Gå til innhold

Jeg gir opp...folk vil jo ikke ha arvetøy!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Men likevel klager folk på bensinprisene, på skattenivået, på at det er dyrt med alkohol og tobakk, på bompengefinansiering, osv osv osv.

 

Anonymous poster hash: 08471...ca6

 

Hva mener du? Mener du at vi ikke kan klage på dette fordi vi ikke vil bruke arveklær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med HI. Har masse tøy som jeg egentlig skulle ta vare på, men blir jo litt med 5 barn ;) Hadde mye klær jeg enten gav bort eller solgte for nesten ingenting. Snakk om kjoler som var brukt kanskje 1 eller 2 ganger, ull som knapt var brukt og diverse. Er ganske kresen så tilbyr ikke slitte klær. Ingen som ville ha.

Gav også bort emmaljunga edge duo vognen min. (brukt til et barn) Var et feste som måtte byttes, men ellers kjempe fin. Ingen som var interessert. Ganske overrasket. Skulle tro kanskje ende studenter feks. hadde litt dårlig råd.



Anonymous poster hash: 0e175...a09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men likevel klager folk på bensinprisene, på skattenivået, på at det er dyrt med alkohol og tobakk, på bompengefinansiering, osv osv osv.

Anonymous poster hash: 08471...ca6

 

Hva mener du? Mener du at vi ikke kan klage på dette fordi vi ikke vil bruke arveklær?

Joda, bare klag i vei men ha i bakhodet at de aller fleste klager på at ting er dyrt og at de har dårlig råd, uten å virkelig tenke på sitt eget forbruk. Kjøpe nye klær til en baby fordi det er feil farge, snitt, en blondekant på ermet? Det er et luksusproblem som vi i rike Norge kan bry oss om.

 

Personlig synes jeg miljøperspektivet burde påvirket folks valg. Kloden skal videre til våre barn, og vi vil vel våre barn det best? Det beste de kan få er en jord som man kan leve på, puste lufta, drikke vannet...forbruket i verden er dessverre ikke holdbart i lengden. Synd at våre barn vil bli lidende for våre valg, om 50 år.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: b7309...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldig å fikk låne en stor mengde småbarnsklær fra kusinen min. Kjøpte nesten ikke klær de to første årene. Som takk for lånet fikk hun med mye av det nye jeg fikk/kjøpte underveis. Var det veldig slitt gikk det i bossen. 

 

Har fått tilbud fra noen andre også og der var klærne veldig utvasket og slitt tok ikke imot4 så mye derifra. 

 

Så ja er litt kresen, men blir veldig glad for å arve eller låne spesielt i babyperioden når klærne ikke slites. 

 

4 åringens klær nå derimot spares til eventuelt nestemann ellers går det i redesign kassa eller bosset om det er veldig slitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko derimot arves konsekvent ikke og leveres til fretex når poden har vokst ut av de. Unntaket er pensko som knapt er brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Men likevel klager folk på bensinprisene, på skattenivået, på at det er dyrt med alkohol og tobakk, på bompengefinansiering, osv osv osv.

Anonymous poster hash: 08471...ca6

Hva mener du? Mener du at vi ikke kan klage på dette fordi vi ikke vil bruke arveklær?

Joda, bare klag i vei men ha i bakhodet at de aller fleste klager på at ting er dyrt og at de har dårlig råd, uten å virkelig tenke på sitt eget forbruk. Kjøpe nye klær til en baby fordi det er feil farge, snitt, en blondekant på ermet? Det er et luksusproblem som vi i rike Norge kan bry oss om.

 

Personlig synes jeg miljøperspektivet burde påvirket folks valg. Kloden skal videre til våre barn, og vi vil vel våre barn det best? Det beste de kan få er en jord som man kan leve på, puste lufta, drikke vannet...forbruket i verden er dessverre ikke holdbart i lengden. Synd at våre barn vil bli lidende for våre valg, om 50 år.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: b7309...9fe

 

Jeg klager ikke, syns skattenivået er helt greit. Når vi snakker om klær tror jeg ikke noen sekker med klær som gis til fretex eller til et fattig land istedet for å sirkulere her i landet, er det store problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er frekt å gi bort klær som er slitt. Jeg tar gjerne imot pent brukt tøy - men ikke blått til jenta mi nei.

 

Anonymous poster hash: 929cc...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at isteden for å kaste klær som er litt slitt eller nuppete, så kan man gi det til veldedige organisasjoner som drar til land i østeuropa og gir det til barn som ikke har mer klær enn det de står og går i. Dette er barn som ikke bryr seg om et pittelite hull eller at plagget er litt utvasket. De stråler om de får noe nytt som kan varme kroppen deres <3 tenk på de når dere vurderer å kaste noe. Vi har det altfor godt her i Norge.....

 

Anonymous poster hash: f4497...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikkje nei til å arve pent brukt tøy, men godt brukt tøy står jeg over. Jeg venter vår første, og vi har ventet nesten fem år og tre ivf forsøk på babyen, og jeg har elsket å få kjøpe babytøyet.

Jeg kjøper ikke mye tøy, heller noe dyrere, mye økologisk bomull og rene produkter, og tr igjen litt på miljøvennligheten der.

Men jeg er nøye på stoffer til meg selv også, og arver hvis det er "riktig" stoff til meg selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt bort babyklær til venninna mi. Hun ga meg klær da jeg fikk nr 2.og så ga jeg klærna til henne da hun fikk nr 2. I tillegg lånte vi til henne det meste av utstyr. Begge familier har mer enn god økonomi. Jeg ser ikke noen poeng i å kjøpe altalt nytt bare for å bruke det noen få ganger. Jeg kjøper en del også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at isteden for å kaste klær som er litt slitt eller nuppete, så kan man gi det til veldedige organisasjoner som drar til land i østeuropa og gir det til barn som ikke har mer klær enn det de står og går i. Dette er barn som ikke bryr seg om et pittelite hull eller at plagget er litt utvasket. De stråler om de får noe nytt som kan varme kroppen deres <3 tenk på de når dere vurderer å kaste noe. Vi har det altfor godt her i Norge.....

 

Anonymous poster hash: f4497...b26

 

Har du noen eksempel på hvor man kan henvende seg? Eneste jeg har funnet var en organisasjon som skulle ha betaling for å ta imot klærne... Skulle gjerne gitt dem både ubrukte og nesten ubrukte klær jeg, hvis jeg kunne gjort det gratis.

 

 

Jeg opplever forresten ikke at folk ikke vil ha arvetøy, jeg har fått gitt bort alt på første forsøk, og mottakeren ble kjempeglad. Men dette er klær som er brukt til ett barn som hadde altfor mye klær og bare så vidt fikk prøvd hvert plagg. :P Man vil jo helst ha myke og fine klær på babyen sin, i alle fall når det er så billig å kjøpe nytt.

 

Anonymous poster hash: 48f68...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Husk at isteden for å kaste klær som er litt slitt eller nuppete, så kan man gi det til veldedige organisasjoner som drar til land i østeuropa og gir det til barn som ikke har mer klær enn det de står og går i. Dette er barn som ikke bryr seg om et pittelite hull eller at plagget er litt utvasket. De stråler om de får noe nytt som kan varme kroppen deres <3 tenk på de når dere vurderer å kaste noe. Vi har det altfor godt her i Norge.....

 

Anonymous poster hash: f4497...b26

 

Har du noen eksempel på hvor man kan henvende seg? Eneste jeg har funnet var en organisasjon som skulle ha betaling for å ta imot klærne... Skulle gjerne gitt dem både ubrukte og nesten ubrukte klær jeg, hvis jeg kunne gjort det gratis.

 

 

Jeg opplever forresten ikke at folk ikke vil ha arvetøy, jeg har fått gitt bort alt på første forsøk, og mottakeren ble kjempeglad. Men dette er klær som er brukt til ett barn som hadde altfor mye klær og bare så vidt fikk prøvd hvert plagg. :P Man vil jo helst ha myke og fine klær på babyen sin, i alle fall når det er så billig å kjøpe nytt.

 

Anonymous poster hash: 48f68...f2f

 

Se om du finner en lokal organsiasjon på facebook. Evt. spør på facebook så er det sikkert noen der som vet. Men tror de fleste tar 50-100 kr per sekk for å få dekket litt utgifter med tanke på transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har arvet mye og vi gir også bort mye. Jeg ser imidlertid at det er noen av de jeg har arvet fra, som dels har en helt annen smak enn meg og som har barn med helt annen kroppsfasong. Det varierer derfor hvor mye det har blitt brukt. Det som ligger som skiftetøy i barnehagen/på skolen kan godt være litt slitt eller ukurant på andre måter, det blir jo ofte liggende der en stund uten å bli brukt.

 

For meg er miljøhensynet sentralt. Det er bedre hvis ting blir brukt til det er utslitt enn at det skal produseres nytt. Det er også bedre hvis det blir båret i en bærepose til naboen enn hvis det skysses til Ukraina. Gir heller penger til innsamlingsaksjoner siden jeg har spart noen penger ved å avstå fra å kjøpe alt nytt.

