Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #26 Skrevet 17. juli 2014 Jeg synes ofte at dere ufrivillig barnløse er så nærtagende. Kommentaren var trolig ikke myntet på deg, er jo ikke sikkert vedkommende visste det engang.. Anonymous poster hash: 63e03...bc8 Er faktisk helt enig med denne personen jeg. Kunstig befruktning burde ikke vært lov mener jeg. Får man ikke barn på den naturlige måten så er det meningen man ikke skal ha barn. Det er min mening. Anonymous poster hash: 0ea42...cd4 Du har barn regner jeg med? Jeg er helt enig i at det var et lite gjennomtenkt og ufølsomt utsagn å komme med, særlig til en som strever med barnløshet....Det stikker nok ekstra hvis det er noen man anser som et nært og kjært familiemedlem. Likevel så er jeg enig i tankegangen "Hvorfor kreere et prøverørsbarn når det allerede finnes mange barn der ute som behøver kjærlige foreldre?" Er det slik at de fleste ufrivillig barnløse prøver ivf først? Kanskje lett å si det når jeg selv har fått et biologisk barn på naturmetoden, men jeg hadde nok vurdert adopsjon først... Anonymous poster hash: 866cf...ebc En ting har du rett i, og det er at det er lett og si når man selv har fått barn med naturmetoden Anonymous poster hash: 8ead7...ae8
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #27 Skrevet 17. juli 2014 Hei! Ikke for å kuppe tråden til HI, men jeg leser stadig om at det er et skrikende behov for fosterbarn. Synes det er litt trist at ikke flere ufrivillig barnløse blir fosterforeldre. Og før noen skriker opp om at de vil ha et barn som er deres eget for resten av livet. Det er faktisk mange små barn som trenger fosterforeldre permanent. Dvs atbarnet vokse opp i fosterhjemmet og aldri skal tilbakeføres. Anonymous poster hash: 77258...af6
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #28 Skrevet 17. juli 2014 Hei! Ikke for å kuppe tråden til HI, men jeg leser stadig om at det er et skrikende behov for fosterbarn. Synes det er litt trist at ikke flere ufrivillig barnløse blir fosterforeldre. Og før noen skriker opp om at de vil ha et barn som er deres eget for resten av livet. Det er faktisk mange små barn som trenger fosterforeldre permanent. Dvs atbarnet vokse opp i fosterhjemmet og aldri skal tilbakeføres. Anonymous poster hash: 77258...af6 Men det kan man ikke velge selv Anonymous poster hash: 8ead7...ae8
mammadrøm Skrevet 17. juli 2014 #29 Skrevet 17. juli 2014 Veldig unødvendig kommentar å komme med... Det er så lett for uforstående å mene så mangt om assistert befruktning. Jeg hadde selv en mening om at folk som ikke kunne få barn uten hjelp burde adoptere, men plutselig sto jeg i situasjonen selv. Og da fikk pipa en annen lyd, for ønsket om et biologisk barn ble så sterkt og altoppslukende at det å adoptere ikke føltes som et alternativ. Som med så mye annet, så er det sånn at man må ha følt på kroppen hvor vondt det er å være ufrivillig barnløs for å virkelig forstå. Det er så lett å stå på sidelinjen og mene ditt og datt, men meningene kan endres når man plutselig står i situasjonen selv. Når det gjelder kostnadene så er velferdsststemet vårt et spleiselag. Det er mye jeg ikke er enig i at mine skattepenger skal gå til, men sånn er det nå bare. Nå har jeg et lite ivf-mirakel i magen og det barnet får verdens stolteste og kjærlige foreldre<3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #30 Skrevet 17. juli 2014 Det utspillet hadde vel ikke noe med deg å gjøre? Det er dritkjipt å være gravid og sykt slitsomt å ha barn....så vet du det! Anonymous poster hash: 187dc...cc4
Hjertefru Skrevet 17. juli 2014 #31 Skrevet 17. juli 2014 Det utspillet hadde vel ikke noe med deg å gjøre? Det er dritkjipt å være gravid og sykt slitsomt å ha barn....så vet du det!Anonymous poster hash: 187dc...cc4 Tullprat.
