Gå til innhold

Flytte under undersøkelsessak av barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en liten kommune på østlandet, og har nylig blitt meldt til barnevernet av en xkjæreste. Han er dømt for vold mot meg tre ganger tidligere, hatt ti besøksforbud på en periode på 7 år, levert tre bekymringsmeldinger tidligere, i tillegg til at han er en kjent figur hos politiet. Hans tante har en framtredende stilling i barnevernet her jeg bor, og hun har levert en bekymringsmelding for han for 11 mnd siden. Da ble saken henlagt etter 5 mnd undersøkelse.

Nå har de startet en ny, med bakgrunn i en melding om at jeg misbruker rus. Politiet fulgte meg til legevakt, som tok en hurtigtest for ulike typer narkotika, som var negativ. Jeg brukte dog en time før jeg klarte å avlegge en prøve, da jeg hadde store problemer med å gjennomføre det på grunn av tilsynet. Da truet bv med at jeg måtte kateteriseres for at barnet mitt ikke skulle sendes i et fremmed beredskapshjem.

Nå vil de utrede tilknytning på barnet mitt gjennom fremmed-rom-metoden. De kommer også annenhver dag på besøk, og i neste uke skal de gjennomføre en observasjon i hjemmet som varer fra kl 0900-1600; tre dager i uken.

Jeg har en historikk med rus tidligere, men har levert prøver i 2 år av mitt barns 4-årige liv. Jeg er yrkesaktiv, og har ingen problemer i livet mitt av økonomiske eller sosiale slag.

Jeg synes dette begynner å virke som personforfølgelse, og vurderer å faktisk flytte til barnefaren som bor halve landet unna. Er jeg virkelig nødt til det? Føler meg helt rettsløs.. I november lovte min saksbehandler meg at skulle det dukke opp flere meldinger fra ham, skulle han overse disse. Det ble oversett ved at en annen saksbehandler fikk saken denne gangen.. Hva tenker dere?

Jeg har ingenting imot barnevernet som sådan, men må si at jeg har mistet tilliten etter tre undersøkelser på fire år...:(

Anonymous poster hash: 0042d...8d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å flytte til en annen kommunene nærområdet?

Anonymous poster hash: 49c66...8be

Skrevet

Du kan flytte, men saken vil da bli gjenopptatt hos BV i den kommunen du flytter til.

Hvis du har alt ditt på det tørre, og dette er en sak hvor BV misbruker mandatet sitt, er det på tide med en advokat, samt en klage til fylkesmannen.

Skrevet

Jo, jeg er klar over at saken vil undersøkes i en annen kommune; men muligens vil de ha en annen holdning. Jeg føler meg forfulgt :/

Jeg har alt mitt på det tørre, bortsett fra min historikk. Det kan bv benytte seg av i stor grad..:(

Føler meg veldig maktesløs

HI

Skrevet

På tide å kontakte advokat. Dette blir da gratis.

Det eneste som kan redde deg her og noe du burde gjort for lenge siden!

Flytter du så blir saken overført. Det kan være positivt og de ser sammenhengen :)

Ring hvertfall en advokat.

Anonymous poster hash: 03630...e31

Skrevet

Att anten til x'en leverte en bekymringsmelding på hans vegne, er underlig i deg selv. At de nå starter en ny inngripende undersøkelse bare et halvt år etter at den andre ble henlagt er også underlig. Det går nikke an å argumentere med at en ny saksbehandler har oversett enlovnad om at ytterligere tips/meldinger fra x'en skal oversees.

Det er umulig for oss å vite hvorfor de nå åpner ny sak igjen. Hvis du føler deg forfulgt, bør du skaffe deg advokat til å gjennomgå saken med deg. Det hjelper lite å flyttet til en annen kommune.

Anonymous poster hash: 8d39d...ff0

Skrevet

Hvis din ex tante jobber i barnevernet i denne kommunen, og du mistenker at hennes innflytelse delvis er årsaken til alt dette, så vil det nok være enklere å forholde seg til dem i en annen kommune.

Anonymous poster hash: c681b...f71
Skrevet

Jeg fikk advokat i fjor, og da endret sakens karakter seg veldig. Han mente helt klart at dette var på grensen til forsvarlig, og hadde planer om å skrive brev til fylkesmannen. Imidlertid endret saksbehandler medotikken så veldig etter det møtet, at det ikke ble nødvendig.

Nå begynner jeg faktisk å miste helt motet.., da jeg ikke føler at jeg har noen rettssikkerhet lengere. Saksbehandler sier at hun ikke stoler på prøven jeg leverte, da jeg kan ha jukset. Jeg blir da svært skeptisk til å levere flere, for om hun ikke stoler på dem, hvorfor skal jeg gå med på noe så grusomt? Jeg aner ikke. Advokaten min er på ferie, og det er kun han i dette distriktet som har kompetanse og erfaring nok.. Jeg er så motløs. Kan jeg skrive brev til fylkesmannen selv, eller det for lite tyngde bak bare meg? Kan jeg bytte saksbehandler i bvtj?

Hi

Skrevet

På tide å kontakte advokat. Dette blir da gratis.

Det eneste som kan redde deg her og noe du burde gjort for lenge siden!

Flytter du så blir saken overført. Det kan være positivt og de ser sammenhengen :)

Ring hvertfall en advokat.

Gratis advokat? Gjennom hvem? Advokater får dekket regningen når det er besluttet omsorgsovertakelse. Det er det ikke her.

Kontakt advokat likevel, HI.

Anonymous poster hash: 0d4e0...c43

Skrevet

Et familiemedlem av meg flyttet til en av nabokommunene når barnevernet ikke lot henne og ungene i fred. Det hjalp det for dem iallefall.

Anonymous poster hash: 182c0...17e
Skrevet

En i Bv kan ikke si at prøven din er jukset med.

Det kan kun de som tar prøven gjøre og det skal mye til når prøven er overvåket.

Gratis advokat bistand hvis du skal sende brev til fylkesmannen.

Men ville absolutt flyttet så fort du har mulighet og kontaktet en advokat på det nye stedet og fått råd.

Skrevet

Hei.

Jeg jobber som saksbehandler i bvt, og synes dette høres merkelig ut. Jeg har knapt vært borte i at det brukes så mye tid og ressurser på en undersøkelse noen gang. Langt mindre i en så "enkel" sak. Høres ut som en bvt med for lite arbeidsmengde, i motsetning til alle oss andre...

Å true deg med akuttplassering om du ikke klarer å avlegge urinprøve er forresten langt over streken! (Om du så hadde vært aktiv rusmisbruker er denne fremgangsmåten helt feil). Og hva gjorde at de utvidet fristen til 6 mnd?

Disse timelange observasjonene flere dager i uka, hva er hensikten med det? Har du, eller frykter bvt at du har, psykiske problemer eller at tilknytningen mellom deg og barnet er dårlig?

Har du forrige avslutningsrapport etter undersøkelse liggende? Har bvt beskrevet bekymringer der som du ikke nevner her? Hvis det ikke er noe veldig vesentlig du har utelatt her så tenker jeg at du har en svært god sak hos fylkesmannen. Du trenger ikke vente til advokaten kommer fra ferie. Bare beskriv slik du har gjort i hovedinnlegget, og legg ved kopier av avslutningsrapporter fra tidligere undersøkelser og annen relevant dokumentasjon. Da får du behandlet klagen hos fylkesmannen!

Vanligvis tenker jeg at det å flytte fra undersøkelse i bvt gir et dårlig bilde av deg som omsorgsperson, men akkurat her forstår jeg hvorfor du vurderer det.

En annen mulighet er å be fylkesmannen om et settebarnevern, fordi bvt i din egen kommune er inhabile. Da får du en nøytral undersøkelse fra ansatte i en annen kommune, uten innblanding fra din egen kommune.

Ønsker deg lykke til!!! :)

Anonymous poster hash: 9869d...933

Skrevet

Takk for et langt og oppmuntrende svar! Det ga meg faktisk litt pågangsmot.

Nei, det er ingenting vesentlig jeg utelater, annet enn detaljer og boplass. Plassen jeg bor er svært preget av rykter og navn, så jeg tror mye ligger der.

Nei, saksbehandler sa at denne måten å observere på er den nye malen i bvtj? Og at det ikke skulle vurderes tilknytning, da dette ikke kan gjøres i hjemmet; der barnet er trygt. Det skulle observeres rutiner, inntoning på barnets følelser oh behov, og samspill. Hun sa også at jeg ikke hadde mulighet til å nekte..

Flott, takk for råd, jeg skal skrive til fylkesmannen imorgen den dag. Hva kan være annen relevant informasjon?

HI

Skrevet

Annen relevant informasjon kan være opplysninger som bvt innhentet i forrige runde, fra fastlege, helsestasjon, bhg / skole o.l. som bekrefter din side av saken. Disse skal du ha fått kopier av i forrige undersøkelse om alt er gjort "etter boka".

Håper du får rask behandling av klagen din, og slipper videre trakassering fra eksen din og hans tante. Husk å nevne for fylkesmannen at disse stadige og unødvendig lange og omfattende undersøkelsene er en påkjenning både for deg og barnet. Du har strukket deg langt for å samarbeide og være imøtekommende.

Du får bare la dem komme på hjemmebesøk og samarbeide så godt du kan i påvente av klagebehandlingen, så har du i hvert fall ikke gjort noe som setter deg i negativt lys.

Håper det ordner seg for dere så raskt som mulig :)

Anonymous poster hash: 9869d...933

Skrevet

Hvis barnet går i bhg høres det helt rart ut at du må ta barnet ut for å gjøre disse møtene, har du ikke jobb? Jeg hadde blitt fly forbanna.

Dette her er helt på bærtur.

Anonymous poster hash: 00d08...495

Skrevet

Jeg har ikke fått nevnte kopier i noen av de tidligere to undersøkelsessakene nei. Jeg har nå ringt for å etterspørre disse, hvilket saksbehandleren skulle undersøke om jeg kunne få.

Jeg sitter nå og skriver et brev til fylkesmannen, så takk for gode råd!

Jo, jeg jobber, men jeg må visstnok ta meg fri, og det samme må barnet fra barnehage. Jeg ER fly forbannet, men min saksbehandler påsto at jeg ikke hadde mulighet til å nekte å motta disse hjemmebesøkene der jeg og barnet må være hjemme.. Hva skal jeg gjøre? Om jeg nekter, kan de jo påstå at jeg ikke er istand til å samarbeide, hvilket jo kan være fatalt for meg og barnet.. :(

Jeg er veldig, veldig redd nå.

HI

Skrevet

De kan ikke pålegge deg å ta fri fra jobb. Da må de komme til deg etter arbeidstid for å observere. Dette hørtes helt merkelig og ekkelt ut. Klart det sliter på deg og barnet at de holder på slik. Og du har krav på alle rapporter og skriv vedrørende din egen sak.

Skrevet

Jeg har ikke fått nevnte kopier i noen av de tidligere to undersøkelsessakene nei. Jeg har nå ringt for å etterspørre disse, hvilket saksbehandleren skulle undersøke om jeg kunne få.

Jeg sitter nå og skriver et brev til fylkesmannen, så takk for gode råd!

Jo, jeg jobber, men jeg må visstnok ta meg fri, og det samme må barnet fra barnehage. Jeg ER fly forbannet, men min saksbehandler påsto at jeg ikke hadde mulighet til å nekte å motta disse hjemmebesøkene der jeg og barnet må være hjemme.. Hva skal jeg gjøre? Om jeg nekter, kan de jo påstå at jeg ikke er istand til å samarbeide, hvilket jo kan være fatalt for meg og barnet.. :(

Jeg er veldig, veldig redd nå.

HI

Få sjefen din til å ringe dem og si at de kan da ikke kreve at du går ned i lønn og stilling fordi de skal på besøk til deg!

Anonymous poster hash: 5893f...290

Skrevet

De kan ikke pålegge deg å ta fri fra jobb. Da må de komme til deg etter arbeidstid for å observere. Dette hørtes helt merkelig og ekkelt ut. Klart det sliter på deg og barnet at de holder på slik. Og du har krav på alle rapporter og skriv vedrørende din egen sak.

De kan dessverre kreve at man tar seg fri fra jobb. Man kan få et brev å vise til arbedisgiver om man vil, men de fleste ønsker jo ikke å si til sjefen sin at de får besøk av BV.

Anonymous poster hash: fc741...383

Skrevet

De kan dessverre kreve at man tar seg fri fra jobb. Man kan få et brev å vise til arbedisgiver om man vil, men de fleste ønsker jo ikke å si til sjefen sin at de får besøk av BV.

Dekker de den tapte lønna da? Er jo ikke så mange som kan gå ned mye i lønn som alenemor. Er vel ikke stort annet å gjøre selvfølgelig, men utrolig kjipt at de kan holde på slik.

Skrevet

Ja men tre hele dager i uken??

Anonymous poster hash: 5109d...9e0

Skrevet (endret)

Jeg også hadde store problemer med barnevernet. De var helt sinnsyke og jeg tviler ikke på noe av det du skriver.

Jeg vil anbefale deg å kontakte Dag Inge Urå i Tønsberg Advokathus. Han fikset saken for meg og barnevernet lå langflate etter han tok saken. Han er ganske rå som familirettsadvokat men det er ingen kjære mor der i gården.

Du får høre det om ham mener du gjør noe galt og han krever at du gjør som han sier og at du i verste fall endrer på ting du gjør om han mener det er nødvendig. Han er veldig smart og har noen frustrerende strategier noenganger, ikke alltid lett å skjønne hvorfor han gjør som han gjør😛

Han er kjent for å ikke like barnevernet etter selv å ha jobbet som barnevernsadvokat og om du googler han så finner du litt dritt om han.

Han tar nemlig ikke saker han mener han ikke kan forvare. Feks at mener han du er en dårlig forelder, om det er mishandling osv involvert så forsvarer han deg ikke. Han mener barna er viktigst og sier han ikke kan leve med å ha forsvart folk som ikke burde ha barna sine.

Kontakt han i dag du, si det haster og legg frem saken!!😊 Så skal du se det ordner seg.

Endret av Sint naken biltyv
Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg er litt skeptisk til å kontakte dag Inge urå, da en av de nyeste artiklene som kommer opp omhandler hans samarbeid med barnevernet. Nå har ikke jeg noe å frykte, men å anskaffe en advokat som angivelig ikke finnes kritisk til bvtj., anser jeg som noe risikabelt akkurat nå.

Har imidlertid snakket med en advokat som skulle prøve å hjelpe meg, og som anså saken som veldig merkelig.

Men jeg tror det går mot flytting på meg, altså..:(

HI

Skrevet

Men hvis du ikke har noe å frykte er det ingen problem å kontakte ham. Hvis du tviler på deg selv og dine evner som mor derimot, så skjønner jeg jo at du ikke vil..

Husk at vi bare får din versjon her, det kan være mye bak vi ikke vet.

Men sånn alt i alt høres hele greia ekstremt rart ut, og jeg hadde flyttet og samtidig fått overført saken til ny kommune og fått startet undersøkelser på nytt.

Anonymous poster hash: 00d08...495
Skrevet

Tja, det er vel forsåvidt ingen problem i å kontakte ham iogmed at jeg føler meg som en god nok mor, men en advokat koster rundt 1200 kr timen, og da er det vel logisk å velge en advokat en mener er flink og vil fremme ens sak? I tillegg kan man kun ha en advokat, så det er vel litt meningsløst å ha en man da ikke stoler på. Eller?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...