Gå til innhold

Hva er det med jenta mi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet her før, men er så fortvilt at jeg må skrive igjen...

Vi merket det da ho var 4 mnd at ikke alt var som det skulle. Ekstremt sint,lita jente med utbrudd/anfall som kom helt ut av det blå..

For å gjøre lang historie kort-fastlege,kiropraktor,helsestasjon- ingen funn.

Henvist bup, ingen hjelp å få. Bup har koblet inn en annen psykiatrisk avdeling, men de gjør heller ingenting...

Situasjonen blir statid verre... Det arter seg slik-

Helt ut av det blå, og noen få ganger pga av smp bagateller eller et simpelt "nei" får jenta mi noen usedvanlig aggressive utbrudd/anfall. Ho hyler,sparker,biter,slår,kaster ting,klorer,skriker "nei,jeg vil ikke" og "gå vekk" selvom ingen er nær henne eller sier noe som helst.

Ho blir vanvittig sterk, får pupiller så små at de knapt er synlige, er helt vill i blikket og åler seg rundt på gulvet som om ho har et eller annet monster over seg... Det går ikke an å roe henne,trøste,avlede,holde fast eller noe, det forverrer det bare.

Det har vært 2 ganger nå på under ei uke, senest i dag, og jeg blir mer og mer bekymret :-(

Det varer ca 30 min hver gang, og når ho er "ferdig" enten sovner ho, eller bryter fullstendig sammen i sår gråt og klamrer segfast til meg.

Hvis jeg spør henne om hendelsen, ser ho på meg som om ho ikke forstår eller husker noe av det...

Til vanlig er ho veldig sårbar, sta og viljesterk,men ei skikkelig kreativ og godt/tidlig utviklet(både motorisk og språklig)kosejente, men noe sjenert og engstelig for fremmede og nye steder.

Det eneste bup har bemerketer at ho er særlig sensitiv og lett mister konsentrasjonen. Dette opplever også barnehage.

Disse anfallene kan komme når som helst pp døgnet, og hvor som helst. De blir kraftigere og kraftigere etterhvert som ho vokser, i form av at ho nå begynner å bli voldelig.

Ho prøvde å dytte lillebroren ned trappa under et utbrudd forrige uke.

Dette her går ikke lenger. Lillebror er redd, jentungen sliter og har det ikk noe bra ift dette, og jeg blir utslitt av slag/spark og bekymringer... Nå har vi snart time pp bup igjen, og jeg føler jeg må sette hardt mot hardt.

Jenta mi MÅ ha hjelp før dette blir ennå verre :-(

Men jeg er så sliten av å kjempe mot systemet, jeg kranglet med lege i nesten 2 år bare for å få henvisning til Bup, så jeg vet ikke hva jeg skal si lenger... Jeg bare gjentar meg selv på hvert møte.

For å skulle sammenligne anfallene med noe, har jeg ingen andre eksempler enn den jenta i eksorsisten, slik ho holder på når presten prøver å rense henne,eller hva det kalles(uten å sammenligne årsaken,altså,kun oppførselen).

Hva gjør jeg videre? Hva sier jeg? Hva kan jeg kreve?

Er det noen her med erfaring med slike symptomer/anfall/utbrudd?

Hilsen dypt fortvilet mamma...

Anonymous poster hash: cb30b...6a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ho er 3 år foresten...

Hi

Skrevet

Har ingen råd men er hun utredet fysisk og psykisk?

Synes disse "anfallene" hvor det ser ut til at hun har glemt det og blir helt utslitt høres ut som noe fysisk.

Jeg skal ikke stille diagnose eller foreslå spesifikke undersøkelser men tenker at jeg ville bedt om full utredning på sykehuset. Dette er ikke normalt.

Anonymous poster hash: 6a631...d90

Skrevet

Blodprøver, ct scanning av hode er tatt? Epilepsi utelukket?

Anonymous poster hash: 9c6b7...823

Skrevet

Har ingen råd men er hun utredet fysisk og psykisk?

Synes disse "anfallene" hvor det ser ut til at hun har glemt det og blir helt utslitt høres ut som noe fysisk.

Jeg skal ikke stille diagnose eller foreslå spesifikke undersøkelser men tenker at jeg ville bedt om full utredning på sykehuset. Dette er ikke normalt.

Takk for svar. Nei, det er ikke normalt, det har du helt rett i...

Hva skal jeg be henne utredes for da? Hjerte,lunger og blod, ift allergi og evt manglerer, er undersøkt,samt ledd og muskler... Helt ærlig kunne jeg tenkt meg å få henne scannet(mr eller noe slikt).

Jeg bekymrer meg mer og mer, og siden det eskalerer veldig både i lengde,styrke og vold, er jeg veldig redd for hvordan det blir videre :-( Både på hennes vegne,men også for lillebror og oss som familie...

Hi

Skrevet

Jenta mi på 3 år blir også sint innimellom, men ikke slik du beskriver. Som hun over skriver, dette må du ta videre. Ikke gi deg før du får svar.

Huff, føler med deg. Håper det løser seg.

Anonymous poster hash: 2c463...37c

Skrevet

Blodprøver, ct scanning av hode er tatt? Epilepsi utelukket?

Anonymous poster hash: 9c6b7...823

Blodprøver er tatt,men kun ift allergi og evt mangler. Alle var fine...

Jeg valgte å stole på bup og trodde de undersøkte,eller henviste til, det de mente var nødvendig, men her må jeg bare ta grep...

I dag hadde jeg lyst til å ringe ambulanse for hjelp...

Kan bup henvise til de undersøkelser du nevner? Eller er det fastlegen?

Hi

Skrevet

Kanskje en utredning mtp autisme hadde vært lurt....?? Autister kan få voldsomme sinneutbrudd/"meltdowns"..... Google det, og se om du syns det er noe du kan kjenne igjen der.....

Anonymous poster hash: 42fc9...e00
Skrevet

Personlig ville jeg bedt om blodprøver, spesielt med tanke på hormoner.

I tillegg ville jeg scannet hodet hennes.

Skrevet

Jenta mi på 3 år blir også sint innimellom, men ikke slik du beskriver. Som hun over skriver, dette må du ta videre. Ikke gi deg før du får svar.

Huff, føler med deg. Håper det løser seg.

Anonymous poster hash: 2c463...37c

Takk!

Jenta mi blir normalt sint ho også, men disse anfallene,som jeg kaller det,er på en helt annen skala :-(

Ja,jeg skal pushe på videre,men jeg vet ikke i hvilken retning... Det er ikke trassen heller liksom, for dette startet da ho var baby,og eskalerer.

Jeg har tilogmed kontaktet barnevernet,men de lukket saken raskt og sa at dette var en sak for helsevesenet(jeg trodde jo at jeg gjorde noe helt galt med jenta som fikk henne til å bli sånn).

Jeg har byttet fastlege nå,fordi jeg er lei av å bli møtt med "hysterisk mor"blikket, så sksl bestille time hos ny lege så fort overflytting har skjedd.

Hi

Skrevet

Skulle gjerne svart hver og en av dere, men må nesten ta det felles etterhvert som jeg får lest.

Jeg har lest mye om alt i autisme-spekteret. Og der er ingen andre tegn enn akkurat disse voldelige aggresjonsanfallene som samstemmer.

Har også lest mye om høysensitive og ODD(trasslidelse), og der stemmer mye, men der finner jeg ikke noe slike anfall med aggresjon,vold og at ho ser ut til å ikke huske noe av det etterpå...

Ikke er ho så fryktelig aktiv av seg heller...

Ho har hatt en tumor som er fjernet,denne var ikke farlig, ho hadde låsning i nakke som nyfødt pga rask fødsel, ellers har ho aldri hatt noen plager.

Ho sover urolig da, våkner mye,går i søvne,slår,sparker og hiver seg rundt og prater/roper i søvne.

Hi

Skrevet

Mens du venter, prøv å kutte gluten og melkeprodukter. Prøv å gi henne tran eller andre ting som kan hjelpe på fordøyelsen, Jenta mi har også slitt med raseriutbrudd, utredet for autisme fordi hun låste seg under raserianfallene, uten å få noen diagnose. La om kosten, og det er svært sjelden vi ser noe mer av det, og da er det i kombinasjon med feil inntak av mat. Vi gjorde dette etter vi så et mønster og leste noe om at enkelte stoff ikke blir brutt ned i tarmen men ligger og irriterer og virker som gift i hjernen. Viktig også at hun spiser regelmessig. Gi dette en sjanse. Lykke til!

Anonymous poster hash: e7aea...db6
Skrevet

Det kan være epilepsi-anfall. Søvnforstyrrelser er også vanlig ved epilepsi.

Anonymous poster hash: 2ed73...31c

Skrevet

Har hun sånne kraftige sinneanfall i barnehagen, kan du få støtte av de for og få bup til og forstå alvoret?

Anonymous poster hash: bf829...104
Skrevet

Har de som undersøker henne SETT utbruddene med egne øyne? Hva om du tar frem et kamera og filmer henne neste gang og viser til de om de ikke har sett det før. Huff, håper det ordner seg. Ble lettet da jeg leste til slutt at hun bare er tre år - kan kanskje være en ekstrem form for trass? Hun kan nok ikke tenke så mye konsekvenser (dytte ned trapp) i den alderen?

Anonymous poster hash: 8da43...aac
Skrevet

Har du prøvd å filme anfallene og vise det til helsepersonell?

Anonymous poster hash: c7f44...471
Skrevet

Det hørtes lurt ut å filme!! Da får de faktisk SE hva du snakker om!

Skrevet

Tourettes, asperger, ad/hd? 

Har selv epilepsi, så en utredning med EEG, MR og hele pakka ville jeg fått henvisning til. 

Ellers har jeg også hørt at f.eks magnesiumtilskudd og en omlegging av kosten kan hjelpe enormt.

Anonymous poster hash: 51831...f3c
Skrevet

Melk og gluten er forsøkt kuttet, i over et år, uten noe endring noe sted.

Ho får udo's choise(eller åssen det skrives), tran og vitaminbjørner.

Det kan ikke være trass, da dette startet da ho var 4mnd gammel. Det er det eneste bup og vi foreldre er enige om så langt.

Jeg har ikke fått til å filme,fordi jeg har hatt nok med å skjerme begge barna for skader når dette pågår,men har pratet med far om at han filmer neste gang mens jeg skjermer.

Jeg og far har forklart utbruddene på alle tenkelige måter. Jeg har også prøvd å etterligne, men det var ikke så lett...

Hi

Skrevet (endret)

Når det gjelder filming, har du mulighet til å låne et go-pro kamera som du kan ha liggende klar? Det vil alltid være lettere for helsepersonell og forstå når de ser jenta i full utfoldelse.

Endret av HvittHus
Skrevet

Be fastlege henvise henne barnehabiliteringen ved sykehuset, de kan ta omfattende tester psykiske og fysiske. Hadde mi jente (som sliter med andre ting), til utredning, og der ble hun værende ei uke med tester og undersøkelser hver dag, ble veldig godt ivaretatt og tatt seriøst, så selv om de ikke fant noen diagnose (så langt), føler jeg at det absolutt var verdt det, da det resulterte i mer klarhet og forståelse av jenta for meg.

Og filme anfallene er nok også en god ide ja, slik at helsepersonell kanskje kan finne ut mer av det.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 7a233...652
Skrevet

Tusen takk for alle svar og råd.

Da skal jeg få time hos legen. Føler for å avslutte på bup, for de gjør jo ingenting...

Om ikke jenta mi kan få hjelp snart,blir det Volvat neste... Ho,og vi som familie kan ikke ha det sånn som dette... Er så redd det skal ødelegge for henne i fremtiden også...

Høres ut som ho trenger henvisning til nevrolig også da... Har de barnehabilitering på alle sykehus?

Hi

Skrevet

Kanskje en utredning mtp autisme hadde vært lurt....?? Autister kan få voldsomme sinneutbrudd/"meltdowns"..... Google det, og se om du syns det er noe du kan kjenne igjen der.....

Det tenkte faktisk jeg litt på også....

Den autistjenta som etter mange år plutselig klarte å kommunisere følelser og tanker via et tastatur, skrev at når hun hadde anfall så føltes det som om hele kroppen gjorde vondt og huden var full av maur, og hun ble hysterisk. 

Anonymous poster hash: 5b692...d6e

Skrevet

Skulle gjerne svart hver og en av dere, men må nesten ta det felles etterhvert som jeg får lest.

Jeg har lest mye om alt i autisme-spekteret. Og der er ingen andre tegn enn akkurat disse voldelige aggresjonsanfallene som samstemmer.

Har også lest mye om høysensitive og ODD(trasslidelse), og der stemmer mye, men der finner jeg ikke noe slike anfall med aggresjon,vold og at ho ser ut til å ikke huske noe av det etterpå...

Ikke er ho så fryktelig aktiv av seg heller...

Ho har hatt en tumor som er fjernet,denne var ikke farlig, ho hadde låsning i nakke som nyfødt pga rask fødsel, ellers har ho aldri hatt noen plager.

Ho sover urolig da, våkner mye,går i søvne,slår,sparker og hiver seg rundt og prater/roper i søvne.

Hi

Hukommelsestap kan samsvare med epilepsi.

Anonymous poster hash: 5b692...d6e

Skrevet

Må støtte filming. Dokumenter og sørg for at mest mulig info kommer frem til de som evt kan hjelpe. Høres vondt ut for alle, og skremmende for store og små. Ønsker dere lykke til og håper det finnes en løsning på dette. Klem

Anonymous poster hash: 5a0ec...367

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...