Gå til innhold

Dåp - hvor mange kaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er vel litt forskjellig fra familie til familie. I min familie spiser vi nesten ikke kake. Det er rett og slett ingen som er særlig glad i det og nesten alle tar bare ett stykke og da mest for høflighets skyld. Jeg er lik, aldri vært glad i kake av noe slag. Hadde jeg hatt mengden med kaker som nevnes i denne tråden hadde jeg sittet igjen etterpå med nesten like mye som før dåpen. Ingen ville hatt med rester hjem og jeg spiser det ikke. Det ville blitt forferdelig mye som gikk i søpla.

En venninne (fra Sunnmør ;)) har det motsatt, må ha mange kaker og jammen blir ikke alt spist også. Tror sunnmøringer har en ekstra kakemage, det er nemlig helt imponerende hvor mye kake de kan spise. Nesten en halv per person!!!

Anonymous poster hash: 840dc...512

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? En halv kake per person?? Vi har hatt to store kaker ( bestilt hos baker), masse oppskåret frukt og is m tilbehør i dåpene våre. 35 gjester hvorav 10 barn. Eneste som går tomt er frukt. Spiser vår generasjon så mye kake altså?

Anonymous poster hash: 14e7c...e87

Det har ikke så mye med vår generasjon å gjøre altså (det er for øvrig flere generasjoner representert her inne, minst to). Dessuten er det jo ofte flere generasjoner representert i dåp, og bryllup som noen nevnte her.

Hvor mange kaker man bør ha, har nok mer med hvor man kommer fra/bor å gjøre. Litt generaliserende kan i alle fall med stor sikkerhet påstå at både sunnmøringer og nordlendinger liker et STORT kakebord (og nok trøndere også), mens jeg har opplevd at det overhodet ikke er normen blandt sør- og østlendinger feks. Jeg må ile til å si at dette kun er basert på mine egne opplevelser og inntrykk fra forumer som dette. I tillegg er der mer vanlig med store kakebord når man kommer fra landet enn fra byen. Selvsagt finnes det kakemonser over hele landet, og både i by og land, men dere skjønner vel hva jeg mener.

For eksempel var jeg på kaffebesøk hos en slektning nylig (på landet). Vi var 7 voksne personer og vertinnen hadde bakt tre kaker og smurt to fat med rundstykker...

Derfor synes jeg det hadde vært morsomt om folk også skriver hvor de kommer fra, evt om det er snakk om by/landet, når de svarer. :)

Jeg tenker at jeg ville hatt er par kaker til i tillegg til frukt og konfekt, HI.

Jeg er nordlending, vokst opp i by i Nordland, men med aner/slekt på bygd.

Anonymous poster hash: 85d24...169

Skrevet (endret)

Hvor mange kaker som er tilgjengelig, signaliserer jo også noe til gjestene om hvor mye kake man forventer at de spiser. I bryllup med kun bryllupskaka (det har jeg vært med på) er det tydelig at det ikke er meningen at jeg skal fråtse. Greit nok det, men litt stusselig. Det samme bryllupet var så stilfullt fra A til Å at det var temmelig kjedelig. 

Jeg er bosatt i et nokså kakerestriktivt område, men har arv og ekteskap fra bugnende kakeområder. I HIs dåp ville jeg kanskje klart meg med seks, sju vanlige kaker, men føyd til nevne kransekake (med is og frukt), gjærbakst og muffins. 

Kommer jo også an på hva som serveres i forkant. Er det full middag med dessert, trenges mindre kaker enn hvis det er noe enkelt og ikke dessert. Skal gjestene reise langt rett etterpå og kakene må serveres kort tid etter mat, vil dette også gjøre behovet for kaker mindre. Da vil det være så lite tid mellom mat og kaffe. 

Endret av Iiiiik
Skrevet

Jeg bor i by og jeg synes HI sitt forslag til antall kaker er mer enn nok :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...