Gå til innhold

Hadde dere godtatt dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna våre har hatt drosje til skolen siden eldste begynte på skolen. Han er nå 10 år. De innvilget buss da han skulle begynne i 2. klasse, men dette klaget vi på og fikk drosje.

Nå er de 7 og 10 år og begge fikk innvilget buss i stedet for drosje dette skoleåret. Vi har igjen klaget pga: Det finnes ikke bussholdeplass der de går på og av. De må stå i veikanten å vente på bussen. Det finnes ingen belysning på veien, og når det er mørkt og glatt på morgenen er dette ganske skummelt. Det kjører mye tungtransport på veien, men fartsgrensen er 50 km i timen. Det er heller ikke gangfelt der, og de må krysse veien.

Jeg tør absolutt ikke å slippe en 7-åring opp på veien på høst/vinter når det er mørkt ig glatt, uten lys og uten gangfelt.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: ef670...d6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere følge evt kjøre 7åringen? Vi bør nære skolen og har ingen rettigheter for transport, så vi valgte å kjøre i 1klasse (6år) og etablere gå grupper med foreldre første halvdel av 2klasse. Etter det går barna sammen til skolen. Kan dere følge barnet til der bussen kommer? Jeg måtte ta ut avspasering for å følge det halvåret vi hadde gågruppe (mitt barn og et annet barn, så vi foreldre byttet på annenhver dag.

Anonymous poster hash: 6385e...197

Skrevet

Vi andre må jo følge barna våre hvis vi bosetter oss i nærheten av en vei med farlig trafikk. Synes kanskje det er litt drøyt at dere skal kreve drosje for å sikre deres barn.

Skrevet

Barna våre har hatt drosje til skolen siden eldste begynte på skolen. Han er nå 10 år. De innvilget buss da han skulle begynne i 2. klasse, men dette klaget vi på og fikk drosje.

Nå er de 7 og 10 år og begge fikk innvilget buss i stedet for drosje dette skoleåret. Vi har igjen klaget pga: Det finnes ikke bussholdeplass der de går på og av. De må stå i veikanten å vente på bussen. Det finnes ingen belysning på veien, og når det er mørkt og glatt på morgenen er dette ganske skummelt. Det kjører mye tungtransport på veien, men fartsgrensen er 50 km i timen. Det er heller ikke gangfelt der, og de må krysse veien.

Jeg tør absolutt ikke å slippe en 7-åring opp på veien på høst/vinter når det er mørkt ig glatt, uten lys og uten gangfelt.

Hva mener dere?

Da kjører du ungene dine til skolen, det er det de fleste andre gjør. Herregud, må staten betalte for din latskap?! Idioti...
Skrevet

Du følger barna og venter på bussen.

Kjører dem til nærmeste busstopp eller evt kjører dem til skolen.

Anonymous poster hash: bcfa0...19c

Skrevet

Jeg mener at alle barn burde ha krav på sikker skolevei. Hva loven sier vet jeg ikke..

Anonymous poster hash: 1e290...da4
Skrevet

Vi følger hver dag, må krysse tre sterkt trafikkerte veier og det er 1,7 km til skolen. Ifølge deg burde da de fleste her i Oslo få drosje til skolen...

Anonymous poster hash: 909e1...17c

Skrevet

Da setter du vel på ungene refleksvester og "blinkelys" og enten venter på bussen sammen med dem eller følger/kjører de til nærmeste busstopp sånn som andre foreldre gjør?

Anonymous poster hash: 58b56...adc
Skrevet

Latskap? Vi bor så langt unna skolen at de har krav på gratis skoleskyss. Og vi har ingen mulighet til å følge barna eller kjøre de da vi drar på jobb før de drar avgårde. Fylket har faktisk ansvar for at barna kommer seg trygt til skolen når det er de som står for skoleskyssen. Et annet barn i klassa til minste har fått innvilget drosje pga farlig skolevei, så da skulle det vel ikke være noe annerledes for våre barn? Og dette har slettes ingenting med latskap å gjøre!

Skrevet

Kan du ikke følge barna til SFO før du drar på jobb? Det gjør vi.

Skrevet

7-åringer er det vel vanlig å kjøre til sfo på vei til jobb?

10-åringen burde klare vente på bussen alene.

Anonymous poster hash: 58b56...adc
Skrevet

Latskap? Vi bor så langt unna skolen at de har krav på gratis skoleskyss. Og vi har ingen mulighet til å følge barna eller kjøre de da vi drar på jobb før de drar avgårde. Fylket har faktisk ansvar for at barna kommer seg trygt til skolen når det er de som står for skoleskyssen. Et annet barn i klassa til minste har fått innvilget drosje pga farlig skolevei, så da skulle det vel ikke være noe annerledes for våre barn? Og dette har slettes ingenting med latskap å gjøre!

Mine barn må krysse en farlig og uoversiktlig vei når de skal på skolen og derfor må jeg følge dem selv om skoleveien ikke er så lang. For å få til dette før jeg skal på jobb, må jeg jobbe 10 % redusert stilling.

Mener du at jeg også bør kreve drosje til mitt barn? Siden vi har valgt å bosette oss på feil side av fylkesveien?

Er det for farlig for 7 åringen å gå til bussen alene, får dere følge hn. Det er faktisk det vi andre må gjøre. Dere får tross alt gratis skoleskyss og det skulle bare mangle om ikke det er god nok!

Anonymous poster hash: 9a7d9...fb5

Skrevet

Jeg syns det er utrolig hvilke forventninger folk har til det offentlige. 

Har ikke barna dine SFO slik at dere kan kjøre dem dit før dere drar på jobb?

Skrevet

Når de har ment at skoleveien er for farlig for gutten på 10 frem til nå, så er det vel noe merkelig at den skal være tryggere for hans lillebror. 

Jeg hadde derfor klaget. Jeg (eller noen andre her) kan ikke vurdere skoleveien selv, ettersom vi ikke har vært der.

Skrevet

Det er fylkeskommunen sin jobb å tilby skoleskyss etter regler i forhold til avstand. Dere har fått innvilget skoleskyss og har derfor fått det dere har krav på, og hvis det ikke passet dere bør dere finne en løsning selv og ikke kreve spesialbehandling.

Anonymous poster hash: 58749...969

Skrevet

Klag igjen. Det er uholdbart!

Mine barn får ikke gratis skolevei. Den er bare farlig, ikke særdeles farlig. Vinterdag er det helt uaktuelt å sende ungene avgårde.

Anonymous poster hash: f2599...554

Skrevet

Dere har vel selv valgt å bo der og oppfostre barn der?

Anonymous poster hash: d9e84...8b8
Skrevet

Slik er det mange som har det her, og ungene utstyres med refleksvester og i vintertiden lommelykt. Det eneste de får taxi for her er når de har brukket noe og ikke kan gå til busstoppet. Bedre de har buss, enn mange av de som må gå langs veien uten fotgjengerfelt her. I to år hsr e-18 gått forbi skoleveien og ingen ahr fått taxi av den grunn og heller ingen skadde. Foreldre og skole har snakket mye med barn om trafikken og hvordan oppføre seg i trafikken, så det har gått så fint.

Anonymous poster hash: 7eb5d...dff

Skrevet

Dere har selv valgt å bo der dere gjør, og får ta konsekvensene av det! Hvorfor i alle dager skal skattepengene gå til drosje hver dag for dine barn, når du selv velger å bo nær en farlig vei?

Det er helt hårreisende hva folk krever av samfunnet nå til dags! Se deg om i resten av verden og hvordan folk har det der.

Følg ungene dine til bussen, kjør dem selv eller ta drosjeregninga sjøl. Det koster akkurat like mye for fylket som det gjør for deg, og jeg tror aldri i verden dette hadde vært en tjeneste du hadde vært villig til å betale selv.

Alternativt får du flytte til et mer barnevennlig område.

Anonymous poster hash: d3a79...1bd

Skrevet

Det er fylkeskommunen sin jobb å tilby skoleskyss etter regler i forhold til avstand. Dere har fått innvilget skoleskyss og har derfor fått det dere har krav på, og hvis det ikke passet dere bør dere finne en løsning selv og ikke kreve spesialbehandling. Anonymous poster hash: 58749...969

De har også ansvar for å sørge for at turen til bussholdeplass er forsvarlig. Les loven.

Skrevet

Dere som foreldre tok et valg da dere flyttet dit. Vi vurderte iallefall skolevei når vi kjøpte bolig. Alt kan ikke være statens ansvar.. Vi er ansvarlige for våre egne barn!!

Anonymous poster hash: 450d6...cc2

Skrevet

Unger med farlig skolevei, har krav på skyss. Der vi bor har ikke kommunen lagd fortau engang, da får de jaggu ta regninga for den særdeles svingete og uoversiktlige skoleveien, selv om den ikke er mer enn 3 km.

Dere som mener at man skal flytte pga kostnadene til kommunen, vil dere ikke at bygdene skal bestå? Er det bare byene som duger?

Anonymous poster hash: 4a2aa...260

Skrevet

Vi andre må jo følge barna våre hvis vi bosetter oss i nærheten av en vei med farlig trafikk. Synes kanskje det er litt drøyt at dere skal kreve drosje for å sikre deres barn.

Nei, man kan helt klart søke om skoleskyss. Det er faktisk en lovbestemt rettighet alle her i landet har, at man skal ha en gratis, trygg skolevei. Det gjelder ikke bare hi, i denne tråden, men alle barn.

Det er kilometergrense for hvor lang skoleveien skal være før retten til gratis skoleskyss inntreffer. 2km for 1. Klassinger og 4 km fór øvrige barn. Det er flere kriterier som inngår i vurderingen om man har rett på gratis skoleskyss for kortere avstander.

Den enkelte elevs personlige forutsetninger skal også hensyntas. Vi har større sjangse for å få innvilget for vårt adhd barn, enn vårt øvrige barn.

Anonymous poster hash: f2599...554

Skrevet

Jeg kjenner reglene for skoleskyss, men trodde ikke man hadde krav på å kunne reise på jobb selv når man har 7-åringer. Jeg er tydeligvis ikke godt nok informert, men mener fortsatt at det er for enkelt å kreve drosje i dette tilfellet. Noe ansvar må jo foreldrene også ta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...