Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #1 Skrevet 31. juli 2014 Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Søke sympati? Blåse ut? Høre om jeg er urimelig eller prippen, med urimelige krav? Saken er den at vi nærmer oss den uken i året der vi besøker min manns onkel. Onkelen bor på en annen kant av landet og har ikke så mye familie. Vi reiser dit en uke hver eneste sommer. Han er gammel og sliter med å holde hus og hjem. Han fungerer fint, men har det slik jeg ser det helsemessig skadelig skittent. Badet (toalettet og dusjen spesielt) og kjøkkenet (kjøleskapet! og oppvaskavdeling) er det værste. Jeg blir uvel av å være her. Det lukter vondt i hele huset. Vi reiser hver første uke i august hvert år. En ting var da det bare var mannen og meg (jeg klarer meg på minimalt med tørrmat en uke), men nå har vi med jentene på ett og fire. Jeg frykter virkelig for helsa deres! Jeg kan la være å reise, men mannen vil dra med jentene uansett. Føler jeg må være med for å beskytte best mulig :-( Anonymous poster hash: afcff...f11
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #3 Skrevet 31. juli 2014 Æsj Hadde ikke villet reise jeg heller. Men sikkert vanskelig å komme fra?? Anonymous poster hash: 1317d...574
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #4 Skrevet 31. juli 2014 Det skal være veldig skittent før det er farlig. Det som kan være et problem er mat som har stått lenge uten å være kjølt ned. Kan dere ikke ta en rundvask av kjøleskap og oppvaskbenk om du synes dt ser ille ut når dere kommer? Anonymous poster hash: c0c6c...a05
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #5 Skrevet 31. juli 2014 Dersom han er gammel og sliter med å holde det rent, ville jeg dratt, og heller vasket grundig i starten av oppholdet. Både for egen velvære, men mest for hans del. Og kontaktet hjemmetjenesten for å ordne hjemmehjelp til ham, gamle skal slippe å leve i skitt! Anonymous poster hash: 13c15...401
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #6 Skrevet 31. juli 2014 Farmor har Alzhemier men "klarer seg" såpass at hun ennå bor hjemme, står på venteliste på sykehjemsplass. Hun tror at hun vasker og nekter hjemmehjelpen å vaske, så det er ganske skittent. Kopper og fat setter hun på plass i skapa brukt fordi hun tror at de er vasket. Heldigvis er onkel innimellom inni og vasker litt. Men når en av oss (pappa, jeg og mine søsken) er på besøk så er det alltid skitten og vi vil forsyne oss selv av drikke fordi hvis ikke får vi et skitten glass med noe i, så må smugvaske så hun ikke ser det, fordi hun blir sint. Vi tar henne med ut å spise eller bestiller mat hvor vi ikke trenger fat eller smugvasker fat, f.eks en pizza, hun er glad i pizza selv om hun er 86 år Så vi slipper å spise der. Hun får nok med seg at vi vasker fat og glass men hun glemmer det nok fort. Hun kjenner oss igjen, også over tlf, men glemmer fort ting som skjer der og da. Men vi overnatter ikke hos henne, vi bor på hotell. Onkel har en knøtt leilighet (enslig og ingen barn) så pappa har sovet på sofaen der, men ikke vi andre. Så hvis besøket betyr mye for onkelen og din mann så dra men ta heller inn på hotell eller noe sånt, og ta han med ut å spise. Om dere har kr til det. Og vask om han ikke blir sur, kanskje han blir takknemlig? Anonymous poster hash: 3ada8...3d4
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #7 Skrevet 31. juli 2014 Dersom han er gammel og sliter med å holde det rent, ville jeg dratt, og heller vasket grundig i starten av oppholdet. Både for egen velvære, men mest for hans del. Og kontaktet hjemmetjenesten for å ordne hjemmehjelp til ham, gamle skal slippe å leve i skitt! Han har hjelp, men det er jo en vits når det er årevis med inngrodd skitt. En time vask en gang i uka tror jeg. Vi vasker over det grøvste men det blir så ille igjen raskt. Spesielt badet. Kan jo ikke bruke hele ferien på husvask. Vi er jo slitne allerede når vi kommer. Jeg løper jo etter jentene HELE TIDEN for å unngå potensielle ekle situasjoner :-( HI Anonymous poster hash: 13c15...401 Anonymous poster hash: afcff...f11
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #8 Skrevet 31. juli 2014 Farmor har Alzhemier men "klarer seg" såpass at hun ennå bor hjemme, står på venteliste på sykehjemsplass. Hun tror at hun vasker og nekter hjemmehjelpen å vaske, så det er ganske skittent. Kopper og fat setter hun på plass i skapa brukt fordi hun tror at de er vasket. Heldigvis er onkel innimellom inni og vasker litt. Men når en av oss (pappa, jeg og mine søsken) er på besøk så er det alltid skitten og vi vil forsyne oss selv av drikke fordi hvis ikke får vi et skitten glass med noe i, så må smugvaske så hun ikke ser det, fordi hun blir sint. Vi tar henne med ut å spise eller bestiller mat hvor vi ikke trenger fat eller smugvasker fat, f.eks en pizza, hun er glad i pizza selv om hun er 86 år Så vi slipper å spise der. Hun får nok med seg at vi vasker fat og glass men hun glemmer det nok fort. Hun kjenner oss igjen, også over tlf, men glemmer fort ting som skjer der og da. Men vi overnatter ikke hos henne, vi bor på hotell. Onkel har en knøtt leilighet (enslig og ingen barn) så pappa har sovet på sofaen der, men ikke vi andre. Så hvis besøket betyr mye for onkelen og din mann så dra men ta heller inn på hotell eller noe sånt, og ta han med ut å spise. Om dere har kr til det. Og vask om han ikke blir sur, kanskje han blir takknemlig? Anonymous poster hash: 3ada8...3d4 Beklager skrivefeil. Og vil tilføye at vi aldri er der en hel uke, det er dessverre for slitsomt pga hennes tilstand og ikke så mye annet å finne på der hun bor. Dere må jo ikke være hos onkelen en hel uke? Anonymous poster hash: 3ada8...3d4
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #9 Skrevet 31. juli 2014 Hadde sagt nei og blitt hjemme - med barna. Han drar uansett med jentene. Uansett! Anonymous poster hash: afcff...f11
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #10 Skrevet 31. juli 2014 En mulighet er å ta med telt og ha det i hagen. Da kan dere ha god kontroll på hygienen og samtidig være på besøk. Anonymous poster hash: c0c6c...a05
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #11 Skrevet 31. juli 2014 Takk for svar dere. Fint med tilbakemeldinger (og forståelse). Uff. Kjenner tårene presser på. Som et energisug å dra. Og jeg gruer meg så lenge i forveien. Hvert eneste år, altså. Anonymous poster hash: afcff...f11
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #12 Skrevet 31. juli 2014 Hadde sagt nei og blitt hjemme - med barna. Han drar uansett med jentene. Uansett! Anonymous poster hash: afcff...f11 Han kan ikke ta de med så lenge du nekter og de er under 18. Anonymous poster hash: 3ada8...3d4
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #13 Skrevet 31. juli 2014 Jeg har samme dilemma med mine egne foreldre. Det er så skittent og ekkelt der, og de bryr seg tilsynelatende ikke. Lurer på om de bare ikke ser det, for de er ellers rene og pene i tøyet osv. De er også utrolig snille og hjelpsomme og generøse så har ikke samvittighet til annet enn å bare bite det i meg. Vi bygger vel immunforsvare av det;) Anonymous poster hash: 9cbe2...9a5
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #14 Skrevet 31. juli 2014 En mulighet er å ta med telt og ha det i hagen. Da kan dere ha god kontroll på hygienen og samtidig være på besøk. Anonymous poster hash: c0c6c...a05 Vi kan jo ikke sove i telt. Med to små.. Mannen nekter hotell også. Det ville hverken han eller onkelen "godtatt" HI Anonymous poster hash: afcff...f11
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #15 Skrevet 31. juli 2014 En mulighet er å ta med telt og ha det i hagen. Da kan dere ha god kontroll på hygienen og samtidig være på besøk. Anonymous poster hash: c0c6c...a05 Vi kan jo ikke sove i telt. Med to små.. Mannen nekter hotell også. Det ville hverken han eller onkelen "godtatt" HI Anonymous poster hash: afcff...f11 Hadde ikke bodd i telt jeg heller, dere må jo gå på do og dusje. Jeg bruker dopapir på doringen hos farmor men dusjer ikke der. Mannen din får dra alene da. Anonymous poster hash: 3ada8...3d4
Gulosten™ Skrevet 31. juli 2014 #16 Skrevet 31. juli 2014 Hadde sagt nei og blitt hjemme - med barna. Han drar uansett med jentene. Uansett! Anonymous poster hash: afcff...f11 Han kan ikke ta de med så lenge du nekter og de er under 18. Anonymous poster hash: 3ada8...3d4 Jeg hadde fortsatt protestert, det er fullstendig uaktuelt å bo en uke i en gammel manns dritt.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #17 Skrevet 31. juli 2014 Eg hadde tatt med meg gumminhanskar, klorin og salmiakk og vaska kåken.... Stakkars mann, du verkar rett og slett tiltakslaus sjølv. Farmora over høyrer til husmorgenerasjonen og opplever det nok fornærmande at andre vasker. Menn i same generasjon pleier ikkje ha same innstilling. Anonymous poster hash: 5df93...d80
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #18 Skrevet 31. juli 2014 Ta med deg vaskeutstyr og hansker, og få mannen, ungene og onkelen til å ta en utflukt første dagen. Bruk noen timer på å vaske bad og kjøkken levelig. Så slipper du å engste seg resten av uka for hva ungene får i seg. Jeg synes det hadde vært vel verdt jobben for min egen del.ikke sikkert onkelen merker det engang, han ser sikkert ikke hvor skittent det er. Anonymous poster hash: be716...f23
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #19 Skrevet 31. juli 2014 En mulighet er å ta med telt og ha det i hagen. Da kan dere ha god kontroll på hygienen og samtidig være på besøk. Anonymous poster hash: c0c6c...a05 Vi kan jo ikke sove i telt. Med to små.. Mannen nekter hotell også. Det ville hverken han eller onkelen "godtatt" HI Anonymous poster hash: afcff...f11 Hvoirfor kan dere ikke bo i telt med barn? Våre har kost seg voldsomt i teltet fra får de kunne gå. Dere blir ikke syke av å dusje eller bruke doen selv om den er skitten. Ta med egen håndsåpe om det pleier å mang. Mulighet for håndvask med rent vann og såpe er egentlig det eneste som betyr noe i den sammenhengen. Anonymous poster hash: c0c6c...a05
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #20 Skrevet 31. juli 2014 Nei nei nei. Du skal ikke bruke en uke av ferien din på å vaske ned hos en gammel stapeis! Det handler ikke om å være ego, men det finnes hjelpeorganisasjoner til sånt. Du har to små barn, og skal ikke behøve å bruke ferien din på det. Jeg har en søster som er akkurat lik, og når vi drar på besøk til henne, er vi kun ute. Så der er vi bare på sommerstid, eller når det er fint vær nok til å finne på noe i hagen. Og så drar vi hjem og sover. Jeg hadde nektet å dra en hel uke dit! Aldri i livet! Greit nok at hun lever i sin egen skit, men hun er vant til det, det er ikke dine barn. Nei, bli hjemme, og la mannen din dra alene. Det er dine barn og, du kan nekte ham å ta de med! Anonymous poster hash: d1b8c...461
Ugl@ ruger... Skrevet 31. juli 2014 #21 Skrevet 31. juli 2014 Leie campingvogn/ bobil? Hotell? Eller blånekte.... Hadde ikke bodd ig ridehus med småbarn for husfreda eller for å være snill...
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #22 Skrevet 31. juli 2014 Leie campingvogn/ bobil? Hotell? Eller blånekte.... Hadde ikke bodd ig ridehus med småbarn for husfreda eller for å være snill... Kan være koslig i et ridehus da Anonymous poster hash: c0c6c...a05
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #23 Skrevet 31. juli 2014 En mulighet er å ta med telt og ha det i hagen. Da kan dere ha god kontroll på hygienen og samtidig være på besøk. Anonymous poster hash: c0c6c...a05 Vi kan jo ikke sove i telt. Med to små.. Mannen nekter hotell også. Det ville hverken han eller onkelen "godtatt" HI Anonymous poster hash: afcff...f11 Vi bruker å dra på telttur med to små, ingen problem. Tror at det bare er fisefine folk fra Oslo som forlanger hotell og synes det er umulig å sove i telt. Ungene hadde sikkert satt mer pris på telt enn hotell. Anonymous poster hash: 4cc1e...ea8
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #24 Skrevet 31. juli 2014 Ehm.. Hva er problemet med å sove i telt? For fin for slikt? Det er jo kjempehygge å sove i telt! Og tydelig sunnere enn å være i huset Anonymous poster hash: 330a2...bfb
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #25 Skrevet 31. juli 2014 Hadde sagt nei og blitt hjemme - med barna. Han drar uansett med jentene. Uansett! Anonymous poster hash: afcff...f11 Han kan ikke ta de med så lenge du nekter og de er under 18. Anonymous poster hash: 3ada8...3d4 Nå får du søren meg gi deg, det er da hans døtre også. Tror du det bare er mor som skal bestemme hvor ungene skal dra fram til de er 18 år?! Skulle ha tatt seg ut hvis alle parter begynte å nekte den andre parten å ta med seg ungene fordi de ikke liker familien/det er skittent/det er varmt/det er langt/whatever - idiotisk argument! Anonymous poster hash: 8e340...f6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå