Gå til innhold

En alenemor tar abort fordi barnet har downs syndrom!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som alenemor (100%) til et barn med diagnose + et friskt barn kan jeg si jeg hadde gjort det samme om jeg ble gravid og ul viste at barnet hadde en diagnose som påvirker livet i så stor grad.

Dør jeg selv fikk et diagnosebarn var jeg av helt motsatt oppfatting, jeg og exmannen min som jeg var gift med på den tiden var begge helt enige om at abort var ikke aktuelt så lenge barnet var levedyktig og mitt liv ikke sto i fare.

Vel han fant ut at han ikke taklet diagnosebarn og stakk, og jeg satt igjen med to små på heltid hvor den ene krever langt mer en "normale" barn.

Det er vanskelig å strekke til og det går utover livssituasjonen til det friske barnet også fordi det blir begrenset fordi søsken ikke kan gjøre ditten og datten.

Sjansen for å finne en ny partner som orker å komme inn å akseptere alle utfordringer og begrensninger dette barnet gir i hverdagen er også veldig liten.

Jeg elsker barnet mitt og vil selvsagt ikke være det uten. Men hadde jeg visst hvor tøft det er, når jeg sto i startfasen ved ul, så er sjansen stor for at jeg hadde valgt abort

Anonymous poster hash: ba561...5e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må være opp til henne. Hun gjør det nok med tungt hjerte. Jeg hadde syns det ville vært forferdelig å komme i en sånn situasjon.

Anonymous poster hash: 8284d...84c
Skrevet

Hadde tatt abort. Enda jeg ikke er alene. En ting er å ha syndromet, men annet er hvor alvorlig de andre sykdommene som følger er. 

Har verken tid, energi eller mot til å kunne følge opp. Dessverre. 

Anonymous poster hash: 5311e...63b
Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene her, men jeg hadde gjort det samme. Hadde jeg hatt en nær venninne eller søster som spurte meg til råds, hadde jeg også rådet henne til det.

Anonymous poster hash: 6757c...8e8

Skrevet

Jeg er i mot å velge bort barn med downs, uansett om man er alene eller ei. Men jeg kan forstå det.

Anonymous poster hash: ba1cd...c28

Skrevet

Jeg hadde tatt abort.

Jeg er enslig mor til 2 barn, de treffer faren sin sjelden. Jeg har ikke familie. Det vil si at det hadde gått utover de to barna jeg allerede har, og jeg hadde sliti ut meg selv fullstendig.

Men i den situasjonen jeg er, så hadde nok jeg tatt abort uansett. Men gjør det jeg kan for å ikke bli gravid selvfølgelig. Nå for tiden fullstendig avholdenhet.

Skrevet

Hadde gjort det jeg å har jeg tenkt hele tiden. Men nå som jeg går mot termin og barnet mitt blir født med downs,så gjør det ingenting:-)

Anonymous poster hash: ea6fa...6c0

Skrevet

Hadde også tatt abort, selv om jeg ikke er alene...

Anonymous poster hash: 21371...9bf
Skrevet

Jeg hadde gjort det samme.

Anonymous poster hash: bef60...468
Skrevet

blir kvalm av dagens sortering, ungen skal være frisk og perfekt

Anonymous poster hash: acd52...64d
Skrevet

Hadde aldri klart en abort, men skjønner henne.

Anonymous poster hash: e3819...b54
Skrevet

Holder med frisk, trenger ikke være perfekt. Og du kan bli så kvalm du bare vil, over 90% av alle kvinner som får vite at barns har downs velger abort. Jeg er rimelig sikker at mange av disse 90% ville sagt at de aldri ville tatt abort uansett, men når de faktisk får vite at de har et barn med downs i magen får pipa en annen lyd. Slutt å døm!

Skrevet

Skjønner jeg godt! Hadde gjort akkurat det samme!!

Skrevet

Hadde gjort det samme og jeg er ikke alene. At man ønsker å gjøre det som kan gjøres for å sikre at barnet er frisk, betyr ikke at man ikke vil ta imot et sykt barn dersom det viser seg å feile noe ved fødselen eller dersom det skjer noe i ettertid. Det bare betyr at man gjør det man kan for å unngå det.

Man tar folat for å unngå ryggmargsbrokk, man tar ultralyd, man passer på kosten i svangerskapet, man gjør så godt man kan. Også kan barnet likevel bli født med "noe" som man må håndtere, eller få en sykdom i barndommen, eller bli utsatt for et uhell og bli pleietrengende. Og da tilpasser man seg.

Dessuten stiller jeg spørsmål ved ligningen frisk = perfekt.

Anonymous poster hash: 1ccc5...d84

Skrevet (endret)

Jeg tenker at det er hennes valg og at vi ikke vet nok om henne og situasjonen hennes til å ha rett til å fordømme handlingen.

Endret av Flate pupper
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt abort. Aldri. Men jeg forstår valget hennes.

Folk må slutte å dømme andre ut etter sin egen mening. Jeg har folk i  familie med utviklingshemminger, ville ikke vært de foruten, men man må respektere at ikke alle føler seg "skikket" til å påta seg en sånn oppgave.

Anonymous poster hash: 3ff8a...282
Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri gjort.

Jeg er imot dette sorteringssamfunnet vi har blitt. Ville dere tatt abort om dere viste at barna ville havne i en ulykke etter et par leveår og mistet begge armer/ben?

Anonymous poster hash: bbb31...b1a

Ja, det hadde jeg. Setter ikke barn til verden om jeg vet at det kommer til å lide ingen ulykke om et par år og leve resten av livet uten armer og ben

Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri gjort.

Jeg er imot dette sorteringssamfunnet vi har blitt. Ville dere tatt abort om dere viste at barna ville havne i en ulykke etter et par leveår og mistet begge armer/ben?

Anonymous poster hash: bbb31...b1a

Men det er alltid diagnoser og skader som kan dukke opp under svangerskap, fødsel eller i ettertid, som man ikke KAN gjøre noe med. Fordi man ikke vet på forhånd. Vi vil derfor aldri få et perfekt "sorteringssamfunn",- selv om noen nkser seg det, så er ikke det noe JEG ønsker meg altså..... og selv mange som får VITE om diagnoser på ufødt barn, velger og IKKE ta abort. SÅ det vil aldri skje.

Det som skjer, om alle får lov til og "vite" om barnet har Downs, eller andre diagnoser man kan "se tidlig", er at man vil få færre tilfeller av disse,- og totalt sett færre barn som er født til et liv avhengig av offentlig støtte og foreldre/familie som hjelper de. Men siden disse blir færre, vil man (forhåpentligvis) ha større ressurser pr. barn til rådighet for og gi de best mulig hjelp..Og det blir også færre "rammede familier", som dermed OGSÅ kan få mer og bedre hjelp til og takle det og ha et barn med ekstra behov...

Slik tenker nå jeg. Jeg tror jeg ville tatt abort, fordi jeg har barn med spesiell behov i nær familie.. Men samtidig så VET jeg at om jeg var gravid, og skulle få beskjed om en diagnose, så er det ikke sikkert jeg hadde klart. Ikke om det var et syndrom som er forenelig med liv i alle fall.. Fordi jeg vet hvor fort knyttet man blir til livet i magen med en gang testen lyser "Du er gravid" ! Derfor tror jeg at mange som er så mot tidlig fosterdiagnostikk er de mest kyniske, fordi at de VET de hadde tatt abort om de visste.. Mens vi som synes det hadde vært et greit tilbud, vi skjønner at det ikke betyr at folk renner rett til abortlegen selv om man får høre at barnet ikke er er som "det skal".. Fordi vi VET hvor mye kjærlighet man føler til frøet fra nesten før man VET man er gravid......... Og selv om man ganske sikkert tror man hadde valgt abort, fordi man ikke er sterk nok til og kunne gi et slikt barn et verdig liv, så vet vi også at når barnet først er inni oss, så kommer morsstyrken frem, og man vil ta det riktige valget som mor til både det nye livet og til evt allerede eksisterende søsken....

Anonymous poster hash: d6f85...c93

Skrevet

Holder med frisk, trenger ikke være perfekt. Og du kan bli så kvalm du bare vil, over 90% av alle kvinner som får vite at barns har downs velger abort. Jeg er rimelig sikker at mange av disse 90% ville sagt at de aldri ville tatt abort uansett, men når de faktisk får vite at de har et barn med downs i magen får pipa en annen lyd. Slutt å døm!

Nei vet du hva, jeg har rett til og dømme. man velger ikke bort et barn pga det,  MANGE av de klarer seg fint... 

Skrevet

Jeg hadde gjort det pga min helsetilstand,men hvis jeg ikke hadde hatt en kronisk sykdom,hadde jeg ikke tatt abort om ungen hadde Downs, man får jo masse hjelp,men uansett i mitt tilfelle hadde det blitt abort.

Barn med Downs er vakre og gir så masse glede

Skrevet

Hadde jeg også gjort.

Anonymous poster hash: 3b1e3...637

Skrevet

Blir litt overrasket over hvor mange som ville ha tatt abort. Jeg hadde ikke gjort det. Jeg respekterer at andre velger annerledes, men som sagt litt sjokkert og trist over at de aller fleste ville ha tatt abort.

Anonymous poster hash: 6abe7...c44
Skrevet

Jeg hadde gjort det pga min helsetilstand,men hvis jeg ikke hadde hatt en kronisk sykdom,hadde jeg ikke tatt abort om ungen hadde Downs, man får jo masse hjelp,men uansett i mitt tilfelle hadde det blitt abort.

Barn med Downs er vakre og gir så masse glede

Hjelpen må man i mange tilfeller kjempe med nebb og klør for. Og barn med Downs er fantastiske, men det barnet blir om få korte år tenåring, og så voksen. Og da er det ikke så mange som synes de er vakre og søte, og de får på langt nær samme (positive) oppmerksomheten fra omgivelsene. De høytfungerende kan ha flotte liv, men det kan også slå andre veien. Desto mer høytfungerende de er, desto mer innser de hva de aldri kan få. 

Så det er langt i fra enkelt, og de som må ta valget fortjener støtte og respekt uansett hva de velger, uavhengig av ens egne tanker og følelser om temaet!

Anonymous poster hash: 46536...c35

Skrevet

Nei vet du hva, jeg har rett til og dømme. man velger ikke bort et barn pga det, MANGE av de klarer seg fint...

Og mange klarer seg IKKE bra. Jeg fikk påvist en nakkefold på 8,1. Det er ekstremt mye og viser tydelig at fosteret sliter skikkelig allerede ved uke 12.

Selv en solskinnehistore er ikke et liv jeg ønsker for barnet mitt.

Du får være så kvalm du bare vil, men jeg syns du er bare ekkel

Anonymous poster hash: f1e3a...854

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...