Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #1 Skrevet 24. august 2014 http://www.vg.no/nyheter/meninger/foreldre-og-barn/kjaere-storbarnsforeldre/a/23280102/ Anonymous poster hash: b8000...bbb
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #2 Skrevet 24. august 2014 Fantastisk godt skrevet, fikk helt tårer i øynene jeg... Anonymous poster hash: 819c0...424
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #3 Skrevet 24. august 2014 Bekymringene, farene og maktesløsheten vokser med årene, ja. Anonymous poster hash: b8000...bbb
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #4 Skrevet 24. august 2014 Så sant! En ting jeg savnet var økonomien. Store barn koster ekstremt mye i forhold til små. Der har også småbarnsforeldre en del å se frem mot. De første årene kan man bruke masse penger på klær og utstyr, men det er helt unødvendig. Da kommer man langt med en tusenlapp i måneden hvis man tenker seg om litt. Etter hvert som de blir eldre blir de nødvendige utgiftene mye, mye større! Anonymous poster hash: 5590d...52f
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #5 Skrevet 24. august 2014 Veldig godt skrevet! Anonymous poster hash: 486c9...fce
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #6 Skrevet 24. august 2014 For en ekkel generalisering. Den evige kampen om hvem som har det verst? Hvem som hadde vanskeligst unge? Hvem skal komme her og si at det ikke er slitsomt å ikke få SOVE om natta på fem ÅR? At det er verre med en frekk 17-åring som drikker øl? Vg må skjerpe seg og innse at alle situasjoner er forskjellige, de kan ikke sammenlignes. Barn er forskjellige og skal ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 459f9...fc9
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #7 Skrevet 24. august 2014 For en ekkel generalisering. Den evige kampen om hvem som har det verst? Hvem som hadde vanskeligst unge? Hvem skal komme her og si at det ikke er slitsomt å ikke få SOVE om natta på fem ÅR? At det er verre med en frekk 17-åring som drikker øl? Vg må skjerpe seg og innse at alle situasjoner er forskjellige, de kan ikke sammenlignes. Barn er forskjellige og skal ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 459f9...fc9 Du tror du skal få sove når du har tenåringer, altså? LESTE du i det hele tatt? Anonymous poster hash: b8000...bbb
*Miss Marple* Skrevet 24. august 2014 #8 Skrevet 24. august 2014 (endret) Jeg har både småbarn og tenåringer i hus og det å ha en nyfødt kontra en hormonell tenåring er a pice of cake 😄 Nattevåk med baby kan innebære litt frustrasjon, nattevåk med (for) tenåringen er ren angst. Å stå opp grytidlig med baby er ingenting i forhold til å få en komatøs tenåring opp og klar for skole. Å tørke over gulvet etter ettåringen som spiser selv er ingenting imot det som møter en når vennegjengen har lagt seg nattmat. Å rydde leker og sofaputer er ingenting imot det rottereiret tenåringen kaller rommet sitt. Å handle inn regnklær, støvler, vintersko og dress til toåringen er ingenting for lommeboken i forhold til tenåringene behov for nytt alpinutstyr, skiklær, vintersko, pensko, kjoler, gensere og bukser. Neida, jeg overdriver fælt. Det er utrolig gøy å ha tenåringer i hus, de utfordrer en på et helt annet plan enn små barn gjør. Men jeg må innrømme at jeg smiler litt for meg selv når jeg leser om de som er så avhengig av egentid og kjærestetid med mannen 😜 det er faktisk ganske ikke-eksisterende med tenåringer som kommer og går til alle døgnets tider. Jeg tenker at de går noen harde år i møte de som tror at den travleste tiden er når man ha spedbarn. Endret 24. august 2014 av *Miss Marple*
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #9 Skrevet 24. august 2014 Jeg skjønner jeg har vært veldig med de to tenåringene jeg har fostret. Anonymous poster hash: 00bdc...f0c
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #10 Skrevet 24. august 2014 For en ekkel generalisering. Den evige kampen om hvem som har det verst? Hvem som hadde vanskeligst unge? Hvem skal komme her og si at det ikke er slitsomt å ikke få SOVE om natta på fem ÅR? At det er verre med en frekk 17-åring som drikker øl? Vg må skjerpe seg og innse at alle situasjoner er forskjellige, de kan ikke sammenlignes. Barn er forskjellige og skal ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 459f9...fc9 Hehe, en dag blir du til æ forstå kjære deg :-) nyt tiden frem til da! Anonymous poster hash: c51d9...444
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #11 Skrevet 24. august 2014 For en ekkel generalisering. Den evige kampen om hvem som har det verst? Hvem som hadde vanskeligst unge? Hvem skal komme her og si at det ikke er slitsomt å ikke få SOVE om natta på fem ÅR? At det er verre med en frekk 17-åring som drikker øl? Vg må skjerpe seg og innse at alle situasjoner er forskjellige, de kan ikke sammenlignes. Barn er forskjellige og skal ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 459f9...fc9 ekkel generalisering? Du skjønte ikke at dette var å sette på spissen de utfordringene som kommer med eldre barn? Og så lurer folk på hvorfor man skal drive med litteraturanalyse på alle programområder i vgs... Anonymous poster hash: ebfdc...862
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #12 Skrevet 24. august 2014 Ja det er sikkert dyrt med tenåringer i hus, men likevel har vi ikke utgifter på nesten 6000 i barnehage/sfo som kan brukes på de to tenåringene vi får.. Anonymous poster hash: 00bdc...f0c
soleia Skrevet 24. august 2014 #13 Skrevet 24. august 2014 For en ekkel generalisering. Den evige kampen om hvem som har det verst? Hvem som hadde vanskeligst unge? Hvem skal komme her og si at det ikke er slitsomt å ikke få SOVE om natta på fem ÅR? At det er verre med en frekk 17-åring som drikker øl? Vg må skjerpe seg og innse at alle situasjoner er forskjellige, de kan ikke sammenlignes. Barn er forskjellige og skal ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 459f9...fc9 Poenget var vel ikkje kven som har det verst (sjølv om overskrifta til dette innlegget prøver å gjere det til det) men poenget er at alle anerkjenner og snakkar om vanskane ein møter med småbarn, medan det er meir ømtåleg og vanskeleg å snakke om problema ein møter med store barn. Sjølv nyt eg no tida med ein 4 åring og 5 åring, og tenkjer med både fryd og gru på korleis det vert vidare når dei vert større.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #14 Skrevet 24. august 2014 Jeg synes bloggeren har hånende holdning mot dem som virkelig sliter med amming, senskader etter fødsler a la totalruptur med lekkasje, ekstreme kolikkbabyer osv. Det er visst uansett verre med en tenåring! Og du som skriver at å rydde etter baby er mye letter enn etter tenåring med kompiser. HVORFOR rydder dere etter tenåringer? Snakk om å sy puter under armene på ungene sine! Her har jeg foreløpig en 11-åring som må vær så god og rydde etter seg selv. At man har våkenetter hver helg fordi barnet er på fest til kl 5 uten å si fra - hvorfor får ikke tenåringen husarrest i noen uker etter FØRSTE gangen slik skjer? Skal man slutte å oppdra barna bare fordi de er blitt store? Og nei, man trenger ikke å akseptere at tenåringen kalle deg en "jævla hore" ved å sende ham på fest dagen etterpå. Belønning for dårlig oppførsel? Her hadde både mobil og data blitt borte i en uke etter slike uttalelser. Jeg har hatt stebarn i tenårene, så ja, jeg vet hva jeg snakker om. En annen ting, dere som sier at kjærestetid ikke er eksisterende fordi tenåringen legger seg senere enn foreldrene. Hvilken tenåring gidder å sitte hjemme med foreldre kveld etter kveld? Er de aldri ute på besøk hos venner, overnatting med kompiser/venninner? Anonymous poster hash: 136fc...a10
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #15 Skrevet 24. august 2014 Jeg synes bloggeren har hånende holdning mot dem som virkelig sliter med amming, senskader etter fødsler a la totalruptur med lekkasje, ekstreme kolikkbabyer osv. Det er visst uansett verre med en tenåring! Og du som skriver at å rydde etter baby er mye letter enn etter tenåring med kompiser. HVORFOR rydder dere etter tenåringer? Snakk om å sy puter under armene på ungene sine! Her har jeg foreløpig en 11-åring som må vær så god og rydde etter seg selv. At man har våkenetter hver helg fordi barnet er på fest til kl 5 uten å si fra - hvorfor får ikke tenåringen husarrest i noen uker etter FØRSTE gangen slik skjer? Skal man slutte å oppdra barna bare fordi de er blitt store? Og nei, man trenger ikke å akseptere at tenåringen kalle deg en "jævla hore" ved å sende ham på fest dagen etterpå. Belønning for dårlig oppførsel? Her hadde både mobil og data blitt borte i en uke etter slike uttalelser. Jeg har hatt stebarn i tenårene, så ja, jeg vet hva jeg snakker om. En annen ting, dere som sier at kjærestetid ikke er eksisterende fordi tenåringen legger seg senere enn foreldrene. Hvilken tenåring gidder å sitte hjemme med foreldre kveld etter kveld? Er de aldri ute på besøk hos venner, overnatting med kompiser/venninner? Anonymous poster hash: 136fc...a10 Snakkes om noen år! Husarrest - jeg tror jeg dør av latter, og jeg har greie ungdommer i forhold til mange andre. De fester ikke i særlig stor grad. Dvs den ene kan ta seg en fest, den andre gjør det ikke. Jo, de er ute, men de kommer og går. Du har åpenbart ikke peiling, selv om du påstår det. Anonymous poster hash: d7ce0...4f4
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #16 Skrevet 24. august 2014 Kua som glemmer at hu har vært kalv... Anonymous poster hash: d7ce0...4f4
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #17 Skrevet 24. august 2014 Jeg synes bloggeren har hånende holdning mot dem som virkelig sliter med amming, senskader etter fødsler a la totalruptur med lekkasje, ekstreme kolikkbabyer osv. Det er visst uansett verre med en tenåring! Og du som skriver at å rydde etter baby er mye letter enn etter tenåring med kompiser. HVORFOR rydder dere etter tenåringer? Snakk om å sy puter under armene på ungene sine! Her har jeg foreløpig en 11-åring som må vær så god og rydde etter seg selv. At man har våkenetter hver helg fordi barnet er på fest til kl 5 uten å si fra - hvorfor får ikke tenåringen husarrest i noen uker etter FØRSTE gangen slik skjer? Skal man slutte å oppdra barna bare fordi de er blitt store? Og nei, man trenger ikke å akseptere at tenåringen kalle deg en "jævla hore" ved å sende ham på fest dagen etterpå. Belønning for dårlig oppførsel? Her hadde både mobil og data blitt borte i en uke etter slike uttalelser. Jeg har hatt stebarn i tenårene, så ja, jeg vet hva jeg snakker om. En annen ting, dere som sier at kjærestetid ikke er eksisterende fordi tenåringen legger seg senere enn foreldrene. Hvilken tenåring gidder å sitte hjemme med foreldre kveld etter kveld? Er de aldri ute på besøk hos venner, overnatting med kompiser/venninner? Anonymous poster hash: 136fc...a10 Snakkes om noen år! Husarrest - jeg tror jeg dør av latter, og jeg har greie ungdommer i forhold til mange andre. De fester ikke i særlig stor grad. Dvs den ene kan ta seg en fest, den andre gjør det ikke. Jo, de er ute, men de kommer og går. Du har åpenbart ikke peiling, selv om du påstår det. Anonymous poster hash: d7ce0...4f4 Som sagt, jeg har vært stemor for to tenåringer, så vi trenger ikke snakkes om noen år. Ikke alle har uoppdragne drittunger som får lov å gjøre absolutt det de vil. Selvfølgelig har jeg ikke peiling, selv om jeg hadde de tenåringene på 50% sammen med min eks i 5 år. Og nei, jeg har ikke vært "kalv" i den forstand at jeg drakk meg dritings hver helg i alder av 17 og kalt min mor for en hore, eller forsvant ut døra og ikke var å få tak i før kl 5 på morgenen. Jeg drikker fortsatt ikke alkohol, røyker ikke, flørter ikke med andre menn enn min egen mann, og har orden på livet og økonomi. Synes veldig synd på dagens tenåringer som må gjetes til skolen, passes på at de ikke får alkoholforgiftning eller masse kjønnssykdommer. Anonymous poster hash: 136fc...a10
skjotta Skrevet 24. august 2014 #18 Skrevet 24. august 2014 Kua som glemmer at hu har vært kalv... Anonymous poster hash: d7ce0...4f4 Jeg var en veldig grei kalv jeg.
*Miss Marple* Skrevet 24. august 2014 #19 Skrevet 24. august 2014 Jeg synes bloggeren har hånende holdning mot dem som virkelig sliter med amming, senskader etter fødsler a la totalruptur med lekkasje, ekstreme kolikkbabyer osv. Det er visst uansett verre med en tenåring! Og du som skriver at å rydde etter baby er mye letter enn etter tenåring med kompiser. HVORFOR rydder dere etter tenåringer? Snakk om å sy puter under armene på ungene sine! Her har jeg foreløpig en 11-åring som må vær så god og rydde etter seg selv. At man har våkenetter hver helg fordi barnet er på fest til kl 5 uten å si fra - hvorfor får ikke tenåringen husarrest i noen uker etter FØRSTE gangen slik skjer? Skal man slutte å oppdra barna bare fordi de er blitt store? Og nei, man trenger ikke å akseptere at tenåringen kalle deg en "jævla hore" ved å sende ham på fest dagen etterpå. Belønning for dårlig oppførsel? Her hadde både mobil og data blitt borte i en uke etter slike uttalelser. Jeg har hatt stebarn i tenårene, så ja, jeg vet hva jeg snakker om. En annen ting, dere som sier at kjærestetid ikke er eksisterende fordi tenåringen legger seg senere enn foreldrene. Hvilken tenåring gidder å sitte hjemme med foreldre kveld etter kveld? Er de aldri ute på besøk hos venner, overnatting med kompiser/venninner? Anonymous poster hash: 136fc...a10 Jeg regner med at du sikter til meg. Hvor skrev jeg at jeg rydder etter tenåringen? Jeg skrev at det som møter en er verre enn når ettåringen har spist. De må da rydde selv. Greia er bare at man ofte har forskjellig syn på når det skal gjøres Og det at tenåringer er sent ute er ikke det samme som at de kommer dritings hjem. Jeg har ikke tatt mine barn i å drikke før de er 18 år (og jeg ser de hver gang de kommer hjem. At de er edru nok til å fake edru er egentlig godt nok for meg. Man kan ikke forfølge dem hele døgnet). Så når de kommer hjem kl 3-4 er det avtalt - men det betyr ikke at man ikke engstelig seg likevel. Du var da svært kategorisk i dine meninger? Er det ikke rom for kompromiss i ditt hus?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #20 Skrevet 24. august 2014 BareventBAREVENT... Alt blir verre -MYE VERRE- det blir et sant helvette!!! Herregud, så fantastisk tåpelig. I alle livsstadiene til barnet får man "bare vent" holdningene og "trodde du virkelig kolikk var ille, nei det var piece of cake, bare vent til da du" og blablabla.. Hvorfor så ivrige på å prøve å trekke andre ned? Anonymous poster hash: 1166e...a66
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #21 Skrevet 24. august 2014 Jeg var rene gullungen i tenårene og håper selvfølgelig at mine barn også blir det 😛 Anonymous poster hash: ac30b...343
Chl85 Skrevet 24. august 2014 #22 Skrevet 24. august 2014 Tror hver alder har sine utfordringer. Samme med at barn og tenåringer er forskjellige. Min mor synes fortsatt at de første 5 årene av mitt liv var det tøffeste selv om jeg var ganske vill i tenårene. Jeg kunne ta dårlige valg og gode valg... Men hun visste alltid hvor jeg var og jeg modnet fortere enn min bror. Mens broren min var velsignet enkel som barn, men en veldig stor bekymring når han var i tenårene. Da satt hun mange netter våken og var bekymret. Da skiftet hun mening til at tenårene var desidert den mest bekymringsfulle tiden. Tror ikke artikkelforfatter prøvde å være nedlatende til folks bekymringer rundt det å ha små barn kontra store barn. Bekymringene vi har for våre små håpefulle er like reelle selv om de endres etterhvert. Men jeg kan se at det er lettere å ha kontroll på hva en 5 åring gjør eller hvor han/hun er, enn en 16 åring som nekter å svare på telefonen .... Man kan gi så mye husarrest man vil, men det kan også være som å helle bensin på bålet. Og å oppdra en tenåring som et barn på 4 og tro at å være konsekvent osv alltid vil funke er jo litt naivt. De vil stritte mye i mot på mange andre måter. Da vil man høyst sannsynlighet ikke vite hvordan man skal gå frem i de situasjonene. Jeg har hatt mange illusjoner om det å være mor som har vist seg å bli annerledes når jeg fikk barn... Eneste jeg faktisk fikk rett i er alle bekymringene barn gir og jeg tror ikke det vil endre seg... Selv når mine 2 har flyttet ut Tror nok jeg alltid vil bekymre meg på den ene eller andre måten. "Welcome to parenthood"
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #23 Skrevet 24. august 2014 Vil man ikke alltid bekymre seg for sine barn da? Min mor er innimellom bekymret for datteren sin, min søster som snart er 30! (Slitt litt med depresjon, ensomhet, hjemlengsel etc). Hver alder har sin utfordring, og det ligger nesten i en mammas natur og alltid være bekymret for et eller annet! :-) Nå er jeg bare småbarnsmor enda, så kan ikke uttale meg før ungene er voksne. Synes bare det blir for dumt å sammenligne. Anonymous poster hash: a9ce8...f78
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #24 Skrevet 24. august 2014 Jeg har både småbarn og tenåringer i hus og det å ha en nyfødt kontra en hormonell tenåring er a pice of cake Nattevåk med baby kan innebære litt frustrasjon, nattevåk med (for) tenåringen er ren angst. Å stå opp grytidlig med baby er ingenting i forhold til å få en komatøs tenåring opp og klar for skole. Å tørke over gulvet etter ettåringen som spiser selv er ingenting imot det som møter en når vennegjengen har lagt seg nattmat. Å rydde leker og sofaputer er ingenting imot det rottereiret tenåringen kaller rommet sitt. Å handle inn regnklær, støvler, vintersko og dress til toåringen er ingenting for lommeboken i forhold til tenåringene behov for nytt alpinutstyr, skiklær, vintersko, pensko, kjoler, gensere og bukser. Neida, jeg overdriver fælt. Det er utrolig gøy å ha tenåringer i hus, de utfordrer en på et helt annet plan enn små barn gjør. Men jeg må innrømme at jeg smiler litt for meg selv når jeg leser om de som er så avhengig av egentid og kjærestetid med mannen det er faktisk ganske ikke-eksisterende med tenåringer som kommer og går til alle døgnets tider. Jeg tenker at de går noen harde år i møte de som tror at den travleste tiden er når man ha spedbarn. Og jeg skjønner at du tror du er et supermenneske, et allvitende menneske, som vet hvordan ALLE opplevde småbarnstiden VS ungdomstiden. Du er jammen meg en idiot, sorry Anonymous poster hash: 459f9...fc9
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #25 Skrevet 24. august 2014 Jeg skjønner poenget, men synes overskriften kanskje er litt nedlatende. Jeg VET jo at det er slitsomt med små barn, fordi jeg har små barn selv. (I alle fall at det er slitsomt for meg, folk er jo forskjellige.) Det at store barn også er slitsomt, kanskje enda mer slitsomt enn små barn for alt jeg vet (har ikke hatt noen enda), det betyr jo ikke at små barn IKKE er slitsomt. Jeg synes f.eks. det er slitsomt å gå en tur i skogen (ja, er i dårlig form), selv om det å bestige nærmeste fjelltopp ville vært enda mer slitsomt. Anonymous poster hash: 54ea1...27d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå