Gå til innhold

Sint samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å foreslå det, men han mener at lille da blir "bortskjemt" og får viljen sin.. Prøver å si at han bare er et barn, men det nytter ikke.

Takk for godt forslag uansett :)

Anonymous poster hash: 429dd...960

Det er nå ikke samboeren din som bestemmer hva du skal gjøre? 

Hvis du mener det er riktig for deg, og synes det er greit å være inne hos ungen før han sovner, så gjør du det. 

Vi har gjort det med begge våre, og nå sovner eldste på 2 min. Vi kan også ofte gå ut før hun sovner nå.

Husk at i hans alder begynner de også å drømme mer og sterkere, det kan derfor virke skummelt.

Jeg mener at barna skal få den tryggheten de trenger ved leggetid, og en god og positiv avslutning på dagen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fatter ikke at foreldre ikke sitter inne hos barna til de har sovnet? Trodde det var vanlig, jeg. Stakkars lille gutten som har begynt i barnehage og føler seg litt utrygg. Tenk dere selv å være så liten og være helt alene ved leggetid.

Anonymous poster hash: cfd53...909

Skrevet

Takk for mange gode og forståelsesfulle svar! Vanskelige greier dette.. Leggingen har fungert veldig bra i perioder, men nå er vi tydeligvis inne i en ikke så god periode. Han begynte i barnehagen for et par uker siden, så lille er jo full av inntrykk og veldig sliten når dagen er omme, men tvert vi legger han er det full fart og vræling..

Vi får tro vi blir enige, og at samboeren kommer hjem snart.. Han tar ikke telefonen nå, så vi får se hvor sint han er..

Høres ut som om han har mange ufordøyde inntrykk. Ganske normalt at barn sover urolig ved bhg start. Får han nok søvn på dagtid? Og god tid til å roe ned før legging?

Vi har hatt dønn faste rutiner på barna. Barnetv, bading, kvelds. Ved legging har vi sunget sang til de blir interessert i bøker, da har vi gått over til å lese bok og så sunget etterpå :) prøver å få en koselig avslutning på dagen. Har heller aldri brukt skrikekurer, to av barns har sovet lite/ kolikk ( tredje er baby så spent der :P) og har begynt å få bedre søvn uten å våkne " hundre" ganger per kveld/ natt ved ca 2,5 års alder.

Anonymous poster hash: 750da...1d0

Skrevet

Et så lite barn hadde jeg garantert sittet ved til han sovnet, han er 2 år!

Det er noe annet når de nærmer seg skolealder..

Anonymous poster hash: 63bcc...3b8
Skrevet

Vi sitter som regel utenfor soverommet til 2-åringen har sovnet, men da overtrøtte barn er en pest og en plage for alle, og oftest ikke barnets feil, så sitter vi sammen med ungen til hun har roet seg. Noen ganger roer hun seg ikke når hun er overtrøtt, så da sitter vi sammen med henne til hun sovner. Erfaringsbasert lærdom har vist meg at det tar lenger tid å få overtrøtte barn til å sovne om man skal være prinsippfaste.

Nettopp! Han roa seg etterhvert da vi kom inn på rommet i kveld, men hver gang vi sa natta ble det hyling tvert. Så da samboeren stakk ut, så var jeg inne til lille hadde roa seg bra, gikk ut og sa natta. Det ble gråting i ca 20 sekunder, men siden det har jeg ikke hørt en lyd..

Lærdom: ALDRI si god natt til en overtrøtt 2-åring, det er visst å tolke som en dødelig fornærmelse!

Blir sikkert halshugd av store deler av dib-samfunnet nå, men høres ut som at du får begynne å overkjøre samboeren når det gjelder legging. Skrikekur er jo plagsomt for alle parter, og om han blir bortskjemt, hva gjør vel det?! Han vil uansett ikke ha mamma ved sin side for å sovne til han blir konfirmert uansett. Noen kamper kan være enklere å ta når barna er større og har bedre forståelse mener jeg. Du får begynne å sende samboeren på trimrunde når det nærmer seg leggetid.

Skrevet

mye hystriske damer her. skrikekur er helt greit, alle mine på 15,13, 11 og 9 har hatt det, idag er de trygge og fine barn, som forteller oss det meste

Anonymous poster hash: 9aaf8...f48
Skrevet

Vi ligger sammen med barna til de sovner vi. De som påstår det tar hundre år og man må fortsette med det i hundre år også lyver! Fra skolestart sovner de fint selv. Minsten på 4 år bruker ca 10 min, så sover han. Helt ok å bruke 10 min på en hyggelig avslutning!

Anonymous poster hash: ab5e0...dd1

Det kommer nok an på ungen det, jenta mi bruker timesvis på å sovne om vi er der med henne! 😳

Anonymous poster hash: 296e6...c1d

Skrevet

Kanskje du burde dra samboeren din med på helsestasjonen? Få helsesøster til å forklare han litt om barns behov.

Skrevet

Vi ligger sammen med barna til de sovner vi. De som påstår det tar hundre år og man må fortsette med det i hundre år også lyver! Fra skolestart sovner de fint selv. Minsten på 4 år bruker ca 10 min, så sover han. Helt ok å bruke 10 min på en hyggelig avslutning!

Så uenig som jeg kan bli! Barn trenger å finne roen sin selv. De får bedre selvtillit av å finne sin egen trygghet! Foreldre som legger seg med ungene er hysteriske! 

Anonymous poster hash: 3647a...abc

Skrevet

Her kan vi ikke legge oss med 2 åringen, da ligger hun å spør spørsmål i det uendelige.. Men leser bok, synger en sang, sier natta og går ut. Noen ganger legger hun seg med en gang andre ganger kan hun skrike litt, da går vi rett inn igjen, roer henne ned og går ut igjen.. Det som fungerer for noen trenger ikke å fungere for andre.. Jeg selv mener at det er viktig å vise barnet at man er der, slik de føler seg trygge på at man kommer om det er noe..

Skrevet

Samme gjør vi😊 Så kos for toåringen med en god og trygg avslutning på dagen. Hun elsker senga, elsker å legge seg og elsker å stå opp og hun sover natta gjennom. Det er nok pga at hun ser senga og rommet sitt som et trygt sted å være der hennes behov for nærhet blir møtt.
Skrevet

Vi har en gutt på snart 2 år, og har de siste ukene hatt endel styr ved legging. Jeg hater å høre at han gråter, mens samboeren min mener at vi skal la han gråte litt lengre for hver gang. Vi har hatt en slags skrikekur før, der vi gikk inn etter 1, 3 og 5 minutter, og det har fungert, selv om det har vært helt grusomt...

Nå i kveld var lille ganske overtrøtt og gråt mye! Jeg mener da at en av oss skal gå inn litt oftere, så han ikke rekker å ase seg opp og det blir lettere å roe han. Samboer mener ikke det, og vi begynte å krangle og det endte med at han dro avgårde... Det skal sies at vi har diskutert dette maaange ganger før..

Whay now? Er det noen som har gode forslag til hvordan vi skal finne en god løsning på leggingen, evt en middelvei? Og hvilke argumenter kan jeg bruke? Jeg er, som dere skjønner, opptatt av at lille skal føle seg trygg og ikke fan av skrikekurer..

Samboeren din skjerpe seg! Skrikekurer er helt ut (håper jeg...)!!!

Vi har "skjemt bort" barna våre fra fødselen av. De har sovnet i senga vår om kvelden og sover hele natta der hos oss! Vi prøver å legge i senga av og til. Når de er ca to har vi lagd "stor-gutt/jente-seng"! Kjøpt inn eller skrudd opp ny seng, bort led babyseng. Kjøpt pent sengesett. Da er det opp til barnet om det vil sove der eller ikke!

Ingen er bortskjemt! Alle sovner nå i sengene sine, og bare fireåringen kommer inn på natta!

Uten en eneste tåre! Sådetså!:D

Anonymous poster hash: f6ed8...4a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...