Gå til innhold

Til dere med dårlig råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barna dere flere sett med uteklær? Mange sko og støvler? Altså overflod av klær?

For meg virker det som at jo dårligere råd en gar, jo mere klær har barna.

Vi har god råd, men vi kjøper ikke dobbelt og trippelt opp med utenlær og klær ellers.

Hva er vitsen i den overfloden av klær?

Anonymous poster hash: 4cf63...f95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva baserer du påstanden din på? Skjønner ikke. Veit du ufattelig mye om folks økonomi og garderober?

Anonymous poster hash: e7810...51e

Gjest lillehi
Skrevet

Hva baserer du påstanden din på HI?

Skrevet

Kanskje de med dårlig råd ofte får en følelse av at de vil gi barnet mest mulig slik at det ikke skal være så synlig .

Med mitt første barn hadde vi kjempe dårlig råd , men vi hadde ikke for mye av noe for det om!

Anonymous poster hash: 55f40...387

Skrevet

Vi hadde tidligere dårlig råd. Kjøpte noe nytt og arvet en hel del. Så ja, vi hadde dårlig råd og barna hadde overflod med klær. Faktisk! ;)

Anonymous poster hash: 0795b...8aa

Skrevet

Det er jo slettes ikke alltid det er tilfeldig hvem som har mye og lite penger. Bruker man mye, har man mindre...

Det betyr ikke at alle med dårlig råd er skyld i det selv, men i mange tilfeller er det slik.

Anonymous poster hash: e7d6b...d26

Skrevet

Det har i perioder vært mye klær (spesielt regntøy og ulltøy) fordi vi har arva :) ikke fordi jeg har kjøpt 3 regnsett :P

Skrevet

vi har perioder med dårlig råd, og ja barna mine har ofte mye klær. men vi arver og kjøper brukt ;)

Anonymous poster hash: aa934...520
Skrevet

Vi har bare ett par av hver skotype (nå om sommeren støvler, sandaler og joggesko), men pleier å ha dobbelt opp av dresser og jakker ja. Må jo nesten ha noe å bytte med hvis noe må vaskes? Men tror ikke dette er med på å gjøre at vi har dårlig råd altså, både dresser og jakker vinteren som var ble kjøpt til 100-200 kr per stykk på salg.

Har også dobbelt opp av regntøy, men der kjøper vi en størrelse større som reserve, også tar vi det i bruk som "hovedsett" når størrelsen er mer riktig. Er ute i god tid med å kjøpe inn det meste, sånn at vi slipper å betale full pris når vi plutselig må ha det...

Anonymous poster hash: 4e607...d65
Skrevet

Jeg er alene med tre og har økonomi så vi akkurat klarer oss. Men her får mine haugevis med fravokste klær fra flere naboer så de har overflod med tøy. Men det brukes pent og alt som holder seg gis videre. Er det samme med leker. Er evig takknemlig for naboene våre!

Skrevet

Har 1 sett med utekle + "kriseutekle" som vi har arva og ikkje er "godt nok" til kvardagsbruk.

Kunne kjøpt fleire sett, men det er jo absolutt ikkje nødvendig, så pengene blir prioritert der det faktisk trengst :)

Skrevet

Har barna dere flere sett med uteklær? Mange sko og støvler? Altså overflod av klær?

For meg virker det som at jo dårligere råd en gar, jo mere klær har barna.

Vi har god råd, men vi kjøper ikke dobbelt og trippelt opp med utenlær og klær ellers.

Hva er vitsen i den overfloden av klær?

Vi har dobbelt opp av alle uteklær så vi slipper å dra klær frem og tilbake.

Men noe har vi arvet,å mye har jeg kjøpt brukt så har fått det veldig billig.

Som her om dagen når jeg kjøpte en hel pose med klær til bare 100 kr :)

Anonymous poster hash: 29104...fb3

Skrevet

Det er i lengden billigere å ha to sett med vintersko og vinterdresser kjøpt på tilbud, enn å gå til anskaffelse av tørketrommel (engangsutgift ved kjøp pluss all strøm disse maskinene bruker, og det er IKKE lite!) og skotørker (engangsutgift og strøm her også). Går barnet i barnehage så kreves det at dere har skift til barnet. Skal barnet ellers gå vått resten av dagen eller sitte inne hvis barnet blir vått ute og ikke har skifteklær?

Anonymous poster hash: 116fa...496
Skrevet

Min erfaring er heler motsatt at de som har bra med penger så mangler ungene alt eller de har 1 par f eks så blir de våte jaja da må ungen være inne.

Også ser du ungene går i samme klær dag ut og dag inn,mens selv så ser foreldrene så bra ut.

Skrevet

Jeg kjøper en av alt, kjøper skikkelig kvalitet. Så selv på Vestlandet er det sjelden de er vår gjennom. Jeg har Tørketrommel, varmekabler på badet. Null problem å få klærne tørr om de må vaskes. Har noen ganger hatt to sett, men da har vi arvet ;) En skal jo ha plass til alt og. Har middels økonomi.

Skrevet

Jeg kjøper en av alt, kjøper skikkelig kvalitet. Så selv på Vestlandet er det sjelden de er vår gjennom. Jeg har Tørketrommel, varmekabler på badet. Null problem å få klærne tørr om de må vaskes. Har noen ganger hatt to sett, men da har vi arvet ;) En skal jo ha plass til alt og. Har middels økonomi.

Hvor mye penger bruker du på innkjøp av tørketrommel og all strømmen tørketrommel og varmekabler bruker? Vi har varmekabler, og det er en stor strømtyv her i huset! Når man kutter ut tørketrommel så ser man også TYDELIG forskjell på strømregninga, den bruker vanvittig mye elektrisitet!

Skrevet

Hvis du kjøper en trommelen i dag så bruker de faktisk ikke så mye strøm lengre,ja de gamle gjorde det men ikke de du får kjøpt nå.

Men varmekabler er strømtyv det er jeg enig i

Skrevet

Hvor mye penger bruker du på innkjøp av tørketrommel og all strømmen tørketrommel og varmekabler bruker? Vi har varmekabler, og det er en stor strømtyv her i huset! Når man kutter ut tørketrommel så ser man også TYDELIG forskjell på strømregninga, den bruker vanvittig mye elektrisitet!

Man kan spare veldig mye tid med å bruke tørketrommel. Jeg tromler sokker, truser, håndkler og som regel sengetøyet. Hadde tatt veldig stor plass og jeg hadde brukt veldig mye tid om jeg skulle henge opp alt. Man kan jo droppe oppvaskemaskin og støvsuger også. Da sparer man både penger og strøm.

Skrevet

Man kan spare veldig mye tid med å bruke tørketrommel. Jeg tromler sokker, truser, håndkler og som regel sengetøyet. Hadde tatt veldig stor plass og jeg hadde brukt veldig mye tid om jeg skulle henge opp alt. Man kan jo droppe oppvaskemaskin og støvsuger også. Da sparer man både penger og strøm.

Tid ja. Hva, 10 minutter om dagen som det tar å henge opp klær? For brette klær må du uansett, pluss at du bruker litt tid på å ta dem over i tørketrommel. De klærne som ikke kan tørketromles, som ull, finklær osv må uansett henges opp. Tråden handlet om å spare PENGER, ikke tid. Har man ikke råd så er ikke det å spare tid en prioritet.

Skrevet

Min har, men det er fordi han arver av sin fetter som er et år større og jeg får mye tøy av venninner. Klær trenger ikke å koste penger ;)

Anonymous poster hash: 27f47...34e

Skrevet

Men hvis man har varmekablene på uansett, så blir jo ikke dette et tema. :P Her er vi nødt til å ha varmekablene på i alle fall 8-9 mnd i året, ellers blir det iskaldt (bokstavelig talt) på badegulvet.

Anonymous poster hash: 4e607...d65

Skrevet

Tørketrommel er ikke så dyrt som en tror. Jeg har prøvd å henge opp alle klær i noen mnd og det var nesten ikke forskjell på strømregningen(kanskje 200). Her er vi fem stk og alt utenom ull går i trommelen. Jeg gidder rett og slett ikke å henge opp alt. Varmekabler har vel de fleste på badet? Vi har de på om vinteren uansett, så ofte legger jeg dress/regntøy på gulvet. Da er det tørt dagen etter.

Jeg er overhodet ikke merkebevisst, men på yttertøy og sko kjøper jeg kvalitet. Kjøper alt på salg ;) Har f.eks kjøpt billige joggesko tidligere. Det var ble dyrt, måtte kjøpe et par til samme sesong pga at de ble utslitt. Da er det billigere å kjøpe kvalitet på tilbud. I vår kjøpte jeg tre par viking(goretex) på tilbud for ca 900 kr. Det var fjorårets modell. Like hele, tette og fine enda!

Skrevet

Jeg baserte påstanden min på bare det jeg selv vet. Folk jeg kjenner, og som jeg snakker med osv. Så det er absolutt ikke fakta av noe slag. Bare tanker. Jeg ser mange sparetiltak på klær. 

Jeg kjenner flere som har ganske dårlig råd. Og barna der har flere utesett med klær. En haug med inneklær, flere par finsko, joggesko og støvler. 

Det jeg tenker, er at hvis en har dårlig råd, så må en begynne å tenke litt mere over hva en har bruk for. 

Hva trenger barnet(a) mine?

En 3 åring har ikke bruk for 20 bukser, 30 gensre, 3 utesett, trippelt opp med brukssko. 5 finsko (Fordi de var så søte, så bare måtte kjøpe dem) 

Sier ikke at alle gjør det, men enkelte gjør det.

Og så sjønner de ikke hvorfor de har så dårlig råd. 

Vi har god råd, men vi kjøper ikke flusst av klær likevell. Jeg prøver å tenke på hvor mange sett klær som trengst. (Og så blir det noen ekstra)

Men jeg tenker f.eks 5-7 hverdagsbukser, genser, sokker. 2-3 finere antrekk. (ikke bhg antrekk, men hjemme på helg, på besøk, bursdag osv antrekk) Uteantrekk, trengst strengt talt ikke mere enn 1 sett av de første årene. 

Vi hadde et vinterregnsett(foret) samt en vinterdress de første 3 årene. Vi tok med klær og sko hjem til tørking. 

Vintersko har vi bare hatt ett par av frem til nå. (4 år) Har hatt cherox som par 2 hvis det ble vått.

De som har plass og råd kan jo gjøre hva de vil. Men en trenger ikke å ha dobbelt opp av alt hvis økonomien er stram. Det er det jeg vil frem til. Arver en klær, så er det kjekt det. Men da trenger enn

ikke å kjøpe noe nytt da. 

Barn vokser jo ut av klærne bare på noen mnd. Utedresser kan med fordel kjøpes 1-2 nr for stor. De er gode å leke i når de er litt osete. Luft i utedressen gir også en varmere dress, enn en som er akkurat passende og litt trang. 

Dere som er hårsåre, og reagerer kraftig på dette innlegget. Det er kanskje dere denne tråden er ment for?!

Mitt råd er. Tenk igjennom før dere kjøper. Spar heller pengene dere ville ha kjøpt overflødige klær for på en konto. De pengene kan uansett bli brukt etterhvert. Klær blir dyrere og dyrere. Klær til småttiser er billig.

Og salg er til å kjøpe klær en har bruk for til en billig penge, ikke for å kjøpe klær en ikke har bruk for bare fordi det er på salg. (Da er salg plutselig ikke så kjekt likevell)

Skrevet

Guttungen her har 1 par av hver type fottøy (joggesko, gummistøvler, sandaler, vintersko)

1 dyr vinterdress, 1 billig reservedress

1 vinterjakke, 2 mellomsesongjakker

1 sett regntøy

Votter, luer og klær forøvrig har han mye av, siden vi har arvet ganske mye, og det jeg har kjøpt selv er kjøpt på salg.

Skrevet

Min har arvet en del fra broren sin,så han har hatt mye klær opp til nå, når han begynner på 98 trenger han alt :). Har kun en bukse, hettegenser og jakke nå,men forhåpentligvis bruker han 92 i alle fall til jul,så da kan jeg ønske meg nye :) sliter ikke økonomisk lengre heller, men hele 2013 var vanskelig,men han skal få nye klær nå,men takknemlig for at jeg har arvet klær til han fra 46-92 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...