Gå til innhold

Stolte foreldre til,småbarn som sykler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at mange rundt meg er opptatt av å lære ungene sine å sykle tidlig. Lenge før intellektet er klar for trafikkbildet. Stolt forteller foreldre at 4-åringen har lært å sykle. De aller fleste både 2-3-4 og femåringer kan lære å sykle rent motorisk, men vil vi det? Jeg holder igjen, og folk tror oppriktig at det er noe galt med ungen. Men jeg vil ikke ha så små barn til å sykle i gaten om den er aldri så stille. Er det bare meg?

Anonymous poster hash: e3e3a...3fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 4-åring elsker å sykle. Vi slipper han aldri ut av syne, vi lærte han å bremse før vi tok av støttehjulene og drar ikke på sykkelturer på trafikkerte veier. Bor i en blindvei og han får lov til å sykle på en 100-meters strekke mellom vårt hus og det innerste huset under oppsyn. Personlig synes jeg det er skumlere med sparkesykler (han har det og men de går mye fortere, på sykkelen må han trå farten selv mens sparkesykkelen går fra

"0-100" på no time.

Anonymous poster hash: f9fe5...d87
Skrevet

Man må være med ut i gata for å følge med da vet du :-)

Skrevet

Du slipper de da bare ikke ut i gata. Eller lar de sykle foran deg langs med en trafikkert vei.

Er da flust av steder en på fire kan sykle trygt.

Du høres ut som en curlingmamma.

Anonymous poster hash: 442bc...5ea

Skrevet

He, he.... Jeg er Ingen curling,amma i det hele tatt. Ungene heromkring sykler rundt, og det er ganske ofte uten foreldre. Ungen min får sykle på trehjulssykkel uten hjelm! Jeg synes faktisk hjelm er litt overdrevent.

Skrevet

Spørs hvordan man bor da. Vi har bilfritt område mellom blokker, har syklet rundt siden 3,5 år på tohjulssykkel. For en mestringdfølelse hos henne!!

Skrevet

Litt enig ned deg jeg. Mine har ikke mestret syklingens kunst før i 7-8-årsalderen. Sykling er farlig når man ikke forstår trafikkbildet.

Skrevet

Holder igjen?! Jøss.... Jeg er ikke for å pushe barna til noe de ikke er klare for, men vil de sykle så ser jeg ingen grunn til å holde igjen.

Min lærte seg å sykle da han var 3,5. Det er da ikke ensbetydende med at han får lov til å sykle som han selv vil i trafikken.

Han sykler kun når vi er med ut.

Trafikkbildet er ikke barn istand til å se før de er 10-12, så selvfølgelig må man være med dem og passe på!

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

He, he.... Jeg er Ingen curling,amma i det hele tatt. Ungene heromkring sykler rundt, og det er ganske ofte uten foreldre. Ungen min får sykle på trehjulssykkel uten hjelm! Jeg synes faktisk hjelm er litt overdrevent.

?

Synes du virkelig hjelm er overdrevent? Mener du når det er snakk om 2 eller 3 hjul?

Skrevet

Jøss! Bremserdu barnet når du sier at det må legge seg klokka åtte når det helst Vik være oppe til klokka 24.oo? Klart jeg holderigjen hvis jeg mener noe ikke er til det beste for barnet.

Skrevet

Jeg er for at de skal lære å mestre ting, og at de lærer bedre med å oppleve ting.

Min 4åring har syklet siden han klarte å trå, og han lærer smått regler allerede, MEN han får selvsagt ikke sykle alene i gata, eller lange strekninger allerede, men han forstår at han må sykle på fortau, stoppe i kryss for å vente på oss osv. Syns det er viktig at han lærer sånt tidlig, selv om han ikke forstår trafikkbildet enda, tror og forståelsen blir bedre når han først lærer alt.

Og hjelm må brukes! Er bare idiotisk å ikke ha på hjelm. Selv om det "bare" er en trehjulsykkel, så kan den lett velte, og man kan like fullt slå hodet sitt. Er og en prinsippsak. Når man sykler, så har man hjelm!

Anonymous poster hash: 0641d...57c
Skrevet

Jeg hadde aldri holdt igjen om ungene selv ønsker å lære seg å sykle. MEN de sykler kun i gata her, og de får beskjed om å snu før de kommer til svingen. Bilene har dårlig oversikt rundt svingen..

Gutta mine syklet uten støttehjul fra de var 4. Eldstejenta var nok 6 år, mens minstejenta på 3,5 år fortsatt har støttehjul. Men hun må jeg "holde litt igjen" ennå, for hun stopper ikke ved svingen. Så hun får kun sykle på parkeringsplassen ;)

Anonymous poster hash: 2203d...4e6

Skrevet

Min 4-åring går ikke alene ut i gaten. Verken for å sykle med - eller uten støttehjul.

Anonymous poster hash: 3eee7...3d3
Skrevet

Min 2-åring kan kanskje ikke så mye om trafikkbildet, men han kan det viktigste: Han går/sykler (sykler med støttehjul) alltid ut til kanten med en gang han hører eller ser en bil, så stopper han der og blir stående til bilen har passert. Så han skal få lov til å lære seg å sykle ordentlig akkurat når han vil. Under oppsyn selvsagt. :)

Anonymous poster hash: 38618...1ec
Skrevet

Ingen grunn til å hslde dei att når det gjeld sykling, men ikkje dermed sagt at dei bør sleppast ut i trafikken.

Skrevet

Min på 3,5 sykler uten støttehjul, lærte det for et par mnd siden. Men han får ikke sykle i gaten her med bakker og sånn. Men vi tar han med på skoleplassen, løpebanen på fotballbanen her osv. Du må jo være med han, og ta del i interessene hans. Vi skal jo ikke bremse barna våre, men veilede og lære dem. Hvordan kan vi det, hvis vi ikke er med dem??

Anonymous poster hash: 72207...52b

Skrevet

Overdrevent? 

Skrevet

Overdrevent?

Ja, litt sånn; hvis de bare har hjelm er det bare å sende dem av gårde.
Skrevet

Overdrevent?

Bare sånn siden du tydeligvis ikke bryr deg om skadene ungen kan få av å ikke bruke hjelm, kan du kanskje i det minste bry deg om de folkene som må skrape opp hjernemassen til ungen din etter at han har blitt påkjørt da?

Hvis du ikke vil bruke hjelm for din egen del, så vær så snill å bruk det for andres del. Og - ja, jeg har personlige erfaringer ang dette..

Anonymous poster hash: 75bd7...c29

Skrevet

Overdrevent?

Bare sånn siden du tydeligvis ikke bryr deg om skadene ungen kan få av å ikke bruke hjelm, kan du kanskje i det minste bry deg om de folkene som må skrape opp hjernemassen til ungen din etter at han har blitt påkjørt da?Hvis du ikke vil bruke hjelm for din egen del, så vær så snill å bruk det for andres del. Og - ja, jeg har personlige erfaringer ang dette.. Anonymous poster hash: 75bd7...c29
kanskje litt smart å ikke la dem sykle så tidlig.
Skrevet

Men herlighet, man slipper dem jo ikke akkurat ut i trafikken da, eller lar dem sykle på sjølstyr! 

Skrevet

Overdrevent?
 Bare sånn siden du tydeligvis ikke bryr deg om skadene ungen kan få av å ikke bruke hjelm, kan du kanskje i det minste bry deg om de folkene som må skrape opp hjernemassen til ungen din etter at han har blitt påkjørt da?Hvis du ikke vil bruke hjelm for din egen del, så vær så snill å bruk det for andres del. Og - ja, jeg har personlige erfaringer ang dette.. Anonymous poster hash: 75bd7...c29
kanskje litt smart å ikke la dem sykle så tidlig.

Selvfølgelig kan de sykle tidlig, men man sender de jo ikke rett ut på veien. Og uansett har man UANSETT på hjelm! Det skal være en vanesak. Ulykker kan skje når og hvor som helst.

Anonymous poster hash: 75bd7...c29

Skrevet

Små barn blir stolte og kry av å kunne sykle, bra for motorikken og de vil lære fortere at å sykle også er ansvar.

Bosteds område avgjør om barn kan sykle uten eller med tilsyn.

Hjelm er en selvfølge og du dropper heller hjelm enn å lære de å sykle Hi?

Merkelig...

Anonymous poster hash: 0feab...815

Skrevet

Små barn blir stolte og kry av å kunne sykle, bra for motorikken og de vil lære fortere at å sykle også er ansvar.

Bosteds område avgjør om barn kan sykle uten eller med tilsyn.

Hjelm er en selvfølge og du dropper heller hjelm enn å lære de å sykle Hi?

Merkelig... Anonymous poster hash: 0feab...815

Nei, vi bruker hjelm. Men det jeg prøvde å si er at det virker som om det å ha hjelm er blitt en sovepute. Her vi bor sykler en haug med unger på en liten vei, mens foreldrene griller og soler seg. Kan godt være de tror de kan rope stopp når de ser en bil, men livet er ikke alltid så lett. Men siden alle dere her inne er så ansvarlige at dere springer etter barna hele tiden ('pluss dere har barn som alltid stopper når dere sier stopp) , så er jo dette ikke noe problem. Beklager.
Skrevet

Mine har syklet fra de var 3,5. Nå er de 5 og 6 og sykler rundt i byggefeltet, men får ikke sykle lenger uten at vi er med. Men vi har øvd masse, og de begynner å bli flinke på trafikkregler. Men jeg er jo engstelig likevel. Men sånn er vel de fleste mammaer. Vi bor i et rolig boligfelt med 30 sone.

Jeg syntes du er en smule hysterisk. 

Anonymous poster hash: 349ef...b94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...