Gå til innhold

Kalle datteren min Rapunzel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du vil ha et eventyrnavn kan du jo kalle henne Tone-Rose? ;-)

Anonymous poster hash: 898be...224

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva heter den andre datteren din? Det må jo matche litt

Anonymous poster hash: 45433...d79

Det har jeg ikke lyst til å si, i redsel for å bli gjenkjent.

Anonymous poster hash: aa84b...72e

Skrevet

Null stress hvis ambisjonen for henne er at hun skal svinge en aggressiv pekefinger mot den utro og voldelige typen til elskeren til kusinen på Ricki Lake-type-show anno 2034.

Skrevet

Hva blir kalle navnet da? Rap?

Anonymous poster hash: 8e9da...fa0
Skrevet

Nei nei nei det kan du virkelig ikke gjøre!!

Stakkars barn, tenk nå litt på de som må vokse opp med navnet

Anonymous poster hash: b7b40...b0f

Skrevet

Hva med Brat(z) ?

Neida ikke gjør det. Hva om hun ikke skulle leve opp til den Rapunzel alle kjenner. Barn er ondskapsfulle og sier mye dumt.

Hører at navnet er fint ,men klarer du ikke finne et annet da? Hva er alternativet?

Skrevet

Jeg kjenner noen som ga sønnen sin navnet Aragorn da Ringenes Herre feberen gikk. De synes det var et nydelig navn. Etterhvert forsto de at det ble en belastning for ungen og de valgte da å skifte navn. Heldigvis for gutten.

Anonymous poster hash: c7d98...2e4

Skrevet

Det finnes mange barn med navn fra kjente filmer, eventyr og sagn. 

De fleste klarer seg fint. 

Jeg kjenner til to navn som er regnet for å være belastende på en eller annen måte. 

Personene som bærer disse navnene klarer seg fint. 

Også har vi jo velkjente Tor, hissig type. Likevel er det et populært navn.

Gå inn på www.norskenavn.no og søk på f.eks.

Tor

Odin

Attila

Rapunzel

Per 

Pål 

Espen

Tone Rose sjekker du ut på www.1881,no

Noen eventyrnavn er akseptert. Hvorfor ikke andre? 

Rapunzel klinger fint, det er et nydelig navn. Desverre er det kun knyttet til et eventyr. 

Du må gjerne kalle datteren din for Rapunzel, men gi henne et navn til, så får hun velge selv hvilket navn hun skal bruke i hverdagen.

Anonymous poster hash: cb36a...401
Skrevet

Mange kaller ungene sine for aurora (tornerose), hermine (Harry potter) osv ser ikke hvordan rapunzel skiller seg fra dem

Anonymous poster hash: 10c10...1e8

Gjest Antarctica
Skrevet

eg ser godt hvordan Rapunzel skiller seg fra dem. Hermine og Aurora var i bruk som navn lenge før filmene ble skapt, faktisk i mange århundrer. Rapunzel finnes bare i det ene eventyret og har følgelig ikke vært et menneskenavn, like lite som Rumpelstiltzkin, Askepott eller Tyrihans.

Navn som nødvendigvis MÅ assosieres til kun én skikkelse (fiktiv eller virkelig) blir en belastning. Kleopatra, Pippi, Bjørnstjerne, Ofelia, Pocahontas, Galadriel og Cæsar er blant dem - her inngår Rapunzel. Samme hvor vakkert de klinger rent fonetisk blir det feil. Det er noe helt annet å brukeGaladriel når man er fascinert av Ringenes herre, enn å bruke f eks Dina fordi man har lest Dinas bok. Når et navn finnes i flere sammenhenger blir det et mer allment navn.

Skrevet

Mange kaller ungene sine for aurora (tornerose), hermine (Harry potter) osv ser ikke hvordan rapunzel skiller seg fra dem

Anonymous poster hash: 10c10...1e8

Fordi både Aurora og Hermine var etablerte navn før disse filmene/eventyret kom. Aurora betyr også nordlys.. Derfor er det en forskjell. Rapunzel har aldri vært etablert som navn før eventyret eller filmen kom.

Skrevet

Joda.. Får dere enn gutt seinere så kan dere kalle han for Rasputin..

Anonymous poster hash: 528ce...553

Skrevet

eg ser godt hvordan Rapunzel skiller seg fra dem. Hermine og Aurora var i bruk som navn lenge før filmene ble skapt, faktisk i mange århundrer. Rapunzel finnes bare i det ene eventyret og har følgelig ikke vært et menneskenavn, like lite som Rumpelstiltzkin, Askepott eller Tyrihans.

Navn som nødvendigvis MÅ assosieres til kun én skikkelse (fiktiv eller virkelig) blir en belastning. Kleopatra, Pippi, Bjørnstjerne, Ofelia, Pocahontas, Galadriel og Cæsar er blant dem - her inngår Rapunzel. Samme hvor vakkert de klinger rent fonetisk blir det feil. Det er noe helt annet å brukeGaladriel når man er fascinert av Ringenes herre, enn å bruke f eks Dina fordi man har lest Dinas bok. Når et navn finnes i flere sammenhenger blir det et mer allment navn.

Aha, ok. Da lærte jeg det også. Det er jammen mye jeg begynner å tenke og fundere på når jeg henger inne på disse sidene her. :D

Anonymous poster hash: cb36a...401

Skrevet

Hvis hun skal hete Rapunzel fordrer det ...

1) ... at etternavnet/mellomnavn passer. Rapunzel Gudrun Grautslåtten eller Rapunzel Jeanette Pettersen fungerer liksom ikke optimalt.

2) ... at hun er garantert å bli prinsesse-pen. Du kommer ikke avgårde med å hete Rapunzel hvis du er en grå mus.

3) ... at hun er garantert bra hår. Er det muligheter for kommunefarget hyssinghår ?? Dropp det!

;)

haha, den var god:-P

Det er jo ditt valg i bunn og grund. Mange som kaller ungene sine for Ariel(havfruen), Aurora(tornerose) o.l. Men som de skriver litt lengre opp, er det greit å tenke litt fremover mtp. mobbing osv.

Anonymous poster hash: 8b594...ed4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...