Gå til innhold

Ser du på svigermor som mammaen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i et annet forum i en tråd som har sporet litt av om forhold mor-datter og svigermor-svigerdatter. Er de som mener at man skal se på svigermor som sin egen mor og likestille henne fullstendig som sin egen mor. Vel jeg er uenig. Har en grei svigermor men hun blir aldri mammaen min. Hun har ikke båret meg 9 mnd i magen sin, brukt 36 timer på å føde meg, ammet og oppdratt meg, og hjulpet meg masse igjennom en tøff tid som voksen (før jeg traff mannen). Svigermor har jeg kjent i ca 2,5 år og mora mi i 32 år. Hun treffer vi i blant men har ikke noe mor-datter-forhold. Hadde vi vært mer like, hadde samme interesser å prate om og sånt, så klart vi kunne hatt mer kontakt og snakket mye sammen. Hun er grei men vanskelig å bli kjent med. Men nok om det, poenget mitt er at uansett om jeg og svigermor hadde blitt kjempe gode venner og nær hverandre så er hun aldri min mamma! Hun kan aldri sidestilles med min mamma.

Klart kan det føles annerledes for de som har et dårlig forhold til sin min. Men dere som har et godt forhold til deres mor, likestiller dere svigermor med henne? Er svigermor like mye mammaen din?

Anonymous poster hash: 5bf4f...438

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg er det snakk om min eks-svigemor. Jeg ser ikke på henne som min egen mor, men jeg har bedre kontakt med henne enn min egen mor. To forskjellige ting. Og jeg er veldig gla i begge to! :)

Anonymous poster hash: 2c5b1...a7c
Skrevet

Kan tilføye at jeg har en sønn og jeg kommer aldri til å forvente at kjæresten/kona/mannen ser på meg som sin mamma, jeg er fullstendig klar over at de har sin egen mor som er deres mamma.

Skrevet

Overhodet ikke.

Anonymous poster hash: 2342f...443

Skrevet

Verken stemor eller svigermor ser jeg på som en mamma. Familie ja, men ingen av dem er min mamma. Det er det kun mamma som er.

Anonymous poster hash: 7ab63...9da

Skrevet

Nei, vi er ikke helt der...

Anonymous poster hash: 9bec1...88c

Skrevet

Hos meg er det snakk om min eks-svigemor. Jeg ser ikke på henne som min egen mor, men jeg har bedre kontakt med henne enn min egen mor. To forskjellige ting. Og jeg er veldig gla i begge to! :)Anonymous poster hash: 2c5b1...a7c

Er glad i svigermor og, men hun er ikke mammaen min, hun er mer som en tante. Er glad i tantene mine og. Er to helt forskjellige ting ja! Og jeg forventer ikke at mannen ser på min mor som hans mor, fordi hun er ikke det.

Takk for alle svar! HI

Skrevet

Kan tilføye at jeg har en sønn og jeg kommer aldri til å forvente at kjæresten/kona/mannen ser på meg som sin mamma, jeg er fullstendig klar over at de har sin egen mor som er deres mamma.

Joda det gjør vi da ;)

Nei seriøst - har et godt forhold til svigermor, men hun er ikke mamma.

Anonymous poster hash: 1139d...3fb

Skrevet

Aldri i verden. Jeg hater virkelig svigermor.

Anonymous poster hash: d57e7...e62

Skrevet

Jeg har bare en mamma, men jeg sidestiller henne som bestemor f.eks og er forferdelig glad i henne! Hadde jeg mistet min mamma hadde jeg definitivt gått til henne og fått trøst. Har jo en pappa og svigerfar også, men har et veldig godt forhold til både mine egne foreldre og svigerforeldre selv om det er en forskjell. De er et godt ekstra par foreldre på mange måter! Føler meg både elsket og satt pris på av dem, og de er svært varme mennesker! Noe av det jeg liker godt med min samboer er at han har en fantastisk familie og på mange måter har hatt en lik oppvekst og samme verdier som meg på mange måter! Glad jeg ikke har svigermonster!

Skrevet

Ser ikke på henne som moren min nei, men jeg er veldig glad i svigermoren min. Hun er den beste svigermoren man kunne hatt!  Hun er på en måte som en "mamma-figur" for meg, men det er jo ikke helt det samme som moren min. 

Anonymous poster hash: 926b9...53b
Skrevet

Jeg har bare en mamma, men jeg sidestiller henne som bestemor f.eks og er forferdelig glad i henne! Hadde jeg mistet min mamma hadde jeg definitivt gått til henne og fått trøst. Har jo en pappa og svigerfar også, men har et veldig godt forhold til både mine egne foreldre og svigerforeldre selv om det er en forskjell. De er et godt ekstra par foreldre på mange måter! Føler meg både elsket og satt pris på av dem, og de er svært varme mennesker! Noe av det jeg liker godt med min samboer er at han har en fantastisk familie og på mange måter har hatt en lik oppvekst og samme verdier som meg på mange måter! Glad jeg ikke har svigermonster!

Høres herlig ut! Er ikke imot slike nære gode forhold, skulle gjerne hatt det slik med min svigermor. Men mammaen min blir hun aldri, som du sier selv, heller en bestemor :)

HI

Skrevet

Hahaha

Anonymous poster hash: 38ecc...3e5

Skrevet

Høres herlig ut! Er ikke imot slike nære gode forhold, skulle gjerne hatt det slik med min svigermor. Men mammaen min blir hun aldri, som du sier selv, heller en bestemor :)

HI

Glad jeg har det forholdet! Har vært heldig med mine svigerforeldre! Og ikke minst med samboeren min som for en ukes tid siden bestemte seg for at han endelig ville ha barn med meg. Gleder meg like mye til å fortelle svigerforeldrene og foreldrene mine at de skal bli besteforeldre når den tiden kommer (snart håper jeg)! De blir fantastiske besteforeldre. ❤

Anonymous poster hash: 12d6e...ee7

Skrevet

Jeg er singel, men jeg håper jeg kan få et så nært forhold til en fremtidig svigermor.

Forholdet til mitt mor er så godt som ikke-eksisterende :(

Anonymous poster hash: 6bc4c...f23
Skrevet

Nå virker det som om du er heldig mtp din egen mor. Slik er det ikke for alle. Min mor har ikke oppført seg som en god mor, har aldri uttrykt at vi barna betyr noe for henne, har aldri fulgt opp eller støttet, så jeg har verken god kontakt eller varme følelser for min mor i dag. Jeg føler meg ikke takknemlig for hva hun har gjort, da det er minimalt og langt under det man kan forvente. 

jeg føler ikke at min svigermor er min mor, men hun har vært der siden jeg var tenåring, og jeg snakker med henne og har kontakt med henne langt oftere enn med min mor. Selv om hun er syk, er der for barna og har etter forholdene en aktiv del i familien. Jeg bryr meg om henne og har større tillit til at jeg får den støtten jeg trenger fra henne kontra min mor. 

Alt i alt føler jeg at jeg ikke har en morsfigur i livet mitt, og det får meg til å jobbe enda hardere for at mine barn ikke skal føle det samme når de blir større. 

Anonymous poster hash: d9168...77a
Skrevet

Ser sjølvsagt ikkje på svigermor som mammaen min, men eg likestiller likevel svigermor med mor mi og prøver å ikkje gjere skil på dei.  Vi besøkjer dei ca like mykje, og jamstiller dei mtp kontakt med ungane.  Eg har eit godt forhold til svigermor, og kan prate med henne om mykje.  Mor mi og svigermor har og fått god kontakt seg i mellom. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg fikk knallgod kontakt med begge på første møte - og i dag kaller jeg dem "mor og far".

Men min historie begynte jo lenge før. Så de blir ikke en mamma og pappa for meg.

Skrevet

Jeg har verdens fineste svigermor, en fantastisk dame, inkluderende, kjærlig, varm- ei dame jeg setter svært høyt, er veldig glad i og takknemlig for å ha i livet mitt. Hun er som en slags morsfigur, men mammaen min blir hun aldri. Bare mamma er mamma. Mamma er i særstilling, og ingen i hele verden kan ta hennes plass.

Det blir det samme som å si at jeg må føle det samme for andres barn som for mine egne, og det går jo ikke. Jeg er glad i venninners barn og barn i familien, bryr meg om dem, ønsker dem godt, liker dem og synes de er søte osv, men de er ikke mine barn og når aldri opp til mine egne ift hvor sterkt jeg føler for dem. Sånn er det jo bare. 

Jeg er uendelig glad i svigermor, men hun er mer som en nær tante/bestemor/venninne, ikke som en mamma.

Skrevet

Jeg har bare en mamma - men hun lever ikke lenger. Svigermor tok fantastisk imot meg  og jeg er svært glad i henne. Vi har vel mer et mor-datter-forhold enn det jeg og mamma noen gang hadde (døde da jeg var veldig ung). Allikevel har jeg bare en mamma.

Anonymous poster hash: af57c...94f
Skrevet

Svigermor er ikke mamma, men heller en morsfigur jeg har Vært så heldig å få med kjøpet da jeg ble sammen med samboeren min.

Anonymous poster hash: 38549...d97

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg har verdens fineste svigermor, en fantastisk dame, inkluderende, kjærlig, varm- ei dame jeg setter svært høyt, er veldig glad i og takknemlig for å ha i livet mitt. Hun er som en slags morsfigur, men mammaen min blir hun aldri. Bare mamma er mamma. Mamma er i særstilling, og ingen i hele verden kan ta hennes plass.

Det blir det samme som å si at jeg må føle det samme for andres barn som for mine egne, og det går jo ikke. Jeg er glad i venninners barn og barn i familien, bryr meg om dem, ønsker dem godt, liker dem og synes de er søte osv, men de er ikke mine barn og når aldri opp til mine egne ift hvor sterkt jeg føler for dem. Sånn er det jo bare.

Jeg er uendelig glad i svigermor, men hun er mer som en nær tante/bestemor/venninne, ikke som en mamma.

Vakkert formulert!

Du, noe helt annet. Det øyet ditt... Noen ganger blunker det til meg! Scaaaaaary....!

Skrevet

Ho er ikkje mor, ho er svigermor.

Når deg gjeld sidestilling er det vel gjerne overfor barnebarna som er meint, eg kan ikkje forstå at det skal vere så vanskelig å involvere svigermor i det sim har med barna å gjere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...