Gå til innhold

Hadde dere godtatt dette?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ikke godtatt dette. Og utfra hvordan folk kommenterer her, er det er tydelig at mange som ikke kjenner loven!

 

Vi ahr 6 km skolevei, så våre unger er innvilget skyss med buss. Men da veien fra hjemmet til bussholdeplassen er farlig søkte vi om drosje. Veien har en farstgrense på 80 km/t, er smal, svignete og uoversiktlig. Det er ikke gatelys, ikke fortau eller veiskulder. det finens heller ikke registrert holdeplass slik at barna må bente på bussen ute i veibanen. Veien er ikke tungt trafikkert (ikke mye trafikk), men det er mye landbrukskjøretøy som bruker veien i perioder av året. Vi fikk først innvilgelse, deretter avslag. Kommunen nektet å gjennomføre befaring på stedet og mente at et google-søk var godt nok til at de kunne bedømme om veien var farlig eller ikke.

 

Vi fikk da Trygg Trafikk til å komme på befaring, og anket til fylkesmannen. Fylkeskommunen kritiserte kommunen for at saken ikke var godt nok opplyst og krevde befaring. Det ble deretter gjennomført befaring med foreldre, kommunnen og statens vegvesen. De konkluderte på stedet med at veien var farlig, og ungene ble deretter innvilget drosje:)



Anonymous poster hash: 1d958...037
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ikke 7 åringen ikke kan stå ved veien og vente, kan du jo ikke stole på han alene ved en busstopp heller. Jeg ville kjørt dem til skolen eller ventet sammen med barna på busstoppe .

 

Kan du evt avtale med andre foreldre i nærheten at barnet ditt f. Eks kan sitte på? Og at dere kan bytte litt på?

Skrevet

Men unger skar'em ha...

UTROLIG.

 

Anonymous poster hash: d031b...b2f

Skrevet

 

Jeg ville ikke godtatt dette. Og utfra hvordan folk kommenterer her, er det er tydelig at mange som ikke kjenner loven!

 

Vi ahr 6 km skolevei, så våre unger er innvilget skyss med buss. Men da veien fra hjemmet til bussholdeplassen er farlig søkte vi om drosje. Veien har en farstgrense på 80 km/t, er smal, svignete og uoversiktlig. Det er ikke gatelys, ikke fortau eller veiskulder. det finens heller ikke registrert holdeplass slik at barna må bente på bussen ute i veibanen. Veien er ikke tungt trafikkert (ikke mye trafikk), men det er mye landbrukskjøretøy som bruker veien i perioder av året. Vi fikk først innvilgelse, deretter avslag. Kommunen nektet å gjennomføre befaring på stedet og mente at et google-søk var godt nok til at de kunne bedømme om veien var farlig eller ikke.

 

Vi fikk da Trygg Trafikk til å komme på befaring, og anket til fylkesmannen. Fylkeskommunen kritiserte kommunen for at saken ikke var godt nok opplyst og krevde befaring. Det ble deretter gjennomført befaring med foreldre, kommunnen og statens vegvesen. De konkluderte på stedet med at veien var farlig, og ungene ble deretter innvilget drosje:)

 

Anonymous poster hash: 1d958...037

Loven på deres side, bra for dere!

 

Snu på det. Kunne de pengene deres barn koster samfunnet i drosjeregning vært brukt mer fornuftig og gagnet flere? Det er blitt en holdning her ute om at man bare skal kreve og kreve fra fellesskapet. Hvordan skal dette landet gå rundt til slutt?!

Det er hårreisende etter min mening at man kan velge å bosette seg et sted det er så farlig for barn, for deretter å kreve at andre skal betale. Vår generasjon er jammen meg både bortskjemte og storkrevende!

 

Anonymous poster hash: d3a79...1bd

Skrevet

 

Jeg ville ikke godtatt dette. Og utfra hvordan folk kommenterer her, er det er tydelig at mange som ikke kjenner loven!

 

Vi ahr 6 km skolevei, så våre unger er innvilget skyss med buss. Men da veien fra hjemmet til bussholdeplassen er farlig søkte vi om drosje. Veien har en farstgrense på 80 km/t, er smal, svignete og uoversiktlig. Det er ikke gatelys, ikke fortau eller veiskulder. det finens heller ikke registrert holdeplass slik at barna må bente på bussen ute i veibanen. Veien er ikke tungt trafikkert (ikke mye trafikk), men det er mye landbrukskjøretøy som bruker veien i perioder av året. Vi fikk først innvilgelse, deretter avslag. Kommunen nektet å gjennomføre befaring på stedet og mente at et google-søk var godt nok til at de kunne bedømme om veien var farlig eller ikke.

 

Vi fikk da Trygg Trafikk til å komme på befaring, og anket til fylkesmannen. Fylkeskommunen kritiserte kommunen for at saken ikke var godt nok opplyst og krevde befaring. Det ble deretter gjennomført befaring med foreldre, kommunnen og statens vegvesen. De konkluderte på stedet med at veien var farlig, og ungene ble deretter innvilget drosje:)

 

Anonymous poster hash: 1d958...037

Loven på deres side, bra for dere!

 

Snu på det. Kunne de pengene deres barn koster samfunnet i drosjeregning vært brukt mer fornuftig og gagnet flere? Det er blitt en holdning her ute om at man bare skal kreve og kreve fra fellesskapet. Hvordan skal dette landet gå rundt til slutt?!

Det er hårreisende etter min mening at man kan velge å bosette seg et sted det er så farlig for barn, for deretter å kreve at andre skal betale. Vår generasjon er jammen meg både bortskjemte og storkrevende!

 

Anonymous poster hash: d3a79...1bd

 

 

Men hvem i all verden er det som ikke benytter seg av de rettighetene man har da? Når loven er sånn, så blir det da helt feil å halshugge de som benytter seg av den, på denne måten som gjøres i denne tråden. Det mer korrekte ville være å gå inn for å endre loven i stedet.

 

Anonymous poster hash: 006e2...511

Skrevet

 

 

 

Jeg ville ikke godtatt dette. Og utfra hvordan folk kommenterer her, er det er tydelig at mange som ikke kjenner loven!

 

Vi ahr 6 km skolevei, så våre unger er innvilget skyss med buss. Men da veien fra hjemmet til bussholdeplassen er farlig søkte vi om drosje. Veien har en farstgrense på 80 km/t, er smal, svignete og uoversiktlig. Det er ikke gatelys, ikke fortau eller veiskulder. det finens heller ikke registrert holdeplass slik at barna må bente på bussen ute i veibanen. Veien er ikke tungt trafikkert (ikke mye trafikk), men det er mye landbrukskjøretøy som bruker veien i perioder av året. Vi fikk først innvilgelse, deretter avslag. Kommunen nektet å gjennomføre befaring på stedet og mente at et google-søk var godt nok til at de kunne bedømme om veien var farlig eller ikke.

 

Vi fikk da Trygg Trafikk til å komme på befaring, og anket til fylkesmannen. Fylkeskommunen kritiserte kommunen for at saken ikke var godt nok opplyst og krevde befaring. Det ble deretter gjennomført befaring med foreldre, kommunnen og statens vegvesen. De konkluderte på stedet med at veien var farlig, og ungene ble deretter innvilget drosje:)

 

Anonymous poster hash: 1d958...037

Loven på deres side, bra for dere!

 

Snu på det. Kunne de pengene deres barn koster samfunnet i drosjeregning vært brukt mer fornuftig og gagnet flere? Det er blitt en holdning her ute om at man bare skal kreve og kreve fra fellesskapet. Hvordan skal dette landet gå rundt til slutt?!

Det er hårreisende etter min mening at man kan velge å bosette seg et sted det er så farlig for barn, for deretter å kreve at andre skal betale. Vår generasjon er jammen meg både bortskjemte og storkrevende!

 

Anonymous poster hash: d3a79...1bd

Men hvem i all verden er det som ikke benytter seg av de rettighetene man har da? Når loven er sånn, så blir det da helt feil å halshugge de som benytter seg av den, på denne måten som gjøres i denne tråden. Det mer korrekte ville være å gå inn for å endre loven i stedet.

 

Anonymous poster hash: 006e2...511

Skolen har vurdert det annerledes. Kanskje har barna nå blitt så store at det er forsvarlig med buss? Uansett, poenget mitt er bare at vi jammen har blitt kravstore. Hvem fikk drosje til skolen før i tiden? Og jeg lurer på hvilke andre land som praktiserer noe sånt..

 

Anonymous poster hash: d3a79...1bd

Skrevet

Er det virkelig vanlig å reise på jobb og la en 1.klassing gå til busstoppet og ta buss alene til skolen? Det kjenner jeg virkelig ingen som gjør, alle leverer da ungene på sfo på vei til jobb, akkurat som de gjorde da de gikk i barnehagen...



Anonymous poster hash: 58b56...adc
Skrevet

Dette er ingen 1. klassing. Hun begynner i 3. klasse, men er alikevel 7 år. De vurderte på nytt da vi klagey da eldste var 7 år, og de fant da ut at det ikke var trygt. Så hvorfor skulle det plutselig være trygt nok nå for barn nr. 2. Og det er selvfølgelig mye tryggere med et bussstop. Da står du jo ikke utti veien. Her er det så smalt at bilene er helt innpå. Og her er det så og si ingen som kjører barna til skolen. De aller fleste barna tar buss/drosje.

Dessuten har kommunen laget gangvei halve veien. De har ikke laget gangvei hele veien da de plutselig ikke hadde råd. Så dumme kommentarer om at man får flytte, det overser jeg. Og vi bor der vi bor av gode grunner.

Det er tydelig det er mange her son ikke har satt seg inn reglementet.

 

Anonymous poster hash: ef670...d6f

Skrevet

Dette er ingen 1. klassing. Hun begynner i 3. klasse, men er alikevel 7 år. De vurderte på nytt da vi klagey da eldste var 7 år, og de fant da ut at det ikke var trygt. Så hvorfor skulle det plutselig være trygt nok nå for barn nr. 2. Og det er selvfølgelig mye tryggere med et bussstop. Da står du jo ikke utti veien. Her er det så smalt at bilene er helt innpå. Og her er det så og si ingen som kjører barna til skolen. De aller fleste barna tar buss/drosje.

Dessuten har kommunen laget gangvei halve veien. De har ikke laget gangvei hele veien da de plutselig ikke hadde råd. Så dumme kommentarer om at man får flytte, det overser jeg. Og vi bor der vi bor av gode grunner.

Det er tydelig det er mange her son ikke har satt seg inn reglementet.

 

Anonymous poster hash: ef670...d6f

Hvis du har kan reglementet og vet at dette er noe du har krav på så ser jeg ikke problemet. Da får du drosje!

Men når du spør hva andre mener om dette må du tåle at folk er uenig med deg, og ikke syns at det burde være nødvendig at fylket skal spandere drosje hver eneste dag på dine barn. Større søsken kan vel også læres opp til å følge yngre søsken? Eller er dette et krav som skal være gjeldene til barna i mange år framover?

Håper hvertfall du tar i mot drosjen med en viss ydmykhet og ikke minst takknemlighet. At loven er sånn er en ting, men husk at dette går ut over andre tilbud i kommunen/ fylket. Kanskje ikke rart kommunen du bor i ikke har råd til å fullføre sykkelstien, hvis det stemmer som du skriver at de fleste barn der du bor får drosje... Foreldre må da kunne kjøre barna sine, men det er kun min mening!

 

 

Anonymous poster hash: d3a79...1bd

Skrevet

 

Jeg ville ikke godtatt dette. Og utfra hvordan folk kommenterer her, er det er tydelig at mange som ikke kjenner loven!

Vi ahr 6 km skolevei, så våre unger er innvilget skyss med buss. Men da veien fra hjemmet til bussholdeplassen er farlig søkte vi om drosje. Veien har en farstgrense på 80 km/t, er smal, svignete og uoversiktlig. Det er ikke gatelys, ikke fortau eller veiskulder. det finens heller ikke registrert holdeplass slik at barna må bente på bussen ute i veibanen. Veien er ikke tungt trafikkert (ikke mye trafikk), men det er mye landbrukskjøretøy som bruker veien i perioder av året. Vi fikk først innvilgelse, deretter avslag. Kommunen nektet å gjennomføre befaring på stedet og mente at et google-søk var godt nok til at de kunne bedømme om veien var farlig eller ikke.

Vi fikk da Trygg Trafikk til å komme på befaring, og anket til fylkesmannen. Fylkeskommunen kritiserte kommunen for at saken ikke var godt nok opplyst og krevde befaring. Det ble deretter gjennomført befaring med foreldre, kommunnen og statens vegvesen. De konkluderte på stedet med at veien var farlig, og ungene ble deretter innvilget drosje:)Anonymous poster hash: 1d958...037

Loven på deres side, bra for dere!

Snu på det. Kunne de pengene deres barn koster samfunnet i drosjeregning vært brukt mer fornuftig og gagnet flere? Det er blitt en holdning her ute om at man bare skal kreve og kreve fra fellesskapet. Hvordan skal dette landet gå rundt til slutt?!

Det er hårreisende etter min mening at man kan velge å bosette seg et sted det er så farlig for barn, for deretter å kreve at andre skal betale. Vår generasjon er jammen meg både bortskjemte og storkrevende!Anonymous poster hash: d3a79...1bd

Det kan jeg være helt enig i!!

 

Jeg skulle gjerne sett at kommunen og fylkeskommunen hadde prioritert å utbedre veien her samt bygge gang og sykkelvei. Det hadde også vært fint hvis de prioriterte gatelys, bygging av bussholdeplass, rette ut farlige svinger, hogge ned skog for å bedre sikt osv. Men det gjør de altså ikke!! Dette er en fylkesvei med standard fra 1950 :( Kommunen har selv valgt å legge ut boligtomter her, og vil således ha folk til å bo her. Men de altså ikke oppdatert infrastrukturen. Vi som bor her betaler dog like mye formueskatt som de som bor i gangavstan til skolen.

 

Område vi bor i er ikke farlig for barna. Men skoleveien er farlig. Trygg trafikk har konkludert med at veiens besfaffwnhet og trafikkbildet gjør at de ikke anbefaler barn barn under 10 år å ferdes alene langs veien.

 

Anonymous poster hash: 1d958...037

Skrevet

Man har ikke nødvendigvis KRAV på drosje. Å få drosje pga farlig skolevei er noe som vurderes i hver enkelt tilfelle.

 

Og du lenger opp her mener at foreldre bør kunne kjøre barna sine? Jeg har en jobb som jeg må på før barna går drar hjemmefra. I min jobb er det ingen mulighet for å kunne begynne senere.

 

Anonymous poster hash: ef670...d6f

Skrevet

Man har ikke nødvendigvis KRAV på drosje. Å få drosje pga farlig skolevei er noe som vurderes i hver enkelt tilfelle.

 

Og du lenger opp her mener at foreldre bør kunne kjøre barna sine? Jeg har en jobb som jeg må på før barna går drar hjemmefra. I min jobb er det ingen mulighet for å kunne begynne senere.

 

Anonymous poster hash: ef670...d6f

Men hva gjorde du når barna gikk i barnehagen? Man har vel ikke samme krav på skyss til barnehage som skole?

 

Anonymous poster hash: f3473...719

Skrevet

 

Man har ikke nødvendigvis KRAV på drosje. Å få drosje pga farlig skolevei er noe som vurderes i hver enkelt tilfelle.Og du lenger opp her mener at foreldre bør kunne kjøre barna sine? Jeg har en jobb som jeg må på før barna går drar hjemmefra. I min jobb er det ingen mulighet for å kunne begynne senere.Anonymous poster hash: ef670...d6f

Men hva gjorde du når barna gikk i barnehagen? Man har vel ikke samme krav på skyss til barnehage som skole? Anonymous poster hash: f3473...719

Tja....her åpnet barnehagen 0630.

SFO åpner 0745

 

Jeg synes det er litt ille å sette de av utenfor skolen en time før bygningen faktisk åpner. Derfor venter våre unger hjemme og benytter seg av skoleskyss:)

 

Anonymous poster hash: 1d958...037

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...