Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #1 Skrevet 24. august 2014 Prøver å få litt sympati for lærerene her. Hvorfor er de så imot mer tid på skolen? Så på nyhetene at det var skoler som hadde prøvd ut dette og var fornøyde...? Tenker det må være litt forskjell på hvilket alderstrinn man underviser også? De lærerene jeg hadde på feks. ungdomsskolen hadde ikke mye å forberede iallfall. Vi leste et kapittel (feks.samfunnsfag) svarte på spørsmål og hadde prøve. Ellers brukte de opp igjen det samme materiale over flere år. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 610ae...0d0
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #2 Skrevet 24. august 2014 Prøver å få litt sympati for lærerene her. Hvorfor er de så imot mer tid på skolen? Så på nyhetene at det var skoler som hadde prøvd ut dette og var fornøyde...? Tenker det må være litt forskjell på hvilket alderstrinn man underviser også? De lærerene jeg hadde på feks. ungdomsskolen hadde ikke mye å forberede iallfall. Vi leste et kapittel (feks.samfunnsfag) svarte på spørsmål og hadde prøve. Ellers brukte de opp igjen det samme materiale over flere år. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Hvor lenge siden er det du gikk på ungdomsskolen? Lærere skal ikke undervise på den måten lenger, og de som gjør det er i mine øyne ikke gode lærere. Jeg kan strengt tatt bare snakke for meg selv, if jeg jobber på barneskolen. Jeg er kontaktlærer og har klassen min i alle fag. Jeg forbereder meg på ingen måte slik du beskriver. Jeg legger sjela i å lage gode, inspirerende opplegg, som gjør elevene engasjerte og interesserte. Det tar MYE tid, spesielt når man har mange fag. I tillegg er det en del etterarbeid, men ikke på langt nær så mye som i u-skole og VGS. Problemet er at vi vet at KS ikke har edle motiver. Deres interesser ligger ikke i å lage en best mulig skole, men en skole som er billigst mulig. Hvis vi får 37,5 t tilstedeværelse på skolen, er det hevet over enhver tvil at denne tiden vil bli fylt med helt andre ting enn tid til forberedelse og etterarbeid. Vi sliter allerede nå med mange tidstyver i skolen, rapportering og andre oppgaver, bla vaktmesteroppgaver helsesøster og rengjøring faller på oss. Det som ofte ikke nevnes i avisene, er at KS vil gi oss mye dårligere betalt for vikartimer, og å påta seg disse vil føre til gratis jobbing hjemme. I tillegg vil de fjerne seniortillegget, kanskje en av de få tingene som får lærere til å bli i jobb litt lenger. Vi er profesjonelle, men alle mener at de kan gjøre jobben vår like godt, fordi de har gått på skole selv, det er ufattelig frustrerende. Jeg mener ingenting om verken legers eller sykepleieres arbeidstid, fordi jeg ikke er verken lege eller sykepleier selv. Jeg mener derfor at folk som ikke har førstehåndskunnskap om skoleverket bør holde seg for gode til det samme. Anonymous poster hash: 593ff...821
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #3 Skrevet 24. august 2014 Prøver å få litt sympati for lærerene her. Hvorfor er de så imot mer tid på skolen? Så på nyhetene at det var skoler som hadde prøvd ut dette og var fornøyde...? Tenker det må være litt forskjell på hvilket alderstrinn man underviser også? De lærerene jeg hadde på feks. ungdomsskolen hadde ikke mye å forberede iallfall. Vi leste et kapittel (feks.samfunnsfag) svarte på spørsmål og hadde prøve. Ellers brukte de opp igjen det samme materiale over flere år. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Hvor lenge siden er det du gikk på ungdomsskolen? Lærere skal ikke undervise på den måten lenger, og de som gjør det er i mine øyne ikke gode lærere. Jeg kan strengt tatt bare snakke for meg selv, if jeg jobber på barneskolen. Jeg er kontaktlærer og har klassen min i alle fag. Jeg forbereder meg på ingen måte slik du beskriver. Jeg legger sjela i å lage gode, inspirerende opplegg, som gjør elevene engasjerte og interesserte. Det tar MYE tid, spesielt når man har mange fag. I tillegg er det en del etterarbeid, men ikke på langt nær så mye som i u-skole og VGS. Problemet er at vi vet at KS ikke har edle motiver. Deres interesser ligger ikke i å lage en best mulig skole, men en skole som er billigst mulig. Hvis vi får 37,5 t tilstedeværelse på skolen, er det hevet over enhver tvil at denne tiden vil bli fylt med helt andre ting enn tid til forberedelse og etterarbeid. Vi sliter allerede nå med mange tidstyver i skolen, rapportering og andre oppgaver, bla vaktmesteroppgaver helsesøster og rengjøring faller på oss. Det som ofte ikke nevnes i avisene, er at KS vil gi oss mye dårligere betalt for vikartimer, og å påta seg disse vil føre til gratis jobbing hjemme. I tillegg vil de fjerne seniortillegget, kanskje en av de få tingene som får lærere til å bli i jobb litt lenger. Vi er profesjonelle, men alle mener at de kan gjøre jobben vår like godt, fordi de har gått på skole selv, det er ufattelig frustrerende. Jeg mener ingenting om verken legers eller sykepleieres arbeidstid, fordi jeg ikke er verken lege eller sykepleier selv. Jeg mener derfor at folk som ikke har førstehåndskunnskap om skoleverket bør holde seg for gode til det samme. Anonymous poster hash: 593ff...821 Takk for svar Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen, men ser opplegget er mye det samme for mine barn. (de eldste går på ungdomsskolen og vgs) Så da må jeg si det er mye dårlige lærere der ute. Skjønner det er mye arbeid med feks. retting av prøver. Men, det må da kunne gjøres på skolen. (da må det jo være arbeidsværelser til alle) Anonymous poster hash: 610ae...0d0
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #4 Skrevet 24. august 2014 Prøver å få litt sympati for lærerene her. Hvorfor er de så imot mer tid på skolen? Så på nyhetene at det var skoler som hadde prøvd ut dette og var fornøyde...? Tenker det må være litt forskjell på hvilket alderstrinn man underviser også? De lærerene jeg hadde på feks. ungdomsskolen hadde ikke mye å forberede iallfall. Vi leste et kapittel (feks.samfunnsfag) svarte på spørsmål og hadde prøve. Ellers brukte de opp igjen det samme materiale over flere år. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Hvor lenge siden er det du gikk på ungdomsskolen? Lærere skal ikke undervise på den måten lenger, og de som gjør det er i mine øyne ikke gode lærere.Jeg kan strengt tatt bare snakke for meg selv, if jeg jobber på barneskolen. Jeg er kontaktlærer og har klassen min i alle fag. Jeg forbereder meg på ingen måte slik du beskriver. Jeg legger sjela i å lage gode, inspirerende opplegg, som gjør elevene engasjerte og interesserte. Det tar MYE tid, spesielt når man har mange fag. I tillegg er det en del etterarbeid, men ikke på langt nær så mye som i u-skole og VGS. Problemet er at vi vet at KS ikke har edle motiver. Deres interesser ligger ikke i å lage en best mulig skole, men en skole som er billigst mulig. Hvis vi får 37,5 t tilstedeværelse på skolen, er det hevet over enhver tvil at denne tiden vil bli fylt med helt andre ting enn tid til forberedelse og etterarbeid. Vi sliter allerede nå med mange tidstyver i skolen, rapportering og andre oppgaver, bla vaktmesteroppgaver helsesøster og rengjøring faller på oss. Det som ofte ikke nevnes i avisene, er at KS vil gi oss mye dårligere betalt for vikartimer, og å påta seg disse vil føre til gratis jobbing hjemme. I tillegg vil de fjerne seniortillegget, kanskje en av de få tingene som får lærere til å bli i jobb litt lenger. Vi er profesjonelle, men alle mener at de kan gjøre jobben vår like godt, fordi de har gått på skole selv, det er ufattelig frustrerende. Jeg mener ingenting om verken legers eller sykepleieres arbeidstid, fordi jeg ikke er verken lege eller sykepleier selv. Jeg mener derfor at folk som ikke har førstehåndskunnskap om skoleverket bør holde seg for gode til det samme. Anonymous poster hash: 593ff...821 Takk for svar Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen, men ser opplegget er mye det samme for mine barn. (de eldste går på ungdomsskolen og vgs) Så da må jeg si det er mye dårlige lærere der ute. Skjønner det er mye arbeid med feks. retting av prøver. Men, det må da kunne gjøres på skolen. (da må det jo være arbeidsværelser til alle) Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Ja, det må det, og det er det så absolutt ikke. Noe av problemet ligger også i at man er rimelig utladet etter å ha stått på scenen i seks timer. Da er det for mange avgjørende å kunne dra hjem, spise middag og være sammen med familien, før man igjen setter seg ned med arbeid på kvelden. På sitt eget kontor, med ro og plass. Det blir aldri, og da mener jeg aldri, ro på et arbeidsrom. Hos oss er det ingen steder man kan gå for å ta telefonen, så de må tas ved pulten. Det foregår alltid samarbeid (utrolig nok, KS tror jo ikke vi gjør dette..) mellom to eller fler, de har eller ingen andre steder å gå enn på arbeidsrommet. Det er alltid noen som lurer på noe med datamaskiner eller andre ting, og stadig kommer både kollegaer, rektor og elever inn, samt SFO-ansatte. Det er faktisk helt vanvittig hvor mye mer effektiv man kan være på kveldstid, når barna et lagt, fremfor på et arbeidsrom på 15!kvm. Der sitter vi forresten 6 stk. Ganske langt unna kravet om 6kvm pr arbeidstaker. Anonymous poster hash: 593ff...821
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #5 Skrevet 24. august 2014 Prøver å få litt sympati for lærerene her. Hvorfor er de så imot mer tid på skolen? Så på nyhetene at det var skoler som hadde prøvd ut dette og var fornøyde...? Tenker det må være litt forskjell på hvilket alderstrinn man underviser også? De lærerene jeg hadde på feks. ungdomsskolen hadde ikke mye å forberede iallfall. Vi leste et kapittel (feks.samfunnsfag) svarte på spørsmål og hadde prøve. Ellers brukte de opp igjen det samme materiale over flere år. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Hvor lenge siden er det du gikk på ungdomsskolen? Lærere skal ikke undervise på den måten lenger, og de som gjør det er i mine øyne ikke gode lærere.Jeg kan strengt tatt bare snakke for meg selv, if jeg jobber på barneskolen. Jeg er kontaktlærer og har klassen min i alle fag. Jeg forbereder meg på ingen måte slik du beskriver. Jeg legger sjela i å lage gode, inspirerende opplegg, som gjør elevene engasjerte og interesserte. Det tar MYE tid, spesielt når man har mange fag. I tillegg er det en del etterarbeid, men ikke på langt nær så mye som i u-skole og VGS. Problemet er at vi vet at KS ikke har edle motiver. Deres interesser ligger ikke i å lage en best mulig skole, men en skole som er billigst mulig. Hvis vi får 37,5 t tilstedeværelse på skolen, er det hevet over enhver tvil at denne tiden vil bli fylt med helt andre ting enn tid til forberedelse og etterarbeid. Vi sliter allerede nå med mange tidstyver i skolen, rapportering og andre oppgaver, bla vaktmesteroppgaver helsesøster og rengjøring faller på oss. Det som ofte ikke nevnes i avisene, er at KS vil gi oss mye dårligere betalt for vikartimer, og å påta seg disse vil føre til gratis jobbing hjemme. I tillegg vil de fjerne seniortillegget, kanskje en av de få tingene som får lærere til å bli i jobb litt lenger. Vi er profesjonelle, men alle mener at de kan gjøre jobben vår like godt, fordi de har gått på skole selv, det er ufattelig frustrerende. Jeg mener ingenting om verken legers eller sykepleieres arbeidstid, fordi jeg ikke er verken lege eller sykepleier selv. Jeg mener derfor at folk som ikke har førstehåndskunnskap om skoleverket bør holde seg for gode til det samme. Anonymous poster hash: 593ff...821 Takk for svar Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen, men ser opplegget er mye det samme for mine barn. (de eldste går på ungdomsskolen og vgs) Så da må jeg si det er mye dårlige lærere der ute.Skjønner det er mye arbeid med feks. retting av prøver. Men, det må da kunne gjøres på skolen. (da må det jo være arbeidsværelser til alle) Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Ja, det må det, og det er det så absolutt ikke. Noe av problemet ligger også i at man er rimelig utladet etter å ha stått på scenen i seks timer. Da er det for mange avgjørende å kunne dra hjem, spise middag og være sammen med familien, før man igjen setter seg ned med arbeid på kvelden. På sitt eget kontor, med ro og plass. Det blir aldri, og da mener jeg aldri, ro på et arbeidsrom. Hos oss er det ingen steder man kan gå for å ta telefonen, så de må tas ved pulten. Det foregår alltid samarbeid (utrolig nok, KS tror jo ikke vi gjør dette..) mellom to eller fler, de har eller ingen andre steder å gå enn på arbeidsrommet. Det er alltid noen som lurer på noe med datamaskiner eller andre ting, og stadig kommer både kollegaer, rektor og elever inn, samt SFO-ansatte. Det er faktisk helt vanvittig hvor mye mer effektiv man kan være på kveldstid, når barna et lagt, fremfor på et arbeidsrom på 15!kvm. Der sitter vi forresten 6 stk. Ganske langt unna kravet om 6kvm pr arbeidstaker. Anonymous poster hash: 593ff...821 Men, hadde du gjort rettingene om dere feks. bare var 2 eller 3 på kontoret? Og hadde ro? Det at man er utladet er jo en merkelig unnskyldning? Ungene må jo sitte å jobbe konsentrert i mange timer, ofte med mye uro rundt seg. Og veldig mange arbeidstakere gjør det samme hver dag. De kan ikke gå hjem for å være med familien noen timer. Prøver som sagt bare å få bedre forståelse for denne streiken. Skjønner det er mye jobb for all del... En lærer i småskolen som har undervisning fra 08.30 til 13.30 feks. Hun/han burde vel ha nok av tid til forberedelser den dagen? Så lenge man ikke har annen undervisning. Anonymous poster hash: 610ae...0d0
