Gå til innhold

Jeg ammer snart 2-åringen min enda...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...fordi han ikke tåler kumelk(protein).

Er det rart?

Mange slenger ut argumentet om at i Norge trenger ikke barna mm så lenge selv om WHO anbefaler amming til 2 år.

Jeg kommer til å amme minst 6 mnder til om han vil. Morgen og kveld. 

Det gjør jeg fordi det faktisk er noe komplisert å ernære barn helt riktig uten melk, selv om det finnes alternativer. Når han får mm blir det langt mindre komplisert. 

Men sånn i utgangspunktet er det jo ikke noe mindre "ekkelt" (som mange sier) å amme en 2-åring uansett årsak. 

Anonymous poster hash: d1889...781
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva kumelk har med saken å gjøre.. Du må jo bare amme i vei, men du må også respektere at andre tar andre valg. Ser ikke helt poengetmed innlegget ditt, sånn egentlig. 

Anonymous poster hash: 907cc...cc4
Skrevet

Jeg har ammet begge mine til litt over to år, og de har ingen allergier ;-) Rart synes jeg ikke det er. Du velger selv :-)

Skrevet

Tenker at det er ditt valg men jeg syns ikke du trenger å sitte å amme på restaurant eller ute i offentligheten lenger. Mange kan bli veldig støtt av det.

Skrevet

Kan du ikke gi mme. Finnes vel for de som ikke tåler kumelk også?

Anonymous poster hash: 24f59...87a

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva kumelk har med saken å gjøre.. Du må jo bare amme i vei, men du må også respektere at andre tar andre valg. Ser ikke helt poengetmed innlegget ditt, sånn egentlig. 

Det har egentlig ikke noe med saken å gjøre, jeg er helt enig.

Men jeg får veldig mange reaksjoner (om jeg forteller det, for jeg gjør det ikke offentlig), på at det er rart og ekkelt å amme en 2-åring. Men når jeg forteller grunnen så er det plutselig mer greit. Folk er rare! 

(Det er godt mulig at vi hadde ammet uten allergier også, det vet jeg ikke.)

Skrevet

Tenker at det er ditt valg men jeg syns ikke du trenger å sitte å amme på restaurant eller ute i offentligheten lenger. Mange kan bli veldig støtt av det.

Gjør jeg aldri. 

Skrevet

Kjøp rismelk og/eller soyamelk på butikken. Pass på at du kjøper variantene med kalsium, de har like mye kalsium som vanlig kumelk. Morsmelk er ikke laget for barn som nærmere seg 2

Anonymous poster hash: ab2ee...f12

Skrevet

Ja det gjør det, men han har aldri villet ha melkeerstatning. Og mm hjelper immunsystemet å modne, så håper at han vokser allergien av seg snart.

Skrevet

Jeg ammet minste til hun var 2.5. Det var en fin liten stund morgen og kveld.

Skrevet

Jeg ammer også fremdeles en snart toåring, morgen og ettermiddag (etter byg). Og her er det ingen allergier. Heller ikke offentlig, men han kan finne på å spørre om det, men respekterer nei'et. Merker det er nturøug nedtrapping av interesse for tiden, så vi gir oss vel snart tenker jeg.

Anonymous poster hash: 7d782...9c3

Skrevet

Kjøp rismelk og/eller soyamelk på butikken. Pass på at du kjøper variantene med kalsium, de har like mye kalsium som vanlig kumelk. Morsmelk er ikke laget for barn som nærmere seg 2

Anonymous poster hash: ab2ee...f12

Barn skal helst ikke ha soyamelk. Og rismelk er rimelig næringsfattig. Melk inneholder ikke bare kalsium.

Barn med melkeallergi skal ha melkeerstatning fra apoteket om noe. Ikke soyamelk eller rismelk.

Hvorfor mener du at morsmelk ikke er laget for en 2-åring? 

Skrevet

Det har egentlig ikke noe med saken å gjøre, jeg er helt enig.

Men jeg får veldig mange reaksjoner (om jeg forteller det, for jeg gjør det ikke offentlig), på at det er rart og ekkelt å amme en 2-åring. Men når jeg forteller grunnen så er det plutselig mer greit. Folk er rare! 

(Det er godt mulig at vi hadde ammet uten allergier også, det vet jeg ikke.)

Ok, da skjønner jeg mer. Jeg synes det er latterlig at du får reaksjoner på det. Det er helt og holdent ditt (og mannens) valg. Litt enig i at du kanskje bør gjøre det innendørs, men det er mer av hensyn til barnet ditt etterhvert. Voksne som blir støtt får gå et annet sted, mener nå jeg! Jeg sluttet ved ett år selv, og synes det er er absolutt lenge nok å amme, men det er mitt valgt for meg. At du velger noe annet ser jeg ikke på som min sak i det hele tatt. 

Skrevet

Så flott! All ære til deg for det. Skjønner virkelig ikke hvorfor noen skulle ha problemer med det. Folk er rare.

Anonymous poster hash: 07c91...fa7

Skrevet

Ja det gjør det, men han har aldri villet ha melkeerstatning. Og mm hjelper immunsystemet å modne, så håper at han vokser allergien av seg snart.

Kom gjerne med dokumentasjon på at immunforsvaret modnes pga amming på en toåring. Det er nok bare de første mnd det er tilfellet. Men ellers mener jeg at det er opp til hver enkelt mor hvor lenge de ønsker å amme. Men amming av en toåring bør av hensyn til alle foregå hjemme. Og det gjør det jo tydeligvis.

Anonymous poster hash: 5e454...55a

Skrevet

Kom gjerne med dokumentasjon på at immunforsvaret modnes pga amming på en toåring. Det er nok bare de første mnd det er tilfellet. Men ellers mener jeg at det er opp til hver enkelt mor hvor lenge de ønsker å amme. Men amming av en toåring bør av hensyn til alle foregå hjemme. Og det gjør det jo tydeligvis.

Anonymous poster hash: 5e454...55a

Jasså du?

Morsmelken inneholder en stor mengde antistoffer som styrker immunforsvar og beskytter mot infeksjoner. Disse antistoffene er tilstede i melken, uansett om barnet er 2 uker eller 9 mnd. Så ja, det styrker immunforsvaret!

HI, jeg ammet min til han var 2. Han har et immunforsvar av en annen verden. På 4 år, har han vært syk 3 ganger. 2 omgangsyker (som varte i 6 timer kun) og en forkjølelse. 

Tilknytningen, hudkontakten, hyggen er selvfølgelig også viktig. Men bare å amme! Det er et sunt valg for barnet :)

Anonymous poster hash: e05c6...4bc

Skrevet

Så flott! All ære til deg for det. Skjønner virkelig ikke hvorfor noen skulle ha problemer med det. Folk er rare.

Anonymous poster hash: 07c91...fa7

folk har vel ikke akkurat problemer med det.. men det ser jo helt feil ut? Når et så sa tort barn selv kan gå bort og spørre mamma kan jeg få melk? For meg ser det bare helt feil ut. Men det er opp til hver enkelt det.

Skrevet

Kjempe bra :) er jo abefalt til 2 år

Skrevet

Er det rart?

Mange slenger ut argumentet om at i Norge trenger ikke barna mm så lenge selv om WHO anbefaler amming til 2 år.

Det gjør jeg fordi det faktisk er noe komplisert å ernære barn helt riktig uten melk, selv om det finnes alternativer. Når han får mm blir det langt mindre komplisert.

Men sånn i utgangspunktet er det jo ikke noe mindre "ekkelt" (som mange sier) å amme en 2-åring uansett årsak.

Snakker av erfaring. Jo lengre man ammer, og barnet blir eldre. Jo verre å avvende. Ble så gale tilslutt at h*n gikk å snakket med de andre i barnehagen at det beste var å få "pupp av mamma etter bh" da var det stopp for meg og bf...tror mor kan bli like avhengi av å bli ammet på, som barn er av å amme :-)

Anonymous poster hash: 8a866...c68

Skrevet

Jeg ammet eldste til han var 2,5 år. Ingen visste det bortsett fra mannen min og noen i min familie, fordi folk synes det var rart. Jeg ammet nærmest til neste kom. Det var en liten suup morgen og kveld. Kos dere!

Anonymous poster hash: 36623...9b4
Skrevet

Jeg amma jentungen til hun var tre. Dette var et resulatat av at det fungerte fint for oss og at vi ble oppfordret til å fortsette av barneleger på grunn av en sykdom hun har som gjør mat vanskelig i lange perioder om gangen.

All amming etter at hun var halvannet foregikk hjemme og på sykehuset. Hun snakket aldri om pupp på barnehagen (ikke som jeg har fått med meg i hvert fall) og prøvde aldri å forsyne seg selv. Jeg vet om mange etterhvert som har langtidsamma og ingen av de barna jeg kjenner har hatt for vane å komme å spørre om melk, og definitivt ikke løfta på gensere og forsynt seg selv. Jeg tror de fleste som langtidsammer gjør dette uten at det er så mange som vet det. Forestillingen om den offentlige amma to-tre åringen som forsyner seg selv virker som den mest av alt finnes hos de som er skeptiske til eller mot amming av større barn.

Anonymous poster hash: d6a15...2d8

Skrevet

Hvorfor i all verden bør en på rundt to år bare ammes hjemme? Fodri folk kan bli støtte? Jeeeeeeeezus!!!

Anonymous poster hash: b4f00...78e

Skrevet

Er det rart?

Helt greit at folk har annet levesett enn meg, men hadde min venninne kommet med stor toåring og satt seg til å amme ungen midt i stua så hadde jeg bedt henne om å gå på et annet rom. Så lenge du ammer hjemme er det ingen som skal ha noe med det vel?

Anonymous poster hash: 841f2...9af

Skrevet

Hvorfor i all verden bør en på rundt to år bare ammes hjemme? Fodri folk kan bli støtte? Jeeeeeeeezus!!!

Fordi du ikke får dekket deg til like mye med en aktiv og vimsete toåring som smatter, slafser og hopper på fanget til mora, som men en liten baby. Jeg ønsker ikke pupper i salaten, dessverre. Eller ungens beskrivelse på hvor godt det er å få pupp nam nam.

Anonymous poster hash: 841f2...9af

Skrevet

Hvorfor i all verden bør en på rundt to år bare ammes hjemme? Fodri folk kan bli støtte? Jeeeeeeeezus!!!Anonymous poster hash: b4f00...78e

Fordi du ikke får dekket deg til like mye med en aktiv og vimsete toåring som smatter, slafser og hopper på fanget til mora, som men en liten baby. Jeg ønsker ikke pupper i salaten, dessverre. Eller ungens beskrivelse på hvor godt det er å få pupp nam nam. Anonymous poster hash: 841f2...9af

Ikke alle barn hopper rundt mens de får pupp vet du! Ikke noe slafsing heller såvidt meg bekjent. Nå overdriver du veldig!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...