Gå til innhold

6-åringen legger mye på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har vokst 8 cm og gått opp 4 kg på 4 mndr.

Spiser sunt, men som en voksen kar! Han ligger i øvre grense på vekt og jeg er redd han skal bli for tung.

Noen råd?

- han får grov brødmat, salater sammen med middag, havregryn, frukt og grønnsaker. Spiser magre kjøttprodukter.

Han er alltid sulten etter to timer, han får da en hel eller halv frukt.

Vanlig matinntak på et døgn er 8 brødskiver med div pålegg, 1-2 porsjoner middag fordelt på 5 måltider fra kl 07.30-20.00 og 2-3 frukt/grønnsaker som mellommåltid. Han ber ofte om mer enn dette, men jeg vêr ham ta seg litt vann i stedet.

Trener fotball to dager i uka, svømmer en dag i uka. Ellers må jeg ofte jage ham ut fordi han vil helst sitte i ro inne etter skolen (tidligere etter barnehagen)

Han er utholden på trampolina, løper mye.

Hva vil du anbefale?

Porsjonskontroll? Lavkarbo?

Han er nå 128 cm og 32 kg

Anonymous poster hash: eb6be...8dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt ut minst et brødmåltid med havregrøt, han får i seg alt for mye brød.

Ellers må han bevege seg, sykle til skole, venner og trening osv, minimalt med tv og spill.

Anonymous poster hash: 2792c...4e0

Gjest Julia1984
Skrevet

Aner ikke om han er stor, men ta kontakt med fastlegen eller helsesøster

Skrevet

Bytter ofte ut et brødmåltid med havregryn eller hjemmelaget knekkebrød uten mel.

Evt yoghurt med musli og oppskjært frukt.

I helgene spiser han 4 måltider og færre mellommåltider. Men Must i uka er han ekstremt sulten.

Hi

Skrevet

Ellers må han bevege seg, sykle til skole, venner og trening osv, minimalt med tv og spill.

Havregrøt er da ikke noe bedre enn brød! Bytt heller ut brød om kvelden til knekkebrød.

Min er tynn, men vi spiser ikke så mye brød dom du beskriver

Anonymous poster hash: 7edb2...3f5

Skrevet

Eh jo, havregrøt er mye sunnere enn brød. Spesielt om man koker det på vann.

Skrevet

Knekkebrød er enda bedre, spesielt som kveldsmat dom bare skal være et lett lite måltid.

Skrevet

Vi driver med porsjonskontroll på 12 åringen som og la på seg i raskt tempo (ikke tykk)

Nå begrenser vi middagen, men har alltid mye grønnsaker så sier han at han er mer sulten kan han spise så mye han vil av dette. Vi passer på han drikker vann til maten.

Forklarer han at han må kjenne om han er mett eller bare spiser fordi det er godt. Han spiser alt av grønnsaker så det er en fordel.

Matboksen på skolen er alltid helt tom. Jeg reduserte fra 2 til 1 skive. Han får alltid mye grønnsaker og bær, litt frukt og av og til en yoghurt/juice/smoothie.

Etter noen dager sa jeg til begge barna at dersom det var for lite mat i matboksen må de si fra. Begge sa det var nok!

Biola eller juice fås til frokost her, ellers vann.

Vi har tømt huset for oboy, strøssel og saus til å ha på isen osv. Det viste seg dette ble spist når vi ikke var hjemme.

Blir ikke lørdagsgodtet (alt felles) spist kaster vi resten av chipsen. Samme dersom vi bestiller pizza, når vi er ferdig kastes usunne rester ellers vil han ha det til frokost neste dag.

Alt dette gjøres selvsagt i det stille! Vi sier ikke noe om vekt. Men vi snakker litt generelt om sunn mat og at alle skal spise seg Mette og kjenne når de er mett. Alle må smake på det på tallerken, men ingen må spise opp maten om de er mett.

De må vente til neste måltid selv om de er sultne før. Da forklarer vi at du har valgt det selv med å spise lite til middag. De kan evt ta en gulrot om det er krise. Mat ca hver 3 time.

På kino får de nå velge seg en ting i tillegg til brus.

Gutten vår er veldig aktiv med treninger, men sitter mye stille hjemme. Vi er alltid på tur i helgene, svømmehall, fotballbane, skogen osv.

Anonymous poster hash: 7ef58...63a

Skrevet

Jeg ville ha gitt mye mer proteiner og fett. Da trigges ikke sulten før han trenger mer påfyll. Han vil føle seg mett lengre og være mer tilfreds. 

Skrevet

Vi driver med porsjonskontroll på 12 åringen som og la på seg i raskt tempo (ikke tykk)

Nå begrenser vi middagen, men har alltid mye grønnsaker så sier han at han er mer sulten kan han spise så mye han vil av dette. Vi passer på han drikker vann til maten.

Forklarer han at han må kjenne om han er mett eller bare spiser fordi det er godt. Han spiser alt av grønnsaker så det er en fordel.

Matboksen på skolen er alltid helt tom. Jeg reduserte fra 2 til 1 skive. Han får alltid mye grønnsaker og bær, litt frukt og av og til en yoghurt/juice/smoothie.

Etter noen dager sa jeg til begge barna at dersom det var for lite mat i matboksen må de si fra. Begge sa det var nok!

Vi har tømt huset for oboy, strøssel og saus til å ha på isen osv. Det viste seg dette ble spist når vi ikke var hjemme.

Blir ikke lørdagsgodtet (alt felles) spist kaster vi resten av chipsen. Samme dersom vi bestiller pizza, når vi er ferdig kastes usunne rester ellers vil han ha det til frokost neste dag.

Alt dette gjøres selvsagt i det stille! Vi sier ikke noe om vekt. Men vi snakker litt generelt om sunn mat og at alle skal spise seg Mette og kjenne når de er mett. Alle må smake på det på tallerken, men ingen må spise opp maten om de er mett.

De må vente til neste måltid selv om de er sultne før. Da forklarer vi at du har valgt det selv med å spise lite til middag. De kan evt ta en gulrot om det er krise. Mat ca hver 3 time.

Gutten vår er veldig aktiv med treninger, men sitter mye stille hjemme. Vi er alltid på tur i helgene, svømmehall, fotballbane, skogen osv.

Takk for godt svar.

Vi kan kanskje redusere et par måltider til en skive.

Vi tvinger ham aldri til å spise opp maten. Er man mett så stopper man. Mulig jeg få begynne å lage porsjoner til middag. Når det er tomt får man ta litt mer salat.

Skrevet

Jeg ville ha gitt mye mer proteiner og fett. Da trigges ikke sulten før han trenger mer påfyll. Han vil føle seg mett lengre og være mer tilfreds.

Kanskje bytte en skive med en neve nøtter?

Hva foreslår du til matpakka?

Skrevet

Når det gjelder fotball, er du sikker på at han er mye i bevegelse på trening?

Mannen min er fotballtrener og sier noe går på fotball uten å gjøre særlig insats. De blir verken varme eller svette. Det er så vidt det kan kalles en trening for noen av barna. Spiller de kamper står de feks mye på sidelinjen utpå banen og vil helst ikke ta ballen.

Det samme med svømming. Er han aktiv eller "flyter" han bare litt rundt i vannet?

Jeg sier IKKE at dette gjelder din sønn, men det er noe å tenke på!

Gå/sykle til skolen hver dag er bra. Evt til fotballtrening (sammen med foreldre)

Skrevet

Takk for godt svar.

Vi kan kanskje redusere et par måltider til en skive.

Vi tvinger ham aldri til å spise opp maten. Er man mett så stopper man. Mulig jeg få begynne å lage porsjoner til middag. Når det er tomt får man ta litt mer salat.

Det vi har redusert for alle i familien er potet/ris/pasta. Samme regler for alle, ikke bare 12 åringen. Alle får også likt med kjøtt/fisk. Dermed blir det tomt for alle og alle må spise grønnsaker om man vil ha mer! :-)

Skrevet

Knekkebrød er enda bedre, spesielt som kveldsmat dom bare skal være et lett lite måltid.

INGEN kornprodukter er sunne. Det er IKKE menneskemat. Les mer om paleo her: http://paleomat.com/hva-er-paleo/

Spis ren og naturlig mat. Styr unna kornprodukter, belgvekster, sukker, så får dere mer energi og bedre helse! Spiser man fett og proteiner og lite karbohydrater, holder man vekta bedre, holder seg mett lengre og sist, men ikke minst, oppnår bedre helse.

Hadde folk flest spist paleokosthold, ville mange problemer vært unngå.

Paleo fokuserer på mat som fisk, kjøtt, fjærkre, grønnsaker, frukt, bær, nøtter :) Ren og naturlig mat uten tilsetningsstoffer! Man går ikke akkurat i naturen og plukker opp en God-morgen-yoghurt, ergo er det et dårlig, fabrikkert produkt.

Anbefaler alle å gi paleo en sjanse! Synd at så mange undervurderer kosthold!

Anonymous poster hash: 1dd91...d8b

Skrevet

Kornprodukter inneholder forresten også antibeitestoffer og proteiner som kan skade tarmene. Menneskekroppen er ikke skapt for å spise korn. Korn øker risikoen for autoimmune sykdommer. Hvorfor sliter store deler av befolkningen med mageproblemer? Pga. kornproduktene.

Etter at jeg kuttet ut kornprodukter, har jeg fått ren hud, er aldri oppblåst og er frisk året rundt. Ikke rart at mange folk er syke så dårlig kosthold som inntas. Mennesket er et sykt dyr som spiser mye mat man ikke er egnet for.

Skrevet

Kanskje bytte en skive med en neve nøtter?

Hva foreslår du til matpakka?

En grov skive (eller lavkarbobrød om du orker å lage det) med smør/majones og masse kjøttpålegg, evt. ett egg. Oppskårne grønnsaker i en brødpose og gjerne en neve mandler e.l. 

Til frokost kan du gi kokt egg i skiver eller lage en omelett om han liker det. Servere med agurk, avocado i skiver, reker, majones eller hva han liker. Forskjellig spekekjøtt med en bit flatbrød med smør er et alternativ. Bruk litt rå grønnsaker han liker.

Cottage cheese som du moser med stavmikser om han ikke liker klumpene. Ha i et halvt eple i biter og dryss på litt kunstig søtning og kanel. Du kan også bruke frosne bringebær eller jordbær som du knuser litt. Spis det som en grøt/dessert. 

Det er også godt med stekt kyllingfileter i biter som du blander i f.eks amerikansk grønnsaksblanding. Du kan gjerne helle på litt fløte og koke inn på slutten. Krydre godt så det smaker. Han kan ha på litt ketchup om han liker det. Det meste kan gjøres klart på fatet dagen før. 

Ikke alltid like lett med slikt kosthold når de er så unge, da er de ofte mer kresne enn de som er eldre. Men prøver man seg frem finner man alltid noe som kan erstatte den tradisjonelle frokosten. Verre er det med matpakkene om man ikke vil skille seg nevneverdig ut. Så jeg hadde først og fremst konsentert meg om de andre måltidene.

Skrevet

Spiser han virkelig 8 brødskiver per døgn? Det er helt sykt og alt for mye. Ikke rart han er overvektig. Karbohydrater er noe man virkelig legger på seg av! Gi heller animalsk fett og proteiner. Når man spiser karbohydrater må man spise ofte for å holde seg mett. Alt overskuddet av karbohydrater omdannes til fett, synd at folk flest ikke skjønner dette!

Skrevet

Jeg baker paleobrød og det består av eggehviter, litt bakepulver, smør og kvernede hasselnøtter. Naturlig, sunt, godt og mettende. :)

Skrevet

Jeg baker paleobrød og det består av eggehviter, litt bakepulver, smør og kvernede hasselnøtter. Naturlig, sunt, godt og mettende. :)

Kan du dele en mer detaljert oppskrift?

Skrevet

Elendig forslag av deg! Alt av kornprodukter inneholder MYE karbohydrater, ergo blir han bare og fortsette å legge på seg.

Forslag til frokost: Egg, bacon og grønnsaker

Lunsj: Kyllingsalat

Mellommåltid: Nøtter, bær eller frukt

Middag: Fisk/kjøtt/fjærkre med grønnsaker

Kveldsmat: Bær med kesam/yoghurt naturell + kanel

Poteter er ikke lurt å spise hvis man vil ned i vekt, da det inneholder mye stivelse, som består av lange rekker med karbohydrater.

Det hjelper ikke trene for å gå ned i vekt om man spiser feil mat! Sats på paleokosthold og problemet vil være løst før det aner det :) Lykke til!

Skrevet

Elsker livet: Oppskrift på paleobrød/paleorundstykker:

- 360 gram kvernet hasselnøtter

- 16 eggehviter, stivpisket

- 300 gram smør, romtemperert

- 3 ts bakepulver

1. Varm ovnen til 180 grader.

2. Stivpisk eggehvitene

3. Bland sammen smør, bakepulver, hasselnøtter til smuler på størrelse med erter. Tilsett eggehvitene og bland alt godt sammen. Stekes ca. 20 minutter til de er lett gylne.

Lykke til :) Jeg ble kjempemett av bare et paleorundstykke :)

Skrevet

Elsker livet: Oppskrift på paleobrød/paleorundstykker:

- 360 gram kvernet hasselnøtter

- 16 eggehviter, stivpisket

- 300 gram smør, romtemperert

- 3 ts bakepulver

1. Varm ovnen til 180 grader.

2. Stivpisk eggehvitene

3. Bland sammen smør, bakepulver, hasselnøtter til smuler på størrelse med erter. Tilsett eggehvitene og bland alt godt sammen. Stekes ca. 20 minutter til de er lett gylne.

Lykke til :) Jeg ble kjempemett av bare et paleorundstykke :)

Tusen takk :) Hvor mange rundstykker blir det av dette? Kan du steke det som et helt brød? Lager du boller eller klapper du de flate? Ser litt mørkt på å skille så mange egg, men det får gå, jeg skal prøve med på dette. Bruker du eggeplommene til noe?

Skrevet

Å et siste spørsmål. Har du vanlig pålegg på brødet eller spiser du det uten noe på?

Skrevet

Spiser han virkelig 8 brødskiver per døgn? Det er helt sykt og alt for mye. Ikke rart han er overvektig. Karbohydrater er noe man virkelig legger på seg av! Gi heller animalsk fett og proteiner. Når man spiser karbohydrater må man spise ofte for å holde seg mett. Alt overskuddet av karbohydrater omdannes til fett, synd at folk flest ikke skjønner dette!

Med animalsk fett så håper jeg du mener fiskefett -for fett fra melkeprodukter og rødt kjøtt og farseprodukter er virkelig ikke sundt! -fullt av mettet fett og transfettsyrer!

Anonymous poster hash: 81219...448

Skrevet

Ikke hør på kostholdsråd og diettråd fra damene her inne. De færreste aner hva de snakker om og du ender lett opp med noe som er langt fra bra. Skal du gå i gang med en større kostholdsendring eller slanking av et barn, så snakk med legen først og legg en plan sammen med en ernæringsfysiolog. Ikke hopp på den første og beste dietten du blir anbefalt av en anonym dame på et nettforum.

Anonymous poster hash: 5e57e...e6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...