Gå til innhold

Hvorfor kan ikke uføre jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et faktum at penger er en (ikke den eneste, men EN) motivasjonsfaktor for de aller fleste.

Anonymous poster hash: 64f37...d59

Det er jeg enig med deg i. Det skrev jeg også i innlegget øverst her.

Men i og med at du er ufør så vet du også at det er ikke for pengenes skyld at du blir hjemme. Det er fordi du ikke kan jobbe at du er hjemme. Det er heller ikke slik at den eneste grunnen til at du skulle ønske du kunne jobbe er for å tjene mer penger.

Du skulle ønske du kunne jobbe for å føle at hverdagen ble mer meningsfull, slik at du også hadde noe å bidra med, slik at du også følte du ga noe tilbake til samfunnet og følte deg verdifull.

Anonymous poster hash: e5edc...99b

Gå å lek med noen andre nå. Jeg bruker ikke tid på slike som deg har jeg sagt.

Du får meg ikke på kroken selvom du aldri så mye provoserer med uriktigheter og personangrep.

Anonymous poster hash: 570e7...198

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får meg ikke på kroken selvom du aldri så mye provoserer med uriktigheter og personangrep.

For sent. Du har gått fem på og avslørt deg selv.

Skrevet

For sent. Du har gått fem på og avslørt deg selv.

Lek med noen andre nå har jeg sagt. Jeg er ikke interessert å diskutere med deg.

Skrevet

Tråden er moderert i henhold til denne reglen:

* Krenkende eller injurierende utsagn. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum. Heller ikke spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den omtalte part.

Kira

Brukermoderator

Skrevet

Lek med noen andre nå har jeg sagt. Jeg er ikke interessert å diskutere med deg.

Hvorfor gjør du det da?

Skrevet

Tråden er moderert i henhold til denne reglen:

* Krenkende eller injurierende utsagn. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum. Heller ikke spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den omtalte part.

Kira

Brukermoderator

Problemet er at... jeg har ikke kalt noen noe vedkommende ikke har kalt seg selv.

Jeg skriver dette ikke for å kverulere, men fordi med alle innlegg borte så blir det til at folk... spekulerer.

Skrevet
Det finns to muligheter:

1) kutte i satsene til de som er uføre

2) sette strengere kriterier for å få uføretrygd.

Hvike av de to foretrekker du/dere?

Anonymous poster hash: d581c...575

Du tenker altfor snevert og altfor lite konstruktivt.

Ingen av dine alternativ er gode!

1. Skal man kutte i satsene så vil det skape mer fattigdom i landet. Langt flere barn vil vokse opp i fattigdom. Med alle de samfunnsøkonomiske konsekvensene det får, foruten de rent personlige tragediene som oppstår.

2. Skal man sette strengere kriterier for å få uføretrygd vil man få samme problem som nr 1 vil føre til. Mange som ikke er i stand til å arbeide vil da stå uten inntekt og vil måtte leve på sosialens minstetakster resten av livet. Det vil skape enda mer stigmatisering, og konsekvensene for hver enkelt og familien dennes samt for samfunnet ville vært negative.

På sikt vil begge disse ordningene skape større samfunnsproblemer!

Hvis man ikke er i stand til å jobbe så blir man ikke mer i stand å jobbe selv om man får for lite å leve av, eller ikke får støtte i det hele tatt.

Løsningen ligger i å gjøre store nok tiltak slik at færre blir uføretrygdet. Ikke fordi kriteriene blir strengere, men fordi det blir færre som blir så syke. Blir færre uføretrygdet så har vi mer enn god nok økonomi til å opprettholde stønadsnivået til uføre!

Det vil koste og det vil ta tid å få en snuoperasjon - og mye av det som må på plass har jeg skrevet om i tidligere innlegg her (som ingen kommenterer, så engasjementet er ikke så stort når det kommer til stykket, bedre å disse uføre...).

Problemet er at politikerne blir nødt til å foreta noen upopulære bestemmelser, og kanskje også gjøre en god del lovendringer. Når vi f.eks. vet hvor mye helseskade og sykdom feil kosthold fører med seg, gjør da det upopulære å innfør stor skatt på sukkerholdige varer (spesielt snop og snacks), men også på en del halvfabrikata med dårlig kvalitet (for mye raske karbohydrater). Dropp skatt på grønnsaker.

Få i gang en ordning hvor den enkelte ansvarliggjøres for det han eller hun kan gjøre selv for å unngå livsstilssykdommer. Få inn kosthold, trening osv. inn i skole - med kvalifiserte forelesere.

Sats på rask diagnostisering og behandling. Osv. osv. osv.

Om politikerne kunne samarbeidet om dette så hadde det vært mulig, men de er mer opptatt av å vinne neste valg enn å tørre å gå for store nok endringer. For mange av de endringene som trengs vil være upopulære hos en del av befolkningen - og det gjør det vanskelig for neste valg, ergo dropper politikerne det som virkelig ville hatt effekt. Kunne de derimot ha samarbeidet om dette, så kunne de snudd det.

Men å isolert enten kutte i stønader eller fatte strengere kriterier for å få uføretrygd, det er lite hensiktsmessig siden det på sikt vil føre til langt større kostnader enn vi sparer.

Anonymous poster hash: 7570c...612

Skrevet

Hva er motivasjonen din til å jobbe deg igjennom en tung dag når man får like mye å gå hjemme?

Hvis din eneste motivasjon for å jobbe er å få penger så har du feil jobb eller så jobber du på feil sted (men det ene utelukker ikke det andre).

Hvis du har opplevd å være arbeidsledig i mer enn en måned så vet du at penger er en liten motivasjonfaktor (selv om den er der) når det gjelder jobb. Den største motivasjonfaktoren er det å føle at man bidrar med noe, at man utvikles som menneske, at man har noe sosialt, at man er en del av et fellesskap, at man "er som alle andre", og, ikke minst, at man har noe som gjør at dagene blir forskjellige så dagene ikke bare flyter i ett med hverandre.

Penger er, sånn sett, en dårlig motivasjonsfaktor.

Men så klart, ingen regel uten unntak. Er man psykopat bryr man seg ikke om menneskene rundt seg. Da bryr man seg bare om penger.

Penger var det viktigste for deg sa du?

For noe vås!

Penger er helt klart en motivasjonsfaktor for å jobbe. Ikke den eneste, men en stor faktor. Ingen jobber gratis og kun jobber for å føle at de bidrar. Det er et utrolig naivt syn. Regner enten med at du ikke er i jobb eller at du selvfølgelig hever minimumslønn med de holdningene du skriver her. At du indirekte kaller meg psykopat ut i fra innlegget mitt sier uendelig mye mer om deg enn meg i alle fall. Jeg var saklig og gikk ikke på personer i mitt innlegg, noe du gjorde med en gang. For å nesten falle ned på ditt nivå; siden du sier at dersom jeg hadde opplevd en måned som arbeidsledig... Regner jeg med at du har vært det eller er det. Det er jammen ikke rart at du ikke får jobb eller mistet jobb med de holdningene du viser her.

Sånn, så videre for å være saklig og ikke personlig;

Det må lønne seg å stå i arbeid, økonomisk. Du må ha mer igjen for å slite deg ut dag inn og ut enn å ikke bidra til fellesskapet. Mitt poeng er at når forskjellen blir minimal, er en stor motivasjon borte for å fortsette i arbeidslivet, og det blir lettere å søke utenfor.

Du må være veldig farget av noe eller fryktelig kunnskapsløs!! Det er greit at det skal lønne seg å jobbe, og det gjør det også. Ingen får like mye av å gå hjemme som å jobbe ( med mindre man har en fryktelig dårlig lønn da.Men det er jo ikke den uføres feil).De som et for syke til å jobbe må jo kunna klare seg økonomisk dem også. Mener du at fordi dem er så uheldige til å bli syk så skal de stå med lua i hånd og tigge for å få endene til å møtes.Unner du virkelig ikke de syke til å kunna ha et relativt bekymringsløst økonomisk liv bare fordi DU er frisk nok, og heldig nok til å kunna jobbe og bidra i samfunnet. Det er ikke annet en smålig.

Skrevet

Hi, det er nesten artig at du spør. for det beviser at jeg har tatt feil.

Trodde ingen seriøst kunne stille ett så tåpelg spørsmål.........

Jaja.....huff...........

Anonymous poster hash: b8b0d...afd
Skrevet

200_s.gif

Enig.

Anonymous poster hash: 04afc...c4c

Skrevet

Med utgangspunktet om at ingen spørsmål er dumme:

Fordi de ikke har arbeidsevne pga helse.

Men selv både jobber jeg og er ufør på samme tid - jeg har mistet mye helse, men arbeider litt. Så ganske mange uføre jobber faktisk! MEN ikke i full stilling.

Anonymous poster hash: dd9b1...0d9
Skrevet

Fordi at selv om de skulle ha en eller annen form for restarbeidsevne, så er desverre ikke arbeidsmarkedet lagt opp sånn, at du kan komme å gå som du vil. Mange som gjerne vil, men finnes få jobber å ta av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...