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #6 Skrevet 24. august 2014 Det med arbeidstiden er nok siste dråpen for enkelte lærere. Jeg er ikke lærer selv, men en bekjent fikk nok for mer enn 10 år siden. Han var lei av mindre tid til elevene og mer tid til ekstraarbeid, uten at jeg vet hva som ligger i det. Han sa til meg at det var absolutt ikke for tidlig med streik, dette har han ventet på. Anonymous poster hash: a0991...e99
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #7 Skrevet 24. august 2014 Problemet kan bli at tiden lærerene da er på kontoret utenom undervisning så kan de brukes til vikar uten ekstra utgifter for skolen. Dette vil da igjen føre til at tiden lærerene har til for og etterarbeid vil bli dertil begrenset. Og kvaliteten blir deretter. Dette er nødvendigvis ikke nødt å bli et problem på alle skoler. Skoler med god økonomi kan leie inn vikarer til vikartimene og la de andre lærerene bruke tiden til det de skal. Så dette er et problem som kan ramme fattige skoler. I tillegg så er det iht avtalen opp til skoleledelsen om de ønsker å innføre det eller ikke. Skoler med god økonomi og en god ledelse kan dermed bruke dette som en gullerot for å rekruttere de dyktige lærerene i motsetning til skoler med dårlig ledelse eller dårlig økonomi som må innføre det for å begrense vikarutgifter og få lærere til å være tilstede. Man kan da ende opp med store sprik i kvaliteten på skolene avhengig av økonomi. Til slutt, og det skal man ikke chimse med, så er arbeidstidsavtalen vår en av de få gullerøttene innen læreryrket. Forsvinner denne så er sjansen stor for at rekrutteringen blir vanskeligere. Vi er at av landene som gjør det dårlig på Pisa undersøkelsene. Finland som er det landet som gjør det best har en mye mer fleksibel avtale. Dette har ført til en lettere rekruttering, så andelen faglærte lærere per elev er mye større en her hjemme hvor vi må ty til assistenter uten utdannelse... Jeg sier ikke at de nødvendigvis gjør en dårlig jobb, men det er i dette yrket som i de fleste andre en vesentlig fordel å ha en utdannelse innen yrket man utøver. Anonymous poster hash: c8081...522
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #8 Skrevet 24. august 2014 Etter det jeg har skjønt av mine lærervenner er det all innblandingen som gjør dem frustrert. Å sitte på kontor med 5-6 andre som sitter i tlf mens du selv skal rette norskprøver er visst ikke det enkleste. Ikke alle har egen kontorplass engang, er mange steder 2 personer deler plass. Og hvordan det da skal bli bedre ved at de må være på skolen fatter ikke jeg. Da er det bedre at de er hjemme og får gjort noe. Å bli pålagt papirmøllen mens det som behøves er å ta seg av elevene. Anonymous poster hash: f92af...c35
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #9 Skrevet 24. august 2014 Etter det jeg har skjønt av mine lærervenner er det all innblandingen som gjør dem frustrert. Å sitte på kontor med 5-6 andre som sitter i tlf mens du selv skal rette norskprøver er visst ikke det enkleste. Ikke alle har egen kontorplass engang, er mange steder 2 personer deler plass. Og hvordan det da skal bli bedre ved at de må være på skolen fatter ikke jeg. Da er det bedre at de er hjemme og får gjort noe. Å bli pålagt papirmøllen mens det som behøves er å ta seg av elevene. Anonymous poster hash: f92af...c35 Ja, synes alle bør ha tilgang til et skikkelig kontor. Men, er det så mye bedre å rette prøver hjemme. Joda, ro får man vel etter ungene er i seng, men da er man vel begynt å bli ganske sliten? Anonymous poster hash: 610ae...0d0
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #10 Skrevet 24. august 2014 Etter det jeg har skjønt av mine lærervenner er det all innblandingen som gjør dem frustrert. Å sitte på kontor med 5-6 andre som sitter i tlf mens du selv skal rette norskprøver er visst ikke det enkleste. Ikke alle har egen kontorplass engang, er mange steder 2 personer deler plass. Og hvordan det da skal bli bedre ved at de må være på skolen fatter ikke jeg. Da er det bedre at de er hjemme og får gjort noe. Å bli pålagt papirmøllen mens det som behøves er å ta seg av elevene. Anonymous poster hash: f92af...c35 Ja, synes alle bør ha tilgang til et skikkelig kontor. Men, er det så mye bedre å rette prøver hjemme. Joda, ro får man vel etter ungene er i seng, men da er man vel begynt å bli ganske sliten? Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Les #7. Vi er ikke redde for å jobbe. Det gjør vi. Mye. Det vi derimot frykter, er at det som har skjedd før når bundet tid har økt, skal skje igjen. Mer pålagt papirarbeid av ulik art, mer dokumentasjon, flere møter som fører ingensteds og pålagte vikartimer (sparing - vi er jo allerede der). Hva blir det nok en gang mindre tid til? For - og etterarbeid. Det kan faktisk bli MER hjemmearbeid, og nå gratis, om vi ønsker å stille skikkelig forberedt med kreative og gode undervisningsopplegg. Anonymous poster hash: 72c52...89e
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #11 Skrevet 24. august 2014 Prøver å få litt sympati for lærerene her. Hvorfor er de så imot mer tid på skolen? Så på nyhetene at det var skoler som hadde prøvd ut dette og var fornøyde...? Tenker det må være litt forskjell på hvilket alderstrinn man underviser også? De lærerene jeg hadde på feks. ungdomsskolen hadde ikke mye å forberede iallfall. Vi leste et kapittel (feks.samfunnsfag) svarte på spørsmål og hadde prøve. Ellers brukte de opp igjen det samme materiale over flere år. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Hvor lenge siden er det du gikk på ungdomsskolen? Lærere skal ikke undervise på den måten lenger, og de som gjør det er i mine øyne ikke gode lærere.Jeg kan strengt tatt bare snakke for meg selv, if jeg jobber på barneskolen. Jeg er kontaktlærer og har klassen min i alle fag. Jeg forbereder meg på ingen måte slik du beskriver. Jeg legger sjela i å lage gode, inspirerende opplegg, som gjør elevene engasjerte og interesserte. Det tar MYE tid, spesielt når man har mange fag. I tillegg er det en del etterarbeid, men ikke på langt nær så mye som i u-skole og VGS. Problemet er at vi vet at KS ikke har edle motiver. Deres interesser ligger ikke i å lage en best mulig skole, men en skole som er billigst mulig. Hvis vi får 37,5 t tilstedeværelse på skolen, er det hevet over enhver tvil at denne tiden vil bli fylt med helt andre ting enn tid til forberedelse og etterarbeid. Vi sliter allerede nå med mange tidstyver i skolen, rapportering og andre oppgaver, bla vaktmesteroppgaver helsesøster og rengjøring faller på oss. Det som ofte ikke nevnes i avisene, er at KS vil gi oss mye dårligere betalt for vikartimer, og å påta seg disse vil føre til gratis jobbing hjemme. I tillegg vil de fjerne seniortillegget, kanskje en av de få tingene som får lærere til å bli i jobb litt lenger. Vi er profesjonelle, men alle mener at de kan gjøre jobben vår like godt, fordi de har gått på skole selv, det er ufattelig frustrerende. Jeg mener ingenting om verken legers eller sykepleieres arbeidstid, fordi jeg ikke er verken lege eller sykepleier selv. Jeg mener derfor at folk som ikke har førstehåndskunnskap om skoleverket bør holde seg for gode til det samme. Anonymous poster hash: 593ff...821 Takk for svar Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen, men ser opplegget er mye det samme for mine barn. (de eldste går på ungdomsskolen og vgs) Så da må jeg si det er mye dårlige lærere der ute.Skjønner det er mye arbeid med feks. retting av prøver. Men, det må da kunne gjøres på skolen. (da må det jo være arbeidsværelser til alle) Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Ja, det må det, og det er det så absolutt ikke. Noe av problemet ligger også i at man er rimelig utladet etter å ha stått på scenen i seks timer. Da er det for mange avgjørende å kunne dra hjem, spise middag og være sammen med familien, før man igjen setter seg ned med arbeid på kvelden. På sitt eget kontor, med ro og plass. Det blir aldri, og da mener jeg aldri, ro på et arbeidsrom. Hos oss er det ingen steder man kan gå for å ta telefonen, så de må tas ved pulten. Det foregår alltid samarbeid (utrolig nok, KS tror jo ikke vi gjør dette..) mellom to eller fler, de har eller ingen andre steder å gå enn på arbeidsrommet. Det er alltid noen som lurer på noe med datamaskiner eller andre ting, og stadig kommer både kollegaer, rektor og elever inn, samt SFO-ansatte. Det er faktisk helt vanvittig hvor mye mer effektiv man kan være på kveldstid, når barna et lagt, fremfor på et arbeidsrom på 15!kvm. Der sitter vi forresten 6 stk. Ganske langt unna kravet om 6kvm pr arbeidstaker. Anonymous poster hash: 593ff...821 Men, hadde du gjort rettingene om dere feks. bare var 2 eller 3 på kontoret? Og hadde ro? Det at man er utladet er jo en merkelig unnskyldning? Ungene må jo sitte å jobbe konsentrert i mange timer, ofte med mye uro rundt seg. Og veldig mange arbeidstakere gjør det samme hver dag. De kan ikke gå hjem for å være med familien noen timer. Prøver som sagt bare å få bedre forståelse for denne streiken. Skjønner det er mye jobb for all del... En lærer i småskolen som har undervisning fra 08.30 til 13.30 feks. Hun/han burde vel ha nok av tid til forberedelser den dagen? Så lenge man ikke har annen undervisning. Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Jeg kan bare snakke for meg selv, men ja, hadde jeg delt kontor med ett menneske, som jobbet like stille som meg, skulle jeg GJERNE gjort unna alt på jobb. Problemet er at det er en utopi. KS har i tillegg allerede signalisert at de vil forsøke å omgå kravene til Arbeidstilsynet mtp arbeidsplass. Men altså, det er milevid forskjell på å være elev i seks timer, og på å undervise 24 elever i seks timer. Her viser du virkelig ikke evne til å forsøke å forstå. Du skal ikke bare undevise, men trøste, plastre, passe på at de har noen å leke med, ha inspeksjon, ha kontakt med foreldre, osv. Dette er i løpet av undervisningstida. Etterpå er det i stor grad møteaktivitet, teamsamarbeid, samtaler med andre instanser, samtaler med foreldre.. You name it. Det er ikke sånn at dagen er over når det ringer ut etter siste time. Anonymous poster hash: 593ff...821
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #12 Skrevet 24. august 2014 Prøver å få litt sympati for lærerene her. Hvorfor er de så imot mer tid på skolen? Så på nyhetene at det var skoler som hadde prøvd ut dette og var fornøyde...? Tenker det må være litt forskjell på hvilket alderstrinn man underviser også? De lærerene jeg hadde på feks. ungdomsskolen hadde ikke mye å forberede iallfall. Vi leste et kapittel (feks.samfunnsfag) svarte på spørsmål og hadde prøve. Ellers brukte de opp igjen det samme materiale over flere år. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Hvor lenge siden er det du gikk på ungdomsskolen? Lærere skal ikke undervise på den måten lenger, og de som gjør det er i mine øyne ikke gode lærere.Jeg kan strengt tatt bare snakke for meg selv, if jeg jobber på barneskolen. Jeg er kontaktlærer og har klassen min i alle fag. Jeg forbereder meg på ingen måte slik du beskriver. Jeg legger sjela i å lage gode, inspirerende opplegg, som gjør elevene engasjerte og interesserte. Det tar MYE tid, spesielt når man har mange fag. I tillegg er det en del etterarbeid, men ikke på langt nær så mye som i u-skole og VGS. Problemet er at vi vet at KS ikke har edle motiver. Deres interesser ligger ikke i å lage en best mulig skole, men en skole som er billigst mulig. Hvis vi får 37,5 t tilstedeværelse på skolen, er det hevet over enhver tvil at denne tiden vil bli fylt med helt andre ting enn tid til forberedelse og etterarbeid. Vi sliter allerede nå med mange tidstyver i skolen, rapportering og andre oppgaver, bla vaktmesteroppgaver helsesøster og rengjøring faller på oss. Det som ofte ikke nevnes i avisene, er at KS vil gi oss mye dårligere betalt for vikartimer, og å påta seg disse vil føre til gratis jobbing hjemme. I tillegg vil de fjerne seniortillegget, kanskje en av de få tingene som får lærere til å bli i jobb litt lenger. Vi er profesjonelle, men alle mener at de kan gjøre jobben vår like godt, fordi de har gått på skole selv, det er ufattelig frustrerende. Jeg mener ingenting om verken legers eller sykepleieres arbeidstid, fordi jeg ikke er verken lege eller sykepleier selv. Jeg mener derfor at folk som ikke har førstehåndskunnskap om skoleverket bør holde seg for gode til det samme. Anonymous poster hash: 593ff...821 Takk for svar Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen, men ser opplegget er mye det samme for mine barn. (de eldste går på ungdomsskolen og vgs) Så da må jeg si det er mye dårlige lærere der ute.Skjønner det er mye arbeid med feks. retting av prøver. Men, det må da kunne gjøres på skolen. (da må det jo være arbeidsværelser til alle) Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Ja, det må det, og det er det så absolutt ikke. Noe av problemet ligger også i at man er rimelig utladet etter å ha stått på scenen i seks timer. Da er det for mange avgjørende å kunne dra hjem, spise middag og være sammen med familien, før man igjen setter seg ned med arbeid på kvelden. På sitt eget kontor, med ro og plass. Det blir aldri, og da mener jeg aldri, ro på et arbeidsrom. Hos oss er det ingen steder man kan gå for å ta telefonen, så de må tas ved pulten. Det foregår alltid samarbeid (utrolig nok, KS tror jo ikke vi gjør dette..) mellom to eller fler, de har eller ingen andre steder å gå enn på arbeidsrommet. Det er alltid noen som lurer på noe med datamaskiner eller andre ting, og stadig kommer både kollegaer, rektor og elever inn, samt SFO-ansatte. Det er faktisk helt vanvittig hvor mye mer effektiv man kan være på kveldstid, når barna et lagt, fremfor på et arbeidsrom på 15!kvm. Der sitter vi forresten 6 stk. Ganske langt unna kravet om 6kvm pr arbeidstaker. Anonymous poster hash: 593ff...821 Men, hadde du gjort rettingene om dere feks. bare var 2 eller 3 på kontoret? Og hadde ro? Det at man er utladet er jo en merkelig unnskyldning? Ungene må jo sitte å jobbe konsentrert i mange timer, ofte med mye uro rundt seg. Og veldig mange arbeidstakere gjør det samme hver dag. De kan ikke gå hjem for å være med familien noen timer. Prøver som sagt bare å få bedre forståelse for denne streiken. Skjønner det er mye jobb for all del... En lærer i småskolen som har undervisning fra 08.30 til 13.30 feks. Hun/han burde vel ha nok av tid til forberedelser den dagen? Så lenge man ikke har annen undervisning. Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Og "nok av tid"? Aner du hvor mye tid en lærers ulike oppgaver tar? Anonymous poster hash: 593ff...821
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #13 Skrevet 24. august 2014 Takk til anni ...821 og annie ...522 for god fremstilling av de ulike problemstillingene som kommer ved en ev. omlegging! Anonymous poster hash: 5b442...230
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #14 Skrevet 24. august 2014 Men, hva med de lærerene som ble intervjuet på tv i går? De var jo tydeligvis veldig fornøyd med mer bunden arbeidstid på skolen. HI Anonymous poster hash: 610ae...0d0
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #15 Skrevet 24. august 2014 Det er mye snakk om jobbing etter at barna er i seng. Joda, det er jo greit når man har bare små barn, men med fire barn i alderen 5-17, så funker ikke den lenger! Etter jeg kommer fra jobb ville det ikke vært lett å finne så mye tid til jobb- legging, kjøring, henting og ikke minst være litt til stede for de store? Er det ingen lærere som har store og små barn? Som kunne synes det var greit å ha litt mer tid til egne ting på kvelden? Bare lurer! Anonymous poster hash: bfa70...e00
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #16 Skrevet 24. august 2014 Prøver å få litt sympati for lærerene her. Hvorfor er de så imot mer tid på skolen? Så på nyhetene at det var skoler som hadde prøvd ut dette og var fornøyde...? Tenker det må være litt forskjell på hvilket alderstrinn man underviser også? De lærerene jeg hadde på feks. ungdomsskolen hadde ikke mye å forberede iallfall. Vi leste et kapittel (feks.samfunnsfag) svarte på spørsmål og hadde prøve. Ellers brukte de opp igjen det samme materiale over flere år. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Hvor lenge siden er det du gikk på ungdomsskolen? Lærere skal ikke undervise på den måten lenger, og de som gjør det er i mine øyne ikke gode lærere.Jeg kan strengt tatt bare snakke for meg selv, if jeg jobber på barneskolen. Jeg er kontaktlærer og har klassen min i alle fag. Jeg forbereder meg på ingen måte slik du beskriver. Jeg legger sjela i å lage gode, inspirerende opplegg, som gjør elevene engasjerte og interesserte. Det tar MYE tid, spesielt når man har mange fag. I tillegg er det en del etterarbeid, men ikke på langt nær så mye som i u-skole og VGS. Problemet er at vi vet at KS ikke har edle motiver. Deres interesser ligger ikke i å lage en best mulig skole, men en skole som er billigst mulig. Hvis vi får 37,5 t tilstedeværelse på skolen, er det hevet over enhver tvil at denne tiden vil bli fylt med helt andre ting enn tid til forberedelse og etterarbeid. Vi sliter allerede nå med mange tidstyver i skolen, rapportering og andre oppgaver, bla vaktmesteroppgaver helsesøster og rengjøring faller på oss. Det som ofte ikke nevnes i avisene, er at KS vil gi oss mye dårligere betalt for vikartimer, og å påta seg disse vil føre til gratis jobbing hjemme. I tillegg vil de fjerne seniortillegget, kanskje en av de få tingene som får lærere til å bli i jobb litt lenger. Vi er profesjonelle, men alle mener at de kan gjøre jobben vår like godt, fordi de har gått på skole selv, det er ufattelig frustrerende. Jeg mener ingenting om verken legers eller sykepleieres arbeidstid, fordi jeg ikke er verken lege eller sykepleier selv. Jeg mener derfor at folk som ikke har førstehåndskunnskap om skoleverket bør holde seg for gode til det samme. Anonymous poster hash: 593ff...821 Takk for svar Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen, men ser opplegget er mye det samme for mine barn. (de eldste går på ungdomsskolen og vgs) Så da må jeg si det er mye dårlige lærere der ute.Skjønner det er mye arbeid med feks. retting av prøver. Men, det må da kunne gjøres på skolen. (da må det jo være arbeidsværelser til alle) Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Ja, det må det, og det er det så absolutt ikke. Noe av problemet ligger også i at man er rimelig utladet etter å ha stått på scenen i seks timer. Da er det for mange avgjørende å kunne dra hjem, spise middag og være sammen med familien, før man igjen setter seg ned med arbeid på kvelden. På sitt eget kontor, med ro og plass. Det blir aldri, og da mener jeg aldri, ro på et arbeidsrom. Hos oss er det ingen steder man kan gå for å ta telefonen, så de må tas ved pulten. Det foregår alltid samarbeid (utrolig nok, KS tror jo ikke vi gjør dette..) mellom to eller fler, de har eller ingen andre steder å gå enn på arbeidsrommet. Det er alltid noen som lurer på noe med datamaskiner eller andre ting, og stadig kommer både kollegaer, rektor og elever inn, samt SFO-ansatte. Det er faktisk helt vanvittig hvor mye mer effektiv man kan være på kveldstid, når barna et lagt, fremfor på et arbeidsrom på 15!kvm. Der sitter vi forresten 6 stk. Ganske langt unna kravet om 6kvm pr arbeidstaker. Anonymous poster hash: 593ff...821 Men, hadde du gjort rettingene om dere feks. bare var 2 eller 3 på kontoret? Og hadde ro? Det at man er utladet er jo en merkelig unnskyldning? Ungene må jo sitte å jobbe konsentrert i mange timer, ofte med mye uro rundt seg. Og veldig mange arbeidstakere gjør det samme hver dag. De kan ikke gå hjem for å være med familien noen timer.Prøver som sagt bare å få bedre forståelse for denne streiken. Skjønner det er mye jobb for all del... En lærer i småskolen som har undervisning fra 08.30 til 13.30 feks. Hun/han burde vel ha nok av tid til forberedelser den dagen? Så lenge man ikke har annen undervisning. Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Og "nok av tid"? Aner du hvor mye tid en lærers ulike oppgaver tar? Anonymous poster hash: 593ff...821 Er som sagt ikke lærer selv, men har flere venninner som er det. Hun ene er lærer i 3 klasse. 5 timer undervisning hver dag. Hun sier det er sjelden hun snakker med foreldre i telefon i hverdagen. Og har god tid til å forberede. Men, det er vel sikkert forskjell på barneskole og ungdomsskole. HI Anonymous poster hash: 610ae...0d0
Hannasbananas Skrevet 24. august 2014 #17 Skrevet 24. august 2014 Men, hva med de lærerene som ble intervjuet på tv i går? De var jo tydeligvis veldig fornøyd med mer bunden arbeidstid på skolen. HI Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Det er jo helt topp at de er fornøyd med det. Det som er så bra, er at det er fullt mulig å lage slike avtaler innenfor nåværende avtaler, men da gjøres det ved enighet mellom leder og personalet, ikke ved at man får det tredd nedover hodet. Det passer helt sikkert på noen skoler, men absolutt ikke på alle.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #18 Skrevet 24. august 2014 Prøver å få litt sympati for lærerene her. Hvorfor er de så imot mer tid på skolen? Så på nyhetene at det var skoler som hadde prøvd ut dette og var fornøyde...? Tenker det må være litt forskjell på hvilket alderstrinn man underviser også? De lærerene jeg hadde på feks. ungdomsskolen hadde ikke mye å forberede iallfall. Vi leste et kapittel (feks.samfunnsfag) svarte på spørsmål og hadde prøve. Ellers brukte de opp igjen det samme materiale over flere år. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Hvor lenge siden er det du gikk på ungdomsskolen? Lærere skal ikke undervise på den måten lenger, og de som gjør det er i mine øyne ikke gode lærere.Jeg kan strengt tatt bare snakke for meg selv, if jeg jobber på barneskolen. Jeg er kontaktlærer og har klassen min i alle fag. Jeg forbereder meg på ingen måte slik du beskriver. Jeg legger sjela i å lage gode, inspirerende opplegg, som gjør elevene engasjerte og interesserte. Det tar MYE tid, spesielt når man har mange fag. I tillegg er det en del etterarbeid, men ikke på langt nær så mye som i u-skole og VGS. Problemet er at vi vet at KS ikke har edle motiver. Deres interesser ligger ikke i å lage en best mulig skole, men en skole som er billigst mulig. Hvis vi får 37,5 t tilstedeværelse på skolen, er det hevet over enhver tvil at denne tiden vil bli fylt med helt andre ting enn tid til forberedelse og etterarbeid. Vi sliter allerede nå med mange tidstyver i skolen, rapportering og andre oppgaver, bla vaktmesteroppgaver helsesøster og rengjøring faller på oss. Det som ofte ikke nevnes i avisene, er at KS vil gi oss mye dårligere betalt for vikartimer, og å påta seg disse vil føre til gratis jobbing hjemme. I tillegg vil de fjerne seniortillegget, kanskje en av de få tingene som får lærere til å bli i jobb litt lenger. Vi er profesjonelle, men alle mener at de kan gjøre jobben vår like godt, fordi de har gått på skole selv, det er ufattelig frustrerende. Jeg mener ingenting om verken legers eller sykepleieres arbeidstid, fordi jeg ikke er verken lege eller sykepleier selv. Jeg mener derfor at folk som ikke har førstehåndskunnskap om skoleverket bør holde seg for gode til det samme. Anonymous poster hash: 593ff...821 Takk for svar Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen, men ser opplegget er mye det samme for mine barn. (de eldste går på ungdomsskolen og vgs) Så da må jeg si det er mye dårlige lærere der ute.Skjønner det er mye arbeid med feks. retting av prøver. Men, det må da kunne gjøres på skolen. (da må det jo være arbeidsværelser til alle) Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Ja, det må det, og det er det så absolutt ikke. Noe av problemet ligger også i at man er rimelig utladet etter å ha stått på scenen i seks timer. Da er det for mange avgjørende å kunne dra hjem, spise middag og være sammen med familien, før man igjen setter seg ned med arbeid på kvelden. På sitt eget kontor, med ro og plass. Det blir aldri, og da mener jeg aldri, ro på et arbeidsrom. Hos oss er det ingen steder man kan gå for å ta telefonen, så de må tas ved pulten. Det foregår alltid samarbeid (utrolig nok, KS tror jo ikke vi gjør dette..) mellom to eller fler, de har eller ingen andre steder å gå enn på arbeidsrommet. Det er alltid noen som lurer på noe med datamaskiner eller andre ting, og stadig kommer både kollegaer, rektor og elever inn, samt SFO-ansatte. Det er faktisk helt vanvittig hvor mye mer effektiv man kan være på kveldstid, når barna et lagt, fremfor på et arbeidsrom på 15!kvm. Der sitter vi forresten 6 stk. Ganske langt unna kravet om 6kvm pr arbeidstaker. Anonymous poster hash: 593ff...821 Men, hadde du gjort rettingene om dere feks. bare var 2 eller 3 på kontoret? Og hadde ro? Det at man er utladet er jo en merkelig unnskyldning? Ungene må jo sitte å jobbe konsentrert i mange timer, ofte med mye uro rundt seg. Og veldig mange arbeidstakere gjør det samme hver dag. De kan ikke gå hjem for å være med familien noen timer.Prøver som sagt bare å få bedre forståelse for denne streiken. Skjønner det er mye jobb for all del... En lærer i småskolen som har undervisning fra 08.30 til 13.30 feks. Hun/han burde vel ha nok av tid til forberedelser den dagen? Så lenge man ikke har annen undervisning. Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Og "nok av tid"? Aner du hvor mye tid en lærers ulike oppgaver tar? Anonymous poster hash: 593ff...821 Er som sagt ikke lærer selv, men har flere venninner som er det. Hun ene er lærer i 3 klasse. 5 timer undervisning hver dag. Hun sier det er sjelden hun snakker med foreldre i telefon i hverdagen. Og har god tid til å forberede. Men, det er vel sikkert forskjell på barneskole og ungdomsskole. HI Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Det er vel forskjell på hvor engasjert man er i jobben sin da, tenker nå jeg. Jeg jobber også i 3.klasse og har ofte MYE kontakt med foreldre. Som et grelt eksempel var jeg syk hjemmealene dag, da hadde jeg i løpet av dagen kontakt med 6(!) foreldre. Og de visste at jeg var syk. Beklaget seg, men var freidige nok til å sende sms/ringe likevel. Hva er jeg, da, en servicebedrift?! Anonymous poster hash: 593ff...821
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #19 Skrevet 24. august 2014 Prøver å få litt sympati for lærerene her. Hvorfor er de så imot mer tid på skolen? Så på nyhetene at det var skoler som hadde prøvd ut dette og var fornøyde...? Tenker det må være litt forskjell på hvilket alderstrinn man underviser også? De lærerene jeg hadde på feks. ungdomsskolen hadde ikke mye å forberede iallfall. Vi leste et kapittel (feks.samfunnsfag) svarte på spørsmål og hadde prøve. Ellers brukte de opp igjen det samme materiale over flere år. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Hvor lenge siden er det du gikk på ungdomsskolen? Lærere skal ikke undervise på den måten lenger, og de som gjør det er i mine øyne ikke gode lærere.Jeg kan strengt tatt bare snakke for meg selv, if jeg jobber på barneskolen. Jeg er kontaktlærer og har klassen min i alle fag. Jeg forbereder meg på ingen måte slik du beskriver. Jeg legger sjela i å lage gode, inspirerende opplegg, som gjør elevene engasjerte og interesserte. Det tar MYE tid, spesielt når man har mange fag. I tillegg er det en del etterarbeid, men ikke på langt nær så mye som i u-skole og VGS. Problemet er at vi vet at KS ikke har edle motiver. Deres interesser ligger ikke i å lage en best mulig skole, men en skole som er billigst mulig. Hvis vi får 37,5 t tilstedeværelse på skolen, er det hevet over enhver tvil at denne tiden vil bli fylt med helt andre ting enn tid til forberedelse og etterarbeid. Vi sliter allerede nå med mange tidstyver i skolen, rapportering og andre oppgaver, bla vaktmesteroppgaver helsesøster og rengjøring faller på oss. Det som ofte ikke nevnes i avisene, er at KS vil gi oss mye dårligere betalt for vikartimer, og å påta seg disse vil føre til gratis jobbing hjemme. I tillegg vil de fjerne seniortillegget, kanskje en av de få tingene som får lærere til å bli i jobb litt lenger. Vi er profesjonelle, men alle mener at de kan gjøre jobben vår like godt, fordi de har gått på skole selv, det er ufattelig frustrerende. Jeg mener ingenting om verken legers eller sykepleieres arbeidstid, fordi jeg ikke er verken lege eller sykepleier selv. Jeg mener derfor at folk som ikke har førstehåndskunnskap om skoleverket bør holde seg for gode til det samme. Anonymous poster hash: 593ff...821 Takk for svar Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen, men ser opplegget er mye det samme for mine barn. (de eldste går på ungdomsskolen og vgs) Så da må jeg si det er mye dårlige lærere der ute.Skjønner det er mye arbeid med feks. retting av prøver. Men, det må da kunne gjøres på skolen. (da må det jo være arbeidsværelser til alle) Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Ja, det må det, og det er det så absolutt ikke. Noe av problemet ligger også i at man er rimelig utladet etter å ha stått på scenen i seks timer. Da er det for mange avgjørende å kunne dra hjem, spise middag og være sammen med familien, før man igjen setter seg ned med arbeid på kvelden. På sitt eget kontor, med ro og plass. Det blir aldri, og da mener jeg aldri, ro på et arbeidsrom. Hos oss er det ingen steder man kan gå for å ta telefonen, så de må tas ved pulten. Det foregår alltid samarbeid (utrolig nok, KS tror jo ikke vi gjør dette..) mellom to eller fler, de har eller ingen andre steder å gå enn på arbeidsrommet. Det er alltid noen som lurer på noe med datamaskiner eller andre ting, og stadig kommer både kollegaer, rektor og elever inn, samt SFO-ansatte. Det er faktisk helt vanvittig hvor mye mer effektiv man kan være på kveldstid, når barna et lagt, fremfor på et arbeidsrom på 15!kvm. Der sitter vi forresten 6 stk. Ganske langt unna kravet om 6kvm pr arbeidstaker. Anonymous poster hash: 593ff...821 Men, hadde du gjort rettingene om dere feks. bare var 2 eller 3 på kontoret? Og hadde ro? Det at man er utladet er jo en merkelig unnskyldning? Ungene må jo sitte å jobbe konsentrert i mange timer, ofte med mye uro rundt seg. Og veldig mange arbeidstakere gjør det samme hver dag. De kan ikke gå hjem for å være med familien noen timer.Prøver som sagt bare å få bedre forståelse for denne streiken. Skjønner det er mye jobb for all del... En lærer i småskolen som har undervisning fra 08.30 til 13.30 feks. Hun/han burde vel ha nok av tid til forberedelser den dagen? Så lenge man ikke har annen undervisning. Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Og "nok av tid"? Aner du hvor mye tid en lærers ulike oppgaver tar? Anonymous poster hash: 593ff...821 Er som sagt ikke lærer selv, men har flere venninner som er det. Hun ene er lærer i 3 klasse. 5 timer undervisning hver dag. Hun sier det er sjelden hun snakker med foreldre i telefon i hverdagen. Og har god tid til å forberede. Men, det er vel sikkert forskjell på barneskole og ungdomsskole. HI Anonymous poster hash: 610ae...0d0 Det er vel forskjell på hvor engasjert man er i jobben sin da, tenker nå jeg. Jeg jobber også i 3.klasse og har ofte MYE kontakt med foreldre. Som et grelt eksempel var jeg syk hjemmealene dag, da hadde jeg i løpet av dagen kontakt med 6(!) foreldre. Og de visste at jeg var syk. Beklaget seg, men var freidige nok til å sende sms/ringe likevel. Hva er jeg, da, en servicebedrift?! Anonymous poster hash: 593ff...821 Kan jo si du er syk da, og heller be de kontakte deg når du er tilbake på jobb. For å det er jo egentlig bare frekt av foreldrene. Venninnen min er veldig engasjert slik at det er sagt. Har vert lærer noen år. Og som hun sier; har jo masse oppgaver og materiale liggende, som hun forandrer litt etterhvert. HI Anonymous poster hash: 610ae...0d0
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #20 Skrevet 24. august 2014 Det er mye snakk om jobbing etter at barna er i seng. Joda, det er jo greit når man har bare små barn, men med fire barn i alderen 5-17, så funker ikke den lenger! Etter jeg kommer fra jobb ville det ikke vært lett å finne så mye tid til jobb- legging, kjøring, henting og ikke minst være litt til stede for de store? Er det ingen lærere som har store og små barn? Som kunne synes det var greit å ha litt mer tid til egne ting på kvelden? Bare lurer! Anonymous poster hash: bfa70...e00 Det er jo det som er casen her. At vi som lærere skal kunne selv bestemme når vi ønsker å gjøre for og etterarbeidet. For noen passer det best før fire for andre etter syv. Problemet er bare at hvis vi får en tvungen bundentid på 7,5 timer så er dette en gylden mulighet for skoleledelsen til å bruke oss til andre arbeidsoppgaver og vikartimer. Vi kan med andre ord ende opp med enda mindre tid til for og etterarbeid. Og slik jeg ser det, så vil vel ikke dette gagne verken elevene eller undervisningen? Anonymous poster hash: c8081...522
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #21 Skrevet 24. august 2014 Det er mye snakk om jobbing etter at barna er i seng. Joda, det er jo greit når man har bare små barn, men med fire barn i alderen 5-17, så funker ikke den lenger! Etter jeg kommer fra jobb ville det ikke vært lett å finne så mye tid til jobb- legging, kjøring, henting og ikke minst være litt til stede for de store? Er det ingen lærere som har store og små barn? Som kunne synes det var greit å ha litt mer tid til egne ting på kvelden? Bare lurer! Anonymous poster hash: bfa70...e00 Det er jo det som er casen her. At vi som lærere skal kunne selv bestemme når vi ønsker å gjøre for og etterarbeidet. For noen passer det best før fire for andre etter syv. Problemet er bare at hvis vi får en tvungen bundentid på 7,5 timer så er dette en gylden mulighet for skoleledelsen til å bruke oss til andre arbeidsoppgaver og vikartimer. Vi kan med andre ord ende opp med enda mindre tid til for og etterarbeid. Og slik jeg ser det, så vil vel ikke dette gagne verken elevene eller undervisningen? Anonymous poster hash: c8081...522 Joda, ser den. Hvor mye bunden tid har dere nå da? Anonymous poster hash: 610ae...0d0
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #22 Skrevet 24. august 2014 Det er mye snakk om jobbing etter at barna er i seng. Joda, det er jo greit når man har bare små barn, men med fire barn i alderen 5-17, så funker ikke den lenger! Etter jeg kommer fra jobb ville det ikke vært lett å finne så mye tid til jobb- legging, kjøring, henting og ikke minst være litt til stede for de store? Er det ingen lærere som har store og små barn? Som kunne synes det var greit å ha litt mer tid til egne ting på kvelden? Bare lurer! Anonymous poster hash: bfa70...e00 Det er jo det som er casen her. At vi som lærere skal kunne selv bestemme når vi ønsker å gjøre for og etterarbeidet. For noen passer det best før fire for andre etter syv. Problemet er bare at hvis vi får en tvungen bundentid på 7,5 timer så er dette en gylden mulighet for skoleledelsen til å bruke oss til andre arbeidsoppgaver og vikartimer. Vi kan med andre ord ende opp med enda mindre tid til for og etterarbeid. Og slik jeg ser det, så vil vel ikke dette gagne verken elevene eller undervisningen? Anonymous poster hash: c8081...522 Joda, ser den. Hvor mye bunden tid har dere nå da? Anonymous poster hash: 610ae...0d0 33,5 t pr.uke Anonymous poster hash: 593ff...821
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #23 Skrevet 24. august 2014 Hører det snakkes om dårlig kontorplass og slike ting her. Vel, da bør det prøves å være sykepleier på et vaktrom på omtrent 15 kvadrat, sammen med 5 andre sykepleiere, 4 helsefagarbeidere, 1 helsefagarbeiderlærling, 3 leger , 2 turnusleger og 3 studenter. Telefonene ringer konstant, de ringer fra røntgen, pårørende, koordinator, akuttmottak, kjøkkenet, apoteket, andre sykehus, hjemmesykepleie, sykehjem osv osv osv . Oppi dette skal man altså forsøke å gjøre nødvendig kontorarbeid som også følger med jobben vår, gjerne samtidig som man veileder studenten sin, tar den endeløse rekken med telefoner, tar pasientklokker som stadig ringer(for våre klienter drar ikke hjem), svarer på forespørsler fra leger..., . Da kan vi begynne å snakke om elendige kontorforhold. Et kontor med 6 andre personer høres nesten ut som himmelen for meg. Anonymous poster hash: 6e61e...b71
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #24 Skrevet 24. august 2014 Hører det snakkes om dårlig kontorplass og slike ting her. Vel, da bør det prøves å være sykepleier på et vaktrom på omtrent 15 kvadrat, sammen med 5 andre sykepleiere, 4 helsefagarbeidere, 1 helsefagarbeiderlærling, 3 leger , 2 turnusleger og 3 studenter. Telefonene ringer konstant, de ringer fra røntgen, pårørende, koordinator, akuttmottak, kjøkkenet, apoteket, andre sykehus, hjemmesykepleie, sykehjem osv osv osv . Oppi dette skal man altså forsøke å gjøre nødvendig kontorarbeid som også følger med jobben vår, gjerne samtidig som man veileder studenten sin, tar den endeløse rekken med telefoner, tar pasientklokker som stadig ringer(for våre klienter drar ikke hjem), svarer på forespørsler fra leger..., . Da kan vi begynne å snakke om elendige kontorforhold. Et kontor med 6 andre personer høres nesten ut som himmelen for meg. Anonymous poster hash: 6e61e...b71 Med all mulig respekt: Hvor mye plass trenger man for å ta telefoner og fylle ut et og annet skjema? En lærers plass skal romme elevarbeider, innsamlede bøker (hver fredag 125 bøker) mine pensumbøker, plass til klipp og lim, fargelegging, en perm til hver elev (24 i mitt tilfelle), pc, kontorutstyr (mitt private, så slipper jeg vente på stiftemaskin etc). På klasserommet "mitt" et det SFO før/etter undervisning... Anonymous poster hash: 41bdf...040
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #25 Skrevet 24. august 2014 Hører det snakkes om dårlig kontorplass og slike ting her. Vel, da bør det prøves å være sykepleier på et vaktrom på omtrent 15 kvadrat, sammen med 5 andre sykepleiere, 4 helsefagarbeidere, 1 helsefagarbeiderlærling, 3 leger , 2 turnusleger og 3 studenter. Telefonene ringer konstant, de ringer fra røntgen, pårørende, koordinator, akuttmottak, kjøkkenet, apoteket, andre sykehus, hjemmesykepleie, sykehjem osv osv osv . Oppi dette skal man altså forsøke å gjøre nødvendig kontorarbeid som også følger med jobben vår, gjerne samtidig som man veileder studenten sin, tar den endeløse rekken med telefoner, tar pasientklokker som stadig ringer(for våre klienter drar ikke hjem), svarer på forespørsler fra leger..., . Da kan vi begynne å snakke om elendige kontorforhold. Et kontor med 6 andre personer høres nesten ut som himmelen for meg. Anonymous poster hash: 6e61e...b71 Med all mulig respekt: Hvor mye plass trenger man for å ta telefoner og fylle ut et og annet skjema? En lærers plass skal romme elevarbeider, innsamlede bøker (hver fredag 125 bøker) mine pensumbøker, plass til klipp og lim, fargelegging, en perm til hver elev (24 i mitt tilfelle), pc, kontorutstyr (mitt private, så slipper jeg vente på stiftemaskin etc). På klasserommet "mitt" et det SFO før/etter undervisning... Anonymous poster hash: 41bdf...040 Ja, jeg forstår den:). Men hvis det er snakk om forstyrrelser og antall personer inne på et kontor, skal dere ikke klage altså. Det er helt andre forhold. Ikke kan jeg ta med meg kontorarbeidet hjem heller, hvis jeg ikke rekker det jeg skal, eller i verste fall glemmer det jeg skal gjøre fordi jeg ikke får konsentrert meg om `et og annet skjema`(Det er mange skjemaer!!). Da er det brukerne som får lide for det, i bunn og grunn. Ikke meningen å ødelegge debatten her med en enorm avsporing,jeg ville bare gi dere en tanke egentlig. Anonymous poster hash: 6e61e...b71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå