Gå til innhold

Opplys meg.....lærerstreiken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører det snakkes om dårlig kontorplass og slike ting her.

Vel, da bør det prøves å være sykepleier på et vaktrom på omtrent 15 kvadrat, sammen med 5 andre sykepleiere, 4 helsefagarbeidere, 1 helsefagarbeiderlærling, 3 leger , 2 turnusleger og 3 studenter. Telefonene ringer konstant, de ringer fra røntgen, pårørende, koordinator, akuttmottak, kjøkkenet, apoteket, andre sykehus, hjemmesykepleie, sykehjem osv osv osv . Oppi dette skal man altså forsøke å gjøre nødvendig kontorarbeid som også følger med jobben vår, gjerne samtidig som man veileder studenten sin, tar den endeløse rekken med telefoner, tar pasientklokker som stadig ringer(for våre klienter drar ikke hjem), svarer på forespørsler fra leger..., . Da kan vi begynne å snakke om elendige kontorforhold.

Et kontor med 6 andre personer høres nesten ut som himmelen for meg.

Anonymous poster hash: 6e61e...b71

Jeg har full forståelse for frustrasjonen og jeg er fullstendig klar over at det er mange yrker som er krevende og har dårlig med plass.

Men, nå er det lærerene som streiker for sin arbeidsavtale. Og det er lærerens arbeidsforhold det er snakk om...

Anonymous poster hash: c8081...522

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, da bør det prøves å være sykepleier på et vaktrom på omtrent 15 kvadrat, sammen med 5 andre sykepleiere, 4 helsefagarbeidere, 1 helsefagarbeiderlærling, 3 leger , 2 turnusleger og 3 studenter. Telefonene ringer konstant, de ringer fra røntgen, pårørende, koordinator, akuttmottak, kjøkkenet, apoteket, andre sykehus, hjemmesykepleie, sykehjem osv osv osv . Oppi dette skal man altså forsøke å gjøre nødvendig kontorarbeid som også følger med jobben vår, gjerne samtidig som man veileder studenten sin, tar den endeløse rekken med telefoner, tar pasientklokker som stadig ringer(for våre klienter drar ikke hjem), svarer på forespørsler fra leger..., . Da kan vi begynne å snakke om elendige kontorforhold.

Med all mulig respekt: Hvor mye plass trenger man for å ta telefoner og fylle ut et og annet skjema?

En lærers plass skal romme elevarbeider, innsamlede bøker (hver fredag 125 bøker) mine pensumbøker, plass til klipp og lim, fargelegging, en perm til hver elev (24 i mitt tilfelle), pc, kontorutstyr (mitt private, så slipper jeg vente på stiftemaskin etc).

På klasserommet "mitt" et det SFO før/etter undervisning...

Anonymous poster hash: 41bdf...040

Ja, jeg forstår den:).

Men hvis det er snakk om forstyrrelser og antall personer inne på et kontor, skal dere ikke klage altså. Det er helt andre forhold. Ikke kan jeg ta med meg kontorarbeidet hjem heller, hvis jeg ikke rekker det jeg skal, eller i verste fall glemmer det jeg skal gjøre fordi jeg ikke får konsentrert meg om `et og annet skjema`(Det er mange skjemaer!!). Da er det brukerne som får lide for det, i bunn og grunn.

Ikke meningen å ødelegge debatten her med en enorm avsporing,jeg ville bare gi dere en tanke egentlig.

Beklager at jeg skrev "et og annet skjema", jeg vet egentlig at også dere har litt av et skjemavelde i jobben. Og det med fred og ro ser jeg absolutt. Synes dere også burde hatt bedre forhold, både med tanke på brmanning og det fysiske.

Skrevet

Med all mulig respekt: Hvor mye plass trenger man for å ta telefoner og fylle ut et og annet skjema?

En lærers plass skal romme elevarbeider, innsamlede bøker (hver fredag 125 bøker) mine pensumbøker, plass til klipp og lim, fargelegging, en perm til hver elev (24 i mitt tilfelle), pc, kontorutstyr (mitt private, så slipper jeg vente på stiftemaskin etc).

På klasserommet "mitt" et det SFO før/etter undervisning...

Ja, jeg forstår den:).

Men hvis det er snakk om forstyrrelser og antall personer inne på et kontor, skal dere ikke klage altså. Det er helt andre forhold. Ikke kan jeg ta med meg kontorarbeidet hjem heller, hvis jeg ikke rekker det jeg skal, eller i verste fall glemmer det jeg skal gjøre fordi jeg ikke får konsentrert meg om `et og annet skjema`(Det er mange skjemaer!!).  Da er det brukerne som får lide for det, i bunn og grunn. 

Ikke meningen å ødelegge debatten her med en enorm avsporing,jeg ville bare gi dere en tanke egentlig. 

Det er ikke en "enorm avsporing", egentlig, men det er to ulike måter å jobbe på, og kan, med all respekt, ikke sammenlignes. Jeg har jobbet innenfor mange forskjellige yrker før jeg endte opp som lærer, og jeg har jobbet på ulike trinn. Og min erfaring er at det kreves ulike arbeidsplasser for de ulike trinnene, fagene og elevmassene. Når mange lærere nå i forbindelse med streiken nevner dette med arbeidskontor, mangel på plass, uro på kontoret, osv, så er dette enkeltindivider innenfor læreryrket som forteller om sine behov, og sine redsler for hvordan hverdagen deres kan bli seende ut med den nye avtalen. Du ville vel valgt å sitte på en roligere plass og håndtert skjemaer og sensitive telefonsamtaler du også, om du hadde hatt muligheten? Og om du hadde hatt den muligheten, men ledelsen tok denne muligheten fra deg, så ville vel du også reagert, for det er vel ikke til verken din, dine kollegaer eller pasientenes beste å la dere jobbe oppå hverandre slik som nå?

Dette med arbeidsplass er bare en bitteliten del av argumentene mot mer bunden tid, og om dette hadde vært det eneste argumentet, så hadde ikke læreren hatt noe som helst grunnlag for å streike. Det ligger nemlig i avtalen at dersom ikke arbeidsplassene holder mål i forhold til arbeidsmiljø-reglene, så skal det gjøres tilpassede avtaler utfra forholdene på den enkeltes skole. Det er altså ikke derfor lærerne streiker, det er bare noen læreres utløp for sin frustrasjon.

Anonymous poster hash: 665c7...06d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...