Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #1 Skrevet 30. august 2014 men ikke jeg! Vi har vidt forskjellig syn på skolegangen. Jeg elsket skolen,og barnehagen og synes at barna fra samme del av byen skal helst gå på samme skole. Skoleveien var jo artig! Det var lærere som jeg likte og de som jeg likte mindre, men de fleste var ålreit! Men han likte tydeligvis ikke skolen, har ikke venner fra den tiden, så vidt jeg vet. Han snakker aldri om skoletiden. OG nå ønsker han at barna skal gå på privatskole når den tid kommer! Han synes at den offentlige skolen er ikke god nok. For det meste synes jeg at barna skal ta intiativ til læring, de også. Ingen kan lære dem noe hvis de selv ikke ønsker, uansett hvor god lærer er! Vi har vært på en bursdag der barna var fra en privat skole. Jeg vil rett og slett ikke å omgås slike foreldre....Vil helst ikke kommentere barna det er jo foreldrenes ansvar å oppdra dem. Anonymous poster hash: d6ad3...1f5
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #2 Skrevet 30. august 2014 Har man råd til det og har en privatskole i nærheten som har et godt rykte hadde jeg ikke nølt med å sende barna mine dit. Det er lite informasjon å hente ut infra innlegget dit som virker noe umodent skrevet. Hvis du prøvde å få frem et poeng så kan du kanskje ordlegge deg annerledes? Anonymous poster hash: 8db26...fe4
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #3 Skrevet 30. august 2014 Hva slags privatskole tenker han på da? En dyr en uten statstøtte, som internasjonal skole? En med en annen pedagogikk som Steinerskolen? En med utvidet kristen formål paragraf type kristen friskole? Anonymous poster hash: ea5c3...6a3
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #4 Skrevet 30. august 2014 Jeg tenker det avhenger av flere ting, hvorav ikke minst nivået på nærskolen og de aktuelle privatskolene har betydning. I byen hvor jeg bor finnes det skolekretser hvor jeg heller ville ha flyttet eller sendt barnet på privatskole, enn å la hn gå på nærskolen...men siden vi valgte bosted basert på blant annet skolekrets, blir det nok nærskole. Så, hvis det er sånn at nærskolen ikke er så bra, kunne jeg vurdert det samme - men da må privatskolen være et reelt bedre alternativ. Anonymous poster hash: 317ca...96a
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #5 Skrevet 30. august 2014 HI her. Jeg er litt opphissa på grunn av det. Vil rett og slett ikke å sende barna til privatskolen. Han ønsker en dyr internasjonal skole. Men penger har ikke noe med saken å gjøre. Jeg ser ingenting feil med offentlig skole! Altså, det er alltid problemer men ikke så store at man ikke kan klare seg. Anonymous poster hash: d6ad3...1f5
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #6 Skrevet 30. august 2014 Men hvorfor ønsker han den internasjonale skolen? Hvis det kun er fordi han har dårlige erfaringer selv, er nå det en ting. Men hvis den lokale skolen har et genuint (veldig) dårlig rykte, og den internasjonale et godt, kan jeg jo forstå holdningen.... Anonymous poster hash: 317ca...96a
