Gå til innhold

Hva er forskjellen på pedagogisk medarbeider og barne og ungdomsarbeider?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

 

Er det på koen som helt måte støtende for deg at "vi" kalles pedagogiske medarbeidere?? Anonymous poster hash: 67209...a82

Say what? Anonymous poster hash: fe9c8...171

Må jo bare spørre siden du mener det er et så upassende/urettferdig navn.

Kan jo ikke innse at en pedagogisk medarbeider er medarbeideren til en pedagog. Anonymous poster hash: 67209...a82

Nettopp derfor er navnet misvisende. Det burde i det minste hett pedagogens medarbeider for å signalisere at her man man ikke med en pedagog å gjøre. For brukere av tjenesten er det ofte viktig å vite hvilken kompetanse og utdannelse vedkommende har. Å gi uttrykk for at man er en pedagog er lureri.

 

Anonymous poster hash: fe9c8...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

 

Er det på koen som helt måte støtende for deg at "vi" kalles pedagogiske medarbeidere?? Anonymous poster hash: 67209...a82

Say what? Anonymous poster hash: fe9c8...171
Må jo bare spørre siden du mener det er et så upassende/urettferdig navn.

Kan jo ikke innse at en pedagogisk medarbeider er medarbeideren til en pedagog. Anonymous poster hash: 67209...a82

Nettopp derfor er navnet misvisende. Det burde i det minste hett pedagogens medarbeider for å signalisere at her man man ikke med en pedagog å gjøre. For brukere av tjenesten er det ofte viktig å vite hvilken kompetanse og utdannelse vedkommende har. Å gi uttrykk for at man er en pedagog er lureri.

 

Anonymous poster hash: fe9c8...171

Jeg ser at du skriver kompetanse OG utdannelse, men jeg drister meg likevel til å si at: du lurer deg selv dersom du tror at kompetanse nødvendigvis går hånd i hånd med utdannelse!

SPESIELT når vi snakker om bhg.

 

Anonymous poster hash: 0f93b...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Er det på koen som helt måte støtende for deg at "vi" kalles pedagogiske medarbeidere??

 

Anonymous poster hash: 67209...a82

Støtende er det ikke, men et utrykk for en utvidet likhetstanke. Pedagoger skal ikke stikke seg frem for å ikke støte fagarbeidere og ufaglærte etc. Min filosofi er barna ikke skal skille, voksen er voksen og autoriteten er lik. Utad skal det være tydelig hvem som har kompetansen og ikke minst ansvaret for driften. Det er et problem når en har en personalgruppe som består av f.eks Pedagogisk leder, Barnehagelærar, Barne og Ungdomsarbeider og Pedagogisk veileder. Sisnevnte er da den med lavest kompetanse og ansvar, men for utenforstående kan det se ut som om vedkommende er konsulent for hele personalgruppen.

 

Anonymous poster hash: 87a40...ab8

S du mener det er mye bedre å kalle oss assistenter? Så både barn og foreldre klart og tydelig skal få se at vi er de som står lavest på rangstigen.

Det jeg syntes er rart, er at all den jobbingen jeg gjør på skolen jeg jobber på, blir for noen (som enkelte her inne) sett på som mindre viktig. For jeg er ikke utdannet pedagog. Det mange glemmer, er at det er vi, altså de pedagogiske medarbeiderne elles ASSISTENTENE som du gjerne vil kalle oss, som har elevene mesteparten av skoledagen. Mens vi jobber fra 7-17 MED elevene, jobber pedagogens kun MED ELEVENE fra 9-15 og enda har de flere timer med kontorarbeid innenfor denne tiden.

Jobben pedagognene gjør er ufattelig viktig, missforstå meg rett! Men det er vi som står med de største utfordringene. Det er vi som skal tilrettelegge for det pedagogiske opplegget pedagogen har laget. Det er vi som skal se an eleven og skjerme der det tengs. Det er vi som står ved utagering dom slag, klor, bitt, spark og spytting. Det er vi som skal gi akuttmedisinering ved anfall eller andre akutte sykdommer for de som har det.

(Jobber som sagt på en spesialskole, der mange av elevene har forskjellige sykdommer og diagnoser) alt dette gjør vi selvsagt sammen med pedagogene, forskjellen er at vi har mange flere timer omgang med elvene enn det pedagogene har.

Ved morgenmøter det det vi som må svare på spm fra pedagogene om hvordan eleven fungerer fra morgen til sene ettermiddagen. Dette fordi, som nevnt ovenfor, pedagogene ikke har tid med elevene som oss.

 

Så om foreldrene tror vi har en høyere stilling enn vi egentlig har pga tittelen, so be it! Da får de snakke med ledelsen på stedet og då en forklaring der.

 

 

Anonymous poster hash: 67209...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Er det på koen som helt måte støtende for deg at "vi" kalles pedagogiske medarbeidere?? Anonymous poster hash: 67209...a82

Say what? Anonymous poster hash: fe9c8...171
Må jo bare spørre siden du mener det er et så upassende/urettferdig navn.

Kan jo ikke innse at en pedagogisk medarbeider er medarbeideren til en pedagog. Anonymous poster hash: 67209...a82

Nettopp derfor er navnet misvisende. Det burde i det minste hett pedagogens medarbeider for å signalisere at her man man ikke med en pedagog å gjøre. For brukere av tjenesten er det ofte viktig å vite hvilken kompetanse og utdannelse vedkommende har. Å gi uttrykk for at man er en pedagog er lureri.

 

Anonymous poster hash: fe9c8...171

Jeg ser at du skriver kompetanse OG utdannelse, men jeg drister meg likevel til å si at: du lurer deg selv dersom du tror at kompetanse nødvendigvis går hånd i hånd med utdannelse!

SPESIELT når vi snakker om bhg.

 

Anonymous poster hash: 0f93b...f23

 

Og det der er egentlig årsaken til at vi trenger tydelige titler. Fordi så mange er involvert i barnehagedrift som ikke har formel kompetanse, mangler en også forståelse for hva formell kompetanse i denne sammenhengen er og hvorfor en trenger den. Det er forskjell på kompetanse og formell kompetanse, men det er ikke grunn til å tro at de med formell kompetanse mangler evne til å ta til seg erfaringskompetanse, selv om mange vil forsøke å argumentere for dette basert på anekdotiske "bevis" i form av pedagoger som ikke er flinke. Det er klart de også finns, men i barnehage har en omsorg for barn i tillegg til andre funksjoner. Omsorg for barn er veldig personlig for mange, en del mangler derfor profesjonell distanse til denne funksjonen. Profesjonalitet og kunnskap vil da bli forsøkt forklart som kaldt, teknisk og irrelevant fordi det er mye følelser i sving som en gjerne vil legitimere.

 

Folk som ikke er flinke i jobben sin finnes i alle yrker, det er ingenting spesielt med barnehage annet enn at en kan oppleve det sårt at foreldrekvalifikasjoner ikke alltid strekker til. 

 

Anonymous poster hash: 87a40...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Er det på koen som helt måte støtende for deg at "vi" kalles pedagogiske medarbeidere?? Anonymous poster hash: 67209...a82

Støtende er det ikke, men et utrykk for en utvidet likhetstanke. Pedagoger skal ikke stikke seg frem for å ikke støte fagarbeidere og ufaglærte etc. Min filosofi er barna ikke skal skille, voksen er voksen og autoriteten er lik. Utad skal det være tydelig hvem som har kompetansen og ikke minst ansvaret for driften. Det er et problem når en har en personalgruppe som består av f.eks Pedagogisk leder, Barnehagelærar, Barne og Ungdomsarbeider og Pedagogisk veileder. Sisnevnte er da den med lavest kompetanse og ansvar, men for utenforstående kan det se ut som om vedkommende er konsulent for hele personalgruppen. Anonymous poster hash: 87a40...ab8

S du mener det er mye bedre å kalle oss assistenter? Så både barn og foreldre klart og tydelig skal få se at vi er de som står lavest på rangstigen.

Det jeg syntes er rart, er at all den jobbingen jeg gjør på skolen jeg jobber på, blir for noen (som enkelte her inne) sett på som mindre viktig. For jeg er ikke utdannet pedagog. Det mange glemmer, er at det er vi, altså de pedagogiske medarbeiderne elles ASSISTENTENE som du gjerne vil kalle oss, som har elevene mesteparten av skoledagen. Mens vi jobber fra 7-17 MED elevene, jobber pedagogens kun MED ELEVENE fra 9-15 og enda har de flere timer med kontorarbeid innenfor denne tiden.

Jobben pedagognene gjør er ufattelig viktig, missforstå meg rett! Men det er vi som står med de største utfordringene. Det er vi som skal tilrettelegge for det pedagogiske opplegget pedagogen har laget. Det er vi som skal se an eleven og skjerme der det tengs. Det er vi som står ved utagering dom slag, klor, bitt, spark og spytting. Det er vi som skal gi akuttmedisinering ved anfall eller andre akutte sykdommer for de som har det.

(Jobber som sagt på en spesialskole, der mange av elevene har forskjellige sykdommer og diagnoser) alt dette gjør vi selvsagt sammen med pedagogene, forskjellen er at vi har mange flere timer omgang med elvene enn det pedagogene har.

Ved morgenmøter det det vi som må svare på spm fra pedagogene om hvordan eleven fungerer fra morgen til sene ettermiddagen. Dette fordi, som nevnt ovenfor, pedagogene ikke har tid med elevene som oss.

Så om foreldrene tror vi har en høyere stilling enn vi egentlig har pga tittelen, so be it! Da får de snakke med ledelsen på stedet og då en forklaring der.Anonymous poster hash: 67209...a82

Norge burde gjøre som Finland og faktisk kutte ut assistenter i skolen. I Finland er det pedagoger og spesialpedagoger som bestitter slike stillinger som du har.

Ikke noe imot deg, men det er et hån mot barna at de er ufaglærte som skal ha dem i skolen. Andre barn får utdannete lærere, men de barna som kanskje trenger det mest får ufaglærte assistenter. Og nei, foreldrene skal ikke lures til å tro at dere har mer utdannelse pga. en misvisende tittel.

 

Anonymous poster hash: fe9c8...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Er det på koen som helt måte støtende for deg at "vi" kalles pedagogiske medarbeidere??

 

Anonymous poster hash: 67209...a82

Støtende er det ikke, men et utrykk for en utvidet likhetstanke. Pedagoger skal ikke stikke seg frem for å ikke støte fagarbeidere og ufaglærte etc. Min filosofi er barna ikke skal skille, voksen er voksen og autoriteten er lik. Utad skal det være tydelig hvem som har kompetansen og ikke minst ansvaret for driften. Det er et problem når en har en personalgruppe som består av f.eks Pedagogisk leder, Barnehagelærar, Barne og Ungdomsarbeider og Pedagogisk veileder. Sisnevnte er da den med lavest kompetanse og ansvar, men for utenforstående kan det se ut som om vedkommende er konsulent for hele personalgruppen.

 

Anonymous poster hash: 87a40...ab8

S du mener det er mye bedre å kalle oss assistenter? Så både barn og foreldre klart og tydelig skal få se at vi er de som står lavest på rangstigen.

Det jeg syntes er rart, er at all den jobbingen jeg gjør på skolen jeg jobber på, blir for noen (som enkelte her inne) sett på som mindre viktig. For jeg er ikke utdannet pedagog. Det mange glemmer, er at det er vi, altså de pedagogiske medarbeiderne elles ASSISTENTENE som du gjerne vil kalle oss, som har elevene mesteparten av skoledagen. Mens vi jobber fra 7-17 MED elevene, jobber pedagogens kun MED ELEVENE fra 9-15 og enda har de flere timer med kontorarbeid innenfor denne tiden.

Jobben pedagognene gjør er ufattelig viktig, missforstå meg rett! Men det er vi som står med de største utfordringene. Det er vi som skal tilrettelegge for det pedagogiske opplegget pedagogen har laget. Det er vi som skal se an eleven og skjerme der det tengs. Det er vi som står ved utagering dom slag, klor, bitt, spark og spytting. Det er vi som skal gi akuttmedisinering ved anfall eller andre akutte sykdommer for de som har det.

(Jobber som sagt på en spesialskole, der mange av elevene har forskjellige sykdommer og diagnoser) alt dette gjør vi selvsagt sammen med pedagogene, forskjellen er at vi har mange flere timer omgang med elvene enn det pedagogene har.

Ved morgenmøter det det vi som må svare på spm fra pedagogene om hvordan eleven fungerer fra morgen til sene ettermiddagen. Dette fordi, som nevnt ovenfor, pedagogene ikke har tid med elevene som oss.

 

Så om foreldrene tror vi har en høyere stilling enn vi egentlig har pga tittelen, so be it! Da får de snakke med ledelsen på stedet og då en forklaring der.

 

 

Anonymous poster hash: 67209...a82

 

Jeg mener ikke at dere må hete assistenter, men at en spesiellt i barnehagene har kommet opp med en del dårleig erstattninger for denne tittelen. I barnehage er dette mer uheldig enn i skole fordi det ikke er like tydelig for foreldrene hvem som har ansvaret. De velger den eldste eller den de personlig har best kjemi med, eller den som er tilstede når de har noe å ta opp. Det fører til dårligere kommunikasjon mellom barnehage og hjem og ikke minst ubehagelige situasjoner for de som ikke har et spesifikt ansvar men blir stillt til rette for det likevel. En annen ting er barnehagens faglighet som må synliggjøres, det hever alle yrkesgruppenes status at den pedagogiske kompetansen er tydelig.  Det tjener ingen at  en tror personalet er en tilfeldig gruppe med kaffesupende sladretanter. 

 

 

På en skole og i en barnehage er en et team som gjør ulike ting for et best mulig resultat. Det er ikke snakk om å deevaluere din uvurderlige jobb og innsats, men å synliggjøre hva vi gjør og hvilken kompetanse vi kan skillte med for dem som bruker oss.  

 

Anonymous poster hash: 87a40...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår Bhg bruker alle de som er assistenter , barne og ungdoms arb og andre fagarbeidere betegnelsen pedagogisk medarbeider.

 

Selv er jeg fagarbeider ( hjelpepleier )

 

Anonymous poster hash: f6e5a...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg har gått barne og ungdom, men mangler fagbrevet. Så har ikke papir på utdannelsen min.

Jeg er pedagogisk medarbeider på en spesialskole. Jeg jobber med det pedagogiske læringsopplegget hovedpedagogen lager til hver enkelt elev. Så nei - syntes ikke "navnet" er misvisende. Jeg styrer alle de pedagogiske oppgavene som pedagogen har gjort klart og følger alle de pedagogiske rettningslinjene som er laget for at hver enkelt elev skal få så stort utbytte og så god mestring som mulig.Anonymous poster hash: 67209...a82

Men du er fortsatt ingen pedagog. Du er pedagogens assistent.Anonymous poster hash: fe9c8...171
Det er helt sant. Jeg er pedagogens assistent. Og pedagogens medarbeider. Derav navnet. Anonymous poster hash: 67209...a82
Pedagogisk medarbeider sier noe om at du er en pedagog som også er en medarbeider. Pedagogens medarbeider sier noe om at du er medarbeider til pedagogen, men ikke nødvendigvis pedagog selv.

 

 

 

Anonymous poster hash: fe9c8...171

Pedagogisk medarbeider og pedagogisk leder sier jo seg selv hvem som har det pedagogiske ansvaret.

Medarbeiderne har like mye ansvar for at alle fagområder, planer osv blir fulgt.

 

Jeg som pedagogisk medarbeider hjelper ped leder med skjemaer som tras, alle med osv.

Vi er med på å forme planer og komme med innspill.

Ofte er det vi pedagogiske medarbeidere som observerer og gir videre bedskjed til ped leder om det er noe vi reagerer på ved et barn.

For at så ped leder blir obs på evt utvikling til et barn.

 

 

 

Anonymous poster hash: f6e5a...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Er det på koen som helt måte støtende for deg at "vi" kalles pedagogiske medarbeidere?? Anonymous poster hash: 67209...a82

Say what? Anonymous poster hash: fe9c8...171
Må jo bare spørre siden du mener det er et så upassende/urettferdig navn.

Kan jo ikke innse at en pedagogisk medarbeider er medarbeideren til en pedagog. Anonymous poster hash: 67209...a82

Nettopp derfor er navnet misvisende. Det burde i det minste hett pedagogens medarbeider for å signalisere at her man man ikke med en pedagog å gjøre. For brukere av tjenesten er det ofte viktig å vite hvilken kompetanse og utdannelse vedkommende har. Å gi uttrykk for at man er en pedagog er lureri.

 

Anonymous poster hash: fe9c8...171

Men vi er ikke pedagogens assistent.

Vi er barnas pedagogiske assistent .

 

Anonymous poster hash: f6e5a...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhg er et av de yrkene man finner mest flat struktur. Nå også i tittelen. Man finner surmuling blant assistenter pga pedagogen ikke står på kjøkkenet og rydder etter mat. Vel, da går det bort enda mer tid på barna som vi ser lite nok som det er. Dette ble faktisk tatt opp i utdanningen etter at så mange studenter opplevde det!

 

Anonymous poster hash: 888c2...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det greit med å fordele. Tidligere jobb. Der følgte kjøkkentjeneste vakt system, slik at det ble fordelt likt.

 

I den nye jobben, har vi ei som er fra nav. Men før det ble det satt på dagsplan etter morgenmøte hvem som har ansvar. Dette ble gjenvt fordelt på alle.

 

Kjøkkentjeneste er del av jobben , på lik linje som skifte bleier og vaske leker.

Betyr lite hva en er ansatt som.

 

Har opplevd mange nyutdannede pedleder som sniker seg unna ansvar. Skal gjøre planer... Men hos oss har hver pedleder sin dag til å gjøre slikt.

Om det ikke er avklart på morgenmøte eller om det ikke passer. Så kan ikke de bare fordufte. Fler har fått tilsnakk an styrer.

Slik skal avklares sier hun. Om en sniker seg gang på gang unna eller nekter å gjøre en arb oppgave. Er det ordenekt og kan resultere i oppsigelse. Sa leder til en ped. Leder.

 

Vi medarbeidere får også plantid når vi skal forberede aktiviteter.

 

 

 

Anonymous poster hash: f6e5a...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det greit med å fordele. Tidligere jobb. Der følgte kjøkkentjeneste vakt system, slik at det ble fordelt likt.

 

I den nye jobben, har vi ei som er fra nav. Men før det ble det satt på dagsplan etter morgenmøte hvem som har ansvar. Dette ble gjenvt fordelt på alle.

 

Kjøkkentjeneste er del av jobben , på lik linje som skifte bleier og vaske leker.

Betyr lite hva en er ansatt som.

 

Har opplevd mange nyutdannede pedleder som sniker seg unna ansvar. Skal gjøre planer... Men hos oss har hver pedleder sin dag til å gjøre slikt.

Om det ikke er avklart på morgenmøte eller om det ikke passer. Så kan ikke de bare fordufte. Fler har fått tilsnakk an styrer.

Slik skal avklares sier hun. Om en sniker seg gang på gang unna eller nekter å gjøre en arb oppgave. Er det ordenekt og kan resultere i oppsigelse. Sa leder til en ped. Leder.

 

Vi medarbeidere får også plantid når vi skal forberede aktiviteter.

 

 

 

Anonymous poster hash: f6e5a...b79

Det er slike planer  og lister som hindrer pedagoger i å fylle pedagogfunksjonen og som gjør skillet i kompetanse og oppgaver "fuzzy" for assistenter, derfor er man mange steder på veg bort fra den "rettferdige" fordelingen av praktiske oppgaver. Pedagoger har en del funksjoner som tar den bort fra avdelingen, derfor bør de være fristillt til å være i barnegruppen når de er på avdelingen. Det bety ikke at de ikke skal delta for å få det praktiske til å gå rundt, men at en som pedagog og LEDER har rett til å delegere oppgavene slik en mener er best. Ingen stusser om en butikksjef ikke gjør like mye praktisk som de øvrige ansatte, men om en pedagog prioriterer å være pedagog framfor å tømme oppvaskmaskinen blir det surmuling.  Pedagog og asistent er ikke den samme jobben og kvalifikasjonskravene er ikke de samme, det er ikke urimelig at den ene jobben har flere praktiske oppgaver enn den andre. Det er ikke for at pedagogen skal ha fordeler, men for å drifte barnehagen best mulig. Den som skal lede og ha ansvar for det pedagogiske tilbudet bør være mest mulig i tilstede og bør som alle andre ledere kunne disponere personalet slik det fungerer best den dagen (innenfor rimelighetens grenser).

 

Det er ikke rart eller unnasluntring at en nyutdannet ped-leder bruker mer tid på kontorarbeid, en har en læringskurve i alle jobber og blir mer effektiv etterhvert. De fleste yrker åpner for at det er slik og gir opplæring og tilpassing. Som Ped-leder skal en fungere 110% i alle funksjoner fra dag en. For å være helt ærlig tenker jeg at det like godt kan være styrer som er problemet i historien du forteller. Udugelige Ped-ledere finnes selvsagt, akkurat som det finnes udugelige rørleggere, butikksjefer og ikke minst barnehageassistenter. 

 

Anonymous poster hash: 87a40...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...