Gå til innhold

Premature barn i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med premier barn og barnehageoppstart? Jeg har selv et ekstremt prematurt barn som har startet i bhg, men jeg føler ikke at personalet har noe som helst erfaring/kunnskap om emnet. Jeg føler at de heller ikke er særlig interessert, og tar lite hensyn til at barnet er født så tidlig som det er (14 uker for tidlig). Hva kan jeg forvente og hva bør jeg formidle til de ansatte?

Anonymous poster hash: d75e3...5cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ungen frisk?er ungen frisk så er prematurt eller ikke ganske uvesentlig for barnehage hverdagen

Skrevet

Er ungen frisk?er ungen frisk så er prematurt eller ikke ganske uvesentlig for barnehage hverdagen

Enig.

Hva har det egentlig å si for barnets barnehagehverdag. Om det er noe konkret ditt barn trenger ekstra oppfølging på så ta det opp med bhg. Å være prematur gir ikke automatisk behov for "spesial behandling" vel?

Anonymous poster hash: 6f652...144

Skrevet

Trodde de med premature barn tok utgangspunkt i termindato, dvs at ungen din "er ett år" 14 mnd etter fødsel

Anonymous poster hash: 12db7...bdc

Skrevet

Hva mener du de skal ta hensyn til?

Ungen må kunne følge en vanlig bhg hverdag eller være hjemme.

Anonymous poster hash: 96479...c2d
Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Det vi fikk beskjed om var at de skal ha tatt igjen seg selv når de fyller et år og hvis ikke du eller barnets far har formidlet noen beskjed om spesielle behov eller det er såpass synlig at det er intuitivt for barnehagen, så er det vel ikke naturlig med ekstra oppfølging?

Snakk med barnets kontaktperson evt pedleder, så ordner det seg nok!

Skrevet

Ba du om møte før barnehagestart? Har du gitt de informasjon om barnet ditt du tydeligvis mener må ha særbehandling?

Mitt barn er født i uke 25. Da hun begynte i barnehage var hun også klar for det, dermed trengte hun ingen særbehandling.

Hvis ditt barn ikke egentlig er klar for barnehage og trenger særbehandling er det da ditt ansvar å ta tak i styrer og ped leder for å informere.

Sorry. Du tror hele verden handler om ditt barn.

Anonymous poster hash: c3856...da8

Skrevet

Utrolig frekke dere er mot HI?! Skjønner godt frustrasjonen din, HI. På den ene siden har man ikke krav på "noe ekstra" for et barn som er prematurt med mindre det har diagnoser, men på den annen side har et prematurt barn ofte utfordringer terminfødte ikke har. Den mest typiske er at de blir lett overstimulert, og trenger skjerming. Det er ikke så lett for mor og far å gå hjemme uten lønn, skal mye til for å få pleiepenger!

Har selv en prematur (født uke 31) på 1 år som begynner i bhg neste måned. Gruer meg VELDIG. Hun har feks ikke kunnet delta på babysang,da det ble for mye bråk for henne.

Anonymous poster hash: 2130f...5ca

Skrevet

Nå var ikke min så prematur, men hun var svært støysensitiv de første par årene. Jeg hadde anledning til å være hjemme med henne i den perioden, men skjønner at ikke alle har det.

Jeg hadde snakket med ped.leder om hva som er utfordringen for ditt barn og hvorfor og bidratt til å finne gode løsninger.

Anonymous poster hash: cb17a...d86
Skrevet

Ba du om møte før barnehagestart? Har du gitt de informasjon om barnet ditt du tydeligvis mener må ha særbehandling?

Mitt barn er født i uke 25. Da hun begynte i barnehage var hun også klar for det, dermed trengte hun ingen særbehandling.

Hvis ditt barn ikke egentlig er klar for barnehage og trenger særbehandling er det da ditt ansvar å ta tak i styrer og ped leder for å informere.

Sorry. Du tror hele verden handler om ditt barn.Anonymous poster hash: c3856...da8

Så trist svaret ditt gjorde meg. Virkelig, Jeg tror ikke hele verden handler om mitt barn og at du antar noe slikt om noen du ikke kjenner gjør meg oppgitt. Jeg ba ikke om råd for å få slengt usakligheter i ansiktet mitt. Jeg er bare engstelig, og det trodde jeg kanskje du som mor i samme situasjon hadde forståelse for. Mitt barn har ingen senskader så vidt vi vet, men det man vet på generell basis er jo at premature barn fortere blir slitne og trøtte, og oftere har mer behov for skjerming enn andre barn. Siden mitt barn nettopp har startet i barnehagen har jeg ikke så mye erfaring med hvordan samspillet med andre i barnehagen blir, og hvordan det vil påvirke henne. Jeg ba derfor om råd her inne. Jeg har informert styrer og ped.leder om starten på livet, men likevel så virker de særdeles likegyldige.

Skrevet

Enig.

Hva har det egentlig å si for barnets barnehagehverdag. Om det er noe konkret ditt barn trenger ekstra oppfølging på så ta det opp med bhg. Å være prematur gir ikke automatisk behov for "spesial behandling" vel?Anonymous poster hash: 6f652...144

Premature barn trenger oftere skjerming enn andre, og det ser man gjerne ikke før de har startet i barnehage eller deltar på andre sosiale arenaer. Derfor har det litt å si for barnets hverdag.

Skrevet

Hva mener du med frisk? Barnet har ingen senskader som vi vet om, men når det gjelder ekstremt premature så vet man ikke alt før de gjerne når skolealder. Derfor jeg spurte om noen som hadde erfaring med bhg og mottakelsen der. Om du ikke har hverken erfaring eller kunnskap så hjelper du lite.

Skrevet

Trodde de med premature barn tok utgangspunkt i termindato, dvs at ungen din "er ett år" 14 mnd etter fødselAnonymous poster hash: 12db7...bdc

Ja, men hvordan er svaret ditt relevant for problemstillingen? Barnet er 19 mnd kronologisk og 15,5 mnd korrigert om det skulle ha betydning for saken.

Skrevet

Det vi fikk beskjed om var at de skal ha tatt igjen seg selv når de fyller et år og hvis ikke du eller barnets far har formidlet noen beskjed om spesielle behov eller det er såpass synlig at det er intuitivt for barnehagen, så er det vel ikke naturlig med ekstra oppfølging?

Vi fikk beskjed om at man korrigere til barnet er to år, dvs både alder og ferdigheter. Ett år er veldig lite å gå på når det gjelder ekstrem premature.

Skrevet

Hvis du føler barnet ditt trenger ekstra oppfølging så henvender du deg avd. leder. Jenta mi var ikke så veldig prematur, men har fått mye trøbbel med luftveiene. Hun er svært plaget med astma og personalet må følge dette ekstra opp, personalet har i to tilfeller kjørt henne direkte til sykehuset for adrenalin. Men det er viktig å informere om slike ekstra "følger" med barnet slik personalet vet hvordan de skal håndtere situasjonen.

Anonymous poster hash: b390b...77b

Skrevet

Har barnet vist noe tegn til ubehag da?

Hvis det ikke har senskader, og ikke vist utrygghet o.l er det vel ikke vits i spesialbehandling. Du har jo sagt i fra, og at barnehagen ikke gjør noe kan jo faktisk være at de ikke trenger å gjøre noe.

Snakk med de igjen.

Ut i fra det du skriver virker du litt sensitiv og overbeskyttende.

Anonymous poster hash: 33cfa...37d

Skrevet

Hvis det ikke har senskader, og ikke vist utrygghet o.l er det vel ikke vits i spesialbehandling. Du har jo sagt i fra, og at barnehagen ikke gjør noe kan jo faktisk være at de ikke trenger å gjøre noe.

Snakk med de igjen.

Ut i fra det du skriver virker du litt sensitiv og overbeskyttende.Anonymous poster hash: 33cfa...37d

Unnskyld meg, har du et prematurt barn eller kjennskap til dette på noen annen måte? HI er IKKE sensitiv og overbeskyttende, men reagerer akkurat som de fleste andre prematurforeldre. Feks de over tusen medlemmene i Facebook gruppa for prematurforeldre.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Vi fikk beskjed om at man korrigere til barnet er to år, dvs både alder og ferdigheter. Ett år er veldig lite å gå på når det gjelder ekstrem premature.Anonymous poster hash: d75e3...5cb

Jeg skjønner:) Litt rart at de virker så likegyldige, men be om et møte evt send skriftlig beskjed om at barnet er født så så mye for tidlig og at det kan medføre at barnet vil trenge f.eks skjerming og spør deretter om hvordan de sammen med dere kan følge opp best mulig. Hvis du fortsatt føler det er "feil", så ta det opp med styrer og si i klartekst hvordan de møter deg med likegyldighet.

Det er ikke lett med bhg start og hvis man har hatt en litt tøff start, så skjønner jeg det kan være ekstra vanskelig for et mammahjerte!

Skrevet

Barnet mitt er født 4 uker før termin, så ikke veldig for tidlig, men han har hele tiden vært veldig sensitiv, og trenger god tid på nye ting. Jeg fortalte dette til de i barnehagen, at han er en litt sår sjel, og derfor kanskje trengte mer tid enn andre barn på samme alder. Han fikk en primærkontakt som fulgte han tett de første ukene, og det var alltid noen med han, de byttet på å være med han og de tok han unna hvis han viste tegn til å synes noe var ubehagelig. Så jeg tror det hjelper å forklare for dem hvilke behov du tror barnet har fremfor å bare fortelle dem at det er prematur, siden de tydeligvis ikke har så mye kunnskap om det, da tror jeg det kommer til å gå veldig bra :)

Anonymous poster hash: f443f...a84
Skrevet

Snakk med de igjen.

Ut i fra det du skriver virker du litt sensitiv og overbeskyttende.Anonymous poster hash: 33cfa...37d

Kall meg gjerne sensitiv og overbeskyttende, men har du fått ekstremt premature barn hvorav ett av barna dør etter fødselen, og det andre kjemper for livet i flere uker? Jeg er engstelig av naturlige årsaker. Mitt barn er ikke et fullbårent barn, men et ekstremt prematurt barn som har mistet sitt søsken og som selv tilbrakte de tre første mnd av livet på en travel og hektisk nyfødt intensiv. Jeg ønsker råd fra andre som har vært gjennom dette.

Skrevet

Snakk med de igjen.

Kall meg gjerne sensitiv og overbeskyttende, men har du fått ekstremt premature barn hvorav ett av barna dør etter fødselen, og det andre kjemper for livet i flere uker? Jeg er engstelig av naturlige årsaker. Mitt barn er ikke et fullbårent barn, men et ekstremt prematurt barn som har mistet sitt søsken og som selv tilbrakte de tre første mnd av livet på en travel og hektisk nyfødt intensiv. Jeg ønsker råd fra andre som har vært gjennom dette. Anonymous poster hash: d75e3...5cb

Er du med i Facebook-gruppen, HI? Du får nok mye bedre svar der!

Skrevet

Takk til dere andre med konstruktive innspill! Jeg har allerede informert barnehagepersonellet både skriftlig og muntlig, men jeg skal ta en samtale med styrer om at jeg føler usikkerhet omkring dette, og særlig dette med skjerming. Det skal nok gå bra, det nok uvant for alle med barnehagestart uansett!

Skrevet

Snakk med de igjen.

Kall meg gjerne sensitiv og overbeskyttende, men har du fått ekstremt premature barn hvorav ett av barna dør etter fødselen, og det andre kjemper for livet i flere uker? Jeg er engstelig av naturlige årsaker. Mitt barn er ikke et fullbårent barn, men et ekstremt prematurt barn som har mistet sitt søsken og som selv tilbrakte de tre første mnd av livet på en travel og hektisk nyfødt intensiv. Jeg ønsker råd fra andre som har vært gjennom dette. Anonymous poster hash: d75e3...5cb

Er du med i Facebook-gruppen, HI? Du får nok mye bedre svar der!Anonymous poster hash: 2130f...5ca

Takk, skal sjekke ut!

Skrevet

Snakk med de igjen.
Ut i fra det du skriver virker du litt sensitiv og overbeskyttende.Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 33cfaec48a43b2c210023ebd9cd1037d"] 33cfa...37d [/acronym]

Kall meg gjerne sensitiv og overbeskyttende, men har du fått ekstremt premature barn hvorav ett av barna dør etter fødselen, og det andre kjemper for livet i flere uker? Jeg er engstelig av naturlige årsaker. Mitt barn er ikke et fullbårent barn, men et ekstremt prematurt barn som har mistet sitt søsken og som selv tilbrakte de tre første mnd av livet på en travel og hektisk nyfødt intensiv. Jeg ønsker råd fra andre som har vært gjennom dette.

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: d75e36928f3a21e8001257e671f435cb"] d75e3...5cb [/acronym]

Så da er det du som er engstelig da, og ikke nødvendigvis barnet?
Det er du som ikke er klar for barnehage?

Viktig å ikke overføre egen engstelse til barnet og gå i dialog med barnehagen.
Du må lære også så slippe opp litt etter litt. Å være overbeskyttende er å gjøre barnet en bjørnetjeneste.
Og ja, jeg snakker av erfaring.

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 33cfaec48a43b2c210023ebd9cd1037d"] 33cfa...37d [/acronym]
Skrevet

Sorry. Du tror hele verden handler om ditt barn.Anonymous poster hash: c3856...da8

Så trist svaret ditt gjorde meg. Virkelig, Jeg tror ikke hele verden handler om mitt barn og at du antar noe slikt om noen du ikke kjenner gjør meg oppgitt. Jeg ba ikke om råd for å få slengt usakligheter i ansiktet mitt. Jeg er bare engstelig, og det trodde jeg kanskje du som mor i samme situasjon hadde forståelse for. Mitt barn har ingen senskader så vidt vi vet, men det man vet på generell basis er jo at premature barn fortere blir slitne og trøtte, og oftere har mer behov for skjerming enn andre barn. Siden mitt barn nettopp har startet i barnehagen har jeg ikke så mye erfaring med hvordan samspillet med andre i barnehagen blir, og hvordan det vil påvirke henne. Jeg ba derfor om råd her inne. Jeg har informert styrer og ped.leder om starten på livet, men likevel så virker de særdeles likegyldige.

Hei.

Jeg har ikke vært gjennom dette selv, men kan svare litt ut fra en barnehages perspektiv siden jeg jobber i barnehage og har hatt flere barn der med diverse utfordringer.

Jeg lurer på hva du har fortalt barnehagen og hvor tydelig du har vært på hva du forventer, og hvordan de ansatte er/svarer siden du mener de er likegyldige?

Det er ikke sikkert de ikke bryr seg, men kanskje de ikke vet  hva de skal gjøre, eller har personell nok til å utføre det du ønsker.

I en barnehagehverdag er man som regel ganske mange barn per voksen, så det å skjerme et enkelt barn uten at man har ekstraresurs er ikke alltid så lett, det er rett og slett ikke alltid gjennomførbart. På en småbarnsavdelig har man som regel 3 - 3 1/2 barn per voksen, så det er ikke alltid så lett å ta ekstra hensyn hvis man bare har grubnnemanning.

Er det sånn at du mener at barnet ditt trenger ekstra tilrettelegging så må du sammen med barnehagens styrer og barnets pedagogiske leder kjempe for ekstra ressurs til ditt barn.

Anonymous poster hash: 44832...1b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...