Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #1 Skrevet 16. august 2014 Skilte foreldre fra rundt skolestart. Vokst opp hos mor med lite penger som lot "heti og pleti" sove over. Fikk en samboer som blant annet forgrep seg på meg over mange år. Ny samboer som var narkoman. Til slutt ble jeg kastet ut da jeg var 17, midt i utdannelsen. Der jeg vokste opp var det vanlig å bo hjemme til man er ferdig utdannet og ingen spurte meg hva som skjedde...., derfor så jeg ingen annen rå enn å få meg en jobb og klare meg selv. Står derfor nå uten utdannelse snart 40 år. Har jobbet siden, siste jobb som førstekonsulent i staten. Fikk jobben gjennom vikarbyrå og vært der over 10 år. Gift i 10 år, 3 barn. Hus, bil. Ble syk for noen år siden. Fått me diagnose. Klarer ikke sjonglerer 3 unger, hus/hjem, jobb og me, er derfor ute av arbeidslivet på 3. året. Gjør stadige forsøk på å jobbe og trene igjen ( alt man frarådes med me), men blir syk hver gang. Ellers er jeg ikke sykere nå enn at jeg tilsynelatende fungerer normalt og følger opp barna så godt jeg kan. Ja, også har jeg hund og kaniner. Er jeg ressurssvak? ( Interessant å se hva folk mener om meg) Anonymous poster hash: b1391...058
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #2 Skrevet 16. august 2014 Nei. Du kommer fra et resssurssvakt hjem, men du er det ikke Anonymous poster hash: 5bf32...72a
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #3 Skrevet 16. august 2014 Nei. Å være ressurssvak betyr at man ikke har ressurser til å klare seg i hverdagen på en ok måte, enten pga manko på penger/dårlig økonomi, svak eller ingen utdannelse og ingen eller liten evne til å se egen situasjon og å oppdra barna bedre. Kan ikke se at du er der? Anonymous poster hash: 040d5...9d2
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #5 Skrevet 16. august 2014 Jo, som både hundeeier og kanineier må du da være ressurssvak :-) Nei da, du virker helt normal og har jo klart deg kjempe bra. Hadde jeg hatt en sånn oppvekst tror jeg muligens jeg hadde endt opp som rusmisbruker. Anonymous poster hash: c8593...7dc
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #6 Skrevet 16. august 2014 Nei, du er ikke ressurssvak, men jeg ville ikke si du er ressurssterk heller.... Anonymous poster hash: 7db8b...522
Berta_78 Skrevet 16. august 2014 #7 Skrevet 16. august 2014 Hipp hurra for deg som har brutt sirkelen. I tillegg til at det er fint, er det det mest samfunnsnyttige noe menneske kan gjøre. God bedring, kjære deg! Og takk for at du minnet meg på alt dette - lett å glemme.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #8 Skrevet 16. august 2014 Jeg vil si at du er noe ressurssvak. Mange tror at det å være ressurssvak innebærer å være lat, dum, skitten og mindre intelligent. Slik er det ikke. Man kan være høyst oppegående og aktiv, og være ressurssvak. Å være ressurssvak betyr bare at man mangler noen ressurser i livet sitt. Dette kan være selvforskyld, påført av andre eller en blanding. De fleste av oss er ressurssterke på noen områder og ressurssvake på andre områder. At jeg skrivet at du er noe ressurssvak er fordi på noen områder mangler du ressurser. Som at du ikke har utdannelse, at du er syk og at du kanskje ikke har familieressurser pga. foreldrene dine. Ingen av disse tingene sier noen om at du som person er dum eller dårlig, bare at du har få eller ingen ressurser på disse områdene. Det sier heller ikke at du ikke er ressurssterk på andre områder. Jeg er også noe ressurssvak. Jeg har lite sosialt nettverk (dvs. få sosiale ressurser) og jeg har ikke familieressurser. Jeg har heller ikke så god økonomi. Å være ressurssvak er noe de aller fleste er på enkelte områder. Vi har lite kapital på noen områder og mer kapital på enkelte områder. De færreste har mye av alt. Anonymous poster hash: 24c4b...88f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #9 Skrevet 16. august 2014 Hva er egentlig korrekt definisjon på ressurssvak? Hi Anonymous poster hash: b1391...058
Nyttårs barn Skrevet 16. august 2014 #10 Skrevet 16. august 2014 Jeg ser ikke på deg som ressurssvak. Du lever et stabilt liv idag, på tross av en turbulent barndom. Mange med ME har foresten godt utbytte av diett.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #11 Skrevet 16. august 2014 Hva er egentlig korrekt definisjon på ressurssvak? Hi Anonymous poster hash: b1391...058 At man mangler ressurser / kapital på flere eller mange områder i livet. Ressurser / kapital er nettverk, utdannelse, økonomi, språk, kultur, egen kapasitet og innsikt (altså ressurser du har i det selv), goder, status i samfunnet (trenger ikke bero på fancy jobb eller mye penger, men feks. at du har status som en aktiv mamma - da er du å regne som en ressurs i lokalmiljøet), bomiljø, helse og livskvalitet. Anonymous poster hash: 24c4b...88f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #12 Skrevet 16. august 2014 Nei, du er ikke ressurssvak!! Anonymous poster hash: f76ca...e59
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #14 Skrevet 16. august 2014 Jeg vil si at du er noe ressurssvak. Mange tror at det å være ressurssvak innebærer å være lat, dum, skitten og mindre intelligent. Slik er det ikke. Man kan være høyst oppegående og aktiv, og være ressurssvak. Å være ressurssvak betyr bare at man mangler noen ressurser i livet sitt. Dette kan være selvforskyld, påført av andre eller en blanding. De fleste av oss er ressurssterke på noen områder og ressurssvake på andre områder. At jeg skrivet at du er noe ressurssvak er fordi på noen områder mangler du ressurser. Som at du ikke har utdannelse, at du er syk og at du kanskje ikke har familieressurser pga. foreldrene dine. Ingen av disse tingene sier noen om at du som person er dum eller dårlig, bare at du har få eller ingen ressurser på disse områdene. Det sier heller ikke at du ikke er ressurssterk på andre områder. Jeg er også noe ressurssvak. Jeg har lite sosialt nettverk (dvs. få sosiale ressurser) og jeg har ikke familieressurser. Jeg har heller ikke så god økonomi. Å være ressurssvak er noe de aller fleste er på enkelte områder. Vi har lite kapital på noen områder og mer kapital på enkelte områder. De færreste har mye av alt. Anonymous poster hash: 24c4b...88f Bra innlegg. Sånn har jeg faktisk ikke tenkt på det før, men når du sier det så er det jo egentlig logisk. Da blir det ihvertfall feil å referere til noen som " generelt ressurssvak" med mindre ingenting er på stell. Anonymous poster hash: c8593...7dc
det er berre mordi Skrevet 16. august 2014 #15 Skrevet 16. august 2014 På ingen måte, men du kjem frå ein ressurssvak heim. Fantastisk at det har gått bra med deg, med ein slik fæl start. Løvetannbarn, ja. Du er nok eit sterkt menneske:)
Gjest lillehi Skrevet 16. august 2014 #16 Skrevet 16. august 2014 Vil ikke kalle deg ressurssvak. All honnør til deg for at du har klart deg mot alle odds😃 god bedring! Klem💕
Nyttårs barn Skrevet 16. august 2014 #17 Skrevet 16. august 2014 Men det er også typisk at den bakgrunnen du har kan gjøre deg ekstra sårbar. Totalbelastningen i livet blir for stor. Så det at du nå er blitt syk, og synes det blir for mye med tre barn og full jobb kan nok henge noe sammen med barndommen og de erfaringene du har der.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #18 Skrevet 16. august 2014 Det at du er ute på tredje året av arbeidslivet fordi deg blir for mye gjør deg potensielt ressurssvak. Vet ikke hvor gammel du er, men havner du utenfor er veien blir man ressurssvak fordi man går fra selvhjulpen til å være avhengig av fellesskapet. Men det betyr ikke at du er ressurssvak på alle områder i livet! Anonymous poster hash: bb3f7...d72
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #19 Skrevet 16. august 2014 Du er ressurssvak med tanke på helse, at du ikke håndterer å kombinere barn med å være i arbeidslivet. Ellers ikke. Anonymous poster hash: 31215...102
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #20 Skrevet 16. august 2014 Må korrigere endel av dere! Jeg har me, infeksjonsutløst, godt innenfor kanadakriteriene. Det gir meg svært dårlig helse dersom jeg overdriver aktivitet. Tidligere kombinerte jeg barn og jobb helt utmerket, samtidig som jeg hadde en krevende hobby, trente osv. Nå klarer jeg pga me'n ikke dette mer, dessverre. Men jeg har på tre år blitt langt bedre, det tar bare så uendelige lang tid og alle spådommer fra me-sentre tilsier man aldri blir helt frisk heller. Jeg ønsker å motbevise det, men har så langt ikke klart det dessverre. Alternativet er å overlate barna til mannen og flytte for meg selv, da tror jeg kanskje jeg klarer å jobbe, men antagelig ikke 100% hi Anonymous poster hash: b1391...058
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #21 Skrevet 16. august 2014 Må korrigere endel av dere! Jeg har me, infeksjonsutløst, godt innenfor kanadakriteriene. Det gir meg svært dårlig helse dersom jeg overdriver aktivitet. Tidligere kombinerte jeg barn og jobb helt utmerket, samtidig som jeg hadde en krevende hobby, trente osv. Nå klarer jeg pga me'n ikke dette mer, dessverre. Men jeg har på tre år blitt langt bedre, det tar bare så uendelige lang tid og alle spådommer fra me-sentre tilsier man aldri blir helt frisk heller. Jeg ønsker å motbevise det, men har så langt ikke klart det dessverre. Alternativet er å overlate barna til mannen og flytte for meg selv, da tror jeg kanskje jeg klarer å jobbe, men antagelig ikke 100% hi Anonymous poster hash: b1391...058 Jo, men du er jo fremdeles ressurssvak på dette området. Du har ikke helse til å kombinere jobb og barn, altså er dette en ressurs og evne du ikke innehar per nå. Anonymous poster hash: 31215...102
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #22 Skrevet 16. august 2014 Må korrigere endel av dere! Jeg har me, infeksjonsutløst, godt innenfor kanadakriteriene. Det gir meg svært dårlig helse dersom jeg overdriver aktivitet. Tidligere kombinerte jeg barn og jobb helt utmerket, samtidig som jeg hadde en krevende hobby, trente osv. Nå klarer jeg pga me'n ikke dette mer, dessverre. Men jeg har på tre år blitt langt bedre, det tar bare så uendelige lang tid og alle spådommer fra me-sentre tilsier man aldri blir helt frisk heller. Jeg ønsker å motbevise det, men har så langt ikke klart det dessverre. Alternativet er å overlate barna til mannen og flytte for meg selv, da tror jeg kanskje jeg klarer å jobbe, men antagelig ikke 100% hiAnonymous poster hash: b1391...058 Jo, men du er jo fremdeles ressurssvak på dette området. Du har ikke helse til å kombinere jobb og barn, altså er dette en ressurs og evne du ikke innehar per nå.Anonymous poster hash: 31215...102 Ok, da misforsto jeg. Forsto det dithen at jeg er i denne situasjonen nå pga oppvekst, men jeg tror på en måte ikke infeksjonen var spesielt rettet mot oss med dårlig barndom og tre unger Me'n mener de jeg har utviklet på bakgrunn av infeksjonen, så det faktum at jeg aldri slappet av, men holdt full aktivitet fra 5-23 hver dag, selv med infeksjon. Dernest at jeg er genetisk disponibel for me.... For noe dritt! hi Anonymous poster hash: b1391...058
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #23 Skrevet 16. august 2014 Liker ikke å sette folk i bås. Har ikke noe A4 liv jeg heller. Syns du er flink, god klem. Anonymous poster hash: cdd83...568
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #24 Skrevet 16. august 2014 Nei, men på enkelte områder i livet ditt har du mindre ressurser enn andre og heldigere mennesker. Familien din er ikke mye til ressurs for deg. Den har heller vært en ulempe som har gitt deg en dårlig start i livet. Moren din virker ressursvak. Du har brutt sirkelen og lever et stabilt liv med mann og barn. God helse og overskudd er en ressurs. Det er det dessverre mange av de friske og spreke som snakker nedsettende om de med kroniske sykdommer som ikke forstår. Det at du ikke har utdannelse tror jeg ikke du skal skamme deg over. Du har tydeligvis evnen til å lære, yte og være en ressurs på jobben din, og har dermed steget i gradene og blitt en person folk regner med. Du har tatt utdannelsen din under arbeid, så og si. Å holde seg i jobb i et miljø der man får litt input og det kreves noe av deg er en ressurs i seg selv. Da er det verre med skoledropouts som går ut i ensidige jobber med lite input, og som kanskje ikke engang klarer å holde på disse og ender med å sitte mest hjemme. Det blir store hull i allmennkunnskapen da. Det er forresten mulig at en vond oppvekst gir fysiske langtidsvirkninger som på sikt gir deg svært stor økt sjanse for å få kronisk sykdom senere i livet. Man snakker om at man er "genetisk disponert", men hva betyr det? Det er jo ikke slik at har man gentype A, så får man alltid sykdom A. Det betyr at litt flere med gentype A får sykdom A enn de uten disse genene. Så hva er det som "skrur på" gentype A og effektene av denne hos de stakkarene som faktisk blir syke? Dette kalles epigenetikk, og er et forskningsområde det er veldig stor interesse i dag. Ettersom man har sett at teorier om at "genene våre styrer alt" ikke stemmer så godt bestandig. Epigenetikk sier kort sagt at livet vi lever faktisk påvirker genene våre, og dermed kroppen vår. Kroppen er altså ikke en robot som er forhåndsinnstilt fra unnfangelsen av og som kun adlyder ferdig programmerte gener. Å vokse opp under ustabile forhold hvor man er mye redd og stresset kan få kroppen til å skru på gengrupper som nærmest setter kroppen i en kronisk beredskapsstilstand. Flykt, kjemp og overlev. Nyttig der og da for urmennesket. Som en lei bivirkning av å ha det slik over lengre tid ser det ut til at man også er mer utsatt for betennelsesaktige sykdommer, som kan bety alt fra økt sjans for hjerte-karsykdommer (betennelse i blodkarvegger -økt tendens til blodkaravleiringer) til økt sjans for diabetes, revmatisme og ME. Det var en avsporing: For å svare på spørsmålet ditt: Jeg tror ingen som kjenner deg ser på deg som ressursvak, du virker veldig oppegående! Hva vi damer på dette forumet mener har vel egentlig ingen betydning, eller hva? Anonymous poster hash: d9978...574
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #25 Skrevet 16. august 2014 Ja. ME," keti" , null utdanning, fra et dårlig hjem, ikke fast ansatt, tre barn...bra du tenker over det selv, for da er det håp. Anonymous poster hash: 33625...710
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå