Gå til innhold

Min søster med downs skal bli mor.... igjen.... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er allerede over 6 mnd på vei :( Ble akkurat funnet ut... Så da blir det vel ny runde med barnevernet som tar babyen ved fødsel for å plassere i fosterhjem, og en søster som igjen blir helt knust :(

Hun evner virkelig ikke å være en mor, så det er helt riktig at barnevernet tar barnet... bare hadde håpet vi slapp å gå gjennom dette igjen :(

Anonymous poster hash: 0eea8...81d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er hennes verger? Støttekontakter? Ansatte der hun evt har leilighet? Hva med dere familien? Hvorfor er hun ikke satt på p piller??

Her har dere i nettverket rundt henne sviktet

Anonymous poster hash: 00db3...118

Skrevet

Hva med faren, har han også Downs?
Dersom han ikke har det, er det noen grunn til at han ikke kan ta seg av barnet så kan hun se det under oppsyn?

Anonymous poster hash: 3c09d...d63
Skrevet

Uff, så trist for henne :( Antar at hun ikke selv innser at hun ikke kan bli noen god mor ettersom hun ikke har blitt sterilisert etter første gang? Det viktigste nå er selvfølgelig å forberede henne på at hun ikke kommer til å få beholde babyen nå heller og å hjelpe henne i tiden etterpå, men det er jo også viktig å unngå at det skjer enda en gang. Er det samme far begge gangene? Kanskje han kan forstå at det ikke er noen god i det og gå med på sterilisering.

God klem til dere begge

Anonymous poster hash: d3ce7...824
Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg har jobbet i bolig hvor det bodde flere unge jenter med Downs. Alle brukte p piller, evt spiral for å unngå nettopp dette

Skrevet

Men nå er det faktisk slik at man ikke kan tvangssterilisere noen. Og man kan heller ikke tvinge piller ned i halsen på noen. Hvertfall ikke slik situasjonen er her... hun er ikke innlagt på en institusjon, så derfor kan det ikke gjøres. 

Lite nødvendig å automatisk si at vi ikke prøver.

Skrevet

Jeg har jobbet i bolig hvor det bodde flere unge jenter med Downs. Alle brukte p piller, evt spiral for å unngå nettopp dette

Men er det noen som passer på at disse p pille blir tatt hver dag da?

Anonymous poster hash: bf1fb...431

Skrevet

Men nå er det faktisk slik at man ikke kan tvangssterilisere noen. Og man kan heller ikke tvinge piller ned i halsen på noen. Hvertfall ikke slik situasjonen er her... hun er ikke innlagt på en institusjon, så derfor kan det ikke gjøres.

Enig med deg, Hi. Det er lenge siden tvangssterilisering av Downs var lov. Og det er faktisk ikke mye dere i familien kan gjøre med dette. Allikevel blir det født et barn i familien, er det ingen mulighet for at du/søsken/foreldre kan adoptere/være fosterhjem?

Trist!

God klem til deg!

Skrevet

Uff, så trist for dere alle. Har hun en fast kjæreste? Kunne p-sprøyte eller spiral være et alternativ for henne? Det er jo vondt at hun selv tenker at hun kunne vært mor når det ikke er gjennomførbart. 

Skrevet

Enig med deg, Hi. Det er lenge siden tvangssterilisering av Downs var lov. Og det er faktisk ikke mye dere i familien kan gjøre med dette. Allikevel blir det født et barn i familien, er det ingen mulighet for at du/søsken/foreldre kan adoptere/være fosterhjem?

Trist!

God klem til deg!

Dessverre ikke :(

Mine foreldre er gamle, så de er uegnet, og har også mer en nok med min søster. Jeg er eneste søsken, og jeg har allerede 3 barn og har nok med det. Ikke for å være egoistisk, men jeg kan ikke ta på meg mer enn at jeg er en god mor. Det første barnet hennes hadde downs, og det orket jeg ikke. Ville gått for mye utover mine 3....

Jeg håper litt at samme fosterhjem kan ta inn dette barnet også, men tviler. Min søster har ikke samvær med første barn (eget ønske, hun har ikke interesse - "ute av syn, ute av tankene".) Vi håper på at fosterhjemmet kan adoptere barnet, håper det samme for dette barnet som kommer.

HI

Skrevet

Uff, så trist for dere alle. Har hun en fast kjæreste? Kunne p-sprøyte eller spiral være et alternativ for henne? Det er jo vondt at hun selv tenker at hun kunne vært mor når det ikke er gjennomførbart. 

Hun har kjæreste ja, men det er ikke akkurat et stabilt forhold.... de er en "vennegruppe" på 8 stk som bytter kjæreste litt nå og da. Hun har for det meste hatt samme litt av og på. Men forholdene er jo som hos barn, bortsett fra at de har sex...

Må innrømme at jeg har fundert over om man kunne gitt henne p-sprøyte og sagt at det var noe annet, men det er vel ikke lov....

HI

Skrevet

Hun har kjæreste ja, men det er ikke akkurat et stabilt forhold.... de er en "vennegruppe" på 8 stk som bytter kjæreste litt nå og da. Hun har for det meste hatt samme litt av og på. Men forholdene er jo som hos barn, bortsett fra at de har sex...

Må innrømme at jeg har fundert over om man kunne gitt henne p-sprøyte og sagt at det var noe annet, men det er vel ikke lov....

HI

Nei, det er nok ikke lov hvis man søker Fylkeslegen, men alt er ikke svart-hvitt. Jeg tror faktisk jeg ville diskutert saken med foreldrene dine og med fastlegen hennes. Dette er jo en stor belastning for henne selv også og det er formidlende hvis dere "tar dere til rette". 

Skrevet

Må jo gå an å sette inn en spiral?

Anonymous poster hash: a1997...ca7
Skrevet

Du har rett i at det ikke er lov.

Men synes hun det er ok å bli gravid da? Og å gå gravid, bære frem et barn, og deretter gi bort barnet? En skulle jo tro at hun syntes det var ok å kunne ha sex uten å tenke på at det kan bli barn av det?

Skrevet

Har hun blitt forklart prevensjomsmidler? Tenker at hun burde ha en god fastlege som kunne anbefale henne et prevensjonsmiddel som passer for henne.

Regner med kjæresten også har downs? I så fall får vel barna det automatisk eller? For da er det jo i DNA-et? Da har vel alle sæd- og eggcellene så mange kromosomer osv.

Anonymous poster hash: 96dd6...cf3
Skrevet

HI

Er det samme pappaen? Regner med hans foresatte har snakket med han også ang det å bli/ikke bli foreldre og evt sterilisering, men kanskje de begge kan se at det er nødvendig når de får barn nr2 de ikke får beholde. Dere har helt sikkert prøvd alle vinklinger, men hvis du bruker spiral selv, fortell at du gjør det og hvorfor, kanskje det hjelper. Ikke rett etter hun har mistet babyen, men etterhvert når ting går litt bedre. 

Det er jo egentlig en veldig god lov at alle skal få lov til å bestemme over sin egen kropp, men vanskelig i tilfeller som dette. 

Anonymous poster hash: d3ce7...824

Skrevet

Fant dette: 

"Where one parent has Down's syndrome, there is a 35% to 50% chance that the child would inherit the syndrome. This chance is even higher where both parents have Down's syndrome. There is also a high chance that pregnancy would end in miscarriage. Women with Down's syndrome are also more likely than other women to have a premature baby, or to need a caesarian section."

http://www.downs-syndrome.org.uk/component/content/article/35-general/162-6-can-men-a-women-with-downs-syndrome-get-married-and-have-children.html 

Skrevet

HI

hun hadde vel kanskje begynt å lure når hun må ta sprøyte hver tredje måned da vettu ;)

P sprøyte er jo ikke noe som bare taes en gang.

Anonymous poster hash: bf1fb...431

Skrevet

Men synes hun det er ok å bli gravid da? Og å gå gravid, bære frem et barn, og deretter gi bort barnet? En skulle jo tro at hun syntes det var ok å kunne ha sex uten å tenke på at det kan bli barn av det?

En med downs tenker jo ikke så langt. De er like dårlig på å se konsekvens som et lite barn. Selv om hun blir gravid 10 ganger og de tar barnet, er det ikke sikkert at hun tror at de kommer og tar det den 11. gangen.

Hun tenker vel heller ikke på at sex blir barn.

Anonymous poster hash: 63c19...bac

Skrevet

Høres ut som er forferdelig stressende situasjon for dere alle sammen. Dere har jo sikkert pratet mye om det i familien om hva som kan gjøres for at dette ikke skal skje igjen. 

Det er jo ikke så mye man kan si, utenom lykke til i denne vanskelige tiden, og håper at dere finner en løsning slik at dere slipper dette igjen.

Også får vi håpe at fastlege, kanskje også fylkelege kan hjelpe dere.

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Må si meg enig med martemortil3...

Må være en forferdelig situasjon for dere alle, jeg håper virkelig dere kan få hjelp og komme til en fornuftig og god løsning i fremtiden.

Skrevet

En med downs tenker jo ikke så langt. De er like dårlig på å se konsekvens som et lite barn. Selv om hun blir gravid 10 ganger og de tar barnet, er det ikke sikkert at hun tror at de kommer og tar det den 11. gangen.

Hun tenker vel heller ikke på at sex blir barn.Anonymous poster hash: 63c19...bac

Nei, ser den.. Men jeg vil vel tro at hun, som mange andre gravide, har en del plager gjennom svangerskapet. Kunne det ikke da være en gylden anledning til å ta opp spørsmålet om prevensjon slik at en eventuell spiral kan settes inn så fort som mulig etter at hun har født? Kanskje det er mulig å få hennes godkjennelse hvis det tas opp på et tidspunkt hvor det er veldig vanskelig å unngå å legge merke til hvordan kroppen kjennes tung og sliten, og at en spiral kan hjelpe til slik at hun aldri kjenner seg slik igjen? Tenker bare høyt her. Vi vet jo ikke hvor oppegående (eller ikke) hun er, så verdt et forsøk når det kommer til å komme med ideer til HI. Og skulle hun være i helt andre enden av skalaen hva gjelder å være oppegående, er det mulig å forhøre seg rundt en eventuell tvangsinnsetting med tanke på eventuelle fremtidige barn sin skyld? Jeg er ikke inne i regelverk når det kommer til verger og overformynderi eller hvem det nå er som styrer med dette, men på et eller annet tidspunkt må vel spørsmålet rundt både henne og barnas helse komme på dagsorden et eller annet sted i systemet?

Skrevet

Tro meg, dette er blitt tatt opp med henne mange mange ganger, av alle rundt henne (familie, lege, annet helsepersonell osv).

Hun er av og til enig, og gir uttrykk for at hun forstår - men så plutselig kan hun snu helt og vil ha baby :( Hun tenker på baby som en slags "kosebamse" - på tross av at vi har flere ganger hatt henne med på besøk til folk med baby for å vise henne hvordan det virkelig er. Etter besøkene er hun helt sikker på at hun IKKE vil ha baby, men så plutselig er det glemt. 

Jeg tror egentlig hun vil ha baby hele tiden, men at hun sier noe annet for å få oss fornøyde, for hun nekter al prevensjon bortsett fra p-piller. 

Må innrømme at jeg tror hun har vært gravid langt flere ganger, men at det har endt i SA uten at noen har visst...

Aner ikke hva vi kan gjøre lengre... har prøvd ALT (etterloven), men det går ikke inn! :(

Skrevet

Det høres jo ut som hun kanskje bør ha mer tilsyn enn det hun har. 

Skrevet

Har hun klart å gjennomføre fødsel vaginalt? Spør bare av ren nysgjerrighet.

Uansett, utrolig påkjenning for hele familien, det skjønner jeg. Hvordan reagerer foreldrene dine?

Anonymous poster hash: 00db3...118

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...