 

Min yngste er mindre i størrelse enn alle sine venner og har arvet mye fra dem. I en periode var skapet hans stappfullt av klær og vi hadde ikke kjøpt noe av det. Da var det nok sånn at jeg savnet å selv kunne kjøpe noe nytt og fint til ham, helt i samsvar med egen smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne imot arvetøy.

Gir også bort tøy når guttene har vokst fra det.

Men ja, vet om noen som skal ha alt nytt. Uten at jeg forstår hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi arver gjerne klær og har vært så heldige å få minst 70% av alt de har trengt de første 8 årene brukt. Ungene kan ikke fordra nye klær. Det beste er det som er arvet av noen de kjenner. Det er inngått og har en historie. Å gå i klær som eldre kusiner har brukt før dem er topp! I tillegg er klærne godt vasket slik at vi slipper å tenke på kjemikalier.

 

Nå er eldste blitt så lang at hun har tatt igjen kusinene i lengden. Dermed blir det desverre ikke så mye arving lengre. For første gang må vi faktisk kjøpe klær jevnlig fordi hun trenger klær.



Anonymous poster hash: 76100...0ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar imot alt av arvetøy. Nå har ikke jeg venner som gir meg tøy som burde kastes, så alt er brukbart. Min eldste har nesten ikke noe som er kjøpt av meg, men hun har masse fine klær som hun selv også liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar imot litt. Men lite til babyen. Han bruker bare ull og bambus. Har få plagg, som holder lenge. Så jeg shopper ikke av lyst eller store mengder.

 

De største arver en del

Ikke slitt, men farge spiller ingen roller

 

Anonymous poster hash: 7566d...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babytøy synes jeg er fint å arve, da dette sjelden er særlig slitt. Men søsteren min kommer stadig vekk med søplesekker fulle av klær som er brukt sv alle hennes tre barn. Jeg hater å få disse posene. Det er masse arbeid for meg å gå gjennom og klærne er nesten alltid helt utslitte. Jeg bruker noe som skiftetøy i bhg og resten leverer jeg til loppemarked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til baby var det greit med arvetøy, for dei vaks så fort ut av det.  Men vil helst ha til "rett kjønn" om det ikkje er heilt nøytrale klede.  Har arva ein del seinare og, men ein del er utvaska, og vert mest brukt i byttekassen i bhg, sidan eg ikkje likar å ha nye klede liggande ubrukt.  Brukte pysjar er mjuke og gode, og fintøy og finsko er og greit å arve, sidan dette ofte er litt dyrt og ikkje er mykje brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet mesteparten til mine barn, enda vi har over snittet god råd.

 

Eneste jeg bryr meg om er at det ikke er slitt/hullete ol. Og at jentene skal få gå i jenteklær og guttene skal få gå i gutteklær. Er ikke mye stas å komme i bhg med spiderman når alle andre har hello kitty ;)

 

Handler forøvrig mye på hm ol. Ingen merkeklær.

 

Anonymous poster hash: c0d79...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er våre nye statussymbol og må se ut deretter. Tydelig at vi har veldig god råd i dette landet og at barneklær prioriteres høyt. Tenker da ikke kvalitet, men merker, at det er nytt, pent osv. Nei, det gjelder ikke alle, men maaaange.

 

Anonymous poster hash: e032c...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm har tatt imot. Alt blir brukt. Også klær med flekker el hull. De bruker alt og gjør om tll kluter ol. Sjekk om den lokale hm butikken tar imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter en svært etterlengtet ivf-baby, men går ikke av skaftet og kjøper noe særlig nytt av den grunn. Hadde tonnevis med bortlagret tøy etter førstemann, og har trålet bruktbutikker, fretex, loppiser og venners skap på jakt etter små, og store skatter. Eneste som kjøpes helt nytt er bilstol og madrass til senga, samt noe ull og slikt, stort sett på salg. Det samme til meg og resten av husstanden; foretrekker faktisk å få/kjøpe brukt. Man trenger jo ikke "ta til takke" med klær man ikke liker eller som er fullstendig utslitte, selv om man går for brukt. 

 

Jatakk til gjenbruk, til liten og stor! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har arvet masse klær til barna våre, og er kjempeglade for det! De vi arver av sorterer ut tøy med hull og veldig mye flekker osv., men litt slitt gjør jo ingenting. Ved å arve klær sparer man penger, miljøet, og jeg synes det er veldig hyggelig å se barna mine gå i klær fra famile/venner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...