Gå til innhold

Dette sa ei god venninne til meg:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du henger deg veldig opp i uttalelsen :P

So what at hun er stolt over jobben?

Hun gjør en veldig viktig jobb, så sant hun er god lærer. Rene fakta! Smil og si " Jeg er stolt av deg!". 

Ikke begynn å surmule. Nå høres du bare bitter ut, nemlig.

Anonymous poster hash: c3ec6...620
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten lærere hadde det neppe eksistert så mye annen kompetanse for hvem er det som lærer jurister å bli jurister, hvem utdanner politipersonell, hvem underviser så man kan få gode nok karakterer til å komme inn på medisin eller til å bestå skolen så man kan søker jobber som butikkmedarbeider og reholdspersonell?

Uten lærere ville vi ikke lært så veldig mye..... Så ja, å være lærer er en utrolig viktig jobb! Erfaring er bra, men formell kompetanse er bedre - både for en selv og for å heve det yrket man skal ut i.

Anonymous poster hash: 0dda3...76b

Hvor er logikken? Har lærere medfødt kompetanse? Hvor kommer kompetansen fra? Man kan ikke lære bort om kroppen om ikke vitenskapsfolket forsket på denne, man kan ikke lære bort juss hvis man ikke har folk som setter reglementet. Er ikke disse tingene viktigere for hadde vi ikke hatt menneskene som faktisk kommer med viten så hadde ikke lærerene hatt noe å lære bort.

Anonymous poster hash: 148c3...7fb

Skrevet

Synes du henger deg veldig opp i uttalelsen :P

So what at hun er stolt over jobben?

Hun gjør en veldig viktig jobb, så sant hun er god lærer. Rene fakta! Smil og si " Jeg er stolt av deg!". 

Ikke begynn å surmule. Nå høres du bare bitter ut, nemlig.

Anonymous poster hash: c3ec6...620

Nå synes jeg du henger deg opp litt ;)

Jeg er stolt av venninnen min. Jeg er ganske sikker på at hun gjør en veldig god jobb som lærer! Jeg er ikke bitter, og skjønner ikke hvorfor jeg skulle være det.

Er man bitter om man ikke er enig i noe som blir sagt og svarer på uttalelsen?

HI

Anonymous poster hash: 2067a...dd0

Skrevet

Uten lærere hadde det neppe eksistert så mye annen kompetanse for hvem er det som lærer jurister å bli jurister, hvem utdanner politipersonell, hvem underviser så man kan få gode nok karakterer til å komme inn på medisin eller til å bestå skolen så man kan søker jobber som butikkmedarbeider og reholdspersonell?

Uten lærere ville vi ikke lært så veldig mye..... Så ja, å være lærer er en utrolig viktig jobb! Erfaring er bra, men formell kompetanse er bedre - både for en selv og for å heve det yrket man skal ut i.

Hvor er logikken? Har lærere medfødt kompetanse? Hvor kommer kompetansen fra? Man kan ikke lære bort om kroppen om ikke vitenskapsfolket forsket på denne, man kan ikke lære bort juss hvis man ikke har folk som setter reglementet. Er ikke disse tingene viktigere for hadde vi ikke hatt menneskene som faktisk kommer med viten så hadde ikke lærerene hatt noe å lære bort.

Godt formulert :)

Skrevet

Det er litt synd å si dette, men det er ikke mange lærere som kan takkes for at jeg er der jeg er i dag... Det er det min mor og far som har hele og fulle æren for. Min lærer på barneskolen satte begrensninger på min og enkelte andre i klassen dom lå litt foran- vi passet derfor ikke i malen, og det ble vanskelig.

Med det sier jeg ikke at lærerne ikke har en viktig jobb - men som andre her skriver - det er hvordan man gjør jobben som avgjør om den er viktig.

Anonymous poster hash: 94b55...841

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig når diskusjonen nå går rundt hvem som har den viktigste jobben...

Dere med barn i barnehage og skole/SFO, når er dere hjemme fra jobb og når legger barne deres seg?

Jeg har både skole og barnehagebarn. Jeg er stort sett hjemme kl 1530-1600 hver dag. Da tømmer jeg barnehage sekken og lager jeg middag (ca 30 min), vi spiser den alltid sammen, rydder deretter av bordet. Nå er klokken ca 17-1730. Da leker vi litt, ser barne tv og begynner nattstellet til minste. Tar raskt 30 min. Deretter er det et par runder yatsi eller kinasjakk med eldste før han jeges på badet for kveldsstellet ca kl 2030 og i seng til kl 2100.

Som dere da kan se så tilbringer jeg på det beste kanskje totalt 3 timer på hverdagene hvor barna mine har min fulle oppmerksomhet.

Til sammenligning så er de ca 7-8 timer i barnehagen og på skole/SFO. Så for meg og barna mine er lærere og personellet i barnehagen definitivt de som har den viktigste jobben. Så sant ingen av oss er syk vel og merke, da er fastlegen vår den som her den viktigste jobben 😄

Anonymous poster hash: 1d7e0...a89

Skrevet

Det var ikke bare litt uheldig formulert da? At hun mente at hun selv anser yrket sitt som et av de viktigste vi har?

Barn har i sin oppvekst en rekke relasjoner som er særdeles viktige for sosialiseringsprosessen deres, og ansatte i barnehage og skole anses å være i den sirkelen som kalles primærrelasjoner, ved siden av foreldre og familie. Og barn som har kjærlige, motiverende og rettferdige folk i sin sirkel av primærrelasjoner, vil vokse opp og være til stor nytte i arbeidet for et bedre samfunn. Så at læreryrket er en viktig jobb, ja, men den viktigste? Det kan umulig noe oppegående menneske mene om sitt yrke, uansett hva de måtte jobbe som...

Menneskeheten har overlevd i sin overveldende styrke pga sin evne til å samarbeide, alle som er med å drar lasset i felles ønsket retning er viktige, ingen er 'viktigst'.

Anonymous poster hash: cf947...9c2
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig når diskusjonen nå går rundt hvem som har den viktigste jobben...

Dere med barn i barnehage og skole/SFO, når er dere hjemme fra jobb og når legger barne deres seg?

Jeg har både skole og barnehagebarn. Jeg er stort sett hjemme kl 1530-1600 hver dag. Da tømmer jeg barnehage sekken og lager jeg middag (ca 30 min), vi spiser den alltid sammen, rydder deretter av bordet. Nå er klokken ca 17-1730. Da leker vi litt, ser barne tv og begynner nattstellet til minste. Tar raskt 30 min. Deretter er det et par runder yatsi eller kinasjakk med eldste før han jeges på badet for kveldsstellet ca kl 2030 og i seng til kl 2100.

Som dere da kan se så tilbringer jeg på det beste kanskje totalt 3 timer på hverdagene hvor barna mine har min fulle oppmerksomhet.

Til sammenligning så er de ca 7-8 timer i barnehagen og på skole/SFO. Så for meg og barna mine er lærere og personellet i barnehagen definitivt de som har den viktigste jobben. Så sant ingen av oss er syk vel og merke, da er fastlegen vår den som her den viktigste jobben 😄

Anonymous poster hash: 1d7e0...a89

Det er synd dersom du ikke ser på deg selv som har den viktigste jobben i dine barns liv. Du har selvsagt ikke det i mine barns liv, på samme måte som jeg ikke har det i deres. En barnehageansatt gjør en viktig jobb, men kan erstattes - selv de aller beste. Det kan ikke du!

Skrevet

Jeg er enig at det er en av de viktigste jobbene ja.

Lærer og sykepleier rangerer høyest på den listen i følge flere avstemninger, så ja, det er en viktig jobb, og hun vet det.

Skrevet

Lærer og sykepleier rangerer høyest på den listen i følge flere avstemninger, så ja, det er en viktig jobb, og hun vet det.

Med fare for å skuffe en del sykepleiere- må jeg velge vil jeg hellerbehandles av en lege enn en sykepleier....

Skrevet

Viktig ja, men viktigste, nei!

Hadde det eksempelvis ikke vært leger så hadde mange av lærerne ligget i penalet, bokstavlig talt.

Hadde det ikke vært kyndige snekkere hadde hun sittet og undervist på gressmatta som mest sannsynlig ikke hadde vært der fordi tømrerne ikke hadde hogd ned skogsområde.

Ikke hadde ho klart å snakke heller fordi tannlegen ikke hadde fylt i de store hullene hun hadde hatt etter at Jordan ikke hadde eksistert og forsynt henne med tannhygienisk utstyr.

Og siden tømrerne ikke hadde hogd ned noe skog så hadde ikke barna hatt noe papir og de kunne sittet der midt i skogen tannløse med rompa full av bark fordi dasspapir ikke eksisterte.

Jeg vet at jeg ikke hadde smilt, jeg hadde ledd. Høyt med de hvite tennene mine!

Skrevet

Delvis enig med din venninne. Hun har en viktig jobb.

Anonymous poster hash: 8cfcf...346
Skrevet

Med fare for å skuffe en del sykepleiere- må jeg velge vil jeg hellerbehandles av en lege enn en sykepleier....

Nå er det ikke jeg som har laget disse undersøkelsene da, men leger kommer på lisat de også. Men det er lærere og sykepleiere som på de listene jeg har sett, har ligget på 1 og 7 plass, 

Skrevet

Det nederste er godt sagt. Men ellers er svaret på spørsmålet ditt at kompetansen til lærerne ligger spesifikt i didatikken/ formidlingen.

Anonymous poster hash: 8cfcf...346

Skrevet

Det beror på. Det er mange lærer-jobber vi kunne klart oss fint foruten. Vi trenger ikke lære oss om pluskvamperfektum for å fungere i samfunnet. Men vi trenger å lære oss matematikk. Lærerne i kunst og tegning trenger vi heller ikke. Heller ikke de i kroppsøving. Mange unyttige lærere.

Så da beror det jo på hva hun er for slags lærer.

Anonymous poster hash: c10ed...366
Skrevet

Det beror på. Det er mange lærer-jobber vi kunne klart oss fint foruten. Vi trenger ikke lære oss om pluskvamperfektum for å fungere i samfunnet. Men vi trenger å lære oss matematikk. Lærerne i kunst og tegning trenger vi heller ikke. Heller ikke de i kroppsøving. Mange unyttige lærere.

Slik samfunnet er blitt trenger vi faktisk gymlærere - og ifølge dib tror jeg verden hadde gått under om vi ikke lærte pluskvamperfektum ;)

Skrevet

Slik samfunnet er blitt trenger vi faktisk gymlærere - og ifølge dib tror jeg verden hadde gått under om vi ikke lærte pluskvamperfektum ;)

Vi trenger vel de lærerne også? Kanskje det er akkurat i kunst og håndverk et barn som ikke er så flink i så mye annet finner noe h*n virkelig er flink til og føler mestring. Gymlærere trenger vi i allefall i dagens samfunn! 

Hilsen mattelærer. 

Anonymous poster hash: c4596...823

Skrevet

Vi trenger lærere i kunst osv. for at barn som ikke mestrer å lære seg fysikk, kjemi, matematikk, skal føle de er flinke til noe i alle fall? Meningsløst. De får lære seg å lese på hardere i så fall. Nei, kroppsøving er ikke noe man trenger for å lære seg andre fag. Det er kjekt, men ikke et must.

Skrevet

Vi trenger lærere i kunst osv. for at barn som ikke mestrer å lære seg fysikk, kjemi, matematikk, skal føle de er flinke til noe i alle fall? Meningsløst. De får lære seg å lese på hardere i så fall. Nei, kroppsøving er ikke noe man trenger for å lære seg andre fag. Det er kjekt, men ikke et must.

Jo vi trenger gymlærere -i dag er det mye Stillesittende lenking dersom de ikke lærer å være aktiv hjemme må de lære det på skolen - samfunnsøkonomisk vil det være katastrofe om vi ikke har gymlærere.

Skrevet

Hun har det nok flott med seg selv om hun,tror hun og hennes jobb er uunnværlig

Anonymous poster hash: 965a5...1b5

Skrevet

Hva svarte du da hi?

Anonymous poster hash: 06bb3...b68

Skrevet

Bonden er viktigst.

Uten mat og drikke, duger helten ikke.

Etter mat, så kommer alt annen som olje, lærer, helsepersonell, renovasjon etc.

Anonymous poster hash: 41123...682

Skrevet

Hva svarte du da hi?

Anonymous poster hash: 06bb3...b68

Jeg sa til venninna mi at det går ikke an å fremme et yrke som den _viktigste_ jobben i landet. Selv om lærere har en viktig jobb, vil ingen kunne være nr. 1 av hva som er viktig. Svært mange yrker er viktige for å få landet til å gå rundt. Jeg dro inn eksempler som "hva gjør skoler uten renholdspersonell" og "hva gjør skoler uten bussjåfører som kjører barn til skolen" osv. Hun mente at disse var lette å erstatte, at "hvem som helst kan da lære å vaske og kjøre buss". Når jeg nevnte leger, sykepleiere og andre som er viktige i helsevesenet, sa hun at det gikk ut på noe helt annet. Jeg sa jeg ikke skjønte hva hun mente med det, men hun "orket ikke" utdype det. Jeg nådde ikke fram med mitt budskap følte jeg, så jeg lot det ligge. Det samme gjorde hun. Vi ble enige om at vi var uenige :P

HI

Skrevet

Ja, og nei.

Mener at de aller fleste jobber er temmelig viktige, og vanskelig å trekke fram en som veldig mye viktigere enn andre. Hvordan skal hun klare å undervise om hun ikke har hatt vaskere som holdt undervisningsrommet rent, byggingeniører, snekkere, rørleggere etc til å bygge skolebygget, bussjåføren til å sørge for at hun kommer på jobb etc. Det meste henger jo sammen, og vi er alle avhengig av hverandre for å få samfunnet til å gå rundt. Kanskje hun må ha barna i barnehage? Da er jo personalet der temmelig viktig eller hva?

Skrevet

Alle jobber er viktige for å holde samfunnet i gang.

Anonymous poster hash: af5c8...9d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...