Gå til innhold

Hva er din "topp 3" statusyrker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg betyr statusyrker mennesker som imponerer i det yrket de har valgt :P

Jeg har møtt en drøss av advokater/jurister, men ingen av dem har imponert meg. Samme med ingeniører osv.

Da jeg var 18 jobbet jeg i en matbutikk. Der var det en kollega på 19 år som hadde et stort ønske om å bli butikksjef. Hun gikk butikkledelse og gledet seg stort til å bli kjøpmann. Hun var eksepsjonelt dyktig i sitt yrke og hadde en stå på vilje som smittet . Hun elsket å jobbe i butikken og alle kundene merket at dette var en person som virkelig visste hva service var. 

Grunnen til at hun imponerte meg var også det at hun ønsket noe som de færreste ønsker av yrkeslivet i dag. Hun var ikke opptatt av at alle andre rundt henne skulle ta lange utdannelser som kanskje ville gi million lønninger. Hun så prestisje i butikkyrket og hadde en integritet de færreste har.

Kanskje derfor jeg har henne i tankene 11 år senere :P

Ellers så får jeg enorm respekt av de som velger å jobbe innen barnevern og som prinsesse hengepupp skriver... Renovasjon... Bra vi har folk som fjerner dritten etter andre ;) Ting hadde faktisk ikke gått rundt uten dem, he he.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De eneste jeg beundrer karrieremessig (med unntak av yrkesgruppene som "ofrer" seg for samfunnet, som du sier vi ikke skal nevne) er de som skaper noe for seg selv.

Altså de som bygger opp blomstrende bedrifter. Ingeniør, lege og advokat kan hvem som helst bli, det er bare pensum og eksamener som skal til.

Hvem som helst kan absolutt ikke bli advokat. Jus er et svært komplisert fagfelt og det krever god logisk sans, glimrende argumentasjonsteknikk, meget gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter og et skarpt og klokt hode å jobbe som advokat. Det er ikke slik at alle mennesker har disse evnene.

Anonymous poster hash: a0ebf...a69

Eh, jo.... Lege kan nok ikke hvem som helst bli, advokat er ikke i samme kategorien i det hele tatt. Kjenner mange ganske tette folk som har endt opp som jurister og advokater.

Anonymous poster hash: 73f73...ba0

Skrevet

Tannlege

Advokat

Kirurg

Anonymous poster hash: 93c59...ad5
Skrevet

Konge, dronning og statsminister.

Anonymous poster hash: 4e083...024

Skrevet

For meg personlig:

Bonde (fulltids)

Lege

Politikker

I den rekkefølgen.

Anonymous poster hash: df41e...bdf
Skrevet

De eneste jeg beundrer karrieremessig (med unntak av yrkesgruppene som "ofrer" seg for samfunnet, som du sier vi ikke skal nevne) er de som skaper noe for seg selv.

Altså de som bygger opp blomstrende bedrifter. Ingeniør, lege og advokat kan hvem som helst bli, det er bare pensum og eksamener som skal til.

Hvem som helst kan absolutt ikke bli advokat. Jus er et svært komplisert fagfelt og det krever god logisk sans, glimrende argumentasjonsteknikk, meget gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter og et skarpt og klokt hode å jobbe som advokat. Det er ikke slik at alle mennesker har disse evnene.

Det er riktig at en GOD advokat bør inneha slike egenskaper. Det er derimot ikke gitt at man har disse egenskapene bare fordi man har tatt dette studiet og er advokat. Det finnes en masse dårlige advokater, akkurat som det finnes dårlige leger, ingeniører, helsesekretærer, lærere og hva har du. Man kan være god til å lese og tilegne seg kunnskap og likevel være dårlig egnet til å utøve det yrket man har valgt.

Anonymous poster hash: fbac8...9e0

Skrevet

Lege, bonde og siviløkonom.

Anonymous poster hash: 015e2...bca

Skrevet

Gründer, kirurg/overlege, stortingspolitiker. Advokat mener jeg helt seriøst ikke er et statusyrke i Norge, kun hvis du er kjendisadvokat, det vil si veldig dyktig og får profilerte saker. De fleste advokater jobber med ganske alminnelige arbeidsoppgaver som få ser på som status.

Anonymous poster hash: 96675...c52
Skrevet

Lærere er på topp. Det er tross alt de som danner grunnlaget for alle leger, advokater, ingeniører osv :)

Anonymous poster hash: 6b4ce...dcd
Skrevet

Lærere er på topp. Det er tross alt de som danner grunnlaget for alle leger, advokater, ingeniører osv :)

Anonymous poster hash: 6b4ce...dcd

Ja, derfor er det skremmende hvor mange dårlige lærere det finnes, og hvor lavt inntakskrav det er for å komme inn på utdanningen.

Lærerutdanningen burde ha bedre status enn den dessverre har.

Skrevet

Alle yrker er status yrker så lenge folk utdanner seg til å bli det de ønsket å bli,det de kan best!

Skrevet

Leger - uten tvil på topp, jeg kan bli litt mo i knærne av en helt alminnelig utseendes mannlig lege.. Jeg tror ikke det nødvendigvis har med den lange og krevende utdannelsen, men å vite at de kan så mye om kroppen min og har evne til å beholde roen i situasjoner der andre får panikk..

Pilot - herregud for en tillit jeg har til dem som skal frakte meg tusener av fot over bakken. De fremstår som så rolige og trygge..

Dommere - er jurist og har jobbet som advokatfullmektig selv, så listen må enda høyere opp enn til advokat for min del.

Generelt kvinner som har kommet langt karrieremessig selv med familie og barn. Særlig de som gjør det bra i mannsdominerende yrker. Jeg ser vanvittig opp til de to kvinnelige partnerne på jobben min. Det har ingenting med utdannelse å gjøre (jeg har selv høyere utdannelse enn hun ene), men det står respekt av å komme seg dit de er i dag. Begge har barn og resten av det 20-talls partnere er menn..

Anonymous poster hash: 914ec...ad7

Skrevet

Det er riktig at en GOD advokat bør inneha slike egenskaper. Det er derimot ikke gitt at man har disse egenskapene bare fordi man har tatt dette studiet og er advokat. Det finnes en masse dårlige advokater, akkurat som det finnes dårlige leger, ingeniører, helsesekretærer, lærere og hva har du. Man kan være god til å lese og tilegne seg kunnskap og likevel være dårlig egnet til å utøve det yrket man har valgt.

Nettopp! :)

Skrevet

For meg betyr statusyrker mennesker som imponerer i det yrket de har valgt :P

Jeg har møtt en drøss av advokater/jurister, men ingen av dem har imponert meg. Samme med ingeniører osv.

Da jeg var 18 jobbet jeg i en matbutikk. Der var det en kollega på 19 år som hadde et stort ønske om å bli butikksjef. Hun gikk butikkledelse og gledet seg stort til å bli kjøpmann. Hun var eksepsjonelt dyktig i sitt yrke og hadde en stå på vilje som smittet . Hun elsket å jobbe i butikken og alle kundene merket at dette var en person som virkelig visste hva service var.

Grunnen til at hun imponerte meg var også det at hun ønsket noe som de færreste ønsker av yrkeslivet i dag. Hun var ikke opptatt av at alle andre rundt henne skulle ta lange utdannelser som kanskje ville gi million lønninger. Hun så prestisje i butikkyrket og hadde en integritet de færreste har.

Kanskje derfor jeg har henne i tankene 11 år senere :P

Ellers så får jeg enorm respekt av de som velger å jobbe innen barnevern og som prinsesse hengepupp skriver... Renovasjon... Bra vi har folk som fjerner dritten etter andre ;) Ting hadde faktisk ikke gått rundt uten dem, he he.

Enig !

Skrevet

Professor/forsker på universitetet (som mannen min er;)

Kirurg(er)

Og de entreprenører som er dyktige.

Når jeg møter slike folk blir jeg ofte ganske nysgjerrig på de. Og da er vel det et "status" yrke for meg.

Skrevet

De smartingene som bruker ressursene sine i Redd Barna, røde kors og Kirkens Nødhjelp.

Kjempevanskelig å få jobb der.

Anonymous poster hash: c36d7...bfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...