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #7 Skrevet 30. august 2014 Men hvorfor ønsker han den internasjonale skolen? Hvis det kun er fordi han har dårlige erfaringer selv, er nå det en ting. Men hvis den lokale skolen har et genuint (veldig) dårlig rykte, og den internasjonale et godt, kan jeg jo forstå holdningen.... Anonymous poster hash: 317ca...96a Han synes generelt at den offentlige skolen er dårlig, også den som er rett i våres nabolag. Jeg ser ikke helt det problemet siden barnet har gått i barnehagen med barna som skal på den skolen, lærere er gjennomsnittlig. Det er ikke mange utlendinger her, om noen sikter til det. Kanskje roma-folk, men ikke mer en 1-2 personer her og der og vi har ikke erfart noen store problemer med dem i vår nabokrets. På en måte synes han at en må betale læreren bedre lønn for at han/hun skal gjøre bedre innsats. Folk som elsker sin jobb, de elsker den. De som jobber bare for lønna si, større eller mindre, de ønsker jeg ikke for mine barn uansett hvilken skole de går på! Anonymous poster hash: d6ad3...1f5
Måbaresi... Skrevet 30. august 2014 #8 Skrevet 30. august 2014 HI her. Jeg er litt opphissa på grunn av det. Vil rett og slett ikke å sende barna til privatskolen. Han ønsker en dyr internasjonal skole. Men penger har ikke noe med saken å gjøre. Jeg ser ingenting feil med offentlig skole! Altså, det er alltid problemer men ikke så store at man ikke kan klare seg. Anonymous poster hash: d6ad3...1f5 Men ønsker du ikke noe mer for barna dine enn at de skal ''klare seg''? Jeg for min del ønsker at skolen skal være et sted der barna kan utfolde seg, bryne seg, vokse følelsesmessig så vel som intellektuelt. Jeg ønsker at skolen skal være et sted der barna mine blir de beste versjonene av seg selv. Den offentlige skolen du gikk på som barn var åpenbart det for deg, men det var det ikke for mannen din. Men det spiller for så vidt ikke så stor rolle. Det viktige spørsmålet er vel: Er den offentlige skolen barna dine sogner til en slik plass?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #9 Skrevet 30. august 2014 Jeg syns du argumenterer dårlig for din mening og er enig med mannen din. Hvis den offentlige skolen er grei nok, men har sine feil og mangler så ville jeg helt klart valgt den internasjonale skolen så lenge den har et godt rykte, ligger i en akseptabel avstand fra hjemmet og lommeboka ikke påvirkes negativt i stor grad. Hvorfor nøye seg med "grei nok" dersom man har råd til noe bedre? Jeg vil tro at den internasjonale skolen vil gi barnet bedre læringsutbytte i nåtiden, men også et bedre grunnlag for videre studier senere i livet. Anonymous poster hash: 8db26...fe4
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #10 Skrevet 30. august 2014 Det kommer vel litt an på. Her er jeg superfornøgd med den offentlige skolen, har kun positive erfaringer. Men... Hadde jeg bodd et av de stedene der 93% av elevene er minoritetsspr. ville jeg kanskje vurdert det (selv om jeg hater å innrømme det). Anonymous poster hash: 587ed...8f9
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #11 Skrevet 30. august 2014 Hvordan vet han at den offentlige skolen er dårlig? Har han undersøkt det, eller er det noe han bare tror? Jeg er strålende fornøyd med offentlig skole: engasjerte lærere og fornøyde barn. Det er ikke slik at barna "bare klarer seg", de har et godt tilbud, trives og lærer mye, både faglig og sosialt. En dyr internasjonal skole ville jeg ihvertfall ikke ha barna mine i, der tror jeg man fort kan ende opp med å leve i sin egen lille boble. Jeg kunne vurdert skoler som Steinerskolen og Montessoriskolen hvis jeg MÅTTE velge noe utenom offentlig skole. Anonymous poster hash: 2cf0e...4e7
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #12 Skrevet 31. august 2014 Vi har det nesten motsatt hos oss, der er det jeg som ønsker privatskole for gutten og mannen som i utgangspuntket støtter norsk offentlig skole (normalt, begge foreldrene var lærere). Men han han har faktisk endret mening i det siste, av flere årsaker. For det første har han hørt mye fra sin mor om hvordan forholdene har endret seg siden hans tid, og ikke til det beste. Hun tok AFP i stede for å ta en ny klasse, hun var lei av å måtte drive barneoppdragelse og sosialarbeidstjeneste i tillegg (i stedet?) for å være lærer. For det andre ser vi hvordan det går med våre nevøer, alle barn av ressurssterke foreldre som har fått alt som skulle til for å klare seg bra i livet utenom å bli pushet på skolen. De skulle liksom finne ut av det selv. Vel, ingen av de er naver, men utenom det gjør de ikke mye stort. Saken er at jeg ikke tror at menneske er født med lysten til å anstrenge seg mot et mål, jeg tror det er noe barn må lære på et eller annet tidspunkt. Og både mannen og jeg tror at livet i fremtiden kan komme til å bli en del vanskeligere enn i dag, og at vi ikke gjør barna en tjeneste om vi ikke forberedem dem på det. En ting vi ser i utlandet, er ikke bare at barna kan mer skolefag, men særlig at de er mer disiplinert og arbeidsomme, og at de er flinkere til å utsette belønning og moro. De er mye bedre rustet for hard tider enn oss. En annen ting er at vi flytter en del for jobben, og jeg synes norske skoler er altfor preget av stabilitet, helt til det blir et problem. Jeg liker blant annet ikke at man går i samme klasse med samme lærer over flere år; det gjør det vanskeligere for de som kommer og går av ulike grunner, det fremmer ekskludering og homogeneitet fremfor inkludering og mangfold, og de som har en skeiv start kan slite i flere år etterpå. Dessuten er systemet ikke lett å transportere til utlandet, og vi er tilbøyelig til å tilbringe noen år i utlandet med jevne mellomrom. Til slutt har vi funnet ut ila det siste året at gutten har høy IQ, og ingen av oss har stort tillitt til at han vil få individuell tilpasset opplæring. Vi vet hvor mye en lærer må gjøre i den norske skolen, tviler på at det er tid og ressurser til å ta seg av den lille 4-språklige nerden der borte i hjørnet, særlig siden han ikke bråker eller finner på noe tull. Han kjeder seg bare i hjørnet sitt, akkurat som ha gjorde i bhg. Så ja, i det store og hele støtter jeg din mann. Det er faktisk mulig å oppdra et sympatisk, ikke bortskjem barn som går på privatskole. Akkurat som det er mulig å oppdra drevne barn på offentlig skole. Man må bare velge det som er best for sitt eget barn og for sin egen familie, og tenke på barnets femtid. For vår del har vi landet på Montessori (utland) og er KJEMPE fornøyde. Gutten har blomstret som han aldri gjorde i Norge. Når vi kommer tilbake skal vi vurdere om vi fortsetter Montessori, går til fransk skole eller forsøker offentlig skole (evt. med ekstra undervisning på siden for å beholde språkene). Men jo mer tiden går, jo mer vi heller mot privat, det må jeg innrømme. Anonymous poster hash: de4e3...698
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #13 Skrevet 31. august 2014 De internasjonale skolene er ikke noe bra ift dette med å få venner. Mange av barna som går på slike skoler går der fordi foreldrene jobber her i landet i et begrenset tidsrom. Så hvis mannen din tror at barnet deres kommer til å takle at H'n får en bestevenn som drar, og det gjerne skjer hele tiden, så går det nok bra. Klassene i en slik privatskole er med andre ord lite stabile. Personlig ville jeg ikke sendt barna mine på privatskole med mindre barna mine hadde blitt mobbet ved nærskolen. Anonymous poster hash: 99bf7...681
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #14 Skrevet 31. august 2014 Enig med mannen din. Har valgt privatskole selv. Anonymous poster hash: afcee...d41
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #15 Skrevet 31. august 2014 Forstår deg godt. Nærmiljø og det sosiale er faktisk utrolig viktig, kanskje vel så viktig som det faglige de første årene av skolen og ofte mister man dette på privatskoler fordi alle ungene kjøres fra forskjellige kanter av byen til skolen, så det er vanskelig å få venner i lokalmiljøet. Jeg hadde tatt denne kampen med min mann, og krevd offentlig skole de første 7 årene. Ville kun vurdert privatskole dersom barnet ikke hadde det bra på skolen sosialt eller om nivået var helt horribelt, ungene lærte ikke de grunnleggende verktøyene lese, skrive regne osv. Fra ungdomsskolen blir det faglige mye mer sentralt, så her kan jeg forstå mannen mer. Internasjonal skole er kjent for å ha et særdeles høyt faglig nivå, hadde absolutt kunnet sent min unge der. Men noe religiøst vissvass (kristne privatskoler) eller alfabetdansing i flagrende gevanter (steinerskolen) hadde jeg ALDRI sent ungen min på, heller offentlig skole! Anonymous poster hash: 0cc31...7eb
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #16 Skrevet 31. august 2014 Med "klare seg" mener jeg at jeg gikk ut av den norske skolen med masse venner,stortsett gode minner,gode lærere,sterk nok faglig at jeg avsluttet 5årig farmasistudiet uten problemer. Det mener jeg med klare seg. Jeg tror ikke på at læreren er hovedperson i læringsprosessen men barnet selv. Mannens bror har sitt barn på privatskolen og det tankesettet er litt annerledes for meg. De isolerer barnet fra nærmiljøet. Det er engod ide at barnet starter på offentlig skole til fjerde klasse eller så,så får vi se an. Anonymous poster hash: d6ad3...1f5
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #17 Skrevet 31. august 2014 Våre barn går på en internasjonal skole, men vi er så heldig at det er gangavstand dit. Dette har ikke bare med vår gode økonomi å gjøre, men også for barnas del. Jeg tror at de private skolene har et helt annet system, og dem har mer ressurser til å se hver og ett barn. Våre har veldig gode resultater, prater flytende engelsk og har fått fantastiske utfordringer som aldri ville skjedd på en offentlig skole. Selvfølgelig er det mange fordeler og ulemper med begge deler, men vi ser flere fordeler med privatskole og valget falt på det. Det koster, men for oss er det verdt det. Anonymous poster hash: d5afb...4a8
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #18 Skrevet 31. august 2014 Er enig med mannen din. Gikk selv på en av de beste offentlige skolene, men ble aldri utfordret og kjedet meg i flere år til jeg til slutt begynte å skulke for å slippe skole. Jeg lærte mer hjemme ved egen vilje enn i et klasserom. Jeg kommer til å sende mine barn på privatskole. Anonymous poster hash: 187b5...bd5
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #19 Skrevet 31. august 2014 På barneskolen mener jeg offentlig skole er ok. Deretter vil jeg vurdere privatskole. Enig med mannen din. Forøvrig synes jeg det høres ut som dere baserer diskusjonen altfor mye på følelser. Dere har åpenbart undersøkt altfor lite om de to alternativene. Anonymous poster hash: e149c...9b4
Twintipp og himmelblå Skrevet 31. august 2014 #20 Skrevet 31. august 2014 Jeg synes offentlig skole representerer så mye mer enn hva som fremstilles her. Mangfoldet fra ulike "klassesamfunn", tilhørighet til nabobarn og idrettskamerater. Jeg synes ikke barna må ha det beste av det beste hele tiden, men lære seg å tilpasse seg samfunnet i sin helhet. Vi kan kjøpe alt ungen vil ha vi, han kan ha top nodge i det meste, men vi ønsker selvsagt at han skal se verdien i ting, at ingenting kommer gratis. Han er også en liten gluping vil jeg si, men det viktigste for meg er ikke bare å utvikle seg intellektuelt men også erverve seg ferdigheter som gjør at når han skal ut i arbeidslivet, at han da har lært seg ferdigheter som å justere seg, tilpasse seg og fortsette selv når det er "dårlig/kjedelig" og ikke tipp topp standard. At vi faktisk også må vente på et venterom fremfor å dra på volvat. Jeg mener de får så mye gratis taus kunnskap i offentlig skole.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #21 Skrevet 31. august 2014 Jeg synes offentlig skole representerer så mye mer enn hva som fremstilles her. Mangfoldet fra ulike "klassesamfunn", tilhørighet til nabobarn og idrettskamerater. Jeg synes ikke barna må ha det beste av det beste hele tiden, men lære seg å tilpasse seg samfunnet i sin helhet. Vi kan kjøpe alt ungen vil ha vi, han kan ha top nodge i det meste, men vi ønsker selvsagt at han skal se verdien i ting, at ingenting kommer gratis. Han er også en liten gluping vil jeg si, men det viktigste for meg er ikke bare å utvikle seg intellektuelt men også erverve seg ferdigheter som gjør at når han skal ut i arbeidslivet, at han da har lært seg ferdigheter som å justere seg, tilpasse seg og fortsette selv når det er "dårlig/kjedelig" og ikke tipp topp standard. At vi faktisk også må vente på et venterom fremfor å dra på volvat. Jeg mener de får så mye gratis taus kunnskap i offentlig skole. Ja det er sant. De lærer seg å leve med dårlig kvalitet. De lærer seg å være middelmådige og at det ikke er noe vits å stille krav eller ha forventninger. De lærer seg at "budsjett" er et supert motargument som vil stoppe en hver diskusjon om å bli bedre. Anonymous poster hash: e149c...9b4
Twintipp og himmelblå Skrevet 31. august 2014 #22 Skrevet 31. august 2014 Jeg synes offentlig skole representerer så mye mer enn hva som fremstilles her. Mangfoldet fra ulike "klassesamfunn", tilhørighet til nabobarn og idrettskamerater. Jeg synes ikke barna må ha det beste av det beste hele tiden, men lære seg å tilpasse seg samfunnet i sin helhet. Vi kan kjøpe alt ungen vil ha vi, han kan ha top nodge i det meste, men vi ønsker selvsagt at han skal se verdien i ting, at ingenting kommer gratis. Han er også en liten gluping vil jeg si, men det viktigste for meg er ikke bare å utvikle seg intellektuelt men også erverve seg ferdigheter som gjør at når han skal ut i arbeidslivet, at han da har lært seg ferdigheter som å justere seg, tilpasse seg og fortsette selv når det er "dårlig/kjedelig" og ikke tipp topp standard. At vi faktisk også må vente på et venterom fremfor å dra på volvat. Jeg mener de får så mye gratis taus kunnskap i offentlig skole. Ja det er sant. De lærer seg å leve med dårlig kvalitet. De lærer seg å være middelmådige og at det ikke er noe vits å stille krav eller ha forventninger. De lærer seg at "budsjett" er et supert motargument som vil stoppe en hver diskusjon om å bli bedre. Anonymous poster hash: e149c...9b4 Hvordan speiler privatskolene samfunnet da? Når de er ferdig på skolen og skal ut i arbeidslivet? Hvor kommunene og bedriftene sliter mer og mer med dårligere rammevilkår og dårlig økonomi. Ingen der feier bane for deg, der må du spille på andre ferdigheter og samtidig mestre å tilpasse deg de små vilkårene som er satt, og mennesker fra ulike miljø. Hvordan er det representabelt videre?
Twintipp og himmelblå Skrevet 31. august 2014 #23 Skrevet 31. august 2014 Jeg synes offentlig skole representerer så mye mer enn hva som fremstilles her. Mangfoldet fra ulike "klassesamfunn", tilhørighet til nabobarn og idrettskamerater. Jeg synes ikke barna må ha det beste av det beste hele tiden, men lære seg å tilpasse seg samfunnet i sin helhet. Vi kan kjøpe alt ungen vil ha vi, han kan ha top nodge i det meste, men vi ønsker selvsagt at han skal se verdien i ting, at ingenting kommer gratis. Han er også en liten gluping vil jeg si, men det viktigste for meg er ikke bare å utvikle seg intellektuelt men også erverve seg ferdigheter som gjør at når han skal ut i arbeidslivet, at han da har lært seg ferdigheter som å justere seg, tilpasse seg og fortsette selv når det er "dårlig/kjedelig" og ikke tipp topp standard. At vi faktisk også må vente på et venterom fremfor å dra på volvat. Jeg mener de får så mye gratis taus kunnskap i offentlig skole. Ja det er sant. De lærer seg å leve med dårlig kvalitet. De lærer seg å være middelmådige og at det ikke er noe vits å stille krav eller ha forventninger. De lærer seg at "budsjett" er et supert motargument som vil stoppe en hver diskusjon om å bli bedre. Anonymous poster hash: e149c...9b4 Hvordan speiler privatskolene samfunnet da? Når de er ferdig på skolen og skal ut i arbeidslivet? Hvor kommunene og bedriftene sliter mer og mer med dårligere rammevilkår og dårlig økonomi. Ingen der feier bane for deg, der må du spille på andre ferdigheter og samtidig mestre å tilpasse deg de små vilkårene som er satt, og mennesker fra ulike miljø. Hvordan er det representabelt videre?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #24 Skrevet 31. august 2014 Jeg har venner og bekjente som har gått begge veier. Noen har hatt barn i offentlig skole og så sendt dem på Steiner/Int. skole. Dette fordi barna ikke fikk nok utfordringer og for å få en annen ro og rytme på skoledagen. men så vet jeg og om de som har hatt barn på Steinerskole som har gått over til den offentlige skolen. Tror det er svært varierende kvalitet på Steinerskolene, og alle passer heller ikke inn der. Vi har en ung jente i familien som går på internasjonal skole. Dette fungerer fint, hun er svært skoleflink. Men, det sosiale blir ikke helt det samme, klassene er små, barna flytter og hun er ikke en del av et "normalt" ungomsmiljø slik hun godt kunne vært. Jeg personlig ønsker at mine barn skal gå på offentlig skole så sant dette fungerer. Jeg ser stor veri i å ha et nærmiljø, være en av gutta på ..... Tror og at de som går på privatskole ikke på samme måte vil identifisere seg med majoriteten. Anonymous poster hash: b8942...355
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #25 Skrevet 31. august 2014 Jeg synes offentlig skole representerer så mye mer enn hva som fremstilles her. Mangfoldet fra ulike "klassesamfunn", tilhørighet til nabobarn og idrettskamerater. Jeg synes ikke barna må ha det beste av det beste hele tiden, men lære seg å tilpasse seg samfunnet i sin helhet. Vi kan kjøpe alt ungen vil ha vi, han kan ha top nodge i det meste, men vi ønsker selvsagt at han skal se verdien i ting, at ingenting kommer gratis. Han er også en liten gluping vil jeg si, men det viktigste for meg er ikke bare å utvikle seg intellektuelt men også erverve seg ferdigheter som gjør at når han skal ut i arbeidslivet, at han da har lært seg ferdigheter som å justere seg, tilpasse seg og fortsette selv når det er "dårlig/kjedelig" og ikke tipp topp standard. At vi faktisk også må vente på et venterom fremfor å dra på volvat. Jeg mener de får så mye gratis taus kunnskap i offentlig skole. HI her! Akkurat! Den offentlige skolen beskrives som om bare loosere går dit, at man ikke kan ha universitetsdiplom etter den offentlige skolen, men for det meste er det akkurat disse barna som går på universitet!Om jeg ikke hadde venner, gikk sammen med dem til og fra skolen, lekte med dem etter skolen, spilte ball osv DA ville jeg si at skolen var gørrkjedelig. Og jeg var en veldig god elev hele veien! Selvsagt gjorde systemet feil ved å ikke tilrettelegge pensum til meg som kjedet seg noe i timene fordi jeg kunne stoffet men alt i alt, jeg elsket skolen, læringen, skoleveien, venner. Skolen er så mye mer enn bare læring! Anonymous poster hash: d6ad3...1f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå