Gå til innhold

Inspirert: Kan du engelsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir like overrasket hver gang noen over 14 år sier de ikke kan engelsk. 

Så, kan du engelsk? Hvorfor/hvorfor ikke?

Selv snakker jeg flytende engelsk, ser aldri filmer med tekst osv. Det er for meg ganske naturlig å kunne et språk man blir eksponert for så mye og ofte som vi nordmenn gjør, og i tillegg har vi hatt engelsk på skolen i årevis. 

Anonymous poster hash: d26c4...bfb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjør jeg :) Ser heller aldri filv/serier med tekst.

Skrevet

Er rimelig god i engelsk, les gjerne engelske bøker og ser filmar utan tekst. Men uttalemessig er eg nesten på sammme nivå som Torbjørn Jagland.

Skrevet

Jeg har "krøll på tunga" og sliter virkelig med å snakke noe annet enn norsk, og selv når jeg snakker norsk stokker det seg ofte i munnen min og ting kommer ut helt feil. Pappa er helt lik og han kaller det "orblind når jeg snakker", kanskje det er arvelig?

Men jeg kan selvfølgelig engelsk. Jeg hadde jo engelsk på skolen i 12 år, to siste årene på videregående hadde jeg det som fordypningsfag og lærte masse mer enn de som bare hadde de obligatoriske timene. 

Jeg leser bøker på engelsk, ser engelske filmer, forstår selvfølgelig engelsk, skriver godt engelsk, men jeg kan ikke si jeg snakker flytende engelsk, for jeg stotrer veldig og sliter med uttalen...

Anonymous poster hash: e7559...efd
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Jeg er halvt engelsk og er født og oppvokst der.

Anonymous poster hash: 6e25c...dc7

Skrevet

Snakker flytende engelsk. Har bodd i London i mange år.

Anonymous poster hash: c7b11...415
Skrevet

I'm half English, but it don't have a problem with people who don't speak English. My (Norwegian) mother in law is the kindest woman I know, yet she doesn't speak English. It is not a problem. When she meets the English side of my family, we translate for her.

Most people in England, as well as in the United States, speak NO other language than English. Yet if a Norwegian is only able to speak Norwegian, that person is ridiculed and is expected to feel embarrassed.

Although I speak English with a Received Pronunciation (often dubbed as Queen's English) I have no problems with Norwegians or people from other countries speaking English with an accent. When you learn a language as an adult it is much harder to learn to sound like a native. And how boring would that be? I think accents are like spices :)

So to all Norwegians reading this: please don't feel ashamed of your less-than-perfect English. My English family always says Norwegians speak "perfect English", even when speaking to those with strong accents, they are still impressed.

Anonymous poster hash: 6d71a...c62

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste som sier at de ikke kan engelsk enten er eldre mennesker eller folk som rett og slett bruker språket for lite og blir nervøse av å snakke det.

På min jobb er engelsk arbeidsspråket, og alt fra mailkorrenspondanse til kurs foregår på engelsk. Norsk derimot er ikke noe krav for å få jobb der ;)

Skrevet

Ja jeg både snakker og leser engelsk, men er ikke fult så flink til å skrive det. 

Skrevet

Snakker engelsk hjemme, på jobben og med venner. Min mann er engelsk, våre barn er engelske, de har engelske venner.

Er så forbanna lei av å snakke Engelsk! Jeg er norsk, jeg liker best å snakke norsk! Jeg behersker det norske språk bedre, enn hva jeg gjør det engelske, tiltross for at jeg setter inn slt for mange Engelske ord og uttrykk! Jeg savner å snakke norsk!

Anonymous poster hash: aa38a...9d9

Skrevet

Jeg snakker flytende. Ble sendt på kostskole hver sommer i England fra jeg var 12. Så bodde jeg i Australia.

Anonymous poster hash: 1a8b6...a72

Skrevet

Snakker meget god engelsk, forstår det svært godt og ser filmer/serier uten tekst. Leser mye Engelsk litteratur. Skrive derimot det sliter jeg med, kan gjøre meg forstått, men ville aldri skrevet et brev f.eks uten å bruke et retteprogram/ordbok.

Mamma på 64 kunne ikke engelsk men begynte i en alder av 60 på kurs så nå kan hun forstå/snakke litt. Pappa derimot kan ikke et ord.

Anonymous poster hash: d2d5b...c37
Skrevet

Kan engelsk? Vel.. Har selvfølgelig hatt engelsk i alle år på grunnskole, har hovedfag på universitetet og 60 studiepoeng på BI. Begge steder hadde mye fagbøker på engelsk, det gikk bra. Leser fint bøker og kan se filmer som ikke er tekstet, men føler jeg er dårlig på samtale på engelsk. Så, ja. Jeg kan klare meg noe på engelsk, men er ikke god og kvier meg for å snakke engelsk. Veldig godt innlegg fra hun som skrev på engels og tenker jeg skal prøve meg litt mer :-)

Anonymous poster hash: 99892...b9b

Skrevet

Kan engelsk? Vel.. Har selvfølgelig hatt engelsk i alle år på grunnskole, har hovedfag på universitetet og 60 studiepoeng på BI. Begge steder hadde mye fagbøker på engelsk, det gikk bra. Leser fint bøker og kan se filmer som ikke er tekstet, men føler jeg er dårlig på samtale på engelsk. Så, ja. Jeg kan klare meg noe på engelsk, men er ikke god og kvier meg for å snakke engelsk. Veldig godt innlegg fra hun som skrev på engels og tenker jeg skal prøve meg litt mer :-)Anonymous poster hash: 99892...b9b

Så bra jeg kunne inspirere :) Mange nordmenn er veldig sjenerte for å snakke engelsk, men det synes jeg som sagt ikke de har noen grunn til!

Skrevet

I'm half English, but it don't have a problem with people who don't speak English. My (Norwegian) mother in law is the kindest woman I know, yet she doesn't speak English. It is not a problem. When she meets the English side of my family, we translate for her.

Most people in England, as well as in the United States, speak NO other language than English. Yet if a Norwegian is only able to speak Norwegian, that person is ridiculed and is expected to feel embarrassed.

Although I speak English with a Received Pronunciation (often dubbed as Queen's English) I have no problems with Norwegians or people from other countries speaking English with an accent. When you learn a language as an adult it is much harder to learn to sound like a native. And how boring would that be? I think accents are like spices :)

So to all Norwegians reading this: please don't feel ashamed of your less-than-perfect English. My English family always says Norwegians speak "perfect English", even when speaking to those with strong accents, they are still impressed.

Tenker mykje det samme. Når det er akseptert at det kjem tydelig fram i uttale at ein er amerikanar, australiar elker brite, kvifor ikkje også nordmann eller tyskar? Eg er ikkje britisk, og skammar meg fint lite over å ikkje høyrest britisk ut. Grammatikk og ordtilfang er ok, har null ambisjon om å legge krefter i å endre min sterke norske aksent.

Men eg misunnar bror min og søster mi, det fell dei heilt naturlig å snakke som ein innfødt brite, og dei har heller ikkje vanskar med å slå over i amerikansk. Eit slikt språkøyre har eg rett og slett ikkje, til gjengjeld har eg større forståing for matematikk enn dei.

Skrevet

Jeg bodde i USA et år som ungdom, og i løpet av det året så snakket jeg flytende, ingen kunne høre at jeg ikke var oppvokst i USA. Jeg drømte til og med på engelsk den gangen.

Men dessverre så bruker jeg språket for lite nå, så merker selv at jeg trenger litt tid til å hente frem igjen den "flytende" delen av det. Er jeg sammen med engelskspråklige kommer det heldigvis fort tilbake. Pussig nok er jeg blitt litt av en kamelon med årene, er jeg sammen med engelskmenn så snakker jeg engelsk med engelsk aksent, med amerikanere slår jeg rett inn i amerikansken min, og jeg har også opplevd å snakke med australiere som tror jeg må ha bodd der. Jeg gjør ikke dette beviss, det bare skjer ;)

Leser engelsk på høyt nivå, alt fra litteratur til faglitteratur innen ulike fagområder. Lesehastighet på norsk og engelsk er den samme.

Det jeg skriver er stort sett korrekt (det var plettfritt tidligere), men jeg merker at siden jeg bruker språket sjeldnere (skrive og snakke) så blir mitt aktive ordforråd mindre selv om mitt passive ordforråd egentlig er enormt. Tror det aktive ville kommet fort tilbake om jeg bare brukte språket oftere.

Anonymous poster hash: 3dfa2...7de
Skrevet

Jeg forstår engelsk veldig godt, men må melde pass når det kommer til en del fagspråk innenfor sjangre der jeg ikke har noen særlig kompetanse. Medisin f.eks., så å se Bones uten norsk tekst fører til at jeg forstår nesten alt, men ikke absolutt alt, av det som de sier. Jeg kan godt se filmer, serier på engelsk uten tekst eller med engelsk tekst og få med meg 98-99% av alt de sier, og jeg leser masse engelske bøker hvor jeg forstår 99,5% av det jeg leser.

Derimot blir jeg fort litt usikker når jeg snakker engelsk. Selv om jeg er mye eksponert for engelsk, har jeg aldri praktisert engelsk syntaks selv, og vil nok derfor ha en del litt klossete setninger. Jeg kan også glemme hva ting heter på engelsk, men hadde visst hva ordet betød dersom jeg hadde hørt/lest det. Dette fører til at jeg kan bruke mye tid på å si noe veldig lite fordi jeg leter etter ord og må omformulere. Jeg er ikke dårlig i engelsk, jeg fikk en 6'er på VGS, men jeg snakker det på ingen måte flytende. Jeg er heller ikke så veldig sterk skriftlig fordi jeg sjeldent skriver på engelsk.

Anonymous poster hash: 8bb21...6cb
Skrevet

Jeg er ikke spesielt flink i engelsk. Eller, da jeg studerte var all faglitteratur på engelsk og i tillegg skrev jeg hovedoppgaven på engelsk. Men grammatikk og uttale er jeg dårlig på. Da hovedoppgaven min var ferdig fikk jeg en onkel som er engelsklærer til å se over alle skrivefeil.

Språk har jeg aldri mestret så godt som jeg ønsker...

Anonymous poster hash: 69da7...5fa

Skrevet

Jeg snakker engelsk og blir forstått, men ordfårådet mitt er lite og det blir masse gramatiske feil og en merklig uttale.

Jeg foretrekker å lese bøker på norsk og går glipp av de finere nyansene om jeg leser engelsk. Desuten går det tregere og jeg må konsentrere meg mye mer for å forstå alt. Forskningsraporter ol kan jeg fårst sån nogenlunde, men jeg ville ikke være sikker på at jeg hadde forstått alt riktig.

Underholdningsfilmer, serier ol foretrekker jeg at er tekstet. Selv om jeg har følelsen av at jeg forstår alt som blir sakt vet jeg at jeg skotter litt ned på teksten også, selv om det ikke er bevist.

Selv om engelsken min ikke er god, har jeg ingen betenkligheter med å snakke ned hvem som helst. Det ender ofte opp med at det er jeg som fører ordet selv om andre i gruppa er mye bedre i engelsk enn meg.

Anonymous poster hash: fd321...400
Skrevet

Ja; har bodd i Australia i mange år og er gift med en engelskspråklig (og vi snakker engelsk hjemme). Vil påstå at jeg er bedre i engelsk skriftlig enn norsk skriftlig etter flere år på universitet i Australia. Engelsk er forsåvidt arbeidsspråk på jobben også.

Anonymous poster hash: 43c9a...d08

Skrevet

Jeg lærte engelsk da jeg var 9 år, og må bruke det jevnlig i jobben. Tilbragt noen måneder i Australia, og gikk på sommerskole på Jersey, i tillegg er min stemor australsk om snakker ikke norsk (hun bor i Australia). Så er ganske så stødig i engelsk :) Selv mellomste på straks 4 kan litt engelsk alt :) Så har du min stefar da som er veldig dårlig i engelsk av den enkle grunn at han skulket mye av engelsk undervisningen på skolen med lærerens velsignelse mot at de kjøpte øl og røyk til ham. Ikke har han trengt engelsk i jobber han har hatt heller...

Skrevet

Skriver, snakker og leser engelsk helt uten problemer. Skulle bare mangle, siden jeg er engelsklærer.

Anonymous poster hash: aba70...720

Anonymous poster hash: aba70...720

Skrevet

Ja, vil tro jeg snakker og skriver god engelsk. Jeg er veldig overrasket over at noen ikke kan engelsk. Vi ser filmer og serier med engelsk tale i Norge hele tiden, det er mye engelsk på Internett og vi lærer det på skolen. Burde være umulig å ikke kunne det. ;)

Skrevet

Ja jeg skjønner liksom ikke at det går an. Mannen min er britisk, og jeg blir litt sånn whaat når venninner av meg stotrer og sliter med å si den enkleste setning. 

Det er nesten så jeg mistenker at de som bruker tekst på filmer og tv faktisk ikke hører etter på det som blir sagt, de bare leser. Hadde de vært nødt til å høre tror jeg ordforrådet og flyten ville kommet mye lettere for mange. Merker det på barna våre som ikke kan lese enda, de ser filmer på engelsk, og veksler helt naturlig mellom engelsk og norsk. 

Anonymous poster hash: d26c4...bfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...