Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #26 Skrevet 6. august 2014 Vi har au pair av den enkle grunn at vi er begge kirurger på hvert vårt felt på ahus og Ullevål og blir ofte tilkalt på kveld og natt pga akutte hendelser. Vi har ingen nær familie i nærheten bortsett fra svigermor på 82 som er nesten blind. Vi er ikke dårlige mennesker av den grunn. Anonymous poster hash: 35a8a...a22 Nei, men dere har valgt en enkel løsning som er billig og grei for dere. Det finnes mange andre løsninger dere og andre familier i lignende situasjoner kunne valgt. At en av foreldrene legger egen karriere til siden og velger en mer familievennlig jobb i noen år til barna blir store nok til å være hjemme alene noen timer er en mulighet. Det handler om at prioritering i blant betyr at man ikke kan få alt man ønsker seg. Anonymous poster hash: 0b5e3...29e Dette må være dagens. Jeg personlig er veldig glad for at noen jobber som kirurger. Kan jo være at vi trenger de selv en dag :-) Å være hjemme med barn passer ikke for alle og så lenge man behandler au pairen bra er det en fin ordning for de å tjene i kroner. Med dette svaret hører du både kritisk og bitter ut. Anonymous poster hash: 8842a...4dd
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #27 Skrevet 6. august 2014 Jeg er Hi i den andre tråden. Vi ble gravide med tredjemann tross prevensjon og klarte ikke å ta abort. Vi har ikke venner/familie i nærheten. Mannen min jobber 100% og reiser en del med jobben. Jeg skal begynne å studere 100% neste sommer og tenker at det blir jo mye enklere for oss med au pair. Vi har ikke allverdens penger, men klarer oss greit, og tenker da å bruke kontantstøtten til å finansiere en del av kostnaden...Anonymous poster hash: aeb5e...dd7 . Fungerer bra det. Om dere har stort nok hus. Au pairen skal ha eget bad.Anonymous poster hash: a3c4d...893 Hun skal absolutt ikke ha eget bad ;-) Anonymous poster hash: aeb5e...dd7 Da kan dere ikke ha au pair. Eget bad er et av svært få krav som stilles. Anonymous poster hash: a3c4d...893 Det er krav til eget rom, ikke til eget bad. Anonymous poster hash: e1e5b...5f7
Iiiiik Skrevet 6. august 2014 #28 Skrevet 6. august 2014 Jeg kjenner en familie med fire tette barn med au pair. Faren har lang pendlervei, moren jobber deltid. De har lite familie, så au pairen dekker nok opp mye av det savnet. Kjenner også to "karrierefamilier" med en lang rekke au pairer, de blir jo bare et år eller to. Der jobber begge foreldrene (altså alle fire) i konsulentbransjen og i parene er det en slags kamp om at ingen vil ofre egen jobb for familien. Barna i den ene familien gir uttrykk for at de savner foreldrene sine og at det er trist med de damene de blir glade i og som hele tiden forsvinner. Til slutt kjenner jeg en familie med tre barn, der far jobber svært mye og mor har ME og der au pairen gjør det mulig for faren å jobbe så mye som han ønsker. Særlig den ene au pairen var minst like mye mors venninne som noe annet.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #29 Skrevet 6. august 2014 Jeg er Hi i den andre tråden. Vi ble gravide med tredjemann tross prevensjon og klarte ikke å ta abort. Vi har ikke venner/familie i nærheten. Mannen min jobber 100% og reiser en del med jobben. Jeg skal begynne å studere 100% neste sommer og tenker at det blir jo mye enklere for oss med au pair. Vi har ikke allverdens penger, men klarer oss greit, og tenker da å bruke kontantstøtten til å finansiere en del av kostnaden...Anonymous poster hash: aeb5e...dd7 . Fungerer bra det. Om dere har stort nok hus. Au pairen skal ha eget bad.Anonymous poster hash: a3c4d...893 Hun skal absolutt ikke ha eget bad ;-)Anonymous poster hash: aeb5e...dd7 Da kan dere ikke ha au pair. Eget bad er et av svært få krav som stilles.Anonymous poster hash: a3c4d...893 Det er absolutt ingen krav. Vet ikke hvor du har dette fra.. Anonymous poster hash: aeb5e...dd7
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #30 Skrevet 6. august 2014 Kjenner flere elektrikere, hjelpepleiere og butikkansatte med au pair Anonymous poster hash: 68f01...d6c
Jippipippi Skrevet 6. august 2014 #31 Skrevet 6. august 2014 Jeg kunne tenkt meg au pair selv, for å få mer tid med ungene! Vi jobber turnus begge to og det er ikke alltid vi får det til å gå opp! Betryggende å vite at det er en voksen person i huset når ungene kommer hjem fra skolen. Jeg tror det hadde vært positivt for barna å bli kjent med en annen kultur, smakt nye matretter osv... Ser mye positivt ved det Men vi kommer ikke til å ta oss råd til det enda.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #32 Skrevet 6. august 2014 Vi har fire tette barn (fjerde kom med prevensjon), og hadde ikke greid oss uten au pair (i hvert fall hadde forholdet vårt gått på en knekk, og vi ville vært utslitt). Mannen min jobber mye, jeg er hjemme med minstemann. Vi bruker au pairen til å passe minste mens jeg leverer på skole/bhg, samt at hun er der så jeg ikke må dra med meg fire barn hver gang jeg skal hente/levere i bursdag, på fotballtrening etc.etc. Ingen av barna er store nok til å være alene hjemme. Hun er en ekstra voksenperson til stede ved frokost og om ettermiddagen (mannen min jobber da), og gjør litt husarbeid på dagtid. Hun har fri i helgene og ferier, og har aldri vært barnevakt for alle barna alene. Hun jobber mindre enn de timene som er maksimum, har egen leilighet, går på norskkurs etc etc. Hun trives så godt hos oss at hun nå har søkt om studentvisum slik at hun kan bli her lenger. Jeg føler ikke at vi utnytter henne, eller bruker henne fordi vi prioriterer egne karrierer! Anonymous poster hash: 75acb...723
Fero Skrevet 6. august 2014 #33 Skrevet 6. august 2014 Har ei venninne (norsk) som endte opp med å bo i England i flere år, fordi hun trivdes så godt i sin vertsfamilie. Bare tull at alle au pairer er stakkarslige, fattige jenter som utnyttes. Men så er det jo heller ikke til å komme bort i fra at mange er akkurat det. De kommer ikke til Norge for å lære om norsk kultur, men for å jobbe og tjene penger de kan bruke på familien hjemme. Og de blir utnyttet av folk som vet at slike jenter er i en sårbar posisjon. Ressurssvak møter ressurssterk, og førstnevnte taper. Heldigvis er det også au pairer som koser seg i Norge, og som regnes som en del av familien. Og det finnes helt sikkert mødre her inne som er en del av disse familiene, så ærlig talt, la de nå være. Hva er poenget med å dra alle over én kam?
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #34 Skrevet 6. august 2014 Vi hadde aupair når jeg jobbet døgnvakt og far jobbet til 9-10 enkelte kvelder. Barnet gikk deltid i barnehage. Vi hadde ikke godt betalte jobber. Anonymous poster hash: 7336d...c61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå