Gå til innhold

Noen ganger blir jeg litt oppgitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir oppgitt over hele Internett og holdningene til folk generelt. Hvordan noen som har alt kan sitte å rakke ned på de som har mindre.

I barnehagedebatten sitter de som er så privilegert at de har muligheten til å gå hjemme et år og rakker ned på de som sender barna i barnehage etter et år. Dere tenker kanskje ikke på at enkelte ikke har noe valg. Ikke alle har en mann offshore eller er selv sjef, for å ta noen eksempler. De fleste av oss er rett og slett sykepleiere, mekanikere, frisører, butikkmedarbeidere, og så videre. Om to fra de yrkene med "lav" lønn finner sammen så er det tydeligvis enkelte av dere som mener at da burde man ikke få barn. Jeg synes det er skammelig at folk skal sitte og dømme andre på den måten.

Så over til et annet tema. Det finnes folk her på forumet og på nettet som absolutt skal heve seg over og se ned på de som er så uheldige at de er syke. De har ikke gjort seg selv syk. Mange hadde gode jobber, hus og bil før de ble syk og måtte over på nav. Og så sparker dere de som ligger nede. At du er frisk i dag, betyr ikke at du er frisk i morgen. Det kan like lett skje deg, din søster, din mann, dine barn osv. Ikke spytt på de syke.

Så til deg som rakker ned på de som har dårlig økonomi. Dersom folk hadde et valg, tror du de selv ønsker dårlig økonomi. Hadde du visst bakhistorien til mange av disse så hadde du kanskje vist forståelse. Hva med den unge moren som endte opp alene med barn? Barn av uføretrygdede som starter livet uten en krone fra foreldrene. Ofte med studielån allerede fra videregående slik at de hadde råd til klær og å være med på det sosiale. For ikke å snakke om mat på skolen. Som jobbet hardt for å få utdannelse og starter livet med høy studiegjeld, uten å ha hatt samme mulighetene til å spare. Hva med de enslige barnløse som må leve i et samfunn der det nesten er økonomisk umulig å leve et godt liv, da boligmarked, og generelt priser rundt omkring er beregnet på at man er 2.

Og til dere som rakker ned på de som er for tynne, de som er for tykke, de som har stor nese eller stygge tær. Dere har ikke noe med det. At Nils er tykk er Nils sitt problem. Han vet han er tykk. Han ser at han er tykk. Han har kanskje prøvd å gjøre noe med det hele livet, kanskje har han aldri lært hvordan han skal unngå å bli tykk. I stedet for å si at Nils er stor og stygg og ekkel, hva med å innse at det er ikke ditt problem. Og det er rett og slett like ille som om noen skulle sagt til deg at fy fader du er stygg, du burde kanskje vurdere sekk over hodet når du går ut. Det sårer. Nils får kanskje hjelp av legen til å bli bra. Og det å hele tiden skulle rakke ned på tynne mennesker, eller for alle del, det å sitte å kalle folk som har en bmi på øvre delen av normalvekt for lubne, er det vits i? Er det et mål å såre flest mulig her i verden? Føler du deg bedre?

Det er så mange flere ting jeg ville tatt opp, men innlegget er allerede ganske langt.

Jeg er for øvrig normalvektig, med grei økonomi, og er heldigvis frisk nok til å arbeide. Men jeg tar meg selv ofte i å gråte for andre. Når folk poster reelle problemer og får dritt tilbake, da får jeg så vondt inni meg. Hvorfor denne trangen til å sparke en som ligger nede? Hvorfor ikke prøve å forstå, og være et medmenneske?

Tl;dr:

Hvorfor føler dere trang til å rakke ned på de som har mindre enn dere? Føler du deg bedre når du ser at andre har det vondt?

Hva med å prøve for en gangs skyld å være et medmenneske og ikke et motmenneske, også på internett.

Takk

Anonymous poster hash: 54aae...0c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig bra skrivd , og så utrolig sant :) beste jeg har lest hittil ikveld :)

Anonymous poster hash: 6efa2...286

Skrevet

Så enig!! Veldig bra skrevet!!

Anonymous poster hash: ca47f...fcf
Skrevet

Veldig enig, HI!

Flott skrevet!

Skrevet

Enig!

Anonymous poster hash: efe50...c0f

Skrevet

Og du hadde også tydeligvis en sterk trang til å rakke ned på andre også... Det er vel nettopp det. Folk har ulike meniger og behov for å uttrykke de. Akkurat slik du her gjorde... Glasshus......

Anonymous poster hash: 75d57...ff4

Skrevet

Og du hadde også tydeligvis en sterk trang til å rakke ned på andre også... Det er vel nettopp det. Folk har ulike meniger og behov for å uttrykke de. Akkurat slik du her gjorde... Glasshus......Anonymous poster hash: 75d57...ff4

?

Kan du lese?

Hi rakker ikke ned på en kjeft. Hun stiller spørsmål i forbindelse md en problemstilling. Hun settervfaktisk ord på noe som ved gjentatte forsøk har blitt tatt opp her inne. Hva godt får en ut av å være frekk mot andre på Internett. Jeg har fremdeles til gode å se et jævla bra svar på det, men det kommer ikke, eneste forsøke på forsvar som kommer er akkurat sånn ræl du kommer med. Glasshus du liksom.

Anonymous poster hash: f5e63...37f

Gjest Antarctica
Skrevet

Og du hadde også tydeligvis en sterk trang til å rakke ned på andre også... Det er vel nettopp det. Folk har ulike meniger og behov for å uttrykke de. Akkurat slik du her gjorde... Glasshus......

Nei, der gjorde du en feil observasjon. Det var ingen som ble rakket ned på i dette innlegget.

Du følte deg kanskje truffet?

Skrevet

En ting jeg har lært etter 7 år her inne er at dette HELDIGVIS ikke er "den virkelige verden", men en egen BIM/DIB-verden der man kan være akkurat den man ønsker (å utgi seg for) å være, man kan late som man er perfekt og gjør alt riktig, man kan dømme andre nord og ned/sparke de som ligger nede (og slippe unna med det) siden ingen vet hvem du egentlig er. Mange skaper seg et alter-ego (?) der de fremstår som veldig pedagogisk/politisk korrekte, man kan late som man er den man skulle ønske man var ;) man er jo anonym så hvem kan vel si om jeg skryter på meg noe eller ikke? :P

Heldigvis kjenner jeg ingen mennesker med så ekstreme holdninger som mange her inne viser, for de som lever i den virkelige verdenen har beina godt plantet på jorda. Og skulle de inneha disse holdningene så har de ihvertfall vett nok til å holde dem for seg selv :P

Anonymous poster hash: b7bef...4fb

Gjest Antarctica
Skrevet

En ting jeg har lært etter 7 år her inne er at dette HELDIGVIS ikke er "den virkelige verden", men en egen BIM/DIB-verden der man kan være akkurat den man ønsker (å utgi seg for) å være, man kan late som man er perfekt og gjør alt riktig, man kan dømme andre nord og ned/sparke de som ligger nede (og slippe unna med det) siden ingen vet hvem du egentlig er. Mange skaper seg et alter-ego (?) der de fremstår som veldig pedagogisk/politisk korrekte, man kan late som man er den man skulle ønske man var ;) man er jo anonym så hvem kan vel si om jeg skryter på meg noe eller ikke? :P

Heldigvis kjenner jeg ingen mennesker med så ekstreme holdninger som mange her inne viser, for de som lever i den virkelige verdenen har beina godt plantet på jorda. Og skulle de inneha disse holdningene så har de ihvertfall vett nok til å holde dem for seg selv :P

Anonymous poster hash: b7bef...4fb

Heldigvis tror jeg du har et poeng.

Her på DiB er f eks det eneste stedet jeg har hørt om folk som seriøst syns man ikke kan se tv mens man er hjemme med en baby, ikke kan drikke vin når ungene har lagt seg eller som seriøst mener at bilen kan selvantenne mens man handler en liter melk og at ungene derfor alltid må bli med inn.

For ikke å snakke om all den økologiske, makro-biotiske, kortreiste og hjemmelagde maten "alle" her gir ungene. Like til lørdagsgotteriet så er det lagd av organiske glutenfri råvarer. Jeg tror faktisk ikke helt på det.

Skrevet

Word!!

Anonymous poster hash: 00f60...e5b

Skrevet

Heldigvis kjenner jeg ingen mennesker med så ekstreme holdninger som mange her inne viser, for de som lever i den virkelige verdenen har beina godt plantet på jorda. Og skulle de inneha disse holdningene så har de ihvertfall vett nok til å holde dem for seg selv :PAnonymous poster hash: b7bef...4fb

Her på DiB er f eks det eneste stedet jeg har hørt om folk som seriøst syns man ikke kan se tv mens man er hjemme med en baby, ikke kan drikke vin når ungene har lagt seg eller som seriøst mener at bilen kan selvantenne mens man handler en liter melk og at ungene derfor alltid må bli med inn.

For ikke å snakke om all den økologiske, makro-biotiske, kortreiste og hjemmelagde maten "alle" her gir ungene. Like til lørdagsgotteriet så er det lagd av organiske glutenfri råvarer. Jeg tror faktisk ikke helt på det.

:o

Spin off, men jeg gjør nesten ikke annet enn å se tv nå som jeg er hjemme med baby. Jeg kan jo ikke legge han ned, han trenger myyye nærkontakt. Hva i alle dager skal jeg gjøre da, når jeg sitter der i gyngestolen med kosebabyen min?

Jeg vil også påstå at det å kjøre med barn i bil er farligere enn å la barn sitte i bil som ikke triller, men det er kanskje bare meg. Og all den der økologiske supermaten og godteri fnyser jeg bare av. Ikke pokker:p

Men seriøst, hva skal jeg gjøre hvis ikke jeg kan se på tv? Er åpen for forslag, begynner å bli ganske lei nyhetskanalen faktisk.

Skrevet

Så når jeg sier at de som rakker ned på andre er privilegert og heldig så rakker jeg ned på dem. Det eneste jeg sa er at jeg blir oppgitt over at enkelte føler for å sparke folk som ligger nede. Om du ble fornærmet av dette beklager jeg. Det var ikke meningen å fornærme noen, snarere håpte jeg at noen ville åpne øynene og se at måten de uttaler seg på kan være til skade for andre. Kanskje finnes det en bedre måte å få frem meningene sine uten å såre andre?

Hi

Anonymous poster hash: 54aae...0c7

Skrevet

Føler du deg bedre nå?

Anonymous poster hash: 82288...163

Gjest Antarctica
Skrevet

Heldigvis kjenner jeg ingen mennesker med så ekstreme holdninger som mange her inne viser, for de som lever i den virkelige verdenen har beina godt plantet på jorda. Og skulle de inneha disse holdningene så har de ihvertfall vett nok til å holde dem for seg selv :PAnonymous poster hash: b7bef...4fb

Spin off, men jeg gjør nesten ikke annet enn å se tv nå som jeg er hjemme med baby. Jeg kan jo ikke legge han ned, han trenger myyye nærkontakt. Hva i alle dager skal jeg gjøre da, når jeg sitter der i gyngestolen med kosebabyen min?

Jeg vil også påstå at det å kjøre med barn i bil er farligere enn å la barn sitte i bil som ikke triller, men det er kanskje bare meg. Og all den der økologiske supermaten og godteri fnyser jeg bare av. Ikke pokker:p

Men seriøst, hva skal jeg gjøre hvis ikke jeg kan se på tv? Er åpen for forslag, begynner å bli ganske lei nyhetskanalen faktisk.

Du skal selvfølgelig drive med utviklende aktiviteter som sang, babymassasje og høytlesning fra babybøker... ;)

Gjest MammaTilFelix
Skrevet (endret)

Du skal selvfølgelig drive med utviklende aktiviteter som sang, babymassasje og høytlesning fra babybøker... ;)
Babyen min er 6-7 mnd, han har kun sett et par nyhetssendinger, i forbindelse med terrortrusselen.. Ja, vi koser masse, går tur, synger og leser, og nå når han er litt større; leker på gulvet.. Se på tv gjør jeg når han sover :)

Lager så å si all maten HANS fra bunn av. Nå er det jo bare det første barnet mitt, mens synes ikke det krever så mye av meg dette...

(PS; kan sitte litt på dib, mens han stakkar må klare seg litt alene på gulvet)

Endret av MammaTilFelix
Gjest MammaTilFelix
Skrevet

Veldig mange som mener ikke tror på at noen av oss faktisk bruker mye tid med babyene, lager mat fra bunn av etc.. Jeg gjør det, fordi jeg har tid til det.. Hva skal jeg ellers bruke dagene mine på?

Skrevet

Netflix, HBO Nordic, Viaplay?

Pffft, amatør ;)

Skrevet

Bra skrevet!' Er veldig enig! Jeg er gravid og åpner derfor eksempelvis ALDRI tråder om vekt og svangerskap. Jeg gjorde det i sist svangerskap og fikk helt angst av alle supermødrene som gikk opp 3 kg ig var tilbake i buksene sine dagen etter fødsel. De kunne ikke SKJØNNE at andre ikke var lik dem. Jeg oppfattet det som en konkurranse i å være bedre enn andre. Det gjelder egentlig veldig mange vekt tråder her inne, alltid noen som må påpeke egen fortreffelighet og rakke ned på andre som ikke "når opp".

Skrevet

jeg er en av disse som har vert veldig langt nede.

jeg har fått beskjeder her inne om at jeg er uttaknemlig, lite økonomisk, uansvarlig osv ....

til vanlig vil jeg klare kritikken veldig bra, men når man ligger nede så svir det som bare pokker!

et eks: noen år tilbake så hadde vi ikke egne penger til å feire jul eller kjøpe noe særlig julegave. dvs hjemme hos oss så ble det ikke pyntet, bakt eller kjøpt inn noe ekstra. vi hadde nylig flyttet, satt "fint" i det økonomisk og i det hele. 

men da jeg sa at vi kunne feire sammen med min svigerfamilie (som jeg ikke kjente) fikk jeg beskjed om at jeg var bortskjemt og utakknemlig!!!

med hånden på hjertet så var det min verste jul noen sinne. jeg satt sammen med mennesker som knapt nok var inntresert i å bli kjent med meg, så da satt jeg der sammen med min fire år gamle datter, samboeren min kom midt på dagen og gikk rett og la seg (jobbet natt den gangen). ikke turte vi bråke, ikke turte jeg la henne leke noe særlig, da ble det jo rot.

halve julekvelden ble brukt til å se voksne åpne sine gaver før vi gikk tilbake til neste hus og min datter endelig fikk åpnet sitt ... prøv å forklar en fire åring hvorfor hun må sitte stille og smile pent mens hun ser på voksne mennesker som åpner sine gaver!

ikke ville jeg si noe sårendes til min samboer om hvordan vi opplevde julen og ikke kunne jeg si noe her heller for å lette på trykket, da var jeg jo bortskjemt og utakknemlig!

Anonymous poster hash: 4ea6d...851

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...