Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #26 Skrevet 24. august 2014 Helt sant! Min bror og jeg ble fratatt vår rett til å være søsken, og få vokse opp sammen når barnevernet kom inn i bildet. Utrolig sårt, og noe jeg aldri kan tilgi. Anonymous poster hash: 5333c...b8c Helt feil! Du og din bror ble fratatt deres rett til å vokse opp sammen da foreldrene deres sviktet i jobben. Anonymous poster hash: 63a17...fbf For det gjør jo saken bedre? Barnevernet sviktet de når foreldrene og hadde gjort det. Tipper barnevernet valgte den letteste løsningen som de ofte gjør. Anonymous poster hash: a5aa8...379
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #27 Skrevet 24. august 2014 Helt sant! Min bror og jeg ble fratatt vår rett til å være søsken, og få vokse opp sammen når barnevernet kom inn i bildet. Utrolig sårt, og noe jeg aldri kan tilgi. Anonymous poster hash: 5333c...b8c Helt feil! Du og din bror ble fratatt deres rett til å vokse opp sammen da foreldrene deres sviktet i jobben. Anonymous poster hash: 63a17...fbf For det gjør jo saken bedre? Barnevernet sviktet de når foreldrene og hadde gjort det. Tipper barnevernet valgte den letteste løsningen som de ofte gjør. Anonymous poster hash: a5aa8...379 Hadde foreldrene gjort jobben sin, så hadde ikke barnevernet vært inni bildet i det hele tatt.Plasser skylda der den hører hjemme! Og hvilken løsning er den minst vanskelige for bv, og hvordan/hvorfor skulle de gått for den? Anonymous poster hash: 7cd0e...bc9
Øyne som ser!! Skrevet 24. august 2014 #28 Skrevet 24. august 2014 Uansett om det er foreldrene sin feil er det barna det går ut over. De valgte den letteste løsningen med å ikke finne ett fosterhjem der alke søskene kunne bo.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #29 Skrevet 24. august 2014 Uansett om det er foreldrene sin feil er det barna det går ut over. De valgte den letteste løsningen med å ikke finne ett fosterhjem der alke søskene kunne bo. Du lever i en drømmeverden! Hvor mange fosterbarn har du hos deg? Anonymous poster hash: 63a17...fbf
☆☆☆ Skrevet 24. august 2014 #30 Skrevet 24. august 2014 Uansett om det er foreldrene sin feil er det barna det går ut over. De valgte den letteste løsningen med å ikke finne ett fosterhjem der alke søskene kunne bo. Problemet er vel ofte at slike fosterheimar knapt nok finst. Dei fleste tek mot eitt barn, nokre to. Men kor plasserar ein søskenflokkar på 3-4-5 barn? Det er faktisk slik at mange blir verande i heimen sin der dei blir utsatt for omsorgssvikt fordi det ikkje finst fosterheimar eller institusjonar tilgjengelig. Men det bør heilt klart jobbast med å få tak i fosterforeldre som kan ta imot søskenflokkar.
Øyne som ser!! Skrevet 24. august 2014 #31 Skrevet 24. august 2014 Uansett om det er foreldrene sin feil er det barna det går ut over. De valgte den letteste løsningen med å ikke finne ett fosterhjem der alke søskene kunne bo. Du lever i en drømmeverden! Hvor mange fosterbarn har du hos deg? Anonymous poster hash: 63a17...fbf Har ingen. Regner ned du har siden du skruver sånn. Aner du i det hele tatt hvordan det er å ikke vokse opp med søskene sine og ha rom på siden av en autist som roper og slår dagen lang?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #32 Skrevet 24. august 2014 Uansett om det er foreldrene sin feil er det barna det går ut over. De valgte den letteste løsningen med å ikke finne ett fosterhjem der alke søskene kunne bo. Du lever i en drømmeverden! Hvor mange fosterbarn har du hos deg? Anonymous poster hash: 63a17...fbf Har ingen. Regner ned du har siden du skruver sånn. Aner du i det hele tatt hvordan det er å ikke vokse opp med søskene sine og ha rom på siden av en autist som roper og slår dagen lang?Det er sikkert veldig kjipt, men det er altså IKKE BARNEVERNET SIN SKYLD!!! Anonymous poster hash: 7cd0e...bc9
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #33 Skrevet 24. august 2014 I flere tilfeller er det helt riktig å splitte søsken, fordi en av dem kanskje klarer seg fint, mens de(n) andre trenger myye mer hjelp. Skal man da, når man har potensiale til å få et supert liv, gjøre det godt på skolen, bryte den sirkelen av ubrukelige foreldre, stå i skyggen av utagerende søsken som kan slite ut et menneske på få minutter? Jeg er takknemlig for at jeg ikke trengte å bo mer med søsknene mine, takknemlig for at de ikke lenger var mitt ansvar. I dag har jeg fullført skole, og er en god mor med stabile relasjoner rundt meg. Søsknene mine sitter i fengsel eller er på avrusing annenhver mnd. Dette er takket være min ubrukelige mor, og alle de som aldri løftet en finger for å hjelpe. Takket være barnevernet fikk jeg et liv. Anonymous poster hash: 59ce7...993
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #34 Skrevet 24. august 2014 Det finnes vel ikke et fasitsvar for alle, men jeg reagerer også på at søsken splittes og at kontakten med øvrig familie blir fraværende. Dersom de splittes bør avstanden være minst mulig, samt at de har rett på samvær med hverandre. Selvfølgelig spiller vanskeligheter med i det hele tatt finne fosterhjem inn, men jeg har ikke sett en eneste annonse der dem søker etter et hjem for flere enn et barn. Kan være tilfeldig, men det har ofte slått meg.At noen skal kunne ta inn en søskenflokk på 3 -4 stkr er vel en utopi, men at det strebes for at de skal ha nærhet i oppveksten. Fosterforeldre får vel også avlastning. Hva om søsknene får være sammen der? Og så kan det vel ikke stemme at det stort sett alltid er en hel belastet slekt rundt barna som må flyttes fra hjemmet sitt? Hvorfor blir ikke de brukt mer? Anonymous poster hash: f15e0...3fe
Øyne som ser!! Skrevet 24. august 2014 #35 Skrevet 24. august 2014 Uansett om det er foreldrene sin feil er det barna det går ut over. De valgte den letteste løsningen med å ikke finne ett fosterhjem der alke søskene kunne bo. Du lever i en drømmeverden! Hvor mange fosterbarn har du hos deg? Anonymous poster hash: 63a17...fbf Har ingen. Regner ned du har siden du skruver sånn. Aner du i det hele tatt hvordan det er å ikke vokse opp med søskene sine og ha rom på siden av en autist som roper og slår dagen lang?Det er sikkert veldig kjipt, men det er altså IKKE BARNEVERNET SIN SKYLD!!! Anonymous poster hash: 7cd0e...bc9 Så da er foreldrene mine sin skyld da som døde da jeg var 5 og 13 år?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #36 Skrevet 24. august 2014 Husker for litt siden at det var en lang tråd ang. barna til hun Casa Kaos damen. At barna hennes var oppdragne og mange skrev at de aldri ville hatt besøk av ungene hennes pga. mangel på oppdragelse. Tenk deg da at du skal ta inn i huset ditt, for lenge tid eller permanent, 3-4 unger som ikke bare mangler oppdragelse, men som kanskje også har diagnoser (medfødt eller påført av foreldrene), stagnering i utviklingen, psykiske utfordringer, fysiske ufordringer osv. Disse barna skal du føge opp 24 timre i døgnet med alt de trenger av hjelp og støtte, i tillegg skal du ha, på vegne av hvert enkelt barn, ha møter med barnevernet, med BUP, med PPT, med skole, barnehage, helsesøster, lege og tannlegge. Det er ansvarsgruppemøter og det er samvær med foreldre. I tillegg har du kanskje egne barn, husarbeid, kanskje en hobby, noen venner du også vil være sosial med og annen familie. Tenker du at det er en god situasjon for deg, for fosterbarna og for dine egne barn? (merk. sier IKKE at Casa Kaos barna er utsatt for omsorgssvikt, men kom til å tenke på den tråden ang. barn med utfordringer i livet) Anonymous poster hash: 8702e...661
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #37 Skrevet 24. august 2014 Uansett om det er foreldrene sin feil er det barna det går ut over. De valgte den letteste løsningen med å ikke finne ett fosterhjem der alke søskene kunne bo. Du lever i en drømmeverden! Hvor mange fosterbarn har du hos deg? Anonymous poster hash: 63a17...fbf Har ingen. Regner ned du har siden du skruver sånn. Aner du i det hele tatt hvordan det er å ikke vokse opp med søskene sine og ha rom på siden av en autist som roper og slår dagen lang?Det er sikkert veldig kjipt, men det er altså IKKE BARNEVERNET SIN SKYLD!!! Anonymous poster hash: 7cd0e...bc9 Så da er foreldrene mine sin skyld da som døde da jeg var 5 og 13 år?Herregud, ikke gjør deg dum.Hvis du absolutt må legge skyld på noen, så legg den på skjebnen da! Eller mener du det er barnevernets skyld at foreldrene dine døde? Hva mener du Bv skal gjøre? De får ansvar for et søskenpar som de må finne forsterfamilie for. De har ytterst få egnede/villige å velge mellom, og INGEN av de aktuelle familiene vil ta imot mer enn ett barn. Hvis du jobbet i Bv, hva ville DU gjort da? Tvunget noen til å ta imot fler barn enn de ønsket? Anonymous poster hash: 7cd0e...bc9
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #38 Skrevet 24. august 2014 Det finnes vel ikke et fasitsvar for alle, men jeg reagerer også på at søsken splittes og at kontakten med øvrig familie blir fraværende. Dersom de splittes bør avstanden være minst mulig, samt at de har rett på samvær med hverandre. Selvfølgelig spiller vanskeligheter med i det hele tatt finne fosterhjem inn, men jeg har ikke sett en eneste annonse der dem søker etter et hjem for flere enn et barn. Kan være tilfeldig, men det har ofte slått meg.At noen skal kunne ta inn en søskenflokk på 3 -4 stkr er vel en utopi, men at det strebes for at de skal ha nærhet i oppveksten. Fosterforeldre får vel også avlastning. Hva om søsknene får være sammen der? Og så kan det vel ikke stemme at det stort sett alltid er en hel belastet slekt rundt barna som må flyttes fra hjemmet sitt? Hvorfor blir ikke de brukt mer? Anonymous poster hash: f15e0...3fe Ofte ER det faktisk en belastet slekt rundt ungene. De ser hva som skjer, de vet noe, men de løfter ikke en finger for å gjøre noe. Da er de ikke skikket til å ta vare på barna når de blir fratatt foreldrene heller. En annen ting er at det som regel er kontakt med biologiske foreldre og øvrig slekt. Barn som absolutt ikke har godt av å være med mor eller far bør også begrense kontakt med resten av slekta, nettopp for å fokusere på å leve NORMALT. Selv om jeg hatet min mor var jeg glad i henne, og den mnd etter at jeg ble flyttet bodde jeg hos slekt. Når mamma kom på besøk gjemte jeg meg på rommet, jeg ville ikke se henne. Skyldfølelse, angst osv var sterke faktorer. Dere MÅ skjønne at det er så mange flere sider av en sak enn den dere ser, det FINNES ingen fasit, og barn har sjeldent forutsetninger for å kunne ta valg som er bra for dem i lengden hvis de tynges av angst, stress og forventningspress fra slekt og familie. Da er det godt å kunne skylde på barnevernet faktisk, selv om mange barn kommer med ønsker osv, så er det til syvende og sist barnevernet som bestemmer, og da kan ikke biologisk slekt si noe på det/pushe enda mer på skyldfølelsen. Ingenting av dette er svart/hvitt, det er komplett umulig å få til en perfekt omsorgsovertakelse. Det eneste man kan gjøre er å prøve så godt man kan. Anonymous poster hash: 59ce7...993
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #39 Skrevet 24. august 2014 Det finnes vel ikke et fasitsvar for alle, men jeg reagerer også på at søsken splittes og at kontakten med øvrig familie blir fraværende. Dersom de splittes bør avstanden være minst mulig, samt at de har rett på samvær med hverandre. Selvfølgelig spiller vanskeligheter med i det hele tatt finne fosterhjem inn, men jeg har ikke sett en eneste annonse der dem søker etter et hjem for flere enn et barn. Kan være tilfeldig, men det har ofte slått meg.At noen skal kunne ta inn en søskenflokk på 3 -4 stkr er vel en utopi, men at det strebes for at de skal ha nærhet i oppveksten. Fosterforeldre får vel også avlastning. Hva om søsknene får være sammen der? Og så kan det vel ikke stemme at det stort sett alltid er en hel belastet slekt rundt barna som må flyttes fra hjemmet sitt? Hvorfor blir ikke de brukt mer? Anonymous poster hash: f15e0...3fe Omtrent halvparten av annonsene er jo for søsken! Hva som er riktig og galt er individuelt. Jeg har hørt om barn som har blitt " ofret" for sine søsken pga det svakere/ utagerende barnet må på institusjon og er roligere med søsken, mens det " normale" søskenet blir hemmet og dradd ned av å bo i institusjon der det hele tiden bor med sitt utagerende søsken. Dårlig forklart. Anonymous poster hash: d55a8...e01
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #40 Skrevet 24. august 2014 Problemet er jo at det for en hver pris skal opprettholdes kontakt med biologiskfamilie. Barna hadde fått det mye bedre dersom det biologiskeprinsipp ikke veide så tungt.Anonymous poster hash: 03cd5...8ca Du mener at fosterhjemmet får det bedre/lettere. For barna er er det utrolig sårt å ikke bare bli tatt fra foreldrene, men samtidig miste resten av storfamilien. Anonymous poster hash: 5333c...b8c Jeg mener barna får det bedre når de slipper å forholde seg til mor/far en gang i blant. De blir faktisk helt ødelagt av dette. Anonymous poster hash: 03cd5...8ca Et barn som blir flyttet ut av hjemmet vil vel uansett slite med det. Barn er glade i foreldrene sine, tilogmed de foreldrene som er uegnet.. Barnet vil alltid undre og savne foreldrene, men de blir kanskje ikke klar over det før i voksen alder. Det biologiske prinsipp blir mange ganger ikke tatt hensyn til! Hva med barnet som ikke kan bo med mor(rus) og så får ikke tante omsorgen fordi barnet kan møte sin mor? Anonymous poster hash: e0a2a...6c1
Anonym bruker Skrevet 24. august 2014 #41 Skrevet 24. august 2014 Problemet er jo at det for en hver pris skal opprettholdes kontakt med biologiskfamilie. Barna hadde fått det mye bedre dersom det biologiskeprinsipp ikke veide så tungt.Anonymous poster hash: 03cd5...8ca Du mener at fosterhjemmet får det bedre/lettere. For barna er er det utrolig sårt å ikke bare bli tatt fra foreldrene, men samtidig miste resten av storfamilien. Anonymous poster hash: 5333c...b8c Jeg mener barna får det bedre når de slipper å forholde seg til mor/far en gang i blant. De blir faktisk helt ødelagt av dette. Anonymous poster hash: 03cd5...8ca Et barn som blir flyttet ut av hjemmet vil vel uansett slite med det. Barn er glade i foreldrene sine, tilogmed de foreldrene som er uegnet..Barnet vil alltid undre og savne foreldrene, men de blir kanskje ikke klar over det før i voksen alder. Det biologiske prinsipp blir mange ganger ikke tatt hensyn til! Hva med barnet som ikke kan bo med mor(rus) og så får ikke tante omsorgen fordi barnet kan møte sin mor? Anonymous poster hash: e0a2a...6c1 Hvis du leser svarene mine i denne tråden tror jeg kanskje du får et annet syn på saken? Anonymous poster hash: 59ce7...993
skjotta Skrevet 24. august 2014 #42 Skrevet 24. august 2014 Helt sant! Min bror og jeg ble fratatt vår rett til å være søsken, og få vokse opp sammen når barnevernet kom inn i bildet. Utrolig sårt, og noe jeg aldri kan tilgi. Anonymous poster hash: 5333c...b8c Helt feil! Du og din bror ble fratatt deres rett til å vokse opp sammen da foreldrene deres sviktet i jobben. Anonymous poster hash: 63a17...fbf For det gjør jo saken bedre? Barnevernet sviktet de når foreldrene og hadde gjort det. Tipper barnevernet valgte den letteste løsningen som de ofte gjør. Anonymous poster hash: a5aa8...379 Det enkleste for barnevernet er å sette hele søskenflokken i samme hjem. Da kan de følge opp flere barn på samme møte, har en fosterfamilie å forholde seg til osv 😉 Desverre vil de fleste fosterfamilier kun ha ett barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå