Gå til innhold

Min søster med downs skal bli mor.... igjen.... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eh, vel, siden de er som barn, må de passes på. Dvs at dere ikke kan la henne være alene med gutter. Man lar ikke småjenter/ungdommer være alene med gutter? Det er deres ansvar å sørge for at hun ikke blir gravid.

Sjømner ikke hvorfor det ikke er lov å sterilisere dem, litt stygt, men de klarer jo ikke å taseg sv unger??

Anonymous poster hash: a4922...77a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så forferdelig trist situasjon for dere alle, HI!

Bare en tanke fra meg... Fødte hun sitt første barn normalt eller var det keisersnitt?

Tanken min er at hvis det er et planlagt keisersnitt og hun kanskje er en del dårlig på slutten av svangerskapet, da kan det være en ideell anledning til å påvirke henne til å si seg enig i sterilisering. Da kan det gjøres under keisersnittet. "Utsett" henne for masse små skrikende babyer med bæsjebleier osv. mot slutten av svangerskapet.

Jeg er normalt helt mot manipulering eller skjult "tvang" som dette. Men i akkurat dette tilfellet så forsvarer jeg det. Det kan på en måte sammenlignes med at man heller ikke kan overstyre en dement som takker nei til medisinsk behandling, selv om det å takke nei vil påføre dem store smerter og masse lidelse (men ikke ta livet av dem). Bare at i dette tilfellet så vil det gå ut over en uskyldig part - det lille barnet hun går gravid med. Og dette er jo ikke bare et engangstilfelle, nå er det andre gang, og det er lite som tyder på at hun forstår konsekvensene eller vil ta følge av det. Dermed vil det trolig gå ut over flere uskyldige barn i fremtiden også.

Så i dette tilfellet ville jeg gjort mye for at hun skulle si seg enig i sterilisering om hun skal ta keisersnitt!

Men det er en hjerteskjærende situasjon. Den delen av henne som ønsker seg barn er jo så sterk, det er en del av våre instinkter. Og likevel så finnes det ikke noen måte hun kan være mamma for noe barn.

For dere i familien også, så blir det dobbelt vanskelig - alle følelsene overfor henne, medfølelse, sorg, sinne, frustrasjon, bekymring. Og alle følelsene for det lille barnet som tross alt er familie på samme måte som alle andre i familien deres.

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du ikke greier å ta på deg flere barn enn du føler du greier, HI!

Snakk med legene, støtteapparatet rundt, og se om dere kanskje kan finne en løsning likevel.

Jeg håper dere finner ut av det.

Klem

Anonymous poster hash: 51daa...aef
Skrevet

Eh, vel, siden de er som barn, må de passes på. Dvs at dere ikke kan la henne være alene med gutter. Man lar ikke småjenter/ungdommer være alene med gutter? Det er deres ansvar å sørge for at hun ikke blir gravid.

Sjømner ikke hvorfor det ikke er lov å sterilisere dem, litt stygt, men de klarer jo ikke å taseg sv unger??

Hvilken verden lever du i? Lar ikke småbarn eller ungdom være alene med gutter? Betyr det at min år gamle jente må ha tilsyn når hun leker med en av dine beste venner som er en gutt på 9 år?

Anonymous poster hash: 00db3...118

Skrevet

Uff, så trist for dere alle. Har hun en fast kjæreste? Kunne p-sprøyte eller spiral være et alternativ for henne? Det er jo vondt at hun selv tenker at hun kunne vært mor når det ikke er gjennomførbart. 

Hun har kjæreste ja, men det er ikke akkurat et stabilt forhold.... de er en "vennegruppe" på 8 stk som bytter kjæreste litt nå og da. Hun har for det meste hatt samme litt av og på. Men forholdene er jo som hos barn, bortsett fra at de har sex...

Må innrømme at jeg har fundert over om man kunne gitt henne p-sprøyte og sagt at det var noe annet, men det er vel ikke lov....

HI

Anonymous poster hash: 0eea8...81d

Nei, det er nok ikke lov hvis man søker Fylkeslegen, men alt er ikke svart-hvitt. Jeg tror faktisk jeg ville diskutert saken med foreldrene dine og med fastlegen hennes. Dette er jo en stor belastning for henne selv også og det er formidlende hvis dere "tar dere til rette". 

Det kan godt være at fylkesmannen ville godkjenne et vedtak på enten p-sprøyte eller spiral. Det er tross alt mindre inngripende enn å gå gjennom et helt svangerskap for så å bli fratatt ungen. Å gjennomføre noe slikt uten å gå gjennom fylkesmannen er et grovt overgrep, og langt over streken på hva som kan vurderes som i grenseland.

Ellers skjønner jeg deg godt HI, det må være en fryktelig fortvilende situasjon. Skulle ønske jeg kunne gjøre noe for å hjelpe deg.

Kan søsteren din få tilfredstilt barnebehovet sitt ved f.eks å jobbe i en barnehage? Være barnevakt (evt sammen med noen om hun ikke er istand til det på egenhånd)?

Skrevet

De har jo voksne kropper og voksne behov når det kommer til sex, og det kan man ikke nekte dem hvis det skjer frivillig fra begges side.

Jeg mener loven burde åpne for bruk av prevensjon eller sterilisering, for det å ikke gjøre det vil bare påføre dem mer smerte og også barn som blir unnfanget på den måten.

Det burde ikke være noen automatikk i det, men det burde vært en åpning i loven der det er behov for det.

Anonymous poster hash: 51daa...aef

Skrevet

Kan man låne en slik babydukke som oppfører seg som en normal baby? Gråter, må ha mat og bleie osv.

Sjekk med helsestasjon eller lege. Hun kunne lånt denne babyen noen uker og prøvd å være mamma!

Dersom du vet at hun kommer til å mislike dette så ville jeg gjort det mens hun er gravid i håp om at hun samtykker til sterilisering.

Hva med far/fedrene til barnet/barna. Kanskje foresatte der også bør prøve å påvirke om sterilisering?

Kan hun ta godt vare på et kjæledyr? Kan det været alternativ om hun trenger noen å være "mamma" for.

I tillegg kjøper jo folk slike "ekte" babydukker som ser ut som babyer. Kanskje hun kunne fått en slik, klær og vogn så hun kan leke mamma? Kanskje hun får dekt behovene sine av noe slikt når hun ikke kan ha en levende baby?

Anonymous poster hash: 4725a...c73

Skrevet

Er hun i stand til å ta vare på dyr? Kunne en katt tilfredsstilt kosebehovet hennes?

Anonymous poster hash: a3d12...217

Skrevet

HI, er du ikke egentlig bare sjalu fordi søstra får seg mer enn du gjør?

Anonymous poster hash: 3d7f9...37b
Skrevet

Hæ?

Anonymous poster hash: 36d58...ff4

Skrevet

Nei, jeg er ikke sjalu for at min søster må gjennomgå nok en forferdelig periode i sitt liv. Og selvom det ikke har noe med saken å gjøre, eller er noe du har noe med, så unner jeg henne å ha et normalt sexliv når så mye annet i livet hennes ikke er normalt. Unner henne ikke å måtte miste enda et barn fordi hun ikke forstår. 

Fint hvis du finner deg en annen tråd nå.

HI

Skrevet

Jeg jobber med dette. Finner situasjonen veldig merkelig, det har sviktet enormt i et ledd. Er det undersøkt om hun har samtykkekompetanse? Alle kvinner med en psykisk utviklingshemning som jeg kommer i kontakt via jobben min, er enten sterilisert (svært få), eller de går på p-sprøyte eller piller.

Dersom hun ikke har samtykkekompetanse, noe det later til at hun ikke har utfra hva jeg har lest her, går verge til fylkesmannen og får vedtak på prevensjon. Det er rart ikke dette ble gjort etter første gang.

Anonymous poster hash: 17994...9ef

Skrevet

Jeg jobber med dette. Finner situasjonen veldig merkelig, det har sviktet enormt i et ledd. Er det undersøkt om hun har samtykkekompetanse? Alle kvinner med en psykisk utviklingshemning som jeg kommer i kontakt via jobben min, er enten sterilisert (svært få), eller de går på p-sprøyte eller piller.

Dersom hun ikke har samtykkekompetanse, noe det later til at hun ikke har utfra hva jeg har lest her, går verge til fylkesmannen og får vedtak på prevensjon. Det er rart ikke dette ble gjort etter første gang.

Skrevet

Så rart at man ikke har lovverk som hindrer dette i å skje. Først og fremst med tanke på de barna som unnfanges og fødes som følge av dette. Helt horribelt.

Anonymous poster hash: afecc...13e
Skrevet

Mye har blitt gjort, og mye ikke gjort som jeg er uenig i.... har ikke full innsikt i alt, da foreldrene våre har ordnet mest. De har og har hatt en litt vel romantisk forestilling om at min søster skal leve så "normalt" som mulig, og de ønsker så hardt at hun skal forstå og klare seg at det av og til er litt galskap. Hva som er hva her (hva som er årsaken) til at dette har skjedd igjen er jeg ikke helt sikker på, men etter at hun ble gravid nå har jeg tatt litt mer ansvar ovenfor henne og har for første gang fått lov til å slippe litt mer til av vår mor. Hun begynner vel å se at de tingene hun har gjort i beste mening, kanskje ikke var de beste allikevel....

Skrevet

Dere bør søke til fylkeslegen med en gang. Enten for sterilisering i forbindelse med fødsel eller annen prevensjon. Hun har snart to barn hun ikke har mulighet til å ta seg av. Ingen er tjent med at hun skal fortsette å føde barn.

Anonymous poster hash: c50ba...cad

Skrevet

Dere må søke fylkesmannen om lov til å gi en eller annen form for prevensjon med tvang. Det finnes langt flere vedtak fra fylkesmannen som er langt mer inngripende enn dette. Etter to fødsler og et ellers aktivt sexliv kan jeg ikke se for meg at dere får avslag.

Anonymous poster hash: 4dc6f...ec1

Skrevet

Hvem er hennes verger? Støttekontakter? Ansatte der hun evt har leilighet? Hva med dere familien? Hvorfor er hun ikke satt på p piller??

Her har dere i nettverket rundt henne sviktetAnonymous poster hash: 00db3...118

Hallo kva slags planet er du fra ?

Anonymous poster hash: a9ccb...c48

Skrevet

Hva med p-stav? Mindre invasivt enn spiral (innsettingen, iallefall), og trenger ikke gis hver 3.måned. P-piller er sårbare for magetrøbbel og at hun tar medisinene sine... Sterilisering hadde jo definitivt vært best, eventuelt om det kunne blitt gjort i forbindelse med et keisersnitt.

Anonymous poster hash: 0fb1b...2b2
Skrevet

Så utrolig trist og høre hi. Håper alt order seg for dere, men kan de ikke sterlisere henne,så hun slipper og oppleve dette mer,er nok en vond opplevelse for henne, og selv om hun glemmer barnet som du sier,så føder hun det og ser det blir tatt,så gjør nok ganske vondt for henne da. Men hun er heldig som har deg som søster som virkelig bryr seg om henne. skjønner det ikke er lett for deg og ta til deg et barn til,da du allerede har 3,men har du eller dine foreldre noe kontakt med barnet i fosterhjem? får hun ikke sett barnet sitt gjennom tilsyn engang?

Skrevet

Uff, så trist for dere alle. Har hun en fast kjæreste? Kunne p-sprøyte eller spiral være et alternativ for henne? Det er jo vondt at hun selv tenker at hun kunne vært mor når det ikke er gjennomførbart.

Hun har kjæreste ja, men det er ikke akkurat et stabilt forhold.... de er en "vennegruppe" på 8 stk som bytter kjæreste litt nå og da. Hun har for det meste hatt samme litt av og på. Men forholdene er jo som hos barn, bortsett fra at de har sex...

Må innrømme at jeg har fundert over om man kunne gitt henne p-sprøyte og sagt at det var noe annet, men det er vel ikke lov....

HI

Nei, det er nok ikke lov hvis man søker Fylkeslegen, men alt er ikke svart-hvitt. Jeg tror faktisk jeg ville diskutert saken med foreldrene dine og med fastlegen hennes. Dette er jo en stor belastning for henne selv også og det er formidlende hvis dere "tar dere til rette".

Det kan godt være at fylkesmannen ville godkjenne et vedtak på enten p-sprøyte eller spiral. Det er tross alt mindre inngripende enn å gå gjennom et helt svangerskap for så å bli fratatt ungen. Å gjennomføre noe slikt uten å gå gjennom fylkesmannen er et grovt overgrep, og langt over streken på hva som kan vurderes som i grenseland.

Ellers skjønner jeg deg godt HI, det må være en fryktelig fortvilende situasjon. Skulle ønske jeg kunne gjøre noe for å hjelpe deg.

Kan søsteren din få tilfredstilt barnebehovet sitt ved f.eks å jobbe i en barnehage? Være barnevakt (evt sammen med noen om hun ikke er istand til det på egenhånd)?

Beklager, men barn skal på ingen måte bli brukt som tiltak for å hjelpe andre hverken de med downs syndrom eller de med andre vansker! Hvem som helst kan IKKE jobbe i barnehage!

Skrevet

Man kan fortsatt få sterilisert kvinner med Downs. Jeg vet om flere tilfeller de siste årene, siste en 21 år gammel kvinne ifjor sommer.

Ta kontakt med lege/sykehus.

Anonymous poster hash: 4bfbb...c12

Skrevet

HI

Det kan godt være at fylkesmannen ville godkjenne et vedtak på enten p-sprøyte eller spiral. Det er tross alt mindre inngripende enn å gå gjennom et helt svangerskap for så å bli fratatt ungen. Å gjennomføre noe slikt uten å gå gjennom fylkesmannen er et grovt overgrep, og langt over streken på hva som kan vurderes som i grenseland.

Beklager, men barn skal på ingen måte bli brukt som tiltak for å hjelpe andre hverken de med downs syndrom eller de med andre vansker! Hvem som helst kan IKKE jobbe i barnehage!

Det er jeg enig i, men at man har downs utelukker det heller ikke automatisk. I en barnehage her er det to stk (riktignok ikke med downs, men med andre diagnoser) som har sitt tilrettelagte arbeid. De er ikke en del av den ordinære bemanninga, men de er et ekstra fang, et par ekstra hender, og en ekstra som kan lese en bok. For eksempel.

Skrevet

Min kusine med downs er sterilisert.

Dette bestemte hun selvfølgelig ikke selv men legen og mammaen mente at det var det beste.

Hun er ikke umyndiggjort og var over 18. Men alikevel kunne de gjøre det uten problemer.

Og det var vist ganske vanlig etter hva jeg forstod.

Snakk med legen igjen.

Anonymous poster hash: c54d6...241
Skrevet

Når man trodde man hadde sett alt 😱😱😱

Skrevet

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/lov-om-sterilisering-steriliseringsloven-veileder-til-lov-og-forskrift/Publikasjoner/IS-2024_nett.pdf

Virker som det er muligheter for å få gjennomført sterilisering, jamfør paragraf 3. Problemet er vel hvem som skal søke og hvordan det skal bli gjort, se det som står under paragraf 4. Et alternativ kan jo være å kontakte Fylkeslegen, og høre om det er mulig å få snakke med nembden. 

"Etter andre ledd er avgjørelsen ved alle søknader om steriliseringsinngrep lagt til en 
fylkesvis oppnevnt steriliseringsnemnd, jf. steriliseringsloven § 6 andre ledd. Søknad 
om sterilisering sendes fylkesmannen i det fylket der vedkommende person er 
bosatt. "

Anonymous poster hash: 0fb1b...2b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...