humlemamma Skrevet 17. juli 2014 #32 Skrevet 17. juli 2014 Jeg synes ikke den var så stygg, mer ubetenksom og empatiløs. Forøvrig er det alltid egiosme bak det å få barn, samme hvilken måte man får barnet på. Det vil alltid ligge et ønske bak om at "jeg vil ha barn" og ingen grunner veier opp for den egositiske grunnen ved at vi ønsker avkom.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #33 Skrevet 17. juli 2014 Fælt så forferdelig nærtagende da.. Tenkt tanken at naturen prøver å fortelle deg og denne du prøver å få barn med, at dere er en dårlig match? Anonymous poster hash: aa60e...825
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #34 Skrevet 17. juli 2014 Fælt så forferdelig nærtagende da.. Tenkt tanken at naturen prøver å fortelle deg og denne du prøver å få barn med, at dere er en dårlig match? Anonymous poster hash: aa60e...825 Herregud, er det mulig og være så dum...... Anonymous poster hash: 8ead7...ae8
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #35 Skrevet 17. juli 2014 Fælt så forferdelig nærtagende da.. Tenkt tanken at naturen prøver å fortelle deg og denne du prøver å få barn med, at dere er en dårlig match? Anonymous poster hash: aa60e...825 Herregud, er det mulig og være så dum...... Anonymous poster hash: 8ead7...ae8 Tror ikke det er så dumt å lytte til naturen jeg altså... Anonymous poster hash: aa60e...825
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #36 Skrevet 17. juli 2014 Jeg svarer ikke på et og et innlegg, men kan si så mye som at vi var fire i dette rommet. To av de andre er foreldre til et prøverørsbarn, jeg var der og da denne siste personen som kom med kommentaren. Blant alle tingene denne personen vet om vår situasjon er at vi betaler alt selv, alt fra utredning til forsøk går av egen lomme. Dette vet vedkommende fordi h*n tidligere har kommentert at jeg er "dum" som jobber så mye for å bruke pengene på noe slikt når jeg kan adoptere. Da sa vedkommende ingenting mer om det før denne kommentaren kom i familieselskapet, eller utsagnet om dere vil. Selvfølgelig har folk rett til å komme med egne meninger, men det går an å bruke hodet når du ytrer meningen til noen du vet er veldig direkte berørt av den. Det er så veldig lett for alle som har fått barn uten problemer å ytre meninger om hvorvidt andre som ikke kan få barn naturlig har rett til å få barn eller ikke. Det er like lett å si at noen skal føle det ene eller andre om alle andre ting man ikke har opplevd heller. Det verste med dette utsagnet var personen det kom fra. Jeg har taklet mange dumme og sårende kommentarer gjennom årene med prøving uten å skrive om det her, nettopp fordi personene har vært ubetydelige for meg eller fordi jeg kunne avskrive utsagnene som lite gjennomtenkte eller bare som egne personlige meninger. Ting som "kan du ikke bare adoptere?", "Det er ingen menneskerett å få barn", "Skjønner ikke at folk eller samfunnet bruker så mye penger for at noen skal få barn" osv er ting jeg har hørt jevnlig. Gjerne sammen med "Det er helt gratis å lage barn, men så jævlig dyrt å ta vare på dem" fra folk som kjenner meg godt. Det gjør ingenting. Når det kommer fra denne personen som jeg har støttet meg på gjennom vanskelige tider, da blir det verre. Anonymous poster hash: 14695...417
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #37 Skrevet 17. juli 2014 Fælt så forferdelig nærtagende da.. Tenkt tanken at naturen prøver å fortelle deg og denne du prøver å få barn med, at dere er en dårlig match? Anonymous poster hash: aa60e...825 Herregud, er det mulig og være så dum...... Anonymous poster hash: 8ead7...ae8 Tror ikke det er så dumt å lytte til naturen jeg altså... Anonymous poster hash: aa60e...825 Du er klar over at det ofte er helt unaturlige årsaker til at folk ikke kan få barn? - Sykdommer gjennom oppveksten/før man evt. skal ha barn - Kjønnssykdommer - Ulykker/skader Sjelden man er født uten muligheten til å få barn Anonymous poster hash: 14695...417
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #38 Skrevet 17. juli 2014 Jeg hadde helt ærlig ikke brydd meg hvis ikke det var for at dette er et nært familiemedlem som jeg har gått til for støtte og følt meg trygg hos i oppveksten. Andre som sier det er helt greit, men det er lov å tenke. Vi var kun 4 stykker som satt der og så kan ikke være så veldig vanskelig å skjerme meg der. Ja, mange ufrivillig barnløse er kanskje nærtagende, sikkert jeg og, men det er tid og sted for alt.Anonymous poster hash: 14695...417 Selv nære familiemedlemmer har liov til å ha andre synspunkter enn deg. At noen ikke synes fertilitetsbehandling burde dekkes av staten er et helt legitimt synspunkt. Noen er imot selvbestemt abort, det er deres rett. Enkelte synes man burde reformere adopsjonsprosessen siden verden er overbefolket og nøden stor mange steder. Dette er helt greie synspunkt det, folk må få lov å mene det. At du sliter med ufrivillig barnløshet er tragisk og trist for deg. Andre mennesker må likevel få lov å ha egne meninger.Anonymous poster hash: 3ecf6...efa En kald, kald fisk... Man er da ikke nødt å utbasunere sine meninger til alle døgnets tider? Kan man ikke ta hensyn til sine venner og familie har man et problem. Anonymous poster hash: 3cdf7...7bc
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #39 Skrevet 17. juli 2014 Er faktisk helt enig med denne personen jeg. Kunstig befruktning burde ikke vært lov mener jeg. Får man ikke barn på den naturlige måten så er det meningen man ikke skal ha barn. Det er min mening. Anonymous poster hash: 0ea42...cd4 Men heldigvis for oss leger som jobber med slike problemer er det ikke sånne som deg som legger føringer for hva som er meningen og ikke. Les deg gjerne litt opp før du kommer slike komplett idiotiske uttalelser. Anonymous poster hash: 3cdf7...7bc
Gjest Sandra M. Gilbert Skrevet 17. juli 2014 #40 Skrevet 17. juli 2014 Fælt så forferdelig nærtagende da.. Tenkt tanken at naturen prøver å fortelle deg og denne du prøver å få barn med, at dere er en dårlig match? Anonymous poster hash: aa60e...825 Dette er et langt styggere utsagn i min bok enn det familiemedlemmet til HI liret av seg.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #41 Skrevet 17. juli 2014 Fælt så forferdelig nærtagende da.. Tenkt tanken at naturen prøver å fortelle deg og denne du prøver å få barn med, at dere er en dårlig match? Anonymous poster hash: aa60e...825 Jeg har skrevet her inne før. Da fortalte jeg at jeg ble voldtatt som barn og at det er årsaken til at jeg ikke kan bli gravid i dag. Syns du fortsatt mannen jeg prøver å få barn med og jeg er en dårlig match? Er det på grunn av voldtekten at vi er en dårlig match? Bare lurer. Anonymous poster hash: 14695...417
Hjertefru Skrevet 17. juli 2014 #42 Skrevet 17. juli 2014 (endret) Fælt så forferdelig nærtagende da.. Tenkt tanken at naturen prøver å fortelle deg og denne du prøver å få barn med, at dere er en dårlig match?Anonymous poster hash: aa60e...825 Dette er et langt styggere utsagn i min bok enn det familiemedlemmet til HI liret av seg. Enig. Anonym #30 kom også med en klassiker som folk som sliter med å bli gravide gjerne får høre. Mulig det er godt ment, men føles ikke sånn. I tillegg er det en løgn.Slutter aldri å forundre meg over utviklingen slike tråder får her inne. Skulle ikke tro at det var et mammaforum.... Det hagler inn med stygge/idiotiske kommentarer beregnet på å såre folk som sliter med å bli gravid på egen hånd. Mange tapere der ute tydeligvis, som har det å bli gravid på natulig vis som det eneste de har fått til her i livet og som benytter enhver anledning på å disse de som sliter. Endret 17. juli 2014 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #43 Skrevet 17. juli 2014 Skjønner godt du ble lei deg, HI! Har selv fått barn vha eggdonasjon, da jeg desverre kom i overgangsalder som 23-åring. Nei, det skjer omtrent ikke med noen, men. Så har du noen få promille som er uheldige da..deriblant meg. Det må bare være så ufattelig grusomt å bli voldtatt, også kan man sikkert gange det med 10 når man får problemer med fertiliteten grunnet en sånn hendelse. Håper dere lykkes med barneønske snart, stor klem! Og forresten, utrolig irriterende å lese alle dere som kommenterer "ikke en menneskerett å få barn" "dere kan jo bare adoptere" etc og alt i samme sjanger. Lett å si når du selv har fått barn via naturmetoden! Anonymous poster hash: b011a...346
smiia Skrevet 17. juli 2014 #44 Skrevet 17. juli 2014 Jeg hadde helt ærlig ikke brydd meg hvis ikke det var for at dette er et nært familiemedlem som jeg har gått til for støtte og følt meg trygg hos i oppveksten. Andre som sier det er helt greit, men det er lov å tenke. Vi var kun 4 stykker som satt der og så kan ikke være så veldig vanskelig å skjerme meg der. Ja, mange ufrivillig barnløse er kanskje nærtagende, sikkert jeg og, men det er tid og sted for alt.Anonymous poster hash: 14695...417 Selv nære familiemedlemmer har liov til å ha andre synspunkter enn deg. At noen ikke synes fertilitetsbehandling burde dekkes av staten er et helt legitimt synspunkt. Noen er imot selvbestemt abort, det er deres rett. Enkelte synes man burde reformere adopsjonsprosessen siden verden er overbefolket og nøden stor mange steder. Dette er helt greie synspunkt det, folk må få lov å mene det. At du sliter med ufrivillig barnløshet er tragisk og trist for deg. Andre mennesker må likevel få lov å ha egne meninger.Anonymous poster hash: 3ecf6...efa Joda, folk må selvfølgelig få mene det de vil, men det er da noe som heter empati og sosiale antenner. Eller mener du enhver burde plumpe ut med de meningene man har, uansett setting og hvem som er til stede? Er det en tilstede som har lungekreft, så er det helt normalt å buse ut med at man mener lungekreft i de fleste tilfeller er selvforskyldt pga røyking? Er det en overvektig til stede, så spør man forsamlingen hva det er med disse tykke menneskene som ikke klarer å slutte å overspise? Du synes kanskje også det er på sin plass med et rapp over fingrene dersom vedkommende prøvde å forsyne seg med kakestykke nr to? I min verden er dannethet og å omgåes andre med sosial smidighet en selvfølge.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #45 Skrevet 17. juli 2014 Jeg hadde helt ærlig ikke brydd meg hvis ikke det var for at dette er et nært familiemedlem som jeg har gått til for støtte og følt meg trygg hos i oppveksten. Andre som sier det er helt greit, men det er lov å tenke. Vi var kun 4 stykker som satt der og så kan ikke være så veldig vanskelig å skjerme meg der. Ja, mange ufrivillig barnløse er kanskje nærtagende, sikkert jeg og, men det er tid og sted for alt.Anonymous poster hash: 14695...417 Selv nære familiemedlemmer har liov til å ha andre synspunkter enn deg. At noen ikke synes fertilitetsbehandling burde dekkes av staten er et helt legitimt synspunkt. Noen er imot selvbestemt abort, det er deres rett. Enkelte synes man burde reformere adopsjonsprosessen siden verden er overbefolket og nøden stor mange steder. Dette er helt greie synspunkt det, folk må få lov å mene det.At du sliter med ufrivillig barnløshet er tragisk og trist for deg. Andre mennesker må likevel få lov å ha egne meninger.Anonymous poster hash: 3ecf6...efa En kald, kald fisk... Man er da ikke nødt å utbasunere sine meninger til alle døgnets tider? Kan man ikke ta hensyn til sine venner og familie har man et problem. Anonymous poster hash: 3cdf7...7bc Forsøker du å beskylde meg for å være en kald fisk? Selvsagt må man ikke utbasunere sine meninger til enhver tid. Men nå er det en fang sånn at noen mennesker gjør det. Da kan man selv rasjonalisere og bryte ned utsagn slik at de ikke lenger har makt over deg. Verden er full av mennesker som ikke er enige med deg. Anonymous poster hash: 3ecf6...efa
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #46 Skrevet 17. juli 2014 Jeg hadde helt ærlig ikke brydd meg hvis ikke det var for at dette er et nært familiemedlem som jeg har gått til for støtte og følt meg trygg hos i oppveksten. Andre som sier det er helt greit, men det er lov å tenke. Vi var kun 4 stykker som satt der og så kan ikke være så veldig vanskelig å skjerme meg der. Ja, mange ufrivillig barnløse er kanskje nærtagende, sikkert jeg og, men det er tid og sted for alt.Anonymous poster hash: 14695...417 Selv nære familiemedlemmer har liov til å ha andre synspunkter enn deg. At noen ikke synes fertilitetsbehandling burde dekkes av staten er et helt legitimt synspunkt. Noen er imot selvbestemt abort, det er deres rett. Enkelte synes man burde reformere adopsjonsprosessen siden verden er overbefolket og nøden stor mange steder. Dette er helt greie synspunkt det, folk må få lov å mene det.At du sliter med ufrivillig barnløshet er tragisk og trist for deg. Andre mennesker må likevel få lov å ha egne meninger.Anonymous poster hash: 3ecf6...efa Joda, folk må selvfølgelig få mene det de vil, men det er da noe som heter empati og sosiale antenner. Eller mener du enhver burde plumpe ut med de meningene man har, uansett setting og hvem som er til stede?Er det en tilstede som har lungekreft, så er det helt normalt å buse ut med at man mener lungekreft i de fleste tilfeller er selvforskyldt pga røyking? Er det en overvektig til stede, så spør man forsamlingen hva det er med disse tykke menneskene som ikke klarer å slutte å overspise? Du synes kanskje også det er på sin plass med et rapp over fingrene dersom vedkommende prøvde å forsyne seg med kakestykke nr to? I min verden er dannethet og å omgåes andre med sosial smidighet en selvfølge. Jeg mener: - Verden er full av mennesker som i tide og utide vil belemre oss med personlige synspunkter. - Verden er full av mennesker som er uenige med oss. - Vi har muligheten til å frata andre menneskers syn makt over oss. - Jo fortere vi avfinner oss med punktene over jo lettere blir det å leve. Anonymous poster hash: 3ecf6...efa
smiia Skrevet 17. juli 2014 #47 Skrevet 17. juli 2014 Jeg hadde helt ærlig ikke brydd meg hvis ikke det var for at dette er et nært familiemedlem som jeg har gått til for støtte og følt meg trygg hos i oppveksten. Andre som sier det er helt greit, men det er lov å tenke. Vi var kun 4 stykker som satt der og så kan ikke være så veldig vanskelig å skjerme meg der. Ja, mange ufrivillig barnløse er kanskje nærtagende, sikkert jeg og, men det er tid og sted for alt.Anonymous poster hash: 14695...417 Selv nære familiemedlemmer har liov til å ha andre synspunkter enn deg. At noen ikke synes fertilitetsbehandling burde dekkes av staten er et helt legitimt synspunkt. Noen er imot selvbestemt abort, det er deres rett. Enkelte synes man burde reformere adopsjonsprosessen siden verden er overbefolket og nøden stor mange steder. Dette er helt greie synspunkt det, folk må få lov å mene det.At du sliter med ufrivillig barnløshet er tragisk og trist for deg. Andre mennesker må likevel få lov å ha egne meninger.Anonymous poster hash: 3ecf6...efa Joda, folk må selvfølgelig få mene det de vil, men det er da noe som heter empati og sosiale antenner. Eller mener du enhver burde plumpe ut med de meningene man har, uansett setting og hvem som er til stede?Er det en tilstede som har lungekreft, så er det helt normalt å buse ut med at man mener lungekreft i de fleste tilfeller er selvforskyldt pga røyking? Er det en overvektig til stede, så spør man forsamlingen hva det er med disse tykke menneskene som ikke klarer å slutte å overspise? Du synes kanskje også det er på sin plass med et rapp over fingrene dersom vedkommende prøvde å forsyne seg med kakestykke nr to? I min verden er dannethet og å omgåes andre med sosial smidighet en selvfølge. Jeg mener: - Verden er full av mennesker som i tide og utide vil belemre oss med personlige synspunkter. - Verden er full av mennesker som er uenige med oss. - Vi har muligheten til å frata andre menneskers syn makt over oss. - Jo fortere vi avfinner oss med punktene over jo lettere blir det å leve.Anonymous poster hash: 3ecf6...efa Det siste innlegget ditt er jeg forsåvidt enig i, selv om jeg også hadde blitt lei meg av slik ufølsomhet fra et nært familiemedlem. Hadde derimot personen hatt for vane å plumpe ut med meningene sine i tide og utide, hadde det nok vært lettere å distansere seg fra det etterhvert. I det første innlegget ditt gir du HI litt for mye beskjed om å "suck it up" for min smak, det er lov å ha forventninger om at ens nærmeste skal være litt mer empatiske.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #48 Skrevet 17. juli 2014 Jeg hadde helt ærlig ikke brydd meg hvis ikke det var for at dette er et nært familiemedlem som jeg har gått til for støtte og følt meg trygg hos i oppveksten. Andre som sier det er helt greit, men det er lov å tenke. Vi var kun 4 stykker som satt der og så kan ikke være så veldig vanskelig å skjerme meg der. Ja, mange ufrivillig barnløse er kanskje nærtagende, sikkert jeg og, men det er tid og sted for alt.Anonymous poster hash: 14695...417 Selv nære familiemedlemmer har liov til å ha andre synspunkter enn deg. At noen ikke synes fertilitetsbehandling burde dekkes av staten er et helt legitimt synspunkt. Noen er imot selvbestemt abort, det er deres rett. Enkelte synes man burde reformere adopsjonsprosessen siden verden er overbefolket og nøden stor mange steder. Dette er helt greie synspunkt det, folk må få lov å mene det.At du sliter med ufrivillig barnløshet er tragisk og trist for deg. Andre mennesker må likevel få lov å ha egne meninger.Anonymous poster hash: 3ecf6...efa Joda, folk må selvfølgelig få mene det de vil, men det er da noe som heter empati og sosiale antenner. Eller mener du enhver burde plumpe ut med de meningene man har, uansett setting og hvem som er til stede?Er det en tilstede som har lungekreft, så er det helt normalt å buse ut med at man mener lungekreft i de fleste tilfeller er selvforskyldt pga røyking? Er det en overvektig til stede, så spør man forsamlingen hva det er med disse tykke menneskene som ikke klarer å slutte å overspise? Du synes kanskje også det er på sin plass med et rapp over fingrene dersom vedkommende prøvde å forsyne seg med kakestykke nr to? I min verden er dannethet og å omgåes andre med sosial smidighet en selvfølge. Jeg mener:- Verden er full av mennesker som i tide og utide vil belemre oss med personlige synspunkter. - Verden er full av mennesker som er uenige med oss. - Vi har muligheten til å frata andre menneskers syn makt over oss. - Jo fortere vi avfinner oss med punktene over jo lettere blir det å leve.Anonymous poster hash: 3ecf6...efa Det siste innlegget ditt er jeg forsåvidt enig i, selv om jeg også hadde blitt lei meg av slik ufølsomhet fra et nært familiemedlem. Hadde derimot personen hatt for vane å plumpe ut med meningene sine i tide og utide, hadde det nok vært lettere å distansere seg fra det etterhvert. I det første innlegget ditt gir du HI litt for mye beskjed om å "suck it up" for min smak, det er lov å ha forventninger om at ens nærmeste skal være litt mer empatiske. Jeg har nok blitt farget av enkelte dramatiske hendelser i livet mitt og har kanskje gått litt langt i livsfilosofien "du er selv ansvarlig for egne følelser." Jeg mener ikke at HI ikke har grunn til å bli såret, jeg mener bare at HI selv kan begrense (med øvelse) hvor mye slike tanketomme kommentarer påvirker henne 😊 Den dagen man klarer å frata andre mennesker injurierende kraft blir livet gladere Anonymous poster hash: 3ecf6...efa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå