Gå til innhold

Avvenne pupp til innsovning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på seks mnd. Som har vært puppegal siden fødsel. Det er ikke fullt så ille nå som det var for noen måneder siden, men hun klarer ikke å sovne uten en pupp i munnen. I løpet av sitt halvårige liv, har hun kanskje sovnet 5 ganger uten pupp.

Jeg tenker at nå er det på tide at hun lærer seg å sovne uten puppen. Nå får hun både grøt og frukt og grønnsaker i tilleg til morsmelk, så det er ikke sult som er årsaken til dette sugebehovet.

Det jeg har planlagt er å sørge for at baby er skikkelig mett og så bare bære barnet i søvn. Det blir sikkert en del skriking, for hun vil bare ligge på puppen når hun er trøtt og vil sove, men jeg tenker at jeg vel bare kan la henne skrike til hun sovner så lenge jeg holder henne og går rundt med henne? Da føler hun seg ihvertfall ikke forlatt...

Jeg er innstilt på at leggingen kan ta noen timer nå i begynnelsen, men det må vel gå seg til etter hvert? I starten har jeg tenkt å bare kjøre dette opplegget når hun skal legge seg på kvelden, for da vet jeg at hun er skikkelig trøtt, og så heller la hun få sovne til puppen på dagen. Dette siden det er vanskelig å få henne til å sovne på dagtid og fordi hun sover lite på dagen. Eller blir dette dumt slik at jeg burde kjøre samme opplegg hele døgnet?

Dessverre jobber samboeren min svært ugunstige arbeidstiden, så det er kun jeg som kan ta meg av leggingen.

Håper på gode tips herfra. Jeg ønsker ikke noen skrikekur for babyen min, men der er vel OK at hun skriker så lenge jeg holder henne?

Anonymous poster hash: 3899c...14e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble litt rotete innlegg dette og litt skrivefeil. Skylder på mobilen;)

Skrevet

Min baby var litt eldre enn din, ca 9 mnd., da jeg begynte å legge ham våken i senga. Gikk overraskende bra :)

Da visste jeg at han hadde fått mettet behovet for mat, pupp, kontakt osv, pluss tydelige tegn på at han var trøtt.,

Gikk opp på rommet vårt der han har senga si, sang litt og koste før jeg plasserte ham i senga og sa god natt.

Han reiste seg selvfølgelig opp med en gang og hylte, men tror du ikke han ga seg med en gang jeg gikk ut!

Ble helt sjokkert over hvor enkelt det gikk. Det hender han gråter litt før han legger seg til å sove, men lar ham aldri skrike lenge. Da går jeg heller å henter.... Jeg synes ikke det er "skrikekur" om barnet skriker i to minutter før det innser at det er trøtt og legger seg ned for å sove .

Lykke til :) Det er jo ikke noe galt med opplegget ditt med å bære i søvn, men jeg syns kanskje det hørtes litt slitsomt ut. Syns ikke det gjør noe at du har et litt annet opplegg med dagsoving enn på kveld.,

Skrevet

Grunnen til at jeg vil bære i søvn, er at jeg tror det blir litt mer humant for babyen. Hun kan bli veldig sint når hun ikke får det som hun vil (les: pupp), så det hadde kanskje vært OK om hun først lærte seg å sovne uten pupp før hun bare ble lagt i senga.

HI

Skrevet

Du skal lære henne av en ting og venne henne til en annen? Lykke til med det.

Anonymous poster hash: 40f83...4f9
Skrevet

Oida, jeg lot min ha pupp en del lengere enn dette. Synes 6m er litt tidlig personlig men kudos for at du vil fortsette å bære henne og ikke bare legge henne ifra deg. 

Anonymous poster hash: eeb4e...eb4
Skrevet

Oida, jeg lot min ha pupp en del lengere enn dette. Synes 6m er litt tidlig personlig men kudos for at du vil fortsette å bære henne og ikke bare legge henne ifra deg.  Anonymous poster hash: eeb4e...eb4

Slik jeg oppfattet hi var målet å venne babyen av med å sovne på puppen, ikke å slutte helt med pupp....?

Skrevet

Ja, det var planen. Men det er kanskje litt dumt, det. Grunnen til at jeg tenkte å gjøre det sånn er for å unngå at det blir skrikekur. Hvis jeg bare legger henne i vogna og går ut, så blir det skriking. Er det et alternativ å legge henne i senga og så sitte ved henne og holde på henne, for eksempel? Da vet hun jo at jeg er der, selv om hun må ligge for seg selv.

Skrevet

Oida, jeg lot min ha pupp en del lengere enn dette. Synes 6m er litt tidlig personlig men kudos for at du vil fortsette å bære henne og ikke bare legge henne ifra deg.

Anonymous poster hash: eeb4e...eb4

Jeg skal ikke slutte å amme. Jeg ønsker bare at baby skal lære seg å sovne uten pupp i munnen.

hi

Skrevet

Ja, det var planen. Men det er kanskje litt dumt, det. Grunnen til at jeg tenkte å gjøre det sånn er for å unngå at det blir skrikekur. Hvis jeg bare legger henne i vogna og går ut, så blir det skriking. Er det et alternativ å legge henne i senga og så sitte ved henne og holde på henne, for eksempel? Da vet hun jo at jeg er der, selv om hun må ligge for seg selv.

Ja, det er sikkert et alternativ. Men på min fungerte det som sagt best hvis jeg gikk ut. Sluttet å skrike da.
Skrevet

Det er forskjell på skrikekur og å la ungen finne ut at det ikke nytter å sutre. Selvsagt blir det hyl, det blir det enten du slutter nå eller om 6 mnd. 

Du burde ikke venne henne til nye "uvaner", å sitte inne med henne til hun sovner før du vet om hun faktisk trenger det er bare litt dumt. Prøv å gå ut først og ikke lag så mye styr, og hør etter på gråten om det faktisk bare er sutring eller om det er reel hysterisk gråt før du går inn. Det kan spare deg for mye.

Skrevet

Takker for innspill. Men hvis jeg går ut med en gang og så hører at det blir hysterisk gråt, skal jeg da ta henne opp? Eller kanskje bare vise at jeg er der og prøve å roe henne mens hun ligger i senga?

HI

Skrevet

Hos oss har det gått veldig fint å slutte med pupp ved legging. Jeg sluttet samtidig med nattamming. Slet med at hun våknet flere ganger på natten for å få pupp.

Ta på deg samboeren sin t-skjorte (da lukter hun ikke melken så godt) og legg henne. Hun skriker seg sannsynligvis i søvn. Hvis hun skriker for lenge, så gir du henne litt vann mens hun ligger der og går ut igjen. Hun slutter når hun merker at det ikke hjelper å gråte lenger, og du kjenner jo sannsynligvis igjen gråten.

Vann har vært uvurderlig for oss på begge ungene når vi har sluttet med kvelds- og nattamming.

Anonymous poster hash: f1bfd...a2f

Skrevet

Min erfaring er at barn er enten puppegal eller ikke. Min første var det. Måtte sovne på puppen. Vi prøvde alt, unntatt ferber (skrikekur). Bære, synge, holde hånda, legge ned igjen x antall ganger, at bare pappan la henne.... Hun ble ikke lett å legge før hun var 18 mnd og jeg sluttet å amme.

Nr to er ikke puppegal. For han er pupp bare mat. Utrolig deilig for meg!

Så jeg har vel ingen råd egentlig...

Anonymous poster hash: d0791...c18

Skrevet

Jeg synes det var tidlig å slutte med å sovne ved puppen. Alternativ er å gi flaske tenker jeg da.

Når vi avvente sovepupp, gjorde vi det ved ca 16 mnd alder. Erstattet det med smoothie som faren ga og jeg forsvant ut av huset.

Anonymous poster hash: 84104...961
Skrevet

Nå gjorde ikke jeg dette før ved ca 1 års alder, men kan jo hende det jeg gjorde fungerer likevel? Frem til da satt jeg på sengekanten med barnet på fanget og vugget sakte mens jeg ammet ham i søvn. Grunnen til at jeg ikke sluttet før er fordi jeg syntes det var så utrolig praktisk, tok jo bare et par minutter de siste månedene. ;)

Da jeg skulle slutte å amme ham i søvn, gjorde jeg alt annet likt, bare ikke ammingen. Satt på sengekanten og vugget ham sakte mens han hadde smokken i munnen i stedet for puppen. Til min store overraskelse protesterte han ikke i det hele tatt, og sovnet akkurat like fort som før. :)

Etter en uke med dette la jeg ham våken i sengen, og satt ved siden av til han sovnet, og det har jeg gjort siden. (Han er 2 år nå.) Kanskje jeg burde gå ut mens han er våken, men det tar fortsatt bare et par minutter før han sovner, så jeg har ikke noe imot å sitte der.

Anonymous poster hash: 5754c...e07
Skrevet

Jeg synes det var tidlig å slutte med å sovne ved puppen. Alternativ er å gi flaske tenker jeg da.

Når vi avvente sovepupp, gjorde vi det ved ca 16 mnd alder. Erstattet det med smoothie som faren ga og jeg forsvant ut av huset.

Smoothie for å sovne? Hva med tannpuss?

Anonymous poster hash: 78caa...0f4

Skrevet

Å, er det tidlig, altså? Baby skal selvfølgelig få spise seg mett og god før leggetid, og jeg har ikke tenkt å amme mindre enn før. Jeg synes bare at det hadde vært greit om babyen kunne sovnet av seg selv uten å bruke puppen som smukk.

Mitt inntrykk er at "alle andre" babyer er så enkle å legge, er liksom bare å legge dem ned så sovner de. Mens min derimot aldri sovner yter pupp. Men det er mulig inntrykket mitt er feil...

HI

Skrevet

Når vi avvente sovepupp, gjorde vi det ved ca 16 mnd alder. Erstattet det med smoothie som faren ga og jeg forsvant ut av huset.Anonymous poster hash: 84104...961

Å, er det tidlig, altså? Baby skal selvfølgelig få spise seg mett og god før leggetid, og jeg har ikke tenkt å amme mindre enn før. Jeg synes bare at det hadde vært greit om babyen kunne sovnet av seg selv uten å bruke puppen som smukk.

Mitt inntrykk er at "alle andre" babyer er så enkle å legge, er liksom bare å legge dem ned så sovner de. Mens min derimot aldri sovner yter pupp. Men det er mulig inntrykket mitt er feil...

HIAnonymous poster hash: 3899c...14e

Jeg føler akkurat det sammen, men likt med deg så må vesla på 6 mnd ha puppen i munnen for å sovne. Med unntak av at hun for to uker siden begynte å sovne av seg selv i vogna når jeg er på formiddagsturen.

Jeg stresser ikke noe særlig med dette enda, men gleder meg til at mannen også kan legge henne. Skrikekuren kommer ALDRI inn døra her hos oss!

Skrevet

Når vi avvente sovepupp, gjorde vi det ved ca 16 mnd alder. Erstattet det med smoothie som faren ga og jeg forsvant ut av huset.Anonymous poster hash: 84104...961

HIAnonymous poster hash: 3899c...14e

Ja, skjønner godt at du har det inntrykket. Hadde det selv også, særlig med første barnet. Tror dette er litt todelt: for det første tror jeg mange ikke forteller hele sannheten når de legger ut om hvor "enkelt" det er å legge sine små og at de sover "hele" natta osv. Måkke tru på alt skrytet :P

For det andre: har hatt tre barn som aldeles ikke har vært enkle ift legging/soving. Ble veldig overrasket når junior viste seg å være såppass lettvint. Mulige forklaringer: barn er forskjellige; jeg er blitt flinkere til å lese signalene til babyer. Ev. At han er veldig trygg(drevet med samsoving ol, i motsetning til de andre tre.)

Synes ikke det er så veldig tidlig å få baby til å sove uten pupp, men jeg ventet som sagt til 9 mndr ca. Da begynte det å bli mer stress enn kos å måtte amme i søvn hver kveld. Og gjerne flere ganger samme kveld.

Skrevet

Synes også det er tidlig, så lenge det fungerer og ikke tar evigheter ved legging ser jeg ikke noen grunn til å slutte med sovnepupp. Tror jeg sluttet ved 11 mnd med begge. Hvis du begynner med andre rutiner som hun ikke er klar for enda, kan det hende leggingen blir styrete og tar tid.

Anonymous poster hash: 6f286...f9e

Skrevet

Etter å ha lest svarene her, revurderer jeg faktisk hele opplegget mitt. Kanskje jeg bare skulle utsette hele dette prosjektet mitt til baby nærmer seg året (har planlagt å amme i ett år)? Det gjør ikke meg noe å amme i søvn, bortsett fra at bare jeg kan legge (det er egentlig ikke noe stort problem, da jeg synes det at hun sovner ved puppen er ganske koselig).

Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderte dette opplegget, var at jeg trodde jeg gjorde meg selv en bjørnetjeneste ved å holde på slik. Jeg får nemlig voldsomme reaksjoner fra enkelte i omgivelsene når jeg forteller at babyen bare sovner til pupp. Jeg har fått høre at dette er galskap og at baby må kunne sovne selv. Dette er mitt første barn, så har begrenset erfaring selv.

HI

Skrevet

Etter å ha lest svarene her, revurderer jeg faktisk hele opplegget mitt. Kanskje jeg bare skulle utsette hele dette prosjektet mitt til baby nærmer seg året (har planlagt å amme i ett år)? Det gjør ikke meg noe å amme i søvn, bortsett fra at bare jeg kan legge (det er egentlig ikke noe stort problem, da jeg synes det at hun sovner ved puppen er ganske koselig).

Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderte dette opplegget, var at jeg trodde jeg gjorde meg selv en bjørnetjeneste ved å holde på slik. Jeg får nemlig voldsomme reaksjoner fra enkelte i omgivelsene når jeg forteller at babyen bare sovner til pupp. Jeg har fått høre at dette er galskap og at baby må kunne sovne selv. Dette er mitt første barn, så har begrenset erfaring selv.

HI

Det som er viktig er hva DU synes om å gjøre det på denne måten, ikke de rundt deg. :) Synes du det er stress at bare du kan legge, så er det helt ok å gjøre noe med det. Synes du det er helt greit, så er det også helt ok å la være.

Jeg trodde også jeg gjorde meg selv en bjørnetjeneste, og at det skulle bli sååå vanskelig å slutte fordi jeg hadde ventet så lenge. (For det var jo det "alle" sa.) Men så gikk det faktisk lettere enn noenting annet jeg har gjort i forbindelse med at jeg har barn. :P

Anonymous poster hash: 5754c...e07

Skrevet

Drit i hva andre sier! Hvis det funker for deg så fortsett! Jeg møtte akkurat samme holdninger som deg med min første puppeguri, overså de bare. Bare du vet hva som er best for deg og ditt barn!

Anonymous poster hash: d0791...c18

Skrevet

Hvis DU vil slutte å amme i søvn så gjør du det! Og babyen din vil protestere uansett om du tar avvenningen nå eller senere. Synes på ingen måte babyen din er for liten, dette går sikkert helt fint :)

Mine tips er: vær 100% konsekvent i rutinen du bestemmer deg for, uansett om det innebærer byssing, sang, kos eller om du forlater rommet. Jeg vil nesten anbefale deg å droppe byssingen og gå rett på å sovne selv i egen seng, for da slipper du å avvenne byssing igjen senere. (også blir de så tunge etterhvert, haha). Sørg for å ha mannen på lag, bytt gjerne på de første dagene. Babyen kommer selvfølgelig til å protestere, så det vil bli slitsomt, men det tar ikke lange tiden før babyen har lært seg den nye rutinen. Her tok det 2 netter og plutselig sov hun rundt :) Og ha gjerne flere på lag, om det er helsesøster eller en bok. Karin Naphaugs bok er god synes jeg. 

Lykke til!

Anonymous poster hash: 971ed...624

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...