Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #26 Skrevet 31. august 2014 Jeg synes offentlig skole representerer så mye mer enn hva som fremstilles her. Mangfoldet fra ulike "klassesamfunn", tilhørighet til nabobarn og idrettskamerater. Jeg synes ikke barna må ha det beste av det beste hele tiden, men lære seg å tilpasse seg samfunnet i sin helhet. Vi kan kjøpe alt ungen vil ha vi, han kan ha top nodge i det meste, men vi ønsker selvsagt at han skal se verdien i ting, at ingenting kommer gratis. Han er også en liten gluping vil jeg si, men det viktigste for meg er ikke bare å utvikle seg intellektuelt men også erverve seg ferdigheter som gjør at når han skal ut i arbeidslivet, at han da har lært seg ferdigheter som å justere seg, tilpasse seg og fortsette selv når det er "dårlig/kjedelig" og ikke tipp topp standard. At vi faktisk også må vente på et venterom fremfor å dra på volvat. Jeg mener de får så mye gratis taus kunnskap i offentlig skole. Jeg synes også at barna må lære å fortsette selv om de kjeder seg, men jeg er ikke enig i at den offentlige skolen lærer barna det. Da jeg gikk på skolen kjedet jeg meg grønn for det gikk for sakte. Hvis jeg gjorde mitt beste og var engasjert fikk jeg alltid beskjed om å stoppe å lese eller gjøre oppgaver for vi måtte vente på de andre. Og det var ikke mulighet til å fordype seg i stoff. Vi besvarte spørsmålene på side 54 og skrev ned det som sto på side 52. Vi ble aldri oppfordret til å finne nye kilder og skrive våre egne tanker og refleksjoner. Resultatet ble at jeg aldri gjorde noe. Bare satt i et hjørne og tegnet for det meste, og ofte skulka jeg. Mens på fritiden leste jeg bøker om Martin Luther King, Winnie Mandela og Ghandi og var kjempeglad i kultur, historie, språk og filosofi og egentlig også veldig glad i matte og naturfag. Men jeg har store huller i allmenkunskapen. Selv om jeg faktisk har alle bøkene fra skoletiden enda. Jeg stjal dem fordi jeg ville lese dem en dag og tenkte det var kjekt å ha dem i skapet. Med den interessen og det ønsket om å lære burde jeg vært en favorittelev, men jeg ble et "problembarn" som ikke klarte å sitte stille, og gikk ut fra ungdomsskolen med helt ok karakterer. Mest 3 og 4. Begge søstrene mine opplevde det samme, bare de var flinkere til å sitte stille så de ble ikke "problembarn" og gikk ut med flest 5. Og mitt inntrykk er at historien min ikke er spesiell i det hele tatt. Før den offentlige skolen endrer tilnærmingen til læring vil det alltid være sånn. Det hører med til historien at jeg begynte på Steinerskolen da jeg begynte på vg og der legger de opp undervisningen helt annerledes. Man har samme undervisningsfag hver morgen i 3-4 uker og timen er lagt opp som en slags forelesning. Du får stille spørsmål og det er åpent for diskusjon og så må du ta notater og bearbeide stoffet, før du lager din egen "silkebok" (=ligner på en innlevering) der du med egne ord forteller om stoffet. Så blir du oppfordret til å ta med andre kilder og egne refleksjoner. Det er en helt annen måte å lære på. Og alle får lære i sitt eget tempo. Anonymous poster hash: e0b78...b42
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #27 Skrevet 31. august 2014 Jeg synes offentlig skole representerer så mye mer enn hva som fremstilles her. Mangfoldet fra ulike "klassesamfunn", tilhørighet til nabobarn og idrettskamerater. Jeg synes ikke barna må ha det beste av det beste hele tiden, men lære seg å tilpasse seg samfunnet i sin helhet. Vi kan kjøpe alt ungen vil ha vi, han kan ha top nodge i det meste, men vi ønsker selvsagt at han skal se verdien i ting, at ingenting kommer gratis. Han er også en liten gluping vil jeg si, men det viktigste for meg er ikke bare å utvikle seg intellektuelt men også erverve seg ferdigheter som gjør at når han skal ut i arbeidslivet, at han da har lært seg ferdigheter som å justere seg, tilpasse seg og fortsette selv når det er "dårlig/kjedelig" og ikke tipp topp standard. At vi faktisk også må vente på et venterom fremfor å dra på volvat. Jeg mener de får så mye gratis taus kunnskap i offentlig skole. Ja det er sant. De lærer seg å leve med dårlig kvalitet. De lærer seg å være middelmådige og at det ikke er noe vits å stille krav eller ha forventninger. De lærer seg at "budsjett" er et supert motargument som vil stoppe en hver diskusjon om å bli bedre. Anonymous poster hash: e149c...9b4 Hvordan speiler privatskolene samfunnet da? Når de er ferdig på skolen og skal ut i arbeidslivet? Hvor kommunene og bedriftene sliter mer og mer med dårligere rammevilkår og dårlig økonomi.Ingen der feier bane for deg, der må du spille på andre ferdigheter og samtidig mestre å tilpasse deg de små vilkårene som er satt, og mennesker fra ulike miljø. Hvordan er det representabelt videre? Tja, Jens Stoltenberg, Ari Behn, Jonas Gahr Støre, Jon Almaas (bare menn her ser jeg ), de gikk jo alle på Steinerskolen. Synes de har klart seg bra. Men nå er jo ikke 3-5 stykker representable for alle som går ut av alle privatskoler da. Men jeg har på inntrykk av at de aller fleste går ut med en minst like sterk evne til å tilpasse seg. Når ting blir tilpasset for deg i barndommen ser du jo hvordan de voksne gjør det. Og barn lærer det de ser. Anonymous poster hash: e0b78...b42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå