Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #26 Skrevet 16. august 2014 Jeg kopierte mitt svar fra den andre tråden, men det svarer også på ditt spørsmål. Jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg ikke støtter streiken ved å se på alle disse påstandene som kommer om oss lærere for tiden Dette er basert på min personlige erfaring som lærer på vgs, det betyr selvfølgelig ikke at alle lærere har det akkurat slikt, eller at det ikke finnes noen late dårlige lærere, men jeg tror ikke den beste måten å bli kvitt dårlige lærere eller å tiltrekke seg nye gode lærere på, er den arbeidstidsavtalen som KS har foreslått. Påstand 1: Lærere jobber ikke og har ferie hele tiden, og har bare godt av å endelig gjøre noe. Jeg (og alle andre lærere) arbeider minimum 43 timer uken i snitt (og om du kjenner en lærer som ikke gjør dette, så ikke straff alle oss andre for det, det får være et problem for denne lærers personalansvarlig). For min del er disse 43 timer fordelt som ca. 29 timers bunden tid på skolen og de siste 14 timer disponerer jeg selv. Ferien er i stor grad tvungen avspasering av de timene jeg jobber mer enn 37 timer hver uke, lærere har bare 4,5 ukers ferie. Påstand 2: Lærene må være på skolen mer så de kan samarbeide. Jeg underviser ca. 17-18 ganger 45 minutter om uken, så da er det stadig 16 timer av de 29 tilbake som bunden tid på skolen, som kan brukes til å få tid til møter og samarbeid. Vi har avdelingsmøter, teammøter, seksjonsmøter og så videre. Vi snakker sammen, vi samarbeider om undervisning og ideer, vi diskuterer vurdering og elevsaker og alt som ellers skjer på en skole. Det er foreslått 7,5 timers bunden tid per dag. Grunnen til jeg ikke ønsker dette er overraskende nok for elevenes del Lærerjobben er ikke firkantet og lik gjennom hele året. Noen perioder (for eksempel rett før jul hos oss) er fulle av tentamener, fagsamtaler, midtveisvurderinger til elevene og så videre. I disse perioder jobber jeg gjerne mye mer enn 43 timer på en uke for å rette alle innleverte prøver (helst innen en uke), så elevene raskt kan få dem igjen mens de stadig husker og får utbytte av tilbakemeldinger og fremovermeldinger. Hvis jeg da en uke jobber 63 timer (og det skjer faktisk) har jeg 20 timer til gode og kan for eksempel gå hjem tidlig siste uken før jul når det er ro på igjen. Dette er til elevenes beste! At de får vurderinger og oppfølgning når de trenger det. Jeg jobber forresten mye på skolen, og er i snitt på skolen minst 7,5 timer per dag. Det jeg protesterer mot er mangel på fleksibilitet til å gjøre min jobb best mulig. Påstand 3: Lærene er late og jobber ikke fordi de bare gjør det samme hvert år. Jeg kan med god samvittighet si at jeg jobber mine 43 timer i snitt på et år. Jeg har jobbet som lærer i 5 år og det er ikke bare å vende bunken. Tenk deg dette. Du skal forklare om den spesielle relativitetsteori (på engelsk siden du underviser på IB, men det samme tema finnes i fysikk 2) til ca. 18-årige fysikk elever, på en måte som får dem til å forstå. Tror du ikke jeg må lese over dette ganske vanskelige stoffet, når det kanskje er et eller to år siden sist jeg forklarede det til elever? Eller regne gjennom utledninger og eksempler som jeg skal gjøre på tavlen? I tillegg må jeg velge ut oppgaver til lekser som passer til denne klassen og ikke siste års, rette lekseprøver, lage nye prøver og rette prøver, sette opp forsøk, rette rapporter, legge informasjon og planer ut på klassesiden, føre fravær og så videre. Neste time er kanskje å forklare hvordan en solcelle virker til en klasse med totalt umotiverte naturfagselever på bygg-og-anlegg. Det er ikke lett det heller. Og jeg har som oftes 4 klasser + kontaktlærer funksjon og noen andre småting. Å være lærer er helt ærlig en super jobb, men det er ikke fordi jeg ikke jobber, men fordi jeg liker jobben min, liker å planlegge morsomme, gode opplegg og timer, liker elevene og tolererer rettingen Hele forslaget til KS viser mistillit til lærene, gir dem mindre fleksibilitet til å gjøre jobben sin, tar bort overtidsbetaling hvis du er vikar for en annen lærer (og da må du jo gjøre ditt eget for-og etterarbeid senere) og gir oss flere kurs/plandager uten å gi oss mindre av noe annet i stedet. Og det var dagens utblåsning fra en lærer som bare smiler når folk sier at det må være sååå deilig å være lærer, for vi har jo så mye fri. Jeg syter aldri og jeg elsker jobben min, men det er ikke noe gøy å bli mistrodd og utskjelt. Anonymous poster hash: 79a54...6cb Du sier du jobber 43 timer i uken i snitt, og underviser 17-18 timer i uken. Det er mye tid på planlegging/retting etc. Tviler ikke på at det er nødvendig med disse timene, men har ikke tenkt på at det er en så stor andel av arbeidsdagen til lærerne som blir brukt utenfor klasserommet. Tenker at her er det en viss forskjell på barneskolen og videregående ? Er det samme avtale for lærere på alle nivå? Anonymous poster hash: 37ccd...06b Barneskolelærere underviser mye mer - 26(27) timer, u.skolelærere ca 22-24, og vgs litt mindre - dette kommer an på hvilke fag de har. Det er selvsagt mer arbeid undervise i språkfag, da spes. norsk - enn det er å undervise i gymnastikk. Anonymous poster hash: 21a44...792
prekæs Skrevet 17. august 2014 #27 Skrevet 17. august 2014 Det du sier er at alle lærere jobber 43 timer i uken. Det ikke jeg skjønner da, er uviljen mot å jobbe disse, i en for meg perfekt arbeidstid. Alle yrker i dag har vært med på omstillinger og i alle yrker har det vært stor motstand mot forandring. Jeg vil tro at noe av motstanden mot dette, er at det gir ikke samme muligheten for fleksibilitet. Det å kunne ta med jobb hjem til syke barn, kunne ta med arbeid på hytta i helgen og få unna litt mens mann og barn er i akebakken og ellers kunne legge opp dagen litt som man selv vil er selvfølgelig en fordel. Det at dette aldri blir nevnt, men i stedet bruker man at dette kommer til å gå utover barna, vi vil ikke få like mye ro osv osv. Jeg foreslår at lærere bør gå foran som et godt eksempel, vise at det ikke er problemer, men utfordringer og vise evne til å løse dette, som et godt forbilde for barna de er satt til å lære opp. Men det står jo hvorfor! Hadde arbeidsmengden vært forholdsvis konstant hver uke hadde det ikke vært noe problem. Men i noen perioder er det ekstremt mye mer å gjøre enn i andre. Ikke litt, ikke et par timer ukentlig, men ekstremt. Ja, andre yrkesgrupper har også "periodearbeid". Disse benytter seg i stor grad av sesongmedarbeidere, overtid, og tar ellers tiden til hjelp. Men en elev har lite utbytte av å få tilbakemelding på sin prestasjon 2-6 mnd etter at den er utført. Bare så det er sagt, jeg er er ikke lærer. Jeg har derfor ikke full innsikt i deres hverdag og utfordringer, men prøver å lytte til menneskene som gjør en fantastisk jobb for barna mine. Det er mulig vi bare har vært heldig med lærerene, men jeg har egentlig mest tro på at flertaller er dyktige i jobben sin. Jeg er enig i at de fleste lærere gjør en god jobb. Jeg kan heller ikke si at jeg kan alt om detaljene i lærernes hverdag. Men mener motparten i denne konflikten har det og stiller derfor spørsmål rundt dette. Selv har jeg vært med på temmelig mye av omstillinger på mine arbeidsplasser, og kan helt klart si at slike "lister" som vi ser her inne over arbeidsoppgaver, kunne jeg også skrevet like lange, men i de fleste tilfeller med omstilling, har også arbeidsplassen bidratt med å legge forholdene til rette for at det skal fungere som planlagt.
aanonym Skrevet 17. august 2014 #28 Skrevet 17. august 2014 Lurer på en sak: er det ikke slik at det er forslag om at lærerne skal fysisk oppholde seg på skolen 37,5 timer. De resterende 5,5 timene de skal jobbe hver uke (for å opprettholde dagens lange sommerferie osv) kan de fordele selv, fritt. Dvs at lærerne kan planlegge og disponere tiden sin ganske fritt selv om det ikke blir HELT opp til den enkelte lærer, slik som i dag.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #29 Skrevet 17. august 2014 Det du sier er at alle lærere jobber 43 timer i uken. Det ikke jeg skjønner da, er uviljen mot å jobbe disse, i en for meg perfekt arbeidstid. Alle yrker i dag har vært med på omstillinger og i alle yrker har det vært stor motstand mot forandring. Jeg vil tro at noe av motstanden mot dette, er at det gir ikke samme muligheten for fleksibilitet. Det å kunne ta med jobb hjem til syke barn, kunne ta med arbeid på hytta i helgen og få unna litt mens mann og barn er i akebakken og ellers kunne legge opp dagen litt som man selv vil er selvfølgelig en fordel. Det at dette aldri blir nevnt, men i stedet bruker man at dette kommer til å gå utover barna, vi vil ikke få like mye ro osv osv. Jeg foreslår at lærere bør gå foran som et godt eksempel, vise at det ikke er problemer, men utfordringer og vise evne til å løse dette, som et godt forbilde for barna de er satt til å lære opp. Men det står jo hvorfor! Hadde arbeidsmengden vært forholdsvis konstant hver uke hadde det ikke vært noe problem. Men i noen perioder er det ekstremt mye mer å gjøre enn i andre. Ikke litt, ikke et par timer ukentlig, men ekstremt. Ja, andre yrkesgrupper har også "periodearbeid". Disse benytter seg i stor grad av sesongmedarbeidere, overtid, og tar ellers tiden til hjelp. Men en elev har lite utbytte av å få tilbakemelding på sin prestasjon 2-6 mnd etter at den er utført. Bare så det er sagt, jeg er er ikke lærer. Jeg har derfor ikke full innsikt i deres hverdag og utfordringer, men prøver å lytte til menneskene som gjør en fantastisk jobb for barna mine. Det er mulig vi bare har vært heldig med lærerene, men jeg har egentlig mest tro på at flertaller er dyktige i jobben sin. Jeg er enig i at de fleste lærere gjør en god jobb. Jeg kan heller ikke si at jeg kan alt om detaljene i lærernes hverdag. Men mener motparten i denne konflikten har det og stiller derfor spørsmål rundt dette. Selv har jeg vært med på temmelig mye av omstillinger på mine arbeidsplasser, og kan helt klart si at slike "lister" som vi ser her inne over arbeidsoppgaver, kunne jeg også skrevet like lange, men i de fleste tilfeller med omstilling, har også arbeidsplassen bidratt med å legge forholdene til rette for at det skal fungere som planlagt. Forhandlingslederen i KS, PK Sundnes er utdannet tannlege, så jeg vil ikke påstå at han vet så mye om skolehverdagen. Husk at KS er kommunenes arbeidsgiver-, interesse- og medlemsorganisasjon. De skal styre økonomien i kommunene. Deres første bud er å spare penger. Det er derfor de prøver å presse denne avtalen på lærerene. De vil ha faste arbeidstider, slik at lærerne må ta vikartimer til halvert lønn - med den unnskyldningen at de er på skolen likevel, og ledelsen kan gjøre som de vil med oss. De har, siden de tok over forhandlingene for 10 år siden, strammet grepet om lærerne hver eneste gang det har vært læreroppgjør. Hver gang har vi blitt pålagt enda flere oppgaver, til minimal kompensasjon. Lærerne har streiket, for å protestere, men det har aldri blitt bedre. Vi har tapt år etter år. Anonymous poster hash: 21a44...792
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #30 Skrevet 17. august 2014 Lurer på en sak: er det ikke slik at det er forslag om at lærerne skal fysisk oppholde seg på skolen 37,5 timer. De resterende 5,5 timene de skal jobbe hver uke (for å opprettholde dagens lange sommerferie osv) kan de fordele selv, fritt. Dvs at lærerne kan planlegge og disponere tiden sin ganske fritt selv om det ikke blir HELT opp til den enkelte lærer, slik som i dag. Det stemmer, men det er ikke nok tid og jeg kommer ikke til å rekke rundt med alt som skal gjøres/rettes/planlegges. Enten må jeg gjøre det gratis med ubetalt overtid, eller så må jeg la være å gjøre jobben min. Med den 37.5 timers avtalen, så har ledelsen styringsrett og kan pålegge oss vikartimer til halv lønn, "fordi vi er der likevel". og tiden blir enda mer presset. Anonymous poster hash: 21a44...792
aanonym Skrevet 17. august 2014 #31 Skrevet 17. august 2014 Lurer på en sak: er det ikke slik at det er forslag om at lærerne skal fysisk oppholde seg på skolen 37,5 timer. De resterende 5,5 timene de skal jobbe hver uke (for å opprettholde dagens lange sommerferie osv) kan de fordele selv, fritt. Dvs at lærerne kan planlegge og disponere tiden sin ganske fritt selv om det ikke blir HELT opp til den enkelte lærer, slik som i dag.Det stemmer, men det er ikke nok tid og jeg kommer ikke til å rekke rundt med alt som skal gjøres/rettes/planlegges. Enten må jeg gjøre det gratis med ubetalt overtid, eller så må jeg la være å gjøre jobben min. Med den 37.5 timers avtalen, så har ledelsen styringsrett og kan pålegge oss vikartimer til halv lønn, "fordi vi er der likevel". og tiden blir enda mer presset. Anonymous poster hash: 21a44...792 Men om dere tenker litt nytt/kreativt: er det ikke mulig å fylle disse timene med ting dere likevel må gjøre, langstidsplanlegging osv. Det må man jo gjøre i mange yrker. Jeg kan ikke tenke meg at årsaken til at lærerne drar hjem ved første anledning er at ikke rektor skal få tak i dere til vikartimer...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #32 Skrevet 17. august 2014 Leste du egentlig det jeg skrev? Denne fleksibiliteten er nødvendig for å gjøre en best mulig jobb, lærerjobben er ikke lik fra uke til uke, så da passer en firkantet arbeidstid dårlig. Jeg jobber på videregående skole, og kan selvfølgelig bare referere til dette, så om det er helt likt på barneskolen vet jeg ikke. At det også er praktisk å kunne gå tidlig hjem av og til er selvfølgelig sant. Men dette er jo fordi jeg da har jobbet mer en annen dag, det skjer jevnlig at jeg jobber på skolen til klokken 18-19. Det blir for dumt å ta vekk fleksibiliteten som er til fordel for elevene, bare fordi lærene skal bli som "alle andre". Anonymous poster hash: 79a54...6cb Men i alle dager, om du jobber 63 timer en uke og 43 timer uken deretter så er det vel mulig å få til et system hvor du fører timene som er mer enn 43 timer (20 timer) som overtid, og få dem utbetalt eller avspasere i tillegg til annen avspasering for den allerede eksisterende 43 timers uken? Anonymous poster hash: 13344...1a7
Ladybird2014 Skrevet 17. august 2014 #33 Skrevet 17. august 2014 Så mye flisespikkeri ute og går. Interessant at en del tror streiken handler om timer, og thats's it. Bildet er litt større enn som så. "Kan dere ikke bare bruke de timene til langtidsplanlegging..". Problemet til den gjengse lærer er jammen ikke å finne noe å fylle arbeidstiden sin med.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #34 Skrevet 17. august 2014 Lurer på en sak: er det ikke slik at det er forslag om at lærerne skal fysisk oppholde seg på skolen 37,5 timer. De resterende 5,5 timene de skal jobbe hver uke (for å opprettholde dagens lange sommerferie osv) kan de fordele selv, fritt. Dvs at lærerne kan planlegge og disponere tiden sin ganske fritt selv om det ikke blir HELT opp til den enkelte lærer, slik som i dag.Det stemmer, men det er ikke nok tid og jeg kommer ikke til å rekke rundt med alt som skal gjøres/rettes/planlegges. Enten må jeg gjøre det gratis med ubetalt overtid, eller så må jeg la være å gjøre jobben min. Med den 37.5 timers avtalen, så har ledelsen styringsrett og kan pålegge oss vikartimer til halv lønn, "fordi vi er der likevel". og tiden blir enda mer presset. Anonymous poster hash: 21a44...792 Men om dere tenker litt nytt/kreativt: er det ikke mulig å fylle disse timene med ting dere likevel må gjøre, langstidsplanlegging osv. Det må man jo gjøre i mange yrker. Jeg kan ikke tenke meg at årsaken til at lærerne drar hjem ved første anledning er at ikke rektor skal få tak i dere til vikartimer... I. u. skolen er vi bundet til skolen 33-34 timer. Da skal vi være der. Ingen har lov å dra hjem. I timene vi har, der vi er ledige til å ta vikartimer, er de timene som er satt til elevsamtaler, nøste opp i mobbesaker eller andre akutte ting som plutselig oppstår), møter med PPT, BUP, skrive IOP, helårsplaner, halvårsplaner, teste elever slik de har alt klart om de skal meldes opp til PPT (om de har dysleksi, o.l for PPT har oftest ikke tid), forberede seg, ta kopier osv, osv. OM vi velger å ta vikartimer nå, så får vi overtidsbetaling, for da må vi utsette arbeidet vi ikke rakk å gjøre og gjøre det etterpå., men det blir i alle fall vårt eget valg. Om den nye avtalen trår i kraft, blir vi pålagt å ta vikartimene til halv lønn, og må ta igjen arbeidet senere. Anonymous poster hash: 21a44...792
Anonym bruker Skrevet 17. august 2014 #35 Skrevet 17. august 2014 Leste du egentlig det jeg skrev? Denne fleksibiliteten er nødvendig for å gjøre en best mulig jobb, lærerjobben er ikke lik fra uke til uke, så da passer en firkantet arbeidstid dårlig. Jeg jobber på videregående skole, og kan selvfølgelig bare referere til dette, så om det er helt likt på barneskolen vet jeg ikke. At det også er praktisk å kunne gå tidlig hjem av og til er selvfølgelig sant. Men dette er jo fordi jeg da har jobbet mer en annen dag, det skjer jevnlig at jeg jobber på skolen til klokken 18-19. Det blir for dumt å ta vekk fleksibiliteten som er til fordel for elevene, bare fordi lærene skal bli som "alle andre". Anonymous poster hash: 79a54...6cb Men i alle dager, om du jobber 63 timer en uke og 43 timer uken deretter så er det vel mulig å få til et system hvor du fører timene som er mer enn 43 timer (20 timer) som overtid, og få dem utbetalt eller avspasere i tillegg til annen avspasering for den allerede eksisterende 43 timers uken? Anonymous poster hash: 13344...1a7 Vi arbeider i en 43.5 timers uke - et såkalt komprimert arbeidsår - i snitt. Vi må ta avspaseringen når elevene har fri. Vi har ikke mulighet til å få ta overtiden ut i penger. Anonymous poster hash: 21a44...792
Ladybird2014 Skrevet 17. august 2014 #36 Skrevet 17. august 2014 Leste du egentlig det jeg skrev? Denne fleksibiliteten er nødvendig for å gjøre en best mulig jobb, lærerjobben er ikke lik fra uke til uke, så da passer en firkantet arbeidstid dårlig. Jeg jobber på videregående skole, og kan selvfølgelig bare referere til dette, så om det er helt likt på barneskolen vet jeg ikke. At det også er praktisk å kunne gå tidlig hjem av og til er selvfølgelig sant. Men dette er jo fordi jeg da har jobbet mer en annen dag, det skjer jevnlig at jeg jobber på skolen til klokken 18-19. Det blir for dumt å ta vekk fleksibiliteten som er til fordel for elevene, bare fordi lærene skal bli som "alle andre". Anonymous poster hash: 79a54...6cb Men i alle dager, om du jobber 63 timer en uke og 43 timer uken deretter så er det vel mulig å få til et system hvor du fører timene som er mer enn 43 timer (20 timer) som overtid, og få dem utbetalt eller avspasere i tillegg til annen avspasering for den allerede eksisterende 43 timers uken? Anonymous poster hash: 13344...1a7 Der traff du spikeren på hodet! Det er nettopp det som ikke går når man er lærer. Derfor streik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå