Gå til innhold

Jeg, en pillemissbruker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jegtar en del medisin pga migrene og sånt. Nå har jeg kommet inn i en vond sirkel.

Jeg art 2 paralgin forte når jeg legger meg, uten at jeg har vondt i hodet, bare for å tja, slappe av? Så tar jeg en imovane, innsovnings tablett, så blir jeg sittende i senga med laptoppen i fanget, og så tar jeg enda en paralgin forte......

Jeg la meg kl 23, no er kl 02, og jeg er her enda, skal ta en til paralgin forte, for etter 3-4 stykker kommer sånn hærlig følelse, nesren sånn etter 4 glass vin følelse.

Er jeg blitt en pillemissbruker?

Huff, dette er ikke bra.

Jeg må slutte mens leken er god.

Eller er ikke 3-4 paralgin forte og en Imovane eller to noe farlig?

Anonymous poster hash: 3a0f4...663
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort svar; Ja, du er en pillemisbruker. Les selv igjennom hva du skrev, så kanskje du ser det selv. man tar smertestillende for å bli kvitt smerter, ikke for å få en rus. Man tar innsovningstabletter for å sovne, og da skal man legge seg og lukke øynene. Ikke legge seg med laptop'en. Det første du må gjøre er å kontakte legen, og fortelle om dette. Du er inne i en OND sirkel. 

Skrevet

Jo, men før så gikk det greit med imovanen,  jeg ble trøtt etter 30 minutt med laptoppen, så la jeg den på gulvet, og så  sov jeg.

Men på grunn av smerter harjeg tatt mye PF også, men så følte jeg meg så "letthodet/lystig " da når jeg tok de, og det var fint....

Skrevet

Jo, men før så gikk det greit med imovanen,  jeg ble trøtt etter 30 minutt med laptoppen, så la jeg den på gulvet, og så  sov jeg.

Men på grunn av smerter harjeg tatt mye PF også, men så følte jeg meg så "letthodet/lystig " da når jeg tok de, og det var fint....

Ja, men du tar jo ikke PF pga smerter nå. Du tar de jo uten at du har smerter. Og du tar flere for å få rusen. Du kan unnskylde deg i øst og vest, men det er ikke noe poeng. Du har blitt en misbruker. Uansett hvor lite du ønsker å være det. Og du sier at det funket med imovanen og laptop før. Man tåler mer og mer, og det er dit du har kommet. Og siden du selv spør om du er pillemisburker, så har du jo innsett det selv. Hva ville du oppnå ved å spørre her? At noen skulle si at det du gjør er helt normalt? Kast PF'en. For du bruker den jo ikke pga smerter. og da er den kun et onde. Og kast imovanen, for den bruker du også uten hensikt. 

Skrevet

Sukk. Ja, det er vel det som må til. Bedre å ta det no enn å la det utvikle seg. Men det blir tøft, har brukt imovane fast i 2 år.

Skrevet

Da lurer jeg på hva slags fastlege du har, som har latt deg ta det så lenge uten å sette spørsmålstegn. En ting er om du hadde vært 70 år, men det regner jeg ikke med at du er. har du så store søvnproblemer, så må du heller finne grunnen til det, eventuelt bli henvist til søvnutredning på Haukeland. 

Skrevet

Første bud; Bytt fastlege. En fastlege som "spyr ut" B-preparater på den måten er ingen god fastlege. For da vil det si at du MINST tar 400 pf i løpet av 100 dager. Det er ALTFOR mye. Ikke er det bra for leveren, heller, med så store doser paracetamol. 

Skrevet

Deter imovane jeg har tatt fast i 2årda. Ikke PF.JEg fikk PF for migrene. Men så sa nevrologen at jeg ikke skulle ta PF for migrenen, men Imigran, bare PF i tilegg  til imigrav ved store annfall.

Men noe har skjedd,jeg ser at jeg stadig hiver innpå om kvelden for å få den litt lette rusa følelsen, men før var det nok med to, nå merker jeg jeg må ha fler.

JEg må slutte. JEg kaster resten, i morra. Og skal ikke hente ut de jeg har på resepten min.

Herregud, de sa at GBP oppererte hadde økt skjangs for å bli alkoholikere...........kanskje det gjelder piller og?

Skrevet

Rusen jeg får at PF er så ekkelt at jeg heller har smerter og nekter å ta PF. Men nå som det er sagt, ja du er pillemisbruker og det vet du selv!

Anonymous poster hash: 3f6ab...43f

Skrevet

Kort svar; Ja, du er en pillemisbruker. Les selv igjennom hva du skrev, så kanskje du ser det selv. man tar smertestillende for å bli kvitt smerter, ikke for å få en rus. Man tar innsovningstabletter for å sovne, og da skal man legge seg og lukke øynene. Ikke legge seg med laptop'en. Det første du må gjøre er å kontakte legen, og fortelle om dette. Du er inne i en OND sirkel.

Enig
Skrevet

:(:sukk:

Skrevet

Syns du må prøve å legge fra deg laptoppen og. Den lurer hjernen og gjør deg mindre søvnig pga lyset på den. Enig i d de andre sier over.. Pluss at migrene liker vell ikj slik lys heller?

Anonymous poster hash: bd80b...5a2

Skrevet

Pf mot migrene??? Nei kutt den dritten ut og hiv laptop ut av senga!! Skaff deg heller forebyggende medikamenter mot migrene i stedet.

Skrevet

Imigran nesespray og injeksjoner tar stort sett toppen av annfallene, men på det verste må fet 3-4 pf til i tilegg for å kvitte seg med smertene. Nevrologen liker ikke bruken av pf. men jeg må ha det på de verste dagene. I tilegg til relpax eller imigran. Maxalt og naramig funker ikke. Bortxinjeksjoner i hodet er utprøvd i 12 mnd uten effekt, betablockere og blodtrykksmedisin like så.

Har altid slitt med å få sove. Ligger veldig veldig våken. Laptoppne i senga er jo bare noe som har vert gjort siste tiden. Før hade vi jo ikke laptopp engang.

Men jeg har altis ligger våken til 02 og 03. Og etter at vi fikk barn ble det værre. Når jeg er alene med barnet og klikka blir 04 nesten hver natt og vekkerklokka ringer 06, for da skal jeg opp, og så skal jeg fungere i jobben i en avdeling i barnehage.... sovna på "vakt" har jeg gjort mang en gang. Så trøt at jeg gjesper og fysisk må tørke tåren som renner ut av øynene mine pga at ejg er trøtt..... Så er det hjem, håpe hodet holder, igjennom leksehjelp, middagslaging, rydding og sosialt samvær.

Skulle jo tro jeg var totalt utslitt. At jeg kom til å sovne såååååå fort.

Men nei, der ligger jeg våken.

I natt tror jeg jeg tok 1 minovank kl 23, og 2 pf, for å bli sløv og trøtt. Tok ny runde ca 04..... OG så vekte jenta meg kl 98, og siden har vi sett tv i senga til kl 10, spist frokost, tømt oppvaskmaskina, lagt opp klær og satt på en vaskemsakin.

Nei, jeg får prøve å kutte ut imovane, kutte ut ps, og kutte ut laptopp i senga.

Men jeg kjenner panikken, for jeg har jort det før. ..............og da får jeg ikke sove..........................sukk...........

Skrevet

Kan du ikke kutte PF og laptoppen, og heller holde deg til den ene Imovane som innsovningshjelp da?

Evnt spør legen din om noe som heter Tolvon. Det er et mildt antideppressiva (men ikke lykkepille) som hjelper på søvnen uten noen form for ruseffekt eller avhengighetsfare. Jeg sover også dårlig og bruker Tolvon med stort hell (når jeg ikke er gravid da).

Anonymous poster hash: 7cd90...361

Skrevet

takk for tipd....det skal undersøkes :)

Skrevet

Pf mot migrene??? Nei kutt den dritten ut og hiv laptop ut av senga!! Skaff deg heller forebyggende medikamenter mot migrene i stedet.

Hva er galt med PF mot migrene?? Ikke HI.

HI - for meg høres dette ut som fullstendig galskap, jeg sperret opp øynene stort når jeg leste. Har du barn (sannsynligvis..)? I så fall er det kjempealvorlig! Bytt fastlege ASAP og få i gang avrusning!! Lykke til!

Anonymous poster hash: 2ca32...898

Skrevet

Mange med fedmeoperasjon har misbrukt mat og da sitter egentlig problemet i hodet. MAn spiser for å dekke over noe annet. Når de da ikke kan spise på samme måte, kan resultatet bli at man starter misbruk av noe annet som f.eks alkohol eller piller.

Og ja du misbruker legemidler. Imovane slutter ofte å ha en virkning etter en stund, men mange blir psykologisk avhengig av den. Nå fikk jeg ikke med meg hvor lenge du har tatt fire pf på kvelden, men det er definitivt ikke et greit forbruk.

Anonymous poster hash: 77fbc...229

Skrevet

HI: Når det gjelder pillene, har du fått gode svar over. Du er inne i en farlig spiral, og må ta kraftig grep NÅ før du får virkelig store problemer. 

En annen sak er at du bør prioritere søvnhygiene. Første bud: Ingen laptop i senga! Faktisk ikke skjerm av noe slag den siste timen før du skal sove. Dessuten: Sørg for kjølig, utluftet soverom. Viktig med mørke og ingen støy, bruk sovemaske og ørepropper om nødvendig. Spis et lett måltid et par timer før du legger deg. Sørg for å legge deg til samme tid hver dag, og stå opp til samme tidspunkt hver dag (hvis dette er mulig). Ingen kaffe/cola etter kl 16, men drikk gjerne en kopp beroligende urtete før du skal sove. Dette er viktig. Fikk selv bukt med bruk av innsovingstabletter da jeg innførte et strengt søvnregime. 

Anonymous poster hash: 450d5...95a
Skrevet

Ja det har du. Paralgin forte hjelper ikke mot migrene.

Du risikerer å ødelegge din indre organer på den måten du holder på.

Anonymous poster hash: aed7f...fd5
Skrevet

Imigran nesespray og injeksjoner tar stort sett toppen av annfallene, men på det verste må fet 3-4 pf til i tilegg for å kvitte seg med smertene. Nevrologen liker ikke bruken av pf. men jeg må ha det på de verste dagene. I tilegg til relpax eller imigran. Maxalt og naramig funker ikke. Bortxinjeksjoner i hodet er utprøvd i 12 mnd uten effekt, betablockere og blodtrykksmedisin like så. Har altid slitt med å få sove. Ligger veldig veldig våken. Laptoppne i senga er jo bare noe som har vert gjort siste tiden. Før hade vi jo ikke laptopp engang.Men jeg har altis ligger våken til 02 og 03. Og etter at vi fikk barn ble det værre. Når jeg er alene med barnet og klikka blir 04 nesten hver natt og vekkerklokka ringer 06, for da skal jeg opp, og så skal jeg fungere i jobben i en avdeling i barnehage.... sovna på "vakt" har jeg gjort mang en gang. Så trøt at jeg gjesper og fysisk må tørke tåren som renner ut av øynene mine pga at ejg er trøtt..... Så er det hjem, håpe hodet holder, igjennom leksehjelp, middagslaging, rydding og sosialt samvær. Skulle jo tro jeg var totalt utslitt. At jeg kom til å sovne såååååå fort. Men nei, der ligger jeg våken. I natt tror jeg jeg tok 1 minovank kl 23, og 2 pf, for å bli sløv og trøtt. Tok ny runde ca 04..... OG så vekte jenta meg kl 98, og siden har vi sett tv i senga til kl 10, spist frokost, tømt oppvaskmaskina, lagt opp klær og satt på en vaskemsakin. Nei, jeg får prøve å kutte ut imovane, kutte ut ps, og kutte ut laptopp i senga.Men jeg kjenner panikken, for jeg har jort det før. ..............og da får jeg ikke sove..........................sukk........... Anonymous poster hash: 3a0f4...663

Det er ikke rart du får migrene når du ikke sover! Syns migrenen din høres mer ut som et symptom enn det virkelige problemet! Gå til psykolog og finn ut hvorfor du EGENTLIG ikke sover. Kom til bunnen i problemene så vil du se du begynner å sove igjen. Da vil også antall migreneanfall reduseres betraktelig! Det høres ut som du har kommet inn i en ond sirkel. Er du overbevist om at du ikke får sove så sovner du heller ikke.

Skrevet

Imigran nesespray og injeksjoner tar stort sett toppen av annfallene, men på det verste må fet 3-4 pf til i tilegg for å kvitte seg med smertene. Nevrologen liker ikke bruken av pf. men jeg må ha det på de verste dagene. I tilegg til relpax eller imigran. Maxalt og naramig funker ikke. Bortxinjeksjoner i hodet er utprøvd i 12 mnd uten effekt, betablockere og blodtrykksmedisin like så.

Har altid slitt med å få sove. Ligger veldig veldig våken. Laptoppne i senga er jo bare noe som har vert gjort siste tiden. Før hade vi jo ikke laptopp engang.

Men jeg har altis ligger våken til 02 og 03. Og etter at vi fikk barn ble det værre. Når jeg er alene med barnet og klikka blir 04 nesten hver natt og vekkerklokka ringer 06, for da skal jeg opp, og så skal jeg fungere i jobben i en avdeling i barnehage.... sovna på "vakt" har jeg gjort mang en gang. Så trøt at jeg gjesper og fysisk må tørke tåren som renner ut av øynene mine pga at ejg er trøtt..... Så er det hjem, håpe hodet holder, igjennom leksehjelp, middagslaging, rydding og sosialt samvær.

Skulle jo tro jeg var totalt utslitt. At jeg kom til å sovne såååååå fort.

Men nei, der ligger jeg våken.

I natt tror jeg jeg tok 1 minovank kl 23, og 2 pf, for å bli sløv og trøtt. Tok ny runde ca 04..... OG så vekte jenta meg kl 98, og siden har vi sett tv i senga til kl 10, spist frokost, tømt oppvaskmaskina, lagt opp klær og satt på en vaskemsakin.

Nei, jeg får prøve å kutte ut imovane, kutte ut ps, og kutte ut laptopp i senga.

Men jeg kjenner panikken, for jeg har jort det før. ..............og da får jeg ikke sove..........................sukk...........

Kjære deg, HI. Hvis du er alene med barn og fortsetter slik, risikerer du å bli fratatt barnet. Det eller de lever pr definisjon i et rushjem. Det er dessuten ikke trygt at den eneste voksenpersonen i huset er full av medikamenter dersom noe skulle skje. Hva om det begynner å brenne, men du ikke våkner?

Anonymous poster hash: 450d5...95a

Skrevet

Nevrologen sier at PF ikke har noe med behandling av hodepine og migrene. Begrunnelsen kan jeg ikke gi dere her, for jeg husker ikke hva det var. Det var mye informasjon når vi var på hodepineskolen i sommer. Men når jeg bruker relpax og imigran mpt smertene, og tar max dose, og det fortsatt er vanvittig smertefult. Da tar jeg paralgin forte og DET tar smerten.

Jeg har bedd om å få bruke det,og det er greit dersom det er noen få ganger pr mnd.

Og det har jeg jo gjort, jeg har jo det, men så blir det til at jeg tar dem oftere forde jeg VET at med bare imigran så kommer migrenen tilbake.

Jeg kjenner annfallsmønsteret mitt, har ført migrenedagbok i ettog ett halvt år og snittet er på 13 annfall pr mnd.  Noen ganger 11 noen ganger 17 annfall.

Men jeg merker at pf bruken har eskalert.

Jeg blir rolig og får en sånn deilig følelse. Jeg slapper av.

Nå er det jo ikke slik at jeg ikke våkner om jeg tar imovane osv. Det er jo ingen sovetablett, men en innsovningstablett. Det er jo nettopp pga at jeg skal kunne vokne at jeg tar dem og ikke sovemedisin.

Og her i huset er det minst en dorunde pr natt. Aldrig vet noe problem.  Heller ikke migrenemedisinen gjør at man ike vokner.

Jeg vil ikke si at dette er ett rushjem da. Det blir å dra det litt langt.

Jeg vet ikke hvorfor jeg har trøbbel med å sove, slik er det, og slik har det altid vert.

Men jeg skal prøve å kutte ned på PF bruken. Jeg skjønner jo det der ikke er bra.

Men jeg skulle ønske jeg fant noe som kunne gjøre slik at migrenen forsvant,søvn problemene forsvant, og alt ble bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Og så skulle jeg ønske jeg greide gå ned de 15 kiloene jeg har lagt på meg det siste året :(

Skrevet

Lite søvn er ofte grunnen til overvekt.. Just so you know.

Du må få psykologhjelp.

Anonymous poster hash: 193e3...82e

Skrevet

Kanskje du skulle ta en matintoleransetest (den hos Lab1.no er en av de aller beste!).

Jeg har hatt flere pasienter som har hatt veldig god effekt på migrenen med kostomlegging - vel å merke om de er konsekvente med det.

Ikke bagatelliser pillemisbruket ditt, HI. Som en over her skrev så er det pr definisjon et rushjem når du tar så mye medisiner. Jeg har en i nær familie som begynte som deg og som endte som svært, svært syk pillemisbruker etter hvert, med gjentatte avrusningsforsøk på sykehus. Du blir avhengig av den rusen, og det gjør at du begynner å bagatellisere den. Etter hvert vil ikke denne dosen gi deg samme rusen lenger, og da kommer du til å øke dosen uten at du ser noe problem med det siden du ikke kjenner noe av det.

Anonymous poster hash: 1845d...86d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...