Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #1 Skrevet 23. juli 2014 Denne artikkelen motsier vel dere her inne som tidligere har påstått at risikoen ved overvekt kun gjelder for mor, og ikke barn. Overvekt hos gravide øker risiko for: * svangerskapsforgiftning * akutt keisersnitt * infeksjoner * blødninger * fosterdød * dødfødsel * spedbarnsdød * senere overvekt hos barnet * prematur fødsel Fedme er en like stor risikofaktor for mor og barn som røyking, mener altså professor ved fødeseksjonen på Rikshospitalet. http://www.vg.no/forbruker/helse/helse/like-stor-risiko-som-aa-roeyke/a/23239480/ Så da er jeg veldig spent på om overvektige gravide skal bli utsatt for samme hetsen som gravide som røyker? Anonymous poster hash: 0a99c...705
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #2 Skrevet 23. juli 2014 Hvorfor mener du noen av gruppene skal hetses? Jeg mener det må komme langt mer informasjon ut blant folk om akkurat dette slik at de som planlegger barn kan gjøre noe med overvekten sin før de prøver å bli gravide - eller slutte å røyke. Det er kun gjennom kunnskap at man kan få folk til å forstå hvor viktig dette er. Samtidig er det en viss forskjell mellom de to gruppene. Begge gruppene kan gjøre noe på forhånd om man planlegger å bli gravid, røykere kan slutte å røyke og overvektige kan gå ned i vekt. Men når de først er blitt gravide så bør ikke en overvektig gravid slanke seg - men hun kan likevel gjøre alt hun kan for å leve sunt og dermed ikke gå særlig opp i vekt. En som røyker og oppdager at hun er blitt gravid uplanlagt kan - og bør! - slutte å røyke umiddelbart, fordi fortsatt røyking utsetter barnet for direkte fare. En overvektig vil utsette barnet for mer fare om hun som gravid skal slanke seg bevisst. Men begge gruppene har et stort ansvar og jeg håper dette kommer mer og mer frem - at ikke bare røyking, men også overvekt gir en tydelig økt risiko for skader og helseproblemer både for mor og barn. Flere av problemene som kan oppstå (utover risiko under svangerskap) vil jo ofte oppstå senere i barnets liv, og da er det få som vil se at det var deres valg før, under og etter svangerskapet som har gitt barnet dårlig helse. Det er vondt å tenke på at det kan være slik. Og det er noe som vi har vanskelig for å ta opp fordi dette er et forferdelig sårt tema for de foreldrene det gjelder. Ingen ønsker i utgangspunktet å påføre barna sine skader, problemer eller risiko for store helseproblemer senere i livet. Likevel er det akkurat det man gjør når man velger å ikke gjøre noe med det man kan gjøre noe med før man blir gravid og ikke følger opp under svangerskap og etter fødsel. Ingen av gruppene bør hetses, men begge gruppene bør tåle at man sier fra om at man utsetter barn for helserisiko. Forskjellen er at en røyker bør stumpe røyken umiddelbart hun oppdager hun er gravid, mens en overvektig ikke kan "stumpe" overvekten på dagen, men bare kan sørge for å leve så sunt som overhodet mulig resten av svangerskapet. Anonymous poster hash: ad341...cc2
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #3 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke lang tid tilbake at jeg leste at overvekt hos mor (ikke syklig overvekt da men 10-15 kg for mye) kan være et pluss i svangerskapet. Vanskeligere å bli gravid men når man først var gravid så var det ikke negativt men positivt. Så man finner sikkert "eksperter" som uttaler seg for og mot det ene og andre. Ærlig talt syntes jeg ingen skal hetses jeg, det bringer ikke noe positivt med seg og gir svært sjelden ønsket resultat. Anonymous poster hash: 3c877...47c
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #4 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke lang tid tilbake at jeg leste at overvekt hos mor (ikke syklig overvekt da men 10-15 kg for mye) kan være et pluss i svangerskapet. Vanskeligere å bli gravid men når man først var gravid så var det ikke negativt men positivt. Så man finner sikkert "eksperter" som uttaler seg for og mot det ene og andre. Ærlig talt syntes jeg ingen skal hetses jeg, det bringer ikke noe positivt med seg og gir svært sjelden ønsket resultat. Anonymous poster hash: 3c877...47c Det er vel ikke snakk om 10 - 15 kilo for mye, men sykelig overvekt og fedme. Anonymous poster hash: 787c8...985
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #5 Skrevet 23. juli 2014 Hvorfor mener du noen av gruppene skal hetses? Jeg mener det må komme langt mer informasjon ut blant folk om akkurat dette slik at de som planlegger barn kan gjøre noe med overvekten sin før de prøver å bli gravide - eller slutte å røyke. Det er kun gjennom kunnskap at man kan få folk til å forstå hvor viktig dette er. Samtidig er det en viss forskjell mellom de to gruppene. Begge gruppene kan gjøre noe på forhånd om man planlegger å bli gravid, røykere kan slutte å røyke og overvektige kan gå ned i vekt. Men når de først er blitt gravide så bør ikke en overvektig gravid slanke seg - men hun kan likevel gjøre alt hun kan for å leve sunt og dermed ikke gå særlig opp i vekt. En som røyker og oppdager at hun er blitt gravid uplanlagt kan - og bør! - slutte å røyke umiddelbart, fordi fortsatt røyking utsetter barnet for direkte fare. En overvektig vil utsette barnet for mer fare om hun som gravid skal slanke seg bevisst. Men begge gruppene har et stort ansvar og jeg håper dette kommer mer og mer frem - at ikke bare røyking, men også overvekt gir en tydelig økt risiko for skader og helseproblemer både for mor og barn. Flere av problemene som kan oppstå (utover risiko under svangerskap) vil jo ofte oppstå senere i barnets liv, og da er det få som vil se at det var deres valg før, under og etter svangerskapet som har gitt barnet dårlig helse. Det er vondt å tenke på at det kan være slik. Og det er noe som vi har vanskelig for å ta opp fordi dette er et forferdelig sårt tema for de foreldrene det gjelder. Ingen ønsker i utgangspunktet å påføre barna sine skader, problemer eller risiko for store helseproblemer senere i livet. Likevel er det akkurat det man gjør når man velger å ikke gjøre noe med det man kan gjøre noe med før man blir gravid og ikke følger opp under svangerskap og etter fødsel. Ingen av gruppene bør hetses, men begge gruppene bør tåle at man sier fra om at man utsetter barn for helserisiko. Forskjellen er at en røyker bør stumpe røyken umiddelbart hun oppdager hun er gravid, mens en overvektig ikke kan "stumpe" overvekten på dagen, men bare kan sørge for å leve så sunt som overhodet mulig resten av svangerskapet. Anonymous poster hash: ad341...cc2 Jeg er langt på vei enig med deg. Personlig mener jeg heller ikke noen av gruppene bør hetses, men det bør som du sies gis informasjon. Myndighetene har langt på vei lykkes med sine kampanjer mot røyking og alkohol i svangerskapet, så nå bør kanskje støtet settes inn på dette området også. Hvordan vil i så fall det bli tatt imot...? Årsaken til innlegget mitt er at når jeg leser artikler som handler om risiko forbundet med overvekt og graviditet, så kommer jeg alltid på alle de innleggene mot graviditet og røyking her inne. Her snakker vi om hets på grensen til hat; røykende gravide har måttet funnet seg i å bli kalt dumme, onde, svake og med manglende morsevner. Det samme hetsen er ikke å oppdrive når det kommer til overvektige gravide, og da lurer jeg på hvorfor? Kan det ha noe å gjøre med at det er langt flere overvektige gravide (30 %!!!) enn røykende gravide, og at motivasjonen til "hetsen" IKKE er å få folk til å slutte å røyke (grunnet en bekymring for barnet), men snarere å ha noen å føle seg bedre enn? Vi snakker jo om to ulike grupper som har det til felles at de gjennom livsstil utsetter barnet sitt for risiko. Likevel er det (ifølge utallige tråder og innlegg her inne) helt innafor å hetse de som er gravide og røyker, men tendensen synes å være at de overvektige skal forstås seg på og forsvares. Ja gruppene er som du sier forskjellige. Jeg vil likevel anta at størsteparten av de som blir gravide, har planlagt nettopp dette. Det er også flere likheter mellom røykere og overvektige: i de aller fleste tilfeller klarer alle å slutte å røyke/slanke seg ved å vise viljestyrke. For noen er det vanskeligere å slanke seg/holde seg normalvektig enn andre, men også røykere har ulike forutsetninger, både genetisk og mentalt, for å klare å slutte å røyke. Så selv om røykere og overvektige har ulike vaner som grunn for problemene sine, så er disse gruppene likevel veldig like. Derfor synes jeg det er veldig interessant hvorfor den ene gruppen utsettes for voldsom hets, mens den andre i langt større grad går fri for denne hetsen. Anonymous poster hash: 0a99c...705
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #6 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke lang tid tilbake at jeg leste at overvekt hos mor (ikke syklig overvekt da men 10-15 kg for mye) kan være et pluss i svangerskapet. Vanskeligere å bli gravid men når man først var gravid så var det ikke negativt men positivt. Så man finner sikkert "eksperter" som uttaler seg for og mot det ene og andre. Ærlig talt syntes jeg ingen skal hetses jeg, det bringer ikke noe positivt med seg og gir svært sjelden ønsket resultat. Anonymous poster hash: 3c877...47c Mens legen min sa at eneste risikoen ved å røyke som gravid, var at babyen kunne få ørlite lavere fødselsvekt... Uten at han nødvendigvis hadde rett i det. Utover det er jeg helt enig med deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #7 Skrevet 23. juli 2014 Jeg er langt på vei enig med deg. Personlig mener jeg heller ikke noen av gruppene bør hetses, men det bør som du sies gis informasjon. Myndighetene har langt på vei lykkes med sine kampanjer mot røyking og alkohol i svangerskapet, så nå bør kanskje støtet settes inn på dette området også. Hvordan vil i så fall det bli tatt imot...? Årsaken til innlegget mitt er at når jeg leser artikler som handler om risiko forbundet med overvekt og graviditet, så kommer jeg alltid på alle de innleggene mot graviditet og røyking her inne. Her snakker vi om hets på grensen til hat; røykende gravide har måttet funnet seg i å bli kalt dumme, onde, svake og med manglende morsevner. Det samme hetsen er ikke å oppdrive når det kommer til overvektige gravide, og da lurer jeg på hvorfor? Kan det ha noe å gjøre med at det er langt flere overvektige gravide (30 %!!!) enn røykende gravide, og at motivasjonen til "hetsen" IKKE er å få folk til å slutte å røyke (grunnet en bekymring for barnet), men snarere å ha noen å føle seg bedre enn? Vi snakker jo om to ulike grupper som har det til felles at de gjennom livsstil utsetter barnet sitt for risiko. Likevel er det (ifølge utallige tråder og innlegg her inne) helt innafor å hetse de som er gravide og røyker, men tendensen synes å være at de overvektige skal forstås seg på og forsvares. Ja gruppene er som du sier forskjellige. Jeg vil likevel anta at størsteparten av de som blir gravide, har planlagt nettopp dette. Det er også flere likheter mellom røykere og overvektige: i de aller fleste tilfeller klarer alle å slutte å røyke/slanke seg ved å vise viljestyrke. For noen er det vanskeligere å slanke seg/holde seg normalvektig enn andre, men også røykere har ulike forutsetninger, både genetisk og mentalt, for å klare å slutte å røyke. Så selv om røykere og overvektige har ulike vaner som grunn for problemene sine, så er disse gruppene likevel veldig like. Derfor synes jeg det er veldig interessant hvorfor den ene gruppen utsettes for voldsom hets, mens den andre i langt større grad går fri for denne hetsen. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Det er veldig interessante - og viktige spørsmål du stiller. Ikke fordi man skal begynne å hetse overvektige, men for å finne ut hvorfor det er så tabu å snakke om dette. En av grunnene tror jeg er at en sigarett er en "utvendig" ting, noe som man - i teorien - bare kan legge fra seg om man vil (om man ser bort fra både fysisk og psykisk avhengighet). Mens overvekt er en del av kroppen til den det gjelder, og da får vi plutselig mange sperrer. Fordi vi er opplærte til å ikke kritisere andres utseende, fordi de fleste vet hvor sårende og ødeleggende det for noen kan være å få negative kommentarer rundt egen kropp. Jeg tror det ligger mye der. Jeg vet at det forskes på legers forhold til sine overvektige pasienter, og det har vist seg at svært mange leger har store problemer med å greie å ta opp overvekt med sine pasienter også. Jeg er ikke sikker på om forskningsresultatene er lagt frem, lurer på om den fortsatte. Men det sier mye at til og med fagpersoner som tross alt har gode faglige grunner til å ta det opp, som kan forsvare det de sier med konkret forskning, at også de gruer seg. Og noe av grunnen tror jeg er at legestudiene henger etter når det kommer til å gi utdannelse innen kost og ernæring, så legene vet ofte ikke helt hva som blir riktig fremgangsmåte. Jeg tror det er et komplekst problem. Det er mye psykologi i dette. Man kommer sjeldent noen vei med å hetse noen, da risikerer man bare å oppnå det motsatte, at problemet forsterker seg. Likevel, jeg mener vi må åpne opp for mer åpen tale om dette. Det bør være mulig å si til noen at nå begynner jeg å bli bekymret for deg, du er så overvektig at det kan bli/er farlig for helsen din. Det bør være mulig å si til noen som planlegger barn at de først bør gjøre noe med sin egen helse. Men det er en balansegang som ikke bare er enkel. Men det ligger ofte langt mer omtanke i et spark bak eller klar tale enn å stadig vekk bagatellisere et problem. Men det må også formidles med omtanke slik at man minimerer risikoen for å såre. En annen ting er det at vi gjennom reklame og medier bombarderes av tilbud på alt som er usunt. Det gjør noe med oss når alle disse varene blir så normaliserte som de er blitt gjort. Bransjen har gjort en "god" jobb, for de har greid å gjøre det som tidligere var helgekos om til å bli hverdagskos. Størrelsen på emballasje øker. Se på potetgull f.eks. - det er nesten umulig å få tak i små eller mellomstore potetgullposer slik som var normalt tidligere. Før hadde vi de små, de mellomstore og de store. Nå er de fleste store - og langt større enn de største var tidligere. Samme med sjokolade og det meste annet snacks og junkfood. Og vi dilter bevisstløs etter. "Har da bare spist en pose potetgull." (og glemmer at den posen kanskje inneholder dobbelt så mye som den gjorde for noen år siden...). Dette blir en svært dårlig kombinasjon når vi samtidig har hatt en trend hvor man "bør få gjøre som man vil" og hvor det ikke stilles krav om at man tar ansvar for egen helse. Jeg tror dette er et problem som må tas tak i på svært mange plan samtidig. Først og fremst må hver enkelt ta ansvar for egen helse! Leger bør læres opp til å ta tak i overvektproblematikk lenge før det er blitt et stort problem. Leger og andre bør også ta opp "planlegger du å få barn?" og i så fall informere om at i så fall er det viktig å gjøre noe med livsstilen sin, både med tanke på egen og barnets helse samt risikofaktorer. Dessverre så er det altfor lite kunnskap om kosthold blant mange, og her har mange et ansvar for å endre dette - hver enkelt har ansvar, foreldre har ansvar for å skaffe seg informasjon, barnehager og skoler, myndigheter..... listen er lang. Det er en utfordring at overvekt generelt og overvekt ifm svangerskap er så tabubelagt. Og dette er noe som vi ikke har råd til å ikke snakke om. Anonymous poster hash: ad341...cc2
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #8 Skrevet 23. juli 2014 Et veldig interresant tema. Det er jo vanskeligere for overvektige å bli gravid også. Jeg har både røyket og vært feit og personlig var det verre å slutte å røyke enn å gå ned i vekt. Avhengigheten min etter nikotin var helt syk. Men jeg lykkes med begge deler og hadde BMI på 21 når jeg ble gravid. Graviditet er noe man som regel planlegger så man er vel like pliktig til å gå ned i vekt som å slutte å røyke. Anonymous poster hash: ea411...7a8
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #9 Skrevet 23. juli 2014 Vel her inne hetset overvektige med flere innlegg enn røykere så er ikke helt sikker på hva du ønsker å oppnå.En annen ting er at det å røyke (eller bruke annen type tobakk) alltid er frivillig.Overvekt kan være genetisk betinget eller sykdomsrelatert, og dermed ikke bestandig frivillig. Anonymous poster hash: 07ddf...930
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #10 Skrevet 23. juli 2014 Vel her inne hetset overvektige med flere innlegg enn røykere så er ikke helt sikker på hva du ønsker å oppnå. En annen ting er at det å røyke (eller bruke annen type tobakk) alltid er frivillig. Overvekt kan være genetisk betinget eller sykdomsrelatert, og dermed ikke bestandig frivillig. Anonymous poster hash: 07ddf...930 Dette er en typisk ansvarsfraskrivelse etter min mening... Du overforenkler med det du skriver. For de aller fleste er både røyking/snusing OG overvekt frivillig. Det er svært, svært få som er sterkt overvektige som ikke kan noe for det selv. Ja, det finnes noen som som pga sykdom kan bli noe overvektig, og genetikk kan gjøre at man har større tendens til å legge på seg. Likevel, det er for de aller, aller fleste fullt mulig å holde en tilnærmet normalvekt - også i de tilfellene man genetisk eller sykdomsmessig har økt risiko for overvekt. Det krever kanskje større kunnskap om hvordan kroppen fungerer, men det er mulig! Dessverre er dette noe mange ikke ønsker å høre.... Anonymous poster hash: ad341...cc2
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #11 Skrevet 23. juli 2014 Vel her inne hetset overvektige med flere innlegg enn røykere så er ikke helt sikker på hva du ønsker å oppnå. En annen ting er at det å røyke (eller bruke annen type tobakk) alltid er frivillig. Overvekt kan være genetisk betinget eller sykdomsrelatert, og dermed ikke bestandig frivillig. Anonymous poster hash: 07ddf...930 Er så drit lei av at folk skal skylde på genetikk for overvekt. Det er ytterst få som kan det. Bare fordi en liten prosentandel kan skylde på dette skal alle overvektige gjemme seg bak det. Det er derfor de fleste er overvektige. De stikker hodet i sanden. Det er noe forbanna sprøyt og på tide å våkne. Blir enda mer forbanna når folk sitter og sier stakkars meg jeg klarer bare ikke gå ned fordi jeg er syk. Hvorfor bare ikke være dønn ærlig og si jeg klarer det ikke fordi jeg ikke har viljestyrke nok. Det er en ærlig sak å si og jeg føler mer respekt for mennesker som tør innrømme sin svakhet fremfor å lyve det bort. Anonymous poster hash: ea411...7a8
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #12 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke så enkelt for alle å gå ned i vekt. Jeg klarte å slutte å røyke på dagen (Og har holdt meg røykfri nå i ti år) men vil nok alltid være litt overvektig pga sykdom. Anonymous poster hash: 2221e...f5a
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #13 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke så enkelt for alle å gå ned i vekt. Jeg klarte å slutte å røyke på dagen (Og har holdt meg røykfri nå i ti år) men vil nok alltid være litt overvektig pga sykdom. Anonymous poster hash: 2221e...f5a Jeg vil tro det for noen er veldig vanskelig å gå ned i vekt ja, men for noen er det også mye vanskeligere å slutte å røyke enn det er for andre. Der noen kan stumpe røyken uten andre problemer enn noen svake abstinens"angrep" som slutter etter få døgn, kan andre igjen oppleve det som ligner sorgreaksjoner. Forskere har også bevist at noen er mer genetisk utsatt for avhengighet enn andre, på samme måte som noen er mer genetisk utsatt for overvekt. En ting er genetikken og det "fysiske". Vel så viktig, tror jeg, det er med mer personlige forutsetninger. Jeg vil tro at folk som kanskje har det vanskelig, som har hatt en utfordrende oppvekst, kanskje har psykiske problemer, er ensom, deprimert eller lignende., har langt vanskeligere for å ikke hengi seg til det de anser som trøst, enn folk som føler de lever et rikt og lykkelig liv. Den trøsten er for noen mat, for andre alkohol, andre igjen røyk... osv. Anonymous poster hash: 0a99c...705
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #14 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke lang tid tilbake at jeg leste at overvekt hos mor (ikke syklig overvekt da men 10-15 kg for mye) kan være et pluss i svangerskapet. Vanskeligere å bli gravid men når man først var gravid så var det ikke negativt men positivt. Så man finner sikkert "eksperter" som uttaler seg for og mot det ene og andre. Ærlig talt syntes jeg ingen skal hetses jeg, det bringer ikke noe positivt med seg og gir svært sjelden ønsket resultat.Anonymous poster hash: 3c877...47c Mens legen min sa at eneste risikoen ved å røyke som gravid, var at babyen kunne få ørlite lavere fødselsvekt...Uten at han nødvendigvis hadde rett i det. Utover det er jeg helt enig med deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Da burde legen din oppdatere seg litt. Lavfødselsvekt i seg selv er ikke nødvendigvis så ille, men det kan følge mye med den lave fødselsvekta. Lavt blodsukker, lavt oksygenopptak osv. Anonymous poster hash: 30fee...9f6
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #15 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke så enkelt for alle å gå ned i vekt. Jeg klarte å slutte å røyke på dagen (Og har holdt meg røykfri nå i ti år) men vil nok alltid være litt overvektig pga sykdom. Anonymous poster hash: 2221e...f5a Jeg vil tro det for noen er veldig vanskelig å gå ned i vekt ja, men for noen er det også mye vanskeligere å slutte å røyke enn det er for andre. Der noen kan stumpe røyken uten andre problemer enn noen svake abstinens"angrep" som slutter etter få døgn, kan andre igjen oppleve det som ligner sorgreaksjoner. Forskere har også bevist at noen er mer genetisk utsatt for avhengighet enn andre, på samme måte som noen er mer genetisk utsatt for overvekt. En ting er genetikken og det "fysiske". Vel så viktig, tror jeg, det er med mer personlige forutsetninger. Jeg vil tro at folk som kanskje har det vanskelig, som har hatt en utfordrende oppvekst, kanskje har psykiske problemer, er ensom, deprimert eller lignende., har langt vanskeligere for å ikke hengi seg til det de anser som trøst, enn folk som føler de lever et rikt og lykkelig liv. Den trøsten er for noen mat, for andre alkohol, andre igjen røyk... osv. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Det var overhodet ikke lett for meg å slutte å røyke. Jeg har lyst på røyk hver eneste dag, og det har jeg gjort siden jeg sluttet. Det var et helvete i noen uker, og det hadde selvfølgelig vært lettere å bare tatt en røyk. (Og dette gjorde jeg som deprimert) Det er like vanskelig for de fleste å gå ned i vekt. Det er så mye som kan hindre. Sykdom, hormonelle forandringer, stress, etc. Om det var så enkelt å gå ned i vekt som dere påstår, så hadde det ikke vært et overvektig menneske i verden. Anonymous poster hash: 2221e...f5a
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #16 Skrevet 23. juli 2014 Jeg er langt på vei enig med deg. Personlig mener jeg heller ikke noen av gruppene bør hetses, men det bør som du sies gis informasjon. Myndighetene har langt på vei lykkes med sine kampanjer mot røyking og alkohol i svangerskapet, så nå bør kanskje støtet settes inn på dette området også. Hvordan vil i så fall det bli tatt imot...? Årsaken til innlegget mitt er at når jeg leser artikler som handler om risiko forbundet med overvekt og graviditet, så kommer jeg alltid på alle de innleggene mot graviditet og røyking her inne. Her snakker vi om hets på grensen til hat; røykende gravide har måttet funnet seg i å bli kalt dumme, onde, svake og med manglende morsevner. Det samme hetsen er ikke å oppdrive når det kommer til overvektige gravide, og da lurer jeg på hvorfor? Kan det ha noe å gjøre med at det er langt flere overvektige gravide (30 %!!!) enn røykende gravide, og at motivasjonen til "hetsen" IKKE er å få folk til å slutte å røyke (grunnet en bekymring for barnet), men snarere å ha noen å føle seg bedre enn? Vi snakker jo om to ulike grupper som har det til felles at de gjennom livsstil utsetter barnet sitt for risiko. Likevel er det (ifølge utallige tråder og innlegg her inne) helt innafor å hetse de som er gravide og røyker, men tendensen synes å være at de overvektige skal forstås seg på og forsvares. Ja gruppene er som du sier forskjellige. Jeg vil likevel anta at størsteparten av de som blir gravide, har planlagt nettopp dette. Det er også flere likheter mellom røykere og overvektige: i de aller fleste tilfeller klarer alle å slutte å røyke/slanke seg ved å vise viljestyrke. For noen er det vanskeligere å slanke seg/holde seg normalvektig enn andre, men også røykere har ulike forutsetninger, både genetisk og mentalt, for å klare å slutte å røyke. Så selv om røykere og overvektige har ulike vaner som grunn for problemene sine, så er disse gruppene likevel veldig like. Derfor synes jeg det er veldig interessant hvorfor den ene gruppen utsettes for voldsom hets, mens den andre i langt større grad går fri for denne hetsen. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Det er veldig interessante - og viktige spørsmål du stiller. Ikke fordi man skal begynne å hetse overvektige, men for å finne ut hvorfor det er så tabu å snakke om dette. En av grunnene tror jeg er at en sigarett er en "utvendig" ting, noe som man - i teorien - bare kan legge fra seg om man vil (om man ser bort fra både fysisk og psykisk avhengighet). Mens overvekt er en del av kroppen til den det gjelder, og da får vi plutselig mange sperrer. Fordi vi er opplærte til å ikke kritisere andres utseende, fordi de fleste vet hvor sårende og ødeleggende det for noen kan være å få negative kommentarer rundt egen kropp. Jeg tror det ligger mye der. Jeg vet at det forskes på legers forhold til sine overvektige pasienter, og det har vist seg at svært mange leger har store problemer med å greie å ta opp overvekt med sine pasienter også. Jeg er ikke sikker på om forskningsresultatene er lagt frem, lurer på om den fortsatte. Men det sier mye at til og med fagpersoner som tross alt har gode faglige grunner til å ta det opp, som kan forsvare det de sier med konkret forskning, at også de gruer seg. Og noe av grunnen tror jeg er at legestudiene henger etter når det kommer til å gi utdannelse innen kost og ernæring, så legene vet ofte ikke helt hva som blir riktig fremgangsmåte. Jeg tror det er et komplekst problem. Det er mye psykologi i dette. Man kommer sjeldent noen vei med å hetse noen, da risikerer man bare å oppnå det motsatte, at problemet forsterker seg. Likevel, jeg mener vi må åpne opp for mer åpen tale om dette. Det bør være mulig å si til noen at nå begynner jeg å bli bekymret for deg, du er så overvektig at det kan bli/er farlig for helsen din. Det bør være mulig å si til noen som planlegger barn at de først bør gjøre noe med sin egen helse. Men det er en balansegang som ikke bare er enkel. Men det ligger ofte langt mer omtanke i et spark bak eller klar tale enn å stadig vekk bagatellisere et problem. Men det må også formidles med omtanke slik at man minimerer risikoen for å såre. En annen ting er det at vi gjennom reklame og medier bombarderes av tilbud på alt som er usunt. Det gjør noe med oss når alle disse varene blir så normaliserte som de er blitt gjort. Bransjen har gjort en "god" jobb, for de har greid å gjøre det som tidligere var helgekos om til å bli hverdagskos. Størrelsen på emballasje øker. Se på potetgull f.eks. - det er nesten umulig å få tak i små eller mellomstore potetgullposer slik som var normalt tidligere. Før hadde vi de små, de mellomstore og de store. Nå er de fleste store - og langt større enn de største var tidligere. Samme med sjokolade og det meste annet snacks og junkfood. Og vi dilter bevisstløs etter. "Har da bare spist en pose potetgull." (og glemmer at den posen kanskje inneholder dobbelt så mye som den gjorde for noen år siden...). Dette blir en svært dårlig kombinasjon når vi samtidig har hatt en trend hvor man "bør få gjøre som man vil" og hvor det ikke stilles krav om at man tar ansvar for egen helse. Jeg tror dette er et problem som må tas tak i på svært mange plan samtidig. Først og fremst må hver enkelt ta ansvar for egen helse! Leger bør læres opp til å ta tak i overvektproblematikk lenge før det er blitt et stort problem. Leger og andre bør også ta opp "planlegger du å få barn?" og i så fall informere om at i så fall er det viktig å gjøre noe med livsstilen sin, både med tanke på egen og barnets helse samt risikofaktorer. Dessverre så er det altfor lite kunnskap om kosthold blant mange, og her har mange et ansvar for å endre dette - hver enkelt har ansvar, foreldre har ansvar for å skaffe seg informasjon, barnehager og skoler, myndigheter..... listen er lang. Det er en utfordring at overvekt generelt og overvekt ifm svangerskap er så tabubelagt. Og dette er noe som vi ikke har råd til å ikke snakke om. Anonymous poster hash: ad341...cc2 Du har mange gode poeng, og det er tydelig at dette er noe du er opptatt av! I "anledning tråden" har nok du et videre perspektiv på temaet enn meg. At overvekt er så tabubelagt som det er, er for meg et mysterium. Jeg tror det er noe i det du sier, at sigaretter er noe "eksternt" som du tilfører deg, mens fedme er mer "deg" - du kan ikke kritisere en for å være overvektig uten å samtidig på en måte kritisere vedkommendes kropp og utseende (det vil i hvert fall trolig oppfattes sånn). Det blir på en måte mer personlig. Det jeg er opptatt av, er at vi alle kan tenke litt igjennom hvordan vi snakker til folk som lider under en eller annen last, det være seg mat, sigaretter, alkohol eller annet. Kanskje hadde både slanking, røykeslutt og annet som krever stor viljestyrke blitt lettere for folk om vi generelt hadde hatt mye kunnskap - og ikke antakelser - om HVORDAN man kan oppmuntre og hjelpe folk til å nå målene sine. Det forutsetter selvsagt at motivasjonen faktisk er å hjelpe folk, og ikke bare å kunne hetse andre. Anonymous poster hash: 0a99c...705
catchbaby Skrevet 23. juli 2014 #17 Skrevet 23. juli 2014 Jeg er enig i mye, men verden er ikke svart/hvitt. Da jeg fant ut at jeg var gravid dro jeg kjapt til legen for råd. Jeg er ikke mye overvektig, men heller ikke blind og er klar over at jeg burde vært noen kg lettere, jeg er også lettskremt og engstelig (kanskje verre deg) har historie med alvorligsvangerskapsforgiftning i familien og har mista familiemedlemmer pga dette tidligere. Har selvsagt fått med meg takket være internettet at overvekt øker sjansen for sv.forgiftning. Legen sa at jeg ikke skulle bekymre meg og at jeg ikke var noe risokotilfelle. Så kom dagen for ordinær ultralyd og deg var jordmor fra helvete som utførte. Hun sa at jeg ikke burde gå opp et gram under svangerskapet. At jeg skadet ungen min hvis det skjedde og at det handla om disiplin. Selvsagt skulle jeg ikke skade ungen min! Ble derfor veldig bevisst. Bevisstheten forsvant og jeg ble blind på meg selv. Jeg spiste så lite så lite. På vanlige kontroller registrerte jordmor at jeg hadde gått ned i vekt. Ikke faretruende mye, men hun sa at jeg måtte slappe av og spise godt. Enklere sagt enn gjort. Ultralydjordmora sine ord var brent fast i minnet mitt. Jeg ville ikke skade ungen min med min ekle feithet. Så kom bruddet med barnefaren som et sjokk. All matlyst forsvant og jeg forsvant sammen med matlysten. Gikk ned mange mange kg veldig fort. Ungen måtte ut fort. Den hadde deg ikke bra. Da babyen ble født var vi begge underernærte og jeg full av skam og dårlig samvittighet. Han ble født bare to uker før termin, men var knøttliten. Nå er vi heldigvis begge friske. Både han og jeg har tatt igjen det tapte. Det jeg vil fram til er at det er så innmari viktig hvordan helsepersonell opptrer i møte med overvektig gravide. At de veit hva og hvordan ting skal sies og følges opp. Det er ikke godt å være tjukk, men det er ikke godt å være syk heller.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #18 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke så enkelt for alle å gå ned i vekt. Jeg klarte å slutte å røyke på dagen (Og har holdt meg røykfri nå i ti år) men vil nok alltid være litt overvektig pga sykdom. Anonymous poster hash: 2221e...f5a Jeg vil tro det for noen er veldig vanskelig å gå ned i vekt ja, men for noen er det også mye vanskeligere å slutte å røyke enn det er for andre. Der noen kan stumpe røyken uten andre problemer enn noen svake abstinens"angrep" som slutter etter få døgn, kan andre igjen oppleve det som ligner sorgreaksjoner. Forskere har også bevist at noen er mer genetisk utsatt for avhengighet enn andre, på samme måte som noen er mer genetisk utsatt for overvekt. En ting er genetikken og det "fysiske". Vel så viktig, tror jeg, det er med mer personlige forutsetninger. Jeg vil tro at folk som kanskje har det vanskelig, som har hatt en utfordrende oppvekst, kanskje har psykiske problemer, er ensom, deprimert eller lignende., har langt vanskeligere for å ikke hengi seg til det de anser som trøst, enn folk som føler de lever et rikt og lykkelig liv. Den trøsten er for noen mat, for andre alkohol, andre igjen røyk... osv. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Det var overhodet ikke lett for meg å slutte å røyke. Jeg har lyst på røyk hver eneste dag, og det har jeg gjort siden jeg sluttet. Det var et helvete i noen uker, og det hadde selvfølgelig vært lettere å bare tatt en røyk. (Og dette gjorde jeg som deprimert) Det er like vanskelig for de fleste å gå ned i vekt. Det er så mye som kan hindre. Sykdom, hormonelle forandringer, stress, etc. Om det var så enkelt å gå ned i vekt som dere påstår, så hadde det ikke vært et overvektig menneske i verden. Anonymous poster hash: 2221e...f5a Ja, men da er vi jo enige. Det er vanskelig å slutte å røyke (for noen vanskeligere enn for andre), og det er vanskelig å gå ned i vekt (for noen vanskeligere enn for andre). Jeg har aldri påstått at det er enkelt å gå ned i vekt. For MEG er det veldig enkelt å gå ned i vekt. Å slutte å - og fortsette å holde seg unna - røyk, er en daglig kamp flere år etter røykeslutt. Hadde det ikke vært for at jeg er livredd for kols og lungekreft, så kunne jeg gjerne levd på epler og vann resten av livet hvis det innebar at jeg kunne fortsatt å røyke. For andre kan det være stikk motsatt. Og det er jo noe av poenget mitt også: røyk og overvekt er to laster som er veldig like hverandre (begge er helseskadelige, begge avhenger av viljestyrke for å kunne legge dem av seg). Derfor finner jeg det merkelig at folk har så ulike holdninger til dem (røykere er det ok å hetse, overvektige er vi mer forsiktige med). Og når overvekt har blitt et så stort problem som det har - hvor er helsemyndighetene med sine kampanjer? Hvor er advarslene med bilde av blodårer som er tette av fett, prematurfødte barn osv. på åpenbart usunne matvarer som brus og potetgull? Det har jo fungert veldig bra med slike kampanjer på andre målgrupper. Anonymous poster hash: 0a99c...705
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #19 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke lang tid tilbake at jeg leste at overvekt hos mor (ikke syklig overvekt da men 10-15 kg for mye) kan være et pluss i svangerskapet. Vanskeligere å bli gravid men når man først var gravid så var det ikke negativt men positivt. Så man finner sikkert "eksperter" som uttaler seg for og mot det ene og andre. Ærlig talt syntes jeg ingen skal hetses jeg, det bringer ikke noe positivt med seg og gir svært sjelden ønsket resultat.Anonymous poster hash: 3c877...47c Mens legen min sa at eneste risikoen ved å røyke som gravid, var at babyen kunne få ørlite lavere fødselsvekt...Uten at han nødvendigvis hadde rett i det. Utover det er jeg helt enig med deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Da burde legen din oppdatere seg litt. Lavfødselsvekt i seg selv er ikke nødvendigvis så ille, men det kan følge mye med den lave fødselsvekta. Lavt blodsukker, lavt oksygenopptak osv. Anonymous poster hash: 30fee...9f6 Ja, det burde han selvsagt. Og det burde kanskje han/hun som har sagt det du leste om overvekt også, ettersom det nå er mye som tyder på at han/hun tar feil? Det vil alltid være "noen" som har lest/hørt/blitt fortalt/ at røyking/fedme/alkohol/u name it ikke er så farlig på grunn av ditt og datt. Det var egentlig poenget mitt med mitt svar til deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #20 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke lang tid tilbake at jeg leste at overvekt hos mor (ikke syklig overvekt da men 10-15 kg for mye) kan være et pluss i svangerskapet. Vanskeligere å bli gravid men når man først var gravid så var det ikke negativt men positivt. Så man finner sikkert "eksperter" som uttaler seg for og mot det ene og andre. Ærlig talt syntes jeg ingen skal hetses jeg, det bringer ikke noe positivt med seg og gir svært sjelden ønsket resultat.Anonymous poster hash: 3c877...47c Mens legen min sa at eneste risikoen ved å røyke som gravid, var at babyen kunne få ørlite lavere fødselsvekt...Uten at han nødvendigvis hadde rett i det. Utover det er jeg helt enig med deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Da burde legen din oppdatere seg litt. Lavfødselsvekt i seg selv er ikke nødvendigvis så ille, men det kan følge mye med den lave fødselsvekta. Lavt blodsukker, lavt oksygenopptak osv.Anonymous poster hash: 30fee...9f6 Ja, det burde han selvsagt. Og det burde kanskje han/hun som har sagt det du leste om overvekt også, ettersom det nå er mye som tyder på at han/hun tar feil? Det vil alltid være "noen" som har lest/hørt/blitt fortalt/ at røyking/fedme/alkohol/u name it ikke er så farlig på grunn av ditt og datt. Det var egentlig poenget mitt med mitt svar til deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Sant jeg var kjapt ute med responderingen der. Frykta du var enig med legen din godt og se at dumme forhåndsdømmende meg tok feil, igjen jeg missoppfatter mye på det forumet her om dagen. Tror det er varmen som slår meg ut. Beklager Anonymous poster hash: 30fee...9f6
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #21 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke lang tid tilbake at jeg leste at overvekt hos mor (ikke syklig overvekt da men 10-15 kg for mye) kan være et pluss i svangerskapet. Vanskeligere å bli gravid men når man først var gravid så var det ikke negativt men positivt. Så man finner sikkert "eksperter" som uttaler seg for og mot det ene og andre. Ærlig talt syntes jeg ingen skal hetses jeg, det bringer ikke noe positivt med seg og gir svært sjelden ønsket resultat.Anonymous poster hash: 3c877...47c Mens legen min sa at eneste risikoen ved å røyke som gravid, var at babyen kunne få ørlite lavere fødselsvekt...Uten at han nødvendigvis hadde rett i det. Utover det er jeg helt enig med deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Da burde legen din oppdatere seg litt. Lavfødselsvekt i seg selv er ikke nødvendigvis så ille, men det kan følge mye med den lave fødselsvekta. Lavt blodsukker, lavt oksygenopptak osv.Anonymous poster hash: 30fee...9f6 Ja, det burde han selvsagt. Og det burde kanskje han/hun som har sagt det du leste om overvekt også, ettersom det nå er mye som tyder på at han/hun tar feil? Det vil alltid være "noen" som har lest/hørt/blitt fortalt/ at røyking/fedme/alkohol/u name it ikke er så farlig på grunn av ditt og datt. Det var egentlig poenget mitt med mitt svar til deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Sant jeg var kjapt ute med responderingen der. Frykta du var enig med legen din godt og se at dumme forhåndsdømmende meg tok feil, igjen jeg missoppfatter mye på det forumet her om dagen. Tror det er varmen som slår meg ut. Beklager Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: 30feeb24c316f0d8528a8f16168049f6] 30fee...9f6 [/acronym] Anonymous poster hash: 30fee...9f6
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #22 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke lang tid tilbake at jeg leste at overvekt hos mor (ikke syklig overvekt da men 10-15 kg for mye) kan være et pluss i svangerskapet. Vanskeligere å bli gravid men når man først var gravid så var det ikke negativt men positivt. Så man finner sikkert "eksperter" som uttaler seg for og mot det ene og andre. Ærlig talt syntes jeg ingen skal hetses jeg, det bringer ikke noe positivt med seg og gir svært sjelden ønsket resultat.Anonymous poster hash: 3c877...47c Mens legen min sa at eneste risikoen ved å røyke som gravid, var at babyen kunne få ørlite lavere fødselsvekt...Uten at han nødvendigvis hadde rett i det. Utover det er jeg helt enig med deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Da burde legen din oppdatere seg litt. Lavfødselsvekt i seg selv er ikke nødvendigvis så ille, men det kan følge mye med den lave fødselsvekta. Lavt blodsukker, lavt oksygenopptak osv.Anonymous poster hash: 30fee...9f6 Ja, det burde han selvsagt. Og det burde kanskje han/hun som har sagt det du leste om overvekt også, ettersom det nå er mye som tyder på at han/hun tar feil? Det vil alltid være "noen" som har lest/hørt/blitt fortalt/ at røyking/fedme/alkohol/u name it ikke er så farlig på grunn av ditt og datt. Det var egentlig poenget mitt med mitt svar til deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Sant jeg var kjapt ute med responderingen der. Frykta du var enig med legen din godt og se at dumme forhåndsdømmende meg tok feil, igjen jeg missoppfatter mye på det forumet her om dagen. Tror det er varmen som slår meg ut. Beklager Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: 30feeb24c316f0d8528a8f16168049f6] 30fee...9f6 [/acronym] Anonymous poster hash: 30fee...9f6 Og jeg er ikke samme anonym som skrev om at det var positivt med litt overvekt heller altså Anonymous poster hash: 30fee...9f6
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #23 Skrevet 23. juli 2014 Det er ikke lang tid tilbake at jeg leste at overvekt hos mor (ikke syklig overvekt da men 10-15 kg for mye) kan være et pluss i svangerskapet. Vanskeligere å bli gravid men når man først var gravid så var det ikke negativt men positivt. Så man finner sikkert "eksperter" som uttaler seg for og mot det ene og andre. Ærlig talt syntes jeg ingen skal hetses jeg, det bringer ikke noe positivt med seg og gir svært sjelden ønsket resultat.Anonymous poster hash: 3c877...47c Mens legen min sa at eneste risikoen ved å røyke som gravid, var at babyen kunne få ørlite lavere fødselsvekt...Uten at han nødvendigvis hadde rett i det. Utover det er jeg helt enig med deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Da burde legen din oppdatere seg litt. Lavfødselsvekt i seg selv er ikke nødvendigvis så ille, men det kan følge mye med den lave fødselsvekta. Lavt blodsukker, lavt oksygenopptak osv.Anonymous poster hash: 30fee...9f6 Ja, det burde han selvsagt. Og det burde kanskje han/hun som har sagt det du leste om overvekt også, ettersom det nå er mye som tyder på at han/hun tar feil? Det vil alltid være "noen" som har lest/hørt/blitt fortalt/ at røyking/fedme/alkohol/u name it ikke er så farlig på grunn av ditt og datt. Det var egentlig poenget mitt med mitt svar til deg. Anonymous poster hash: 0a99c...705 Sant jeg var kjapt ute med responderingen der. Frykta du var enig med legen din godt og se at dumme forhåndsdømmende meg tok feil, igjen jeg missoppfatter mye på det forumet her om dagen. Tror det er varmen som slår meg ut. Beklager Anonymous poster hash: 30fee...9f6 Denne varmen kan sette hvem som helst ut av spill Anonymous poster hash: 0a99c...705
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #24 Skrevet 23. juli 2014 jeg er overvektig har ca 50kg for mye,men for min del har jeg vert veldig fruktbar har fått 5 barn, som i dag er 12,16,20,22 og 28 og ingen av de er overvektige eller hatt plager i livet,så alt man leser stemmer ikke Anonymous poster hash: 1cb0b...9fd
Elskerhøsten2014 Skrevet 23. juli 2014 #25 Skrevet 23. juli 2014 Jeg er overvektig,men har vert gravid 2 ganger,og er blir fort gravid,så stemmer vel på noen og andre ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå