Anonym bruker Skrevet 15. august 2014 #1 Skrevet 15. august 2014 Hvorfor er dette negativt? Jeg skjønner virkelig ikke, så håper noen kan forklare meg på en enkel måte! Anonymous poster hash: e56e6...3b7
Anonym bruker Skrevet 15. august 2014 #2 Skrevet 15. august 2014 Jeg kopierte mitt svar fra den andre tråden, men det svarer også på ditt spørsmål. Jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg ikke støtter streiken ved å se på alle disse påstandene som kommer om oss lærere for tiden Dette er basert på min personlige erfaring som lærer på vgs, det betyr selvfølgelig ikke at alle lærere har det akkurat slikt, eller at det ikke finnes noen late dårlige lærere, men jeg tror ikke den beste måten å bli kvitt dårlige lærere eller å tiltrekke seg nye gode lærere på, er den arbeidstidsavtalen som KS har foreslått. Påstand 1: Lærere jobber ikke og har ferie hele tiden, og har bare godt av å endelig gjøre noe. Jeg (og alle andre lærere) arbeider minimum 43 timer uken i snitt (og om du kjenner en lærer som ikke gjør dette, så ikke straff alle oss andre for det, det får være et problem for denne lærers personalansvarlig). For min del er disse 43 timer fordelt som ca. 29 timers bunden tid på skolen og de siste 14 timer disponerer jeg selv. Ferien er i stor grad tvungen avspasering av de timene jeg jobber mer enn 37 timer hver uke, lærere har bare 4,5 ukers ferie. Påstand 2: Lærene må være på skolen mer så de kan samarbeide. Jeg underviser ca. 17-18 ganger 45 minutter om uken, så da er det stadig 16 timer av de 29 tilbake som bunden tid på skolen, som kan brukes til å få tid til møter og samarbeid. Vi har avdelingsmøter, teammøter, seksjonsmøter og så videre. Vi snakker sammen, vi samarbeider om undervisning og ideer, vi diskuterer vurdering og elevsaker og alt som ellers skjer på en skole. Det er foreslått 7,5 timers bunden tid per dag. Grunnen til jeg ikke ønsker dette er overraskende nok for elevenes del Lærerjobben er ikke firkantet og lik gjennom hele året. Noen perioder (for eksempel rett før jul hos oss) er fulle av tentamener, fagsamtaler, midtveisvurderinger til elevene og så videre. I disse perioder jobber jeg gjerne mye mer enn 43 timer på en uke for å rette alle innleverte prøver (helst innen en uke), så elevene raskt kan få dem igjen mens de stadig husker og får utbytte av tilbakemeldinger og fremovermeldinger. Hvis jeg da en uke jobber 63 timer (og det skjer faktisk) har jeg 20 timer til gode og kan for eksempel gå hjem tidlig siste uken før jul når det er ro på igjen. Dette er til elevenes beste! At de får vurderinger og oppfølgning når de trenger det. Jeg jobber forresten mye på skolen, og er i snitt på skolen minst 7,5 timer per dag. Det jeg protesterer mot er mangel på fleksibilitet til å gjøre min jobb best mulig. Påstand 3: Lærene er late og jobber ikke fordi de bare gjør det samme hvert år. Jeg kan med god samvittighet si at jeg jobber mine 43 timer i snitt på et år. Jeg har jobbet som lærer i 5 år og det er ikke bare å vende bunken. Tenk deg dette. Du skal forklare om den spesielle relativitetsteori (på engelsk siden du underviser på IB, men det samme tema finnes i fysikk 2) til ca. 18-årige fysikk elever, på en måte som får dem til å forstå. Tror du ikke jeg må lese over dette ganske vanskelige stoffet, når det kanskje er et eller to år siden sist jeg forklarede det til elever? Eller regne gjennom utledninger og eksempler som jeg skal gjøre på tavlen? I tillegg må jeg velge ut oppgaver til lekser som passer til denne klassen og ikke siste års, rette lekseprøver, lage nye prøver og rette prøver, sette opp forsøk, rette rapporter, legge informasjon og planer ut på klassesiden, føre fravær og så videre. Neste time er kanskje å forklare hvordan en solcelle virker til en klasse med totalt umotiverte naturfagselever på bygg-og-anlegg. Det er ikke lett det heller. Og jeg har som oftes 4 klasser + kontaktlærer funksjon og noen andre småting. Å være lærer er helt ærlig en super jobb, men det er ikke fordi jeg ikke jobber, men fordi jeg liker jobben min, liker å planlegge morsomme, gode opplegg og timer, liker elevene og tolererer rettingen Hele forslaget til KS viser mistillit til lærene, gir dem mindre fleksibilitet til å gjøre jobben sin, tar bort overtidsbetaling hvis du er vikar for en annen lærer (og da må du jo gjøre ditt eget for-og etterarbeid senere) og gir oss flere kurs/plandager uten å gi oss mindre av noe annet i stedet. Og det var dagens utblåsning fra en lærer som bare smiler når folk sier at det må være sååå deilig å være lærer, for vi har jo så mye fri. Jeg syter aldri og jeg elsker jobben min, men det er ikke noe gøy å bli mistrodd og utskjelt. Anonymous poster hash: 79a54...6cb
prekæs Skrevet 15. august 2014 #3 Skrevet 15. august 2014 Jeg kopierte mitt svar fra den andre tråden, men det svarer også på ditt spørsmål. Jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg ikke støtter streiken ved å se på alle disse påstandene som kommer om oss lærere for tiden Dette er basert på min personlige erfaring som lærer på vgs, det betyr selvfølgelig ikke at alle lærere har det akkurat slikt, eller at det ikke finnes noen late dårlige lærere, men jeg tror ikke den beste måten å bli kvitt dårlige lærere eller å tiltrekke seg nye gode lærere på, er den arbeidstidsavtalen som KS har foreslått. Påstand 1: Lærere jobber ikke og har ferie hele tiden, og har bare godt av å endelig gjøre noe. Jeg (og alle andre lærere) arbeider minimum 43 timer uken i snitt (og om du kjenner en lærer som ikke gjør dette, så ikke straff alle oss andre for det, det får være et problem for denne lærers personalansvarlig). For min del er disse 43 timer fordelt som ca. 29 timers bunden tid på skolen og de siste 14 timer disponerer jeg selv. Ferien er i stor grad tvungen avspasering av de timene jeg jobber mer enn 37 timer hver uke, lærere har bare 4,5 ukers ferie. Påstand 2: Lærene må være på skolen mer så de kan samarbeide. Jeg underviser ca. 17-18 ganger 45 minutter om uken, så da er det stadig 16 timer av de 29 tilbake som bunden tid på skolen, som kan brukes til å få tid til møter og samarbeid. Vi har avdelingsmøter, teammøter, seksjonsmøter og så videre. Vi snakker sammen, vi samarbeider om undervisning og ideer, vi diskuterer vurdering og elevsaker og alt som ellers skjer på en skole. Det er foreslått 7,5 timers bunden tid per dag. Grunnen til jeg ikke ønsker dette er overraskende nok for elevenes del Lærerjobben er ikke firkantet og lik gjennom hele året. Noen perioder (for eksempel rett før jul hos oss) er fulle av tentamener, fagsamtaler, midtveisvurderinger til elevene og så videre. I disse perioder jobber jeg gjerne mye mer enn 43 timer på en uke for å rette alle innleverte prøver (helst innen en uke), så elevene raskt kan få dem igjen mens de stadig husker og får utbytte av tilbakemeldinger og fremovermeldinger. Hvis jeg da en uke jobber 63 timer (og det skjer faktisk) har jeg 20 timer til gode og kan for eksempel gå hjem tidlig siste uken før jul når det er ro på igjen. Dette er til elevenes beste! At de får vurderinger og oppfølgning når de trenger det. Jeg jobber forresten mye på skolen, og er i snitt på skolen minst 7,5 timer per dag. Det jeg protesterer mot er mangel på fleksibilitet til å gjøre min jobb best mulig. Påstand 3: Lærene er late og jobber ikke fordi de bare gjør det samme hvert år. Jeg kan med god samvittighet si at jeg jobber mine 43 timer i snitt på et år. Jeg har jobbet som lærer i 5 år og det er ikke bare å vende bunken. Tenk deg dette. Du skal forklare om den spesielle relativitetsteori (på engelsk siden du underviser på IB, men det samme tema finnes i fysikk 2) til ca. 18-årige fysikk elever, på en måte som får dem til å forstå. Tror du ikke jeg må lese over dette ganske vanskelige stoffet, når det kanskje er et eller to år siden sist jeg forklarede det til elever? Eller regne gjennom utledninger og eksempler som jeg skal gjøre på tavlen? I tillegg må jeg velge ut oppgaver til lekser som passer til denne klassen og ikke siste års, rette lekseprøver, lage nye prøver og rette prøver, sette opp forsøk, rette rapporter, legge informasjon og planer ut på klassesiden, føre fravær og så videre. Neste time er kanskje å forklare hvordan en solcelle virker til en klasse med totalt umotiverte naturfagselever på bygg-og-anlegg. Det er ikke lett det heller. Og jeg har som oftes 4 klasser + kontaktlærer funksjon og noen andre småting. Å være lærer er helt ærlig en super jobb, men det er ikke fordi jeg ikke jobber, men fordi jeg liker jobben min, liker å planlegge morsomme, gode opplegg og timer, liker elevene og tolererer rettingen Hele forslaget til KS viser mistillit til lærene, gir dem mindre fleksibilitet til å gjøre jobben sin, tar bort overtidsbetaling hvis du er vikar for en annen lærer (og da må du jo gjøre ditt eget for-og etterarbeid senere) og gir oss flere kurs/plandager uten å gi oss mindre av noe annet i stedet. Og det var dagens utblåsning fra en lærer som bare smiler når folk sier at det må være sååå deilig å være lærer, for vi har jo så mye fri. Jeg syter aldri og jeg elsker jobben min, men det er ikke noe gøy å bli mistrodd og utskjelt. Anonymous poster hash: 79a54...6cb Det du sier er at alle lærere jobber 43 timer i uken. Det ikke jeg skjønner da, er uviljen mot å jobbe disse, i en for meg perfekt arbeidstid. Alle yrker i dag har vært med på omstillinger og i alle yrker har det vært stor motstand mot forandring. Jeg vil tro at noe av motstanden mot dette, er at det gir ikke samme muligheten for fleksibilitet. Det å kunne ta med jobb hjem til syke barn, kunne ta med arbeid på hytta i helgen og få unna litt mens mann og barn er i akebakken og ellers kunne legge opp dagen litt som man selv vil er selvfølgelig en fordel. Det at dette aldri blir nevnt, men i stedet bruker man at dette kommer til å gå utover barna, vi vil ikke få like mye ro osv osv. Jeg foreslår at lærere bør gå foran som et godt eksempel, vise at det ikke er problemer, men utfordringer og vise evne til å løse dette, som et godt forbilde for barna de er satt til å lære opp.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2014 #4 Skrevet 15. august 2014 Leste du egentlig det jeg skrev? Denne fleksibiliteten er nødvendig for å gjøre en best mulig jobb, lærerjobben er ikke lik fra uke til uke, så da passer en firkantet arbeidstid dårlig. Jeg jobber på videregående skole, og kan selvfølgelig bare referere til dette, så om det er helt likt på barneskolen vet jeg ikke. At det også er praktisk å kunne gå tidlig hjem av og til er selvfølgelig sant. Men dette er jo fordi jeg da har jobbet mer en annen dag, det skjer jevnlig at jeg jobber på skolen til klokken 18-19. Det blir for dumt å ta vekk fleksibiliteten som er til fordel for elevene, bare fordi lærene skal bli som "alle andre". Anonymous poster hash: 79a54...6cb
det er berre mordi Skrevet 15. august 2014 #5 Skrevet 15. august 2014 Det du, og mange med deg, ikkje forstår er at det ikkje er nok tid til å gjere jobben då. Då må eg (og mange med meg) anten jobbe gratis for å kunne gjere jobben vår skikkeleg, eller ikkje gjere jobben vår skikkeleg. Eg har skrive dette før, men eg kan skrive det igjen. Den avtalen vi sa nei til, innebar at vi måtte vere på jobb til halv 4 - og hadde om lag 6 timar med fleksitid heime, pr veke. (217.5 timar pr år). I fjor hadde eg 140 tentamenar å rette i norsk og engelsk til jul, og 140 tentamenar til sommaren. ( 280 tentamenar.) På ein tentamen brukar eg om lag 30 minutt i snitt. (retting, skriftleg vurdering på data, framovermelding, karaktersetjing). Dette er då om lag 140 klokketimar i året på retting på tentamen. Kvart fag bør/skal ha 3 karakterar for kvar termin. Ein må då fort rekne med 11-13 skriftlege innleveringar i det faget pr årsverk, der fire av dei er tentamenar. og 2-4 skriftlege innleveringar i engelsk, i tillegg. Som du ser, har eg omlag 77 timar som gjenstår av disponibel tid, der eg skal rette 2-4 skriftlege innleveringar i englesk og 7-9 norske innleveringar (sidan vi har to målføre og må setje karakterar i begge to.) I tillegg har vi norsk munnleg som og skal ha karakter, der vi må gi prøver frå norskboka i tillegg til å loggføre munnleg aktivitet i timane. (Eg har andre fag og som må setjast karakter i, berre slik du skal forstå omfanget). Slik eg har det no, så stikk eg heim etter kl. 14 00 på fredag, dei vekene som er rolege, fordi eg veit eg har å gå på - og kan soleis sleppe å jobbe så mykje gratis. Med den nye avtala, så kjem eg ikkje til å klare å rette alt innan gitt tid, og må enten jobbe gratis, eller gjere ein dårlegare jobb. Men det virker som om mange foreldre her inne er mest interessert i å ha lærarar utan differensiert undervisning, utan gjennomtenkt vurdering og utan gode planlagte timar - fordi dei må sitje på jobb til halv 4, så då må vi og! Skremande umoden mentalitet. Der kjem til å mangle 30 000 lærarar i 2030, men det drit de i, så lenge vi er på jobben til halv 4.
prekæs Skrevet 15. august 2014 #6 Skrevet 15. august 2014 Leste du egentlig det jeg skrev? Denne fleksibiliteten er nødvendig for å gjøre en best mulig jobb, lærerjobben er ikke lik fra uke til uke, så da passer en firkantet arbeidstid dårlig. Jeg jobber på videregående skole, og kan selvfølgelig bare referere til dette, så om det er helt likt på barneskolen vet jeg ikke. At det også er praktisk å kunne gå tidlig hjem av og til er selvfølgelig sant. Men dette er jo fordi jeg da har jobbet mer en annen dag, det skjer jevnlig at jeg jobber på skolen til klokken 18-19. Det blir for dumt å ta vekk fleksibiliteten som er til fordel for elevene, bare fordi lærene skal bli som "alle andre". Anonymous poster hash: 79a54...6cb I mitt arbeid er heller ikke dagene og ukene like, og kjenner mange i svært forskjellige yrker som ikke kan forutsi hvordan dagene vil bli. I de fleste yrker i dag er det svært lite rom for fleksibilitet i forhold til arbeidstid. Dette er noe de fleste har klart å tilpasse seg, selv om det har vært protester på dette. Og jo, jeg leste det du skrev, og argumentene er såpass oppbrukt at de fleste ikke legger noe særlig vekt på dem lenger. Man kan diskutere og argumentere i det vide og brede, men at noen lærere mener de står i særstilling til å velge arbeidstid, er noe de flest andre yrker ikke hører noe særlig på.
det er berre mordi Skrevet 15. august 2014 #7 Skrevet 15. august 2014 Leste du egentlig det jeg skrev? Denne fleksibiliteten er nødvendig for å gjøre en best mulig jobb, lærerjobben er ikke lik fra uke til uke, så da passer en firkantet arbeidstid dårlig. Jeg jobber på videregående skole, og kan selvfølgelig bare referere til dette, så om det er helt likt på barneskolen vet jeg ikke. At det også er praktisk å kunne gå tidlig hjem av og til er selvfølgelig sant. Men dette er jo fordi jeg da har jobbet mer en annen dag, det skjer jevnlig at jeg jobber på skolen til klokken 18-19. Det blir for dumt å ta vekk fleksibiliteten som er til fordel for elevene, bare fordi lærene skal bli som "alle andre". Anonymous poster hash: 79a54...6cb I mitt arbeid er heller ikke dagene og ukene like, og kjenner mange i svært forskjellige yrker som ikke kan forutsi hvordan dagene vil bli. I de fleste yrker i dag er det svært lite rom for fleksibilitet i forhold til arbeidstid. Dette er noe de fleste har klart å tilpasse seg, selv om det har vært protester på dette. Og jo, jeg leste det du skrev, og argumentene er såpass oppbrukt at de fleste ikke legger noe særlig vekt på dem lenger. Man kan diskutere og argumentere i det vide og brede, men at noen lærere mener de står i særstilling til å velge arbeidstid, er noe de flest andre yrker ikke hører noe særlig på. Eg meinte å trykke "svar" på deg - for svaret mitt var retta til deg, men då kan du lese det eg skreiv ovanfor.
Ladybird2014 Skrevet 15. august 2014 #8 Skrevet 15. august 2014 Skremmende hvilken misunnelse og motvilje folk har i forhold til lærere!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2014 #9 Skrevet 15. august 2014 Skremmende hvilken misunnelse og motvilje folk har i forhold til lærere! Enig! Jeg blir faktisk trist av å lese det folk skriver her inne. Jeg tenker også at det ikke er rart at mange elever ikke har respekt for lærere, når foreldrene tydeligvis har slike meninger. Anonymous poster hash: 2988e...789
prekæs Skrevet 15. august 2014 #10 Skrevet 15. august 2014 Skremmende hvilken misunnelse og motvilje folk har i forhold til lærere! Her må det være meg du sikter til. Fint om du kan utdype hvorfor jeg er misunnelig her. Som lærere må dere tåle motargumenter uten å dra misunnelseskortet.
det er berre mordi Skrevet 15. august 2014 #11 Skrevet 15. august 2014 Skremmende hvilken misunnelse og motvilje folk har i forhold til lærere! Her må det være meg du sikter til. Fint om du kan utdype hvorfor jeg er misunnelig her. Som lærere må dere tåle motargumenter uten å dra misunnelseskortet. Nei, her må det ikkje vere deg ho sikta til, for her er plenty av hetseinnlegg som florerar på forumet for tida. Du er no ein av dei få som er sakleg og held ein standard som er over bukselinninga, så eg trur ikkje at du skal føle deg spesielt truffen.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2014 #12 Skrevet 15. august 2014 Skremmende hvilken misunnelse og motvilje folk har i forhold til lærere! Her må det være meg du sikter til. Fint om du kan utdype hvorfor jeg er misunnelig her. Som lærere må dere tåle motargumenter uten å dra misunnelseskortet. Jeg blir også lei meg av å lese dette! Jeg står på hele dagen for mine kjære elever, for at de skal ha det bra og for at undervisningen skal være best mulig. Hvorfor kan dere ikke da unne oss litt fleksibilitet i hverdagen? Som f rks at jeg en dag i uka kan dra hjem rett etter undv for å være sammen med ungene og deretter jobbe etter at de er lagt seg? Hvorfor ikke heller diskutere viktige ting? Som innhold i undv, tilpasset opplæring osv Anonymous poster hash: 5fbe2...8b2
prekæs Skrevet 15. august 2014 #13 Skrevet 15. august 2014 Skremmende hvilken misunnelse og motvilje folk har i forhold til lærere! Her må det være meg du sikter til. Fint om du kan utdype hvorfor jeg er misunnelig her. Som lærere må dere tåle motargumenter uten å dra misunnelseskortet. Nei, her må det ikkje vere deg ho sikta til, for her er plenty av hetseinnlegg som florerar på forumet for tida. Du er no ein av dei få som er sakleg og held ein standard som er over bukselinninga, så eg trur ikkje at du skal føle deg spesielt truffen. Hehe. Det var egentlig det jeg syns også.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2014 #14 Skrevet 15. august 2014 For å være helt ærlig så driter jeg i arbeidstidsn til lærerne. Det er ikke min sak! Som mamma er jeg langt mer opptatt av innholdet i skolen, av å beholde og rekruttere gode lærere, at ungene har det bra i skolen og at de lærer noe i skolen. En god skole er ikke avhengig av en lite fleksibel arbeidstid. En god skole ER avhengig av gode, kunnskapsrike og fleksibl lærere! Anonymous poster hash: 8019b...918
det er berre mordi Skrevet 15. august 2014 #15 Skrevet 15. august 2014 Jeg kopierte mitt svar fra den andre tråden, men det svarer også på ditt spørsmål. Jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg ikke støtter streiken ved å se på alle disse påstandene som kommer om oss lærere for tiden Dette er basert på min personlige erfaring som lærer på vgs, det betyr selvfølgelig ikke at alle lærere har det akkurat slikt, eller at det ikke finnes noen late dårlige lærere, men jeg tror ikke den beste måten å bli kvitt dårlige lærere eller å tiltrekke seg nye gode lærere på, er den arbeidstidsavtalen som KS har foreslått. Påstand 1: Lærere jobber ikke og har ferie hele tiden, og har bare godt av å endelig gjøre noe. Jeg (og alle andre lærere) arbeider minimum 43 timer uken i snitt (og om du kjenner en lærer som ikke gjør dette, så ikke straff alle oss andre for det, det får være et problem for denne lærers personalansvarlig). For min del er disse 43 timer fordelt som ca. 29 timers bunden tid på skolen og de siste 14 timer disponerer jeg selv. Ferien er i stor grad tvungen avspasering av de timene jeg jobber mer enn 37 timer hver uke, lærere har bare 4,5 ukers ferie. Påstand 2: Lærene må være på skolen mer så de kan samarbeide. Jeg underviser ca. 17-18 ganger 45 minutter om uken, så da er det stadig 16 timer av de 29 tilbake som bunden tid på skolen, som kan brukes til å få tid til møter og samarbeid. Vi har avdelingsmøter, teammøter, seksjonsmøter og så videre. Vi snakker sammen, vi samarbeider om undervisning og ideer, vi diskuterer vurdering og elevsaker og alt som ellers skjer på en skole. Det er foreslått 7,5 timers bunden tid per dag. Grunnen til jeg ikke ønsker dette er overraskende nok for elevenes del Lærerjobben er ikke firkantet og lik gjennom hele året. Noen perioder (for eksempel rett før jul hos oss) er fulle av tentamener, fagsamtaler, midtveisvurderinger til elevene og så videre. I disse perioder jobber jeg gjerne mye mer enn 43 timer på en uke for å rette alle innleverte prøver (helst innen en uke), så elevene raskt kan få dem igjen mens de stadig husker og får utbytte av tilbakemeldinger og fremovermeldinger. Hvis jeg da en uke jobber 63 timer (og det skjer faktisk) har jeg 20 timer til gode og kan for eksempel gå hjem tidlig siste uken før jul når det er ro på igjen. Dette er til elevenes beste! At de får vurderinger og oppfølgning når de trenger det. Jeg jobber forresten mye på skolen, og er i snitt på skolen minst 7,5 timer per dag. Det jeg protesterer mot er mangel på fleksibilitet til å gjøre min jobb best mulig. Påstand 3: Lærene er late og jobber ikke fordi de bare gjør det samme hvert år. Jeg kan med god samvittighet si at jeg jobber mine 43 timer i snitt på et år. Jeg har jobbet som lærer i 5 år og det er ikke bare å vende bunken. Tenk deg dette. Du skal forklare om den spesielle relativitetsteori (på engelsk siden du underviser på IB, men det samme tema finnes i fysikk 2) til ca. 18-årige fysikk elever, på en måte som får dem til å forstå. Tror du ikke jeg må lese over dette ganske vanskelige stoffet, når det kanskje er et eller to år siden sist jeg forklarede det til elever? Eller regne gjennom utledninger og eksempler som jeg skal gjøre på tavlen? I tillegg må jeg velge ut oppgaver til lekser som passer til denne klassen og ikke siste års, rette lekseprøver, lage nye prøver og rette prøver, sette opp forsøk, rette rapporter, legge informasjon og planer ut på klassesiden, føre fravær og så videre. Neste time er kanskje å forklare hvordan en solcelle virker til en klasse med totalt umotiverte naturfagselever på bygg-og-anlegg. Det er ikke lett det heller. Og jeg har som oftes 4 klasser + kontaktlærer funksjon og noen andre småting. Å være lærer er helt ærlig en super jobb, men det er ikke fordi jeg ikke jobber, men fordi jeg liker jobben min, liker å planlegge morsomme, gode opplegg og timer, liker elevene og tolererer rettingen Hele forslaget til KS viser mistillit til lærene, gir dem mindre fleksibilitet til å gjøre jobben sin, tar bort overtidsbetaling hvis du er vikar for en annen lærer (og da må du jo gjøre ditt eget for-og etterarbeid senere) og gir oss flere kurs/plandager uten å gi oss mindre av noe annet i stedet. Og det var dagens utblåsning fra en lærer som bare smiler når folk sier at det må være sååå deilig å være lærer, for vi har jo så mye fri. Jeg syter aldri og jeg elsker jobben min, men det er ikke noe gøy å bli mistrodd og utskjelt. Anonymous poster hash: 79a54...6cb Det du sier er at alle lærere jobber 43 timer i uken. Det ikke jeg skjønner da, er uviljen mot å jobbe disse, i en for meg perfekt arbeidstid. Alle yrker i dag har vært med på omstillinger og i alle yrker har det vært stor motstand mot forandring. Jeg vil tro at noe av motstanden mot dette, er at det gir ikke samme muligheten for fleksibilitet. Det å kunne ta med jobb hjem til syke barn, kunne ta med arbeid på hytta i helgen og få unna litt mens mann og barn er i akebakken og ellers kunne legge opp dagen litt som man selv vil er selvfølgelig en fordel. Det at dette aldri blir nevnt, men i stedet bruker man at dette kommer til å gå utover barna, vi vil ikke få like mye ro osv osv. Jeg foreslår at lærere bør gå foran som et godt eksempel, vise at det ikke er problemer, men utfordringer og vise evne til å løse dette, som et godt forbilde for barna de er satt til å lære opp. Det du, og mange med deg, ikkje forstår er at det ikkje er nok tid til å gjere jobben då. Då må eg (og mange med meg) anten jobbe gratis for å kunne gjere jobben vår skikkeleg, eller ikkje gjere jobben vår skikkeleg. Eg har skrive dette før, men eg kan skrive det igjen. Den avtalen vi sa nei til, innebar at vi måtte vere på jobb til halv 4 - og hadde om lag 6 timar med fleksitid heime, pr veke. (217.5 timar pr år). I fjor hadde eg 140 tentamenar å rette i norsk og engelsk til jul, og 140 tentamenar til sommaren. ( 280 tentamenar.) På ein tentamen brukar eg om lag 30 minutt i snitt. (retting, skriftleg vurdering på data, framovermelding, karaktersetjing). Dette er då om lag 140 klokketimar i året på retting på tentamen. Kvart fag bør/skal ha 3 karakterar for kvar termin. Ein må då fort rekne med 11-13 skriftlege innleveringar i det faget pr årsverk, der fire av dei er tentamenar. og 2-4 skriftlege innleveringar i engelsk, i tillegg. Som du ser, har eg omlag 77 timar som gjenstår av disponibel tid, der eg skal rette 2-4 skriftlege innleveringar i englesk og 7-9 norske innleveringar (sidan vi har to målføre og må setje karakterar i begge to.) I tillegg har vi norsk munnleg som og skal ha karakter, der vi må gi prøver frå norskboka i tillegg til å loggføre munnleg aktivitet i timane. (Eg har andre fag og som må setjast karakter i, berre slik du skal forstå omfanget). Slik eg har det no, så stikk eg heim etter kl. 14 00 på fredag, dei vekene som er rolege, fordi eg veit eg har å gå på - og kan soleis sleppe å jobbe så mykje gratis. Med den nye avtala, så kjem eg ikkje til å klare å rette alt innan gitt tid, og må enten jobbe gratis, eller gjere ein dårlegare jobb. Men det virker som om mange foreldre her inne er mest interessert i å ha lærarar utan differensiert undervisning, utan gjennomtenkt vurdering og utan gode planlagte timar - fordi dei må sitje på jobb til halv 4, så då må vi og! Skremande umoden mentalitet. Der kjem til å mangle 30 000 lærarar i 2030, men det drit de i, så lenge vi er på jobben til halv 4. (Eg kopierte innlegget mitt, sidan eg skreiv mykje, og eg gjorde det forgjeves om du ikkje les det;))
MBSS Skrevet 16. august 2014 #16 Skrevet 16. august 2014 Jeg vet det er mye jobb som lærer, men synes eksempelet ditt blir merkelig. Det fordrer jo at man ikke gjør noe vurderingsarbeid i den bundne tia. Er det ikke mulig å jobbe med vurdering og forberedelse på skolen? Ikke i det hele tatt? På min jobb, privatskole og jobber allerede med denne bundne tiden fra 8-15.30 og må innrømme at rettearbeidet på arbeidsplassen tar såpass mye tid (konstant elever og ansatte innom kontoret for å slå av en prat med en av de 6 andre jeg deler kontor med) at mye av rettearbeidet og forbredelsen blir gjort hjemme.. Etter den bundne arbeidstiden.. Så poenget ditt forblir jo mye av det samme, men tror det er lite produktivt i en slik diskusjon og utelate å nevne tiden vi har på arbeidsolassen
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #17 Skrevet 16. august 2014 Jeg vet det er mye jobb som lærer, men synes eksempelet ditt blir merkelig. Det fordrer jo at man ikke gjør noe vurderingsarbeid i den bundne tia. Er det ikke mulig å jobbe med vurdering og forberedelse på skolen? Ikke i det hele tatt? På min jobb, privatskole og jobber allerede med denne bundne tiden fra 8-15.30 og må innrømme at rettearbeidet på arbeidsplassen tar såpass mye tid (konstant elever og ansatte innom kontoret for å slå av en prat med en av de 6 andre jeg deler kontor med) at mye av rettearbeidet og forbredelsen blir gjort hjemme.. Etter den bundne arbeidstiden.. Så poenget ditt forblir jo mye av det samme, men tror det er lite produktivt i en slik diskusjon og utelate å nevne tiden vi har på arbeidsolassen Dette var uforståelig. Anonymous poster hash: b3729...e72
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. august 2014 #18 Skrevet 16. august 2014 Det du sier er at alle lærere jobber 43 timer i uken. Det ikke jeg skjønner da, er uviljen mot å jobbe disse, i en for meg perfekt arbeidstid. Alle yrker i dag har vært med på omstillinger og i alle yrker har det vært stor motstand mot forandring. Jeg vil tro at noe av motstanden mot dette, er at det gir ikke samme muligheten for fleksibilitet. Det å kunne ta med jobb hjem til syke barn, kunne ta med arbeid på hytta i helgen og få unna litt mens mann og barn er i akebakken og ellers kunne legge opp dagen litt som man selv vil er selvfølgelig en fordel. Det at dette aldri blir nevnt, men i stedet bruker man at dette kommer til å gå utover barna, vi vil ikke få like mye ro osv osv. Jeg foreslår at lærere bør gå foran som et godt eksempel, vise at det ikke er problemer, men utfordringer og vise evne til å løse dette, som et godt forbilde for barna de er satt til å lære opp. Men det står jo hvorfor! Hadde arbeidsmengden vært forholdsvis konstant hver uke hadde det ikke vært noe problem. Men i noen perioder er det ekstremt mye mer å gjøre enn i andre. Ikke litt, ikke et par timer ukentlig, men ekstremt. Ja, andre yrkesgrupper har også "periodearbeid". Disse benytter seg i stor grad av sesongmedarbeidere, overtid, og tar ellers tiden til hjelp. Men en elev har lite utbytte av å få tilbakemelding på sin prestasjon 2-6 mnd etter at den er utført. Bare så det er sagt, jeg er er ikke lærer. Jeg har derfor ikke full innsikt i deres hverdag og utfordringer, men prøver å lytte til menneskene som gjør en fantastisk jobb for barna mine. Det er mulig vi bare har vært heldig med lærerene, men jeg har egentlig mest tro på at flertaller er dyktige i jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #19 Skrevet 16. august 2014 Tor Ø????? Anonymous poster hash: 5afe6...db4
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #20 Skrevet 16. august 2014 Det du sier er at alle lærere jobber 43 timer i uken. Det ikke jeg skjønner da, er uviljen mot å jobbe disse, i en for meg perfekt arbeidstid. Alle yrker i dag har vært med på omstillinger og i alle yrker har det vært stor motstand mot forandring. Jeg vil tro at noe av motstanden mot dette, er at det gir ikke samme muligheten for fleksibilitet. Det å kunne ta med jobb hjem til syke barn, kunne ta med arbeid på hytta i helgen og få unna litt mens mann og barn er i akebakken og ellers kunne legge opp dagen litt som man selv vil er selvfølgelig en fordel. Det at dette aldri blir nevnt, men i stedet bruker man at dette kommer til å gå utover barna, vi vil ikke få like mye ro osv osv. Jeg foreslår at lærere bør gå foran som et godt eksempel, vise at det ikke er problemer, men utfordringer og vise evne til å løse dette, som et godt forbilde for barna de er satt til å lære opp. Men det står jo hvorfor! Hadde arbeidsmengden vært forholdsvis konstant hver uke hadde det ikke vært noe problem. Men i noen perioder er det ekstremt mye mer å gjøre enn i andre. Ikke litt, ikke et par timer ukentlig, men ekstremt. Ja, andre yrkesgrupper har også "periodearbeid". Disse benytter seg i stor grad av sesongmedarbeidere, overtid, og tar ellers tiden til hjelp. Men en elev har lite utbytte av å få tilbakemelding på sin prestasjon 2-6 mnd etter at den er utført. Bare så det er sagt, jeg er er ikke lærer. Jeg har derfor ikke full innsikt i deres hverdag og utfordringer, men prøver å lytte til menneskene som gjør en fantastisk jobb for barna mine. Det er mulig vi bare har vært heldig med lærerene, men jeg har egentlig mest tro på at flertaller er dyktige i jobben sin. "Sesongarbeidere"? Oss med høyere utdanning kan ikke bare bli erstattet med sesongarbeidere. Overtid er kun ved pålagt. Vi er ansatt for å gjøre en jobb og den må gjøres! Mengden varierer ekstremt og til tider har man ikke et liv.. Ingen ekstra lønn for det.. Og heller ikke 8 uker ferie på sommeren.. Anonymous poster hash: c91df...d03
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. august 2014 #21 Skrevet 16. august 2014 Det du sier er at alle lærere jobber 43 timer i uken. Det ikke jeg skjønner da, er uviljen mot å jobbe disse, i en for meg perfekt arbeidstid. Alle yrker i dag har vært med på omstillinger og i alle yrker har det vært stor motstand mot forandring. Jeg vil tro at noe av motstanden mot dette, er at det gir ikke samme muligheten for fleksibilitet. Det å kunne ta med jobb hjem til syke barn, kunne ta med arbeid på hytta i helgen og få unna litt mens mann og barn er i akebakken og ellers kunne legge opp dagen litt som man selv vil er selvfølgelig en fordel. Det at dette aldri blir nevnt, men i stedet bruker man at dette kommer til å gå utover barna, vi vil ikke få like mye ro osv osv. Jeg foreslår at lærere bør gå foran som et godt eksempel, vise at det ikke er problemer, men utfordringer og vise evne til å løse dette, som et godt forbilde for barna de er satt til å lære opp. Men det står jo hvorfor! Hadde arbeidsmengden vært forholdsvis konstant hver uke hadde det ikke vært noe problem. Men i noen perioder er det ekstremt mye mer å gjøre enn i andre. Ikke litt, ikke et par timer ukentlig, men ekstremt. Ja, andre yrkesgrupper har også "periodearbeid". Disse benytter seg i stor grad av sesongmedarbeidere, overtid, og tar ellers tiden til hjelp. Men en elev har lite utbytte av å få tilbakemelding på sin prestasjon 2-6 mnd etter at den er utført. Bare så det er sagt, jeg er er ikke lærer. Jeg har derfor ikke full innsikt i deres hverdag og utfordringer, men prøver å lytte til menneskene som gjør en fantastisk jobb for barna mine. Det er mulig vi bare har vært heldig med lærerene, men jeg har egentlig mest tro på at flertaller er dyktige i jobben sin. "Sesongarbeidere"? Oss med høyere utdanning kan ikke bare bli erstattet med sesongarbeidere. Overtid er kun ved pålagt. Vi er ansatt for å gjøre en jobb og den må gjøres! Mengden varierer ekstremt og til tider har man ikke et liv.. Ingen ekstra lønn for det.. Og heller ikke 8 uker ferie på sommeren.. Anonymous poster hash: c91df...d03 Les en gang til du, jeg tror vi er enige ser du Andre yrkesgrupper som har så variende arbeidsmengder kan løse det ved å bruke sesongmedarbeidere, overtid eller lengre tid. Lærere kan det ikke. I perioder kan lærere gå tidligere hjem, andre perioder er det som en over her sier, opptil 60 timer i uka. For at det skal gå opp må lærerene faktisk avspasere flere uker om sommeren (fordi det er da elevene har fri og læreren har mulighet), ellers vil gjennomsnittet for arbeidstimer i uka bli svimlende høyt.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #22 Skrevet 16. august 2014 Det du sier er at alle lærere jobber 43 timer i uken. Det ikke jeg skjønner da, er uviljen mot å jobbe disse, i en for meg perfekt arbeidstid. Alle yrker i dag har vært med på omstillinger og i alle yrker har det vært stor motstand mot forandring. Jeg vil tro at noe av motstanden mot dette, er at det gir ikke samme muligheten for fleksibilitet. Det å kunne ta med jobb hjem til syke barn, kunne ta med arbeid på hytta i helgen og få unna litt mens mann og barn er i akebakken og ellers kunne legge opp dagen litt som man selv vil er selvfølgelig en fordel. Det at dette aldri blir nevnt, men i stedet bruker man at dette kommer til å gå utover barna, vi vil ikke få like mye ro osv osv. Jeg foreslår at lærere bør gå foran som et godt eksempel, vise at det ikke er problemer, men utfordringer og vise evne til å løse dette, som et godt forbilde for barna de er satt til å lære opp. Men det står jo hvorfor! Hadde arbeidsmengden vært forholdsvis konstant hver uke hadde det ikke vært noe problem. Men i noen perioder er det ekstremt mye mer å gjøre enn i andre. Ikke litt, ikke et par timer ukentlig, men ekstremt. Ja, andre yrkesgrupper har også "periodearbeid". Disse benytter seg i stor grad av sesongmedarbeidere, overtid, og tar ellers tiden til hjelp. Men en elev har lite utbytte av å få tilbakemelding på sin prestasjon 2-6 mnd etter at den er utført. Bare så det er sagt, jeg er er ikke lærer. Jeg har derfor ikke full innsikt i deres hverdag og utfordringer, men prøver å lytte til menneskene som gjør en fantastisk jobb for barna mine. Det er mulig vi bare har vært heldig med lærerene, men jeg har egentlig mest tro på at flertaller er dyktige i jobben sin. "Sesongarbeidere"? Oss med høyere utdanning kan ikke bare bli erstattet med sesongarbeidere. Overtid er kun ved pålagt. Vi er ansatt for å gjøre en jobb og den må gjøres! Mengden varierer ekstremt og til tider har man ikke et liv.. Ingen ekstra lønn for det.. Og heller ikke 8 uker ferie på sommeren.. Anonymous poster hash: c91df...d03 Du jobber til tider så ekstremt mye at du ikke har noe liv, og får ikke engang betalt for det? Ikke avspasering engang? Hvilken dusteavtale er det du har takka ja til som innebærer at du må jobbe gratis? Og er dette en vei du mener andre bør følge? Å jobbe gratis overtid? Anonymous poster hash: faeaf...732
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #23 Skrevet 16. august 2014 Jeg kopierte mitt svar fra den andre tråden, men det svarer også på ditt spørsmål. Jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg ikke støtter streiken ved å se på alle disse påstandene som kommer om oss lærere for tiden Dette er basert på min personlige erfaring som lærer på vgs, det betyr selvfølgelig ikke at alle lærere har det akkurat slikt, eller at det ikke finnes noen late dårlige lærere, men jeg tror ikke den beste måten å bli kvitt dårlige lærere eller å tiltrekke seg nye gode lærere på, er den arbeidstidsavtalen som KS har foreslått. Påstand 1: Lærere jobber ikke og har ferie hele tiden, og har bare godt av å endelig gjøre noe. Jeg (og alle andre lærere) arbeider minimum 43 timer uken i snitt (og om du kjenner en lærer som ikke gjør dette, så ikke straff alle oss andre for det, det får være et problem for denne lærers personalansvarlig). For min del er disse 43 timer fordelt som ca. 29 timers bunden tid på skolen og de siste 14 timer disponerer jeg selv. Ferien er i stor grad tvungen avspasering av de timene jeg jobber mer enn 37 timer hver uke, lærere har bare 4,5 ukers ferie. Påstand 2: Lærene må være på skolen mer så de kan samarbeide. Jeg underviser ca. 17-18 ganger 45 minutter om uken, så da er det stadig 16 timer av de 29 tilbake som bunden tid på skolen, som kan brukes til å få tid til møter og samarbeid. Vi har avdelingsmøter, teammøter, seksjonsmøter og så videre. Vi snakker sammen, vi samarbeider om undervisning og ideer, vi diskuterer vurdering og elevsaker og alt som ellers skjer på en skole. Det er foreslått 7,5 timers bunden tid per dag. Grunnen til jeg ikke ønsker dette er overraskende nok for elevenes del Lærerjobben er ikke firkantet og lik gjennom hele året. Noen perioder (for eksempel rett før jul hos oss) er fulle av tentamener, fagsamtaler, midtveisvurderinger til elevene og så videre. I disse perioder jobber jeg gjerne mye mer enn 43 timer på en uke for å rette alle innleverte prøver (helst innen en uke), så elevene raskt kan få dem igjen mens de stadig husker og får utbytte av tilbakemeldinger og fremovermeldinger. Hvis jeg da en uke jobber 63 timer (og det skjer faktisk) har jeg 20 timer til gode og kan for eksempel gå hjem tidlig siste uken før jul når det er ro på igjen. Dette er til elevenes beste! At de får vurderinger og oppfølgning når de trenger det. Jeg jobber forresten mye på skolen, og er i snitt på skolen minst 7,5 timer per dag. Det jeg protesterer mot er mangel på fleksibilitet til å gjøre min jobb best mulig. Påstand 3: Lærene er late og jobber ikke fordi de bare gjør det samme hvert år. Jeg kan med god samvittighet si at jeg jobber mine 43 timer i snitt på et år. Jeg har jobbet som lærer i 5 år og det er ikke bare å vende bunken. Tenk deg dette. Du skal forklare om den spesielle relativitetsteori (på engelsk siden du underviser på IB, men det samme tema finnes i fysikk 2) til ca. 18-årige fysikk elever, på en måte som får dem til å forstå. Tror du ikke jeg må lese over dette ganske vanskelige stoffet, når det kanskje er et eller to år siden sist jeg forklarede det til elever? Eller regne gjennom utledninger og eksempler som jeg skal gjøre på tavlen? I tillegg må jeg velge ut oppgaver til lekser som passer til denne klassen og ikke siste års, rette lekseprøver, lage nye prøver og rette prøver, sette opp forsøk, rette rapporter, legge informasjon og planer ut på klassesiden, føre fravær og så videre. Neste time er kanskje å forklare hvordan en solcelle virker til en klasse med totalt umotiverte naturfagselever på bygg-og-anlegg. Det er ikke lett det heller. Og jeg har som oftes 4 klasser + kontaktlærer funksjon og noen andre småting. Å være lærer er helt ærlig en super jobb, men det er ikke fordi jeg ikke jobber, men fordi jeg liker jobben min, liker å planlegge morsomme, gode opplegg og timer, liker elevene og tolererer rettingen Hele forslaget til KS viser mistillit til lærene, gir dem mindre fleksibilitet til å gjøre jobben sin, tar bort overtidsbetaling hvis du er vikar for en annen lærer (og da må du jo gjøre ditt eget for-og etterarbeid senere) og gir oss flere kurs/plandager uten å gi oss mindre av noe annet i stedet. Og det var dagens utblåsning fra en lærer som bare smiler når folk sier at det må være sååå deilig å være lærer, for vi har jo så mye fri. Jeg syter aldri og jeg elsker jobben min, men det er ikke noe gøy å bli mistrodd og utskjelt. Anonymous poster hash: 79a54...6cb Du sier du jobber 43 timer i uken i snitt, og underviser 17-18 timer i uken. Det er mye tid på planlegging/retting etc. Tviler ikke på at det er nødvendig med disse timene, men har ikke tenkt på at det er en så stor andel av arbeidsdagen til lærerne som blir brukt utenfor klasserommet. Tenker at her er det en viss forskjell på barneskolen og videregående ? Er det samme avtale for lærere på alle nivå? Anonymous poster hash: 37ccd...06b
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. august 2014 #24 Skrevet 16. august 2014 Det du sier er at alle lærere jobber 43 timer i uken. Det ikke jeg skjønner da, er uviljen mot å jobbe disse, i en for meg perfekt arbeidstid. Alle yrker i dag har vært med på omstillinger og i alle yrker har det vært stor motstand mot forandring. Jeg vil tro at noe av motstanden mot dette, er at det gir ikke samme muligheten for fleksibilitet. Det å kunne ta med jobb hjem til syke barn, kunne ta med arbeid på hytta i helgen og få unna litt mens mann og barn er i akebakken og ellers kunne legge opp dagen litt som man selv vil er selvfølgelig en fordel. Det at dette aldri blir nevnt, men i stedet bruker man at dette kommer til å gå utover barna, vi vil ikke få like mye ro osv osv. Jeg foreslår at lærere bør gå foran som et godt eksempel, vise at det ikke er problemer, men utfordringer og vise evne til å løse dette, som et godt forbilde for barna de er satt til å lære opp. Men det står jo hvorfor! Hadde arbeidsmengden vært forholdsvis konstant hver uke hadde det ikke vært noe problem. Men i noen perioder er det ekstremt mye mer å gjøre enn i andre. Ikke litt, ikke et par timer ukentlig, men ekstremt. Ja, andre yrkesgrupper har også "periodearbeid". Disse benytter seg i stor grad av sesongmedarbeidere, overtid, og tar ellers tiden til hjelp. Men en elev har lite utbytte av å få tilbakemelding på sin prestasjon 2-6 mnd etter at den er utført. Bare så det er sagt, jeg er er ikke lærer. Jeg har derfor ikke full innsikt i deres hverdag og utfordringer, men prøver å lytte til menneskene som gjør en fantastisk jobb for barna mine. Det er mulig vi bare har vært heldig med lærerene, men jeg har egentlig mest tro på at flertaller er dyktige i jobben sin. "Sesongarbeidere"? Oss med høyere utdanning kan ikke bare bli erstattet med sesongarbeidere. Overtid er kun ved pålagt. Vi er ansatt for å gjøre en jobb og den må gjøres! Mengden varierer ekstremt og til tider har man ikke et liv.. Ingen ekstra lønn for det.. Og heller ikke 8 uker ferie på sommeren.. Anonymous poster hash: c91df...d03 Du jobber til tider så ekstremt mye at du ikke har noe liv, og får ikke engang betalt for det? Ikke avspasering engang? Hvilken dusteavtale er det du har takka ja til som innebærer at du må jobbe gratis? Og er dette en vei du mener andre bør følge? Å jobbe gratis overtid? Anonymous poster hash: faeaf...732 God dag mann! Økseskaft!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2014 #25 Skrevet 16. august 2014 Det du sier er at alle lærere jobber 43 timer i uken. Det ikke jeg skjønner da, er uviljen mot å jobbe disse, i en for meg perfekt arbeidstid. Alle yrker i dag har vært med på omstillinger og i alle yrker har det vært stor motstand mot forandring. Jeg vil tro at noe av motstanden mot dette, er at det gir ikke samme muligheten for fleksibilitet. Det å kunne ta med jobb hjem til syke barn, kunne ta med arbeid på hytta i helgen og få unna litt mens mann og barn er i akebakken og ellers kunne legge opp dagen litt som man selv vil er selvfølgelig en fordel. Det at dette aldri blir nevnt, men i stedet bruker man at dette kommer til å gå utover barna, vi vil ikke få like mye ro osv osv. Jeg foreslår at lærere bør gå foran som et godt eksempel, vise at det ikke er problemer, men utfordringer og vise evne til å løse dette, som et godt forbilde for barna de er satt til å lære opp. Men det står jo hvorfor! Hadde arbeidsmengden vært forholdsvis konstant hver uke hadde det ikke vært noe problem. Men i noen perioder er det ekstremt mye mer å gjøre enn i andre. Ikke litt, ikke et par timer ukentlig, men ekstremt. Ja, andre yrkesgrupper har også "periodearbeid". Disse benytter seg i stor grad av sesongmedarbeidere, overtid, og tar ellers tiden til hjelp. Men en elev har lite utbytte av å få tilbakemelding på sin prestasjon 2-6 mnd etter at den er utført. Bare så det er sagt, jeg er er ikke lærer. Jeg har derfor ikke full innsikt i deres hverdag og utfordringer, men prøver å lytte til menneskene som gjør en fantastisk jobb for barna mine. Det er mulig vi bare har vært heldig med lærerene, men jeg har egentlig mest tro på at flertaller er dyktige i jobben sin. "Sesongarbeidere"? Oss med høyere utdanning kan ikke bare bli erstattet med sesongarbeidere. Overtid er kun ved pålagt. Vi er ansatt for å gjøre en jobb og den må gjøres! Mengden varierer ekstremt og til tider har man ikke et liv.. Ingen ekstra lønn for det.. Og heller ikke 8 uker ferie på sommeren.. Anonymous poster hash: c91df...d03 Du jobber til tider så ekstremt mye at du ikke har noe liv, og får ikke engang betalt for det? Ikke avspasering engang? Hvilken dusteavtale er det du har takka ja til som innebærer at du må jobbe gratis? Og er dette en vei du mener andre bør følge? Å jobbe gratis overtid? Anonymous poster hash: faeaf...732 God dag mann! Økseskaft! Tipper hun jobber i regnskapsbransjen. Anonymous poster hash: 37ccd...06b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå