallet forteller ingenting om hva som skjer inni kroppen.

"Paleo-friker" skriver du, hehe, synes det høres ut som du er misunnelig for at jeg har funnet en livsstil som fungerer utmerket.

Jeg forventer ikke at alle skal bli paleoentusiast som meg, men når folk "klager" over overvekt, mye sykdom, lite energi osv, så kommer jeg gjerne med tips. Problemet er imidlertid at folk flest "vet best selv" og nekter uansett å høre.

Jeg føler at jeg har funnet en "hemmelig oppskrift" som mange går glipp av. Hører ofte rundt meg om folk som er forkjølet eller er syke av ett eller annet slag og da tenker jeg at jeg er så glad jeg slipper de problemene. Jeg har funnet løsningen for å holde meg frisk!

Forresten: Du aner tydeligvis ikke hva du snakker om. Når ble det skummelt å fore barna sine med ren og naturlig mat? Å antyde at det er skummelt, er å gå langt over streken. Det er faktisk ingen forskning som viser at det å innta kornprodukter er sunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...