Gå til innhold

Hvilken type folk er det som har au pair?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor mye koster det?

Anonymous poster hash: 71e07...b41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man betaler dem under 5000 kr mnd. til gjengjeld må de få et rom hos deg, og mat. Har inntrykk av at mange av dem som har au pair er relativt rike karriereopptatte foreldre, der både mor og far gjerne jobber lange dager og ikke bryr seg så mye om barna sine.

Jeg var selv au pair i Spania og fikk samme inntrykk av familier med au pair der som her.

Anonymous poster hash: e26a6...692
Skrevet

Kjenner tre stykker som har eller har hatt au-pair.

Ene familien er både mor og far lege, mor sykehuslege og far fastlege 4 dager i uken og en rullerende dag på legevakten. De har tre barn og en au-pair boende i leiligheten over garasjen.

Andre familien er pappaen skipsmegler og mammaen hjemmeværende. Mammaen blir så sliten av å følge opp tre barn samtidig som hun skal være sosial med venninner o.l. så de har au-pair og vaskehjelp (barna har fulle plasser i barnehage og sfo)

Tredje familien er en storfamilie som bor på et småbruk. Der deler to familier på samme au-pair. Bestefar er gift på nytt og fikk et barn samme år som datteren og mannen hennes fikk et barn. Det er derfor to familier med akkurat like gamle  (søsken)barn som bor på samme tun. Alle fire foreldrene jobber litt mer enn normalt og de har ansatt en au-pair i sammen.

Anonymous poster hash: 0c219...144
Skrevet

Det er nok forskjellige typer mennesker. Jeg har en sønn og er superhønemor. Så du over, vær litt forsiktig med dine uttalelser. Vi ønsker ikke fulltidsbarnehage for sønnen vår, så han går deltid i barnehage, ca 3-5  timer pr dag. Pappan jobber fulltid og forsker/reiser myei tillegg, så jeg trenger ekstra hjelp. Sønnen min kommer alltid først, men jeg er også fulltidsstudent med tidlige forelesninger på Blindern. Uten au pair kunne ikke jeg ha studert, eller sønnen vår måtte ha gått fulltid i barnehage. Det er slett ingen luksus med au pair. Vår au pair jobber maks 5 timer pr dag og får fri i helgene. Så hun kjører og henter sønnen vår i barnehage og leker med ham til jeg er hjemme igjen. Hun får rom og eget bad gratis, kosten, egen mac etc og min kr 5000 pr mnd. Det koster jo mye mer, strømutgifter, etc. Så betaler vi norsk kurs for henne. Så ganske dyrt, men vi prioriterer det fremfor annet. 

Anonymous poster hash: bc71c...944
Skrevet

(....)mammaen hjemmeværende. Mammaen blir så sliten av å følge opp tre barn samtidig som hun skal være sosial med venninner o.l. så de har au-pair og vaskehjelp (barna har fulle plasser i barnehage og sfo)

(...)

Anonymous poster hash: 0c219...144

Å hjelp! :-P Det får'n si.. Høres akkurat ut som moren i familien der jeg var au pair (i Spania). Bare at hun jobbet noen timer hver dag. Hun synes det var sååå slitsomt å være mor til to gutter, så min jobb var å holde dem unna henne, og de hadde både vaskehjelp og gartner (de bodde i en vanlig enebolig med liten hage...). Mannen tjente latterlig mye penger med høy stilling i bank.

Anonymous poster hash: e26a6...692

Skrevet

Søsteren min har au pair. Betaler 5000 i mnd i lønn, samt at hun får gratis kost og egen hybel i huset. Hun har det fordi hun jobber 100 %, og mannen hennes jobber på Nordsjøen og er derfor borte noen uker i slengen. Er for å få alt til å gå opp med 3 barn.

Anonymous poster hash: d7533...762
Skrevet

Det er for folk som egentlig ikke har tid til å følge opp ungene, men som likevel vil leke familie.

Det koster egentlig ikke så mye, så mange har råd til det. Men du må ha egnet rom (og helst bad) til dem.

Anonymous poster hash: ccaa9...713

Skrevet

Jeg kjenner noen som tror de trenger det , hihi :-) De later som om de har veldig betydningsfulle jobber, såååå busy o.s.v. Men de er hjemme nesten hele tiden og tror ikke huset er stort nok for verken hjemmekontor eller au pair. Tror de som trenger au pair har jobbene disse to later som de har :-)

Anonymous poster hash: 8842a...4dd

Skrevet

Det er nok en del forskjellige folk, men eg trur det er mest slike som eigentleg vil ha tenarskap men ikkje har råd til det. Det eg har observert er at det også er slik ein del au pairer frå fattigare land ser si eiga rolle. Eg blir dårleg når husets tiåring seier "lag eg skive til meg" og au pairen hoppar opp utan å mukke.

Anonymous poster hash: 5828d...07d
Skrevet

Min tante og onkel har det. De har fire barn. Min tante og onkel driver hvert sitt firma. Mor er mye sammen med barna men trenger au pair spesielt til henting sv barna da butikken hennes stenger da barnehage og SFO stenger. Au pair tar også av seg noe av husarbeidet samt ser til at min blinde farmor i nabo boligen får i seg mat og at akt er bra med henne.

Anonymous poster hash: 315d3...5eb

Skrevet

Min tante og onkel har det. De har fire barn. Min tante og onkel driver hvert sitt firma. Mor er mye sammen med barna men trenger au pair spesielt til henting sv barna da butikken hennes stenger da barnehage og SFO stenger. Au pair tar også av seg noe av husarbeidet samt ser til at min blinde farmor i nabo boligen får i seg mat og at akt er bra med henne.

De betaler 8000kr + mat og husrom såklart.

Skrevet

Kjenner flere legepar som har au pair.

Anonymous poster hash: a3c4d...893

Skrevet

Det er nok forskjellige typer mennesker. Jeg har en sønn og er superhønemor. Så du over, vær litt forsiktig med dine uttalelser. Vi ønsker ikke fulltidsbarnehage for sønnen vår, så han går deltid i barnehage, ca 3-5  timer pr dag. Pappan jobber fulltid og forsker/reiser myei tillegg, så jeg trenger ekstra hjelp. Sønnen min kommer alltid først, men jeg er også fulltidsstudent med tidlige forelesninger på Blindern. Uten au pair kunne ikke jeg ha studert, eller sønnen vår måtte ha gått fulltid i barnehage. Det er slett ingen luksus med au pair. Vår au pair jobber maks 5 timer pr dag og får fri i helgene. Så hun kjører og henter sønnen vår i barnehage og leker med ham til jeg er hjemme igjen. Hun får rom og eget bad gratis, kosten, egen mac etc og min kr 5000 pr mnd. Det koster jo mye mer, strømutgifter, etc. Så betaler vi norsk kurs for henne. Så ganske dyrt, men vi prioriterer det fremfor annet. 

Anonymous poster hash: bc71c...944

Du kunne nok fint klart det lille du ramser opp av oppgaver der uten au-pair. Jeg kjenner mange som har hatt mer ansvar enn deg, meg selv inkludert, og som klarte det bra uten au-pair. Hadde selv to barn i barnehage, fulltidsstudent krevende studium, mann i full jobb med lang reisevei, deltidsjobb i tillegg selv. Fullførte studiet med gode resultater. Vi hadde heller ikke fulltidsplass i barnehage, fordi vi ikke ønsket det.

Foreløpig har ikke svaret ditt gjort annet enn å bekrefte fordommene mine av familier med au-pair, dessverre. Jeg ser på au-pair ordningen slik den fungerer i Norge som sosial dumping av verste slag.

Anonymous poster hash: 0b5e3...29e

Skrevet

Vi har au pair av den enkle grunn at vi er begge kirurger på hvert vårt felt på ahus og Ullevål og blir ofte tilkalt på kveld og natt pga akutte hendelser. Vi har ingen nær familie i nærheten bortsett fra svigermor på 82 som er nesten blind.

Vi er ikke dårlige mennesker av den grunn.

Anonymous poster hash: 35a8a...a22

Skrevet

Det er sosial dumping!

Anonymous poster hash: a29ce...600

Skrevet

Vi hadde au pair da jeg selv var barn. Så vidt jeg husker var det flotte damer som hadde ressurser. men som ønsket et anderledes opphold. Jeg mener vi valgte det fremfor dagmamma da min lillebror ikke fikk plass i barnehage. Etterhvert var det så jeg skulle slippe SFO (mye mobbing dessverre). Au pair var en likestilt voksenperson som skulle adlydes på lik linje med foreldre.

Slik jeg ser det er ikke au pair mest for jobben, men for opplevelsen. Du får et helt annet innblikk og erfaring om en kultur enn om du kun jobber eller besøker. Våre au pairer var så vidt jeg husker veldig fornøyde alle sammen.

Det er helt sikkert noen som utnytter ordningen. Og det er de sakene media skriver om, det selger mye bedre. 

Anonymous poster hash: 2490c...acc
Skrevet

Vi har au pair av den enkle grunn at vi er begge kirurger på hvert vårt felt på ahus og Ullevål og blir ofte tilkalt på kveld og natt pga akutte hendelser. Vi har ingen nær familie i nærheten bortsett fra svigermor på 82 som er nesten blind.

Au pairen skal likevel ikke jobbe sent på kveld og natt.

Skrevet

Nei, men dere har valgt en enkel løsning som er billig og grei for dere. Det finnes mange andre løsninger dere og andre familier i lignende situasjoner kunne valgt.

At en av foreldrene legger egen karriere til siden og velger en mer familievennlig jobb i noen år til barna blir store nok til å være hjemme alene noen timer er en mulighet. Det handler om at prioritering i blant betyr at man ikke kan få alt man ønsker seg.

Anonymous poster hash: 0b5e3...29e

Skrevet

Kjenner en familie som har det. Kjenner dem ikke godt, så skal Være litt forselvfølelsetalelser her, men gjør ett forsøk utfra det jeg ser ;)

Er en familie der far har type lederjobb, mor jobber turnus i helsevesenet.

De har 2 barn hvorav den eldste har flere diagnoser.

De har lite familie å støtte seg på for hjelp i hverdagen.

Mor jobber redusert, men vil ikke slutte helt, føler det er viktig for egen selvfølelse å komme seg ut på jobb. Men foreldrene klarer ikke over alt alene, de har derfor valgt au pair. (De har hatt flere)

Jeg aner ingen ting om betingelser eller noe sånt, det jeg vet er at det ser ut til å fungere for dem.

Anonymous poster hash: 6c58d...b75

Skrevet

Jeg er Hi i den andre tråden. Vi ble gravide med tredjemann tross prevensjon og klarte ikke å ta abort. Vi har ikke venner/familie i nærheten. Mannen min jobber 100% og reiser en del med jobben. Jeg skal begynne å studere 100% neste sommer og tenker at det blir jo mye enklere for oss med au pair. Vi har ikke allverdens penger, men klarer oss greit, og tenker da å bruke kontantstøtten til å finansiere en del av kostnaden...

Anonymous poster hash: aeb5e...dd7

Skrevet

Vi har au pair av den enkle grunn at vi er begge kirurger på hvert vårt felt på ahus og Ullevål og blir ofte tilkalt på kveld og natt pga akutte hendelser. Vi har ingen nær familie i nærheten bortsett fra svigermor på 82 som er nesten blind.Vi er ikke dårlige mennesker av den grunn.Anonymous poster hash: 35a8a...a22

Nei, men dere har valgt en enkel løsning som er billig og grei for dere. Det finnes mange andre løsninger dere og andre familier i lignende situasjoner kunne valgt. At en av foreldrene legger egen karriere til siden og velger en mer familievennlig jobb i noen år til barna blir store nok til å være hjemme alene noen timer er en mulighet. Det handler om at prioritering i blant betyr at man ikke kan få alt man ønsker seg. Anonymous poster hash: 0b5e3...29e

Det virker egentlig som du er misunnelig, beklager.....

Skrevet

Jeg er Hi i den andre tråden. Vi ble gravide med tredjemann tross prevensjon og klarte ikke å ta abort. Vi har ikke venner/familie i nærheten. Mannen min jobber 100% og reiser en del med jobben. Jeg skal begynne å studere 100% neste sommer og tenker at det blir jo mye enklere for oss med au pair. Vi har ikke allverdens penger, men klarer oss greit, og tenker da å bruke kontantstøtten til å finansiere en del av kostnaden...

.

Fungerer bra det. Om dere har stort nok hus. Au pairen skal ha eget bad.

Skrevet

Jeg er Hi i den andre tråden. Vi ble gravide med tredjemann tross prevensjon og klarte ikke å ta abort. Vi har ikke venner/familie i nærheten. Mannen min jobber 100% og reiser en del med jobben. Jeg skal begynne å studere 100% neste sommer og tenker at det blir jo mye enklere for oss med au pair. Vi har ikke allverdens penger, men klarer oss greit, og tenker da å bruke kontantstøtten til å finansiere en del av kostnaden...Anonymous poster hash: aeb5e...dd7

.

Fungerer bra det. Om dere har stort nok hus. Au pairen skal ha eget bad.Anonymous poster hash: a3c4d...893

Hun skal absolutt ikke ha eget bad ;-)

Skrevet

Jeg er Hi i den andre tråden. Vi ble gravide med tredjemann tross prevensjon og klarte ikke å ta abort. Vi har ikke venner/familie i nærheten. Mannen min jobber 100% og reiser en del med jobben. Jeg skal begynne å studere 100% neste sommer og tenker at det blir jo mye enklere for oss med au pair. Vi har ikke allverdens penger, men klarer oss greit, og tenker da å bruke kontantstøtten til å finansiere en del av kostnaden...Anonymous poster hash: aeb5e...dd7

.

Fungerer bra det. Om dere har stort nok hus. Au pairen skal ha eget bad.Anonymous poster hash: a3c4d...893

Hun skal absolutt ikke ha eget bad ;-)

Da kan dere ikke ha au pair. Eget bad er et av svært få krav som stilles.

Skrevet

Vi har au pair av den enkle grunn at vi er begge kirurger på hvert vårt felt på ahus og Ullevål og blir ofte tilkalt på kveld og natt pga akutte hendelser. Vi har ingen nær familie i nærheten bortsett fra svigermor på 82 som er nesten blind.Vi er ikke dårlige mennesker av den grunn.Anonymous poster hash: 35a8a...a22

Nei, men dere har valgt en enkel løsning som er billig og grei for dere. Det finnes mange andre løsninger dere og andre familier i lignende situasjoner kunne valgt. At en av foreldrene legger egen karriere til siden og velger en mer familievennlig jobb i noen år til barna blir store nok til å være hjemme alene noen timer er en mulighet. Det handler om at prioritering i blant betyr at man ikke kan få alt man ønsker seg. Anonymous poster hash: 0b5e3...29e

Tipper du vil være veldig glad at de har gjort som de har gjort den gsngen du eller dine trenger denne kirurgiske hjelpen. Synes selv løsningen høres super ut.

Anonymous poster hash: ba538...82d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...