Gå til innhold

Sidsel Wold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en veldig interessant diskusjon.

Du siste anonyme kommer med mange gode poeng, men jeg er uenig i et par ting. Det medfører ikke riktighet at Palestina ikke har bomberom. Det finnes store områder under bakken der folk kan skjule seg. Likevel anser de det som ærbart å bli drept i kamper, da blir de martyrer. Hamas er en terrororganisasjon, som ikke er ute etter fred. Det så vi igår, da de ikke ville gå med på våpenhvile.

Israel ringer rundt til potensielle mål for å få folk til å evakuere. Dvs fjerne seg fra det stedet, de boligene som skal bombes. Grunnen til at de bomber nettopp disse adressene, er fordi Hamas gjemmer seg der. Ja, det er trangt på Gaza, mange mennesker bor oppå hverandre, og dersom de ikke kommer seg vekk, blir det stygt. Men krig ER stygt. Derfor må de sette seg ned og prate sammen, men det vil ikke Hamas. Istedet fortsetter de å sende raketter over til Israel. Israel svarer, og sånn fortsetter de. Ond sirkel.

Det er tragisk, det er fryktelig.

Anonymous poster hash: 6d3d3...1e5

Underjordiske tunneler er ikke det samme som bomberom.

Anonymous poster hash: 4ad0a...266

Det er riktig som dere begge påpeker.

Det finnes mange tuneller og et rikholdig tunellsystem. Men det finnes ikke bomberom.

Tunellene er ikke konstruert slik at mange mennesker kan oppholde seg der. Tenker da på tilgang til oksygen, tilgang til vann/føde og ikke minst et sanitæranlegg. Uten vann og sanitæranlegg vil sykdommer blomstre opp med en gang!

Ja, noen mennesker finner det ærbart å bli drept i kamp. Noen arabere mener alle Jøder, alle kristne eller alle vestlige mennesker fortjener å dø. Noen medlemmer av Hamas er terrorister. Det er liten tvil om det. Men det gir ikke et lang lov til å mobme et helt folk og et helt landområde sønder og sammen.

Hvis ditt barn blir tatt for ran eller drap, vil det da gi politiet myndighet til å fengsle hele din familie? Vil det gi familien til den drepte mulighet til å bombe hele det boligfeltet du bor på bare for å være på den sikre siden?

Det hersker stor usikkerhet vedrørende den såkalte våpenvilen i går. det er ikke nødvendigvis slik at Hamas ikke vil inngå våpenvile. Rapporter tyder også på både dårlig kommunikasjon og feilkommunikasjon vedrørende våpenhvilen. men dette har jeg selvfølgelig altfor lite greie på på nåværende tidspunkt og jeg tror kanskje menigmannen eller ikke får nok infromasjon til å kunne konkludere på dette. Vi blir proppet av propaganda fra begge sider!

Jeg synes forøvrig det er et dårlig argument at israel er så "snille" at de ringer rundt og sier ifra før de skal bombe (det finnes ikke et velfungerende telefonsystem i Gaza!). Bet de gjør er vel strengt tatt å sende en liten bombe først for å skremme ut folk, før de slipper de store. det høres jo greit ut at folk da bare kan forlate bygningene slik at de slipper å bli skadet. Men hvor skal de dra da? Og hva skal de gjøre med det de eie? Hva med det lille de har greit å rasjonere opp av mat? Hva med unger og gamle som ikke kan bevege seg fort nok selv? Gaza er et utrolig lite område, og man er sperret inne fra alle kanter. havnen er blokkert og grensen til både Israel og Egypt er blokkert. Det er faktisk INGEN steder å dra. Og et enda større poeng er at store deler av befolkningen i gaza allerede bor i flyktnigeleir opprettet av FN.....

Den jeg er helt enig i at de må sette seg ned og diskutere.

Eller; de må sette seg ned ved forhandlingsbordet, og så bør Israel åpne forhandlingene med at de anerkjenner -67 grensen satt av FN og anerkjenner Palestinernes rett til en egen stat. Deretter kan man begynne å diskutere ting som rettigheter til å ha eget forsvar, rett til vannressurser, rett til å ta arbeid, rett til å eie dyrket mark, rett til å utvinne mineraler fra eget område, rett til å åpne havna, rett til tilgang til byggematerialer, rett til å eie husdyr osv osv osv.

Og så må selvfølgelig begge parter slutte å skyte på hverandre!!

Anonymous poster hash: 158cd...8e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan hadde vi selv følt det om vårt land ble "gitt" til noen andre? Hvordan hadde det vært å ikke kunne sende barna våres på skole? Fordi den ikke fantes lenger eller fordi de kunne bli drept på veien? Hvordan ville vi ha følt det om vi ikke fikk lov til å bygge oss hus, for der skulle noen av "overmenneskene" bo? Eller at vårt levebrød ble tatt fra oss? Vår hjem ble revet til fordel for leiligheter uten av vi fikk noe igjen for det? Det er dette som er virkligheten på Gaza og i resten av Palestina. Jeg lurer på hvor min grense ville gått. Hvor mange ganger jeg hadde tålt å bli spyttet på? Hvor mange ganger jeg hadde måtte tåle å bli kroppsvisitert på vei til jobb? Eller se vårt liv bli rasert gang på gang. Hvor mye ville jeg ha tålt før jeg også hadde begynt å ksate stein på okkupanten?

Anonymous poster hash: 9d6b8...6f0
Skrevet

Når selv israelske soldater stiller seg kritisk til sin egen regjering og militærets behandling av det palestinske folk, og beretter om overgrep og ren terror, ja da bør det jo ringe en bjelle...

Anonymous poster hash: a9dad...93d
Skrevet

Hamas er en terrororganisasjon, som ikke er ute etter fred.

Anonymous poster hash: 6d3d3...1e5

Hva som er og ikke er en terrororganisasjon er jo åpent for debatt, du bør notere deg at Hamas ikke er listet som terrororganisasjon av hverken Norge eller FN, selv de er det av USA, som har den sterkeste jødiske lobbyen i den vestlige verden. Så ikke lat som du presenterer fakta.

Anonymous poster hash: f466d...724

Skrevet

Hamas has been included in the black list of EU-designated terrorists groups since 2003[11]

Fra Wikipedia

Anonymous poster hash: f02b9...d17

Skrevet

Hamas has been included in the black list of EU-designated terrorists groups since 2003[11]

Fra Wikipedia

Hvor mange hundre sivile må Usa og Israel drepe for å komme på denne listen???? Eller har de LICENSE TO KILL?

Anonymous poster hash: e2d0e...7f5

Skrevet

Fra Wikipedia

Hvor mange hundre sivile må Usa og Israel drepe for å komme på denne listen???? Eller har de LICENSE TO KILL?

Hehe... Og hvor mange tror du islamister tar livet av?

Anonymous poster hash: 30c93...0f7

Skrevet

Fra Wikipedia

Det er en annen sak. Som sagt, Hamas er ikke regnet som terrororganisasjon av FN eller av Norge.

Anonymous poster hash: f466d...724

Skrevet

Fra Wikipedia

Langt færre enn USA og USA-støttede organisasjoner. det store paradokset er jo at USA har støtte grupper som f.ek Al Quida med både våpen og opptrening......

Anonymous poster hash: 158cd...8e0

Skrevet
Er du morsom? Videoen viser en jøde som legger all skyld over på palestinerne.

Husk at det er Israel som er okkupasjonsmakten. Det er Israel som stjeler land, som målrettet dreper sivile som ikke har noen sted å gjemme seg.

Det finnes ikke bomberom i Gaza. Gaza er en av verdens mest befolkede området, det sier jo seg selv at det ikke er mulig å gjemme seg fra bombene som regner ned over dem.

Israel dreper uten å bry seg om det er barn, kvinner eller Hamas. For Israel er alle like. Se bare hva som skjedde nå nettopp. 5 gutter som spilte forball på stranden ble drept, først skjøt de en granat mot dem, guttene begynte å løpe, så skjøt de en granat til mot dem. Og hva sier Israel når man spør hvorfor de gjorde det? Jo de trodde at guttene som løp vekk fra den første granaten var Hamas. Er vist nok veldig vanskelig å se forskjell på en voksen mann og små barn i alderen 9-11...

Anonymous poster hash: c668b...611

Skrevet

Israel bruker våpen for å beskytte sine sivile - Hamas bruker sivile for å beskytte sine våpen.

Hele den arabiske verden ønsker å få Israel utryddet. Gaza sender jevnt og trutt rakettregn over Israel. Hvorfor skal de ikke få lov til å forsvare seg?

Hele problemet er Hamas. Terrorister som Støre vil ha dialog med. Bare idioter prøver å forhandle med terrorister.

Skrevet

Er du morsom? Videoen viser en jøde som legger all skyld over på palestinerne.

Husk at det er Israel som er okkupasjonsmakten. Det er Israel som stjeler land, som målrettet dreper sivile som ikke har noen sted å gjemme seg.

Det finnes ikke bomberom i Gaza. Gaza er en av verdens mest befolkede området, det sier jo seg selv at det ikke er mulig å gjemme seg fra bombene som regner ned over dem.

Israel dreper uten å bry seg om det er barn, kvinner eller Hamas. For Israel er alle like. Se bare hva som skjedde nå nettopp. 5 gutter som spilte forball på stranden ble drept, først skjøt de en granat mot dem, guttene begynte å løpe, så skjøt de en granat til mot dem. Og hva sier Israel når man spør hvorfor de gjorde det? Jo de trodde at guttene som løp vekk fra den første granaten var Hamas. Er vist nok veldig vanskelig å se forskjell på en voksen mann og små barn i alderen 9-11...

Anonymous poster hash: c668b...611

Jeg antar du viser like stort engasjement i arbeidet mot okkupasjonsmakten Tyrkia? 6000 kypriotiske innbyggere ble drept, 2000 er savnet som følge av okkupasjonen av Kypros. Merkelig nok blir ikke Tyrkia boikottet på samme måte.. Selv om de fremdeles okkuperer. Nei, det lukter hykleri og dobbeltmoralisme lang vei.

Skrevet

Israel bruker våpen for å beskytte sine sivile - Hamas bruker sivile for å beskytte sine våpen.

Hele den arabiske verden ønsker å få Israel utryddet. Gaza sender jevnt og trutt rakettregn over Israel. Hvorfor skal de ikke få lov til å forsvare seg?

Hele problemet er Hamas. Terrorister som Støre vil ha dialog med. Bare idioter prøver å forhandle med terrorister.

Jeg har null respekt for debattanter som i en sak som denne klarer å lire av seg følgende utsagn: HELE PROBLEMET ER HAMAS. (Det kunne like gjerne stått Israel istedenfor Hamas).

Evner du ikke å se at denne konflikten er mer nyansert en at Palestinerne er angripende terrorister og Israel bare forsvarer seg?

Skrevet

Fra Wikipedia

Ikke halvparten så mange som Usa har drept kjære deg.

Skrevet

Fra Wikipedia

Ikke halvparten så mange som Usa har drept kjære deg.

Da tror jeg du bør friske opp i historiekunnskapene dine.

Skrevet

Jeg har null respekt for debattanter som i en sak som denne klarer å lire av seg følgende utsagn: HELE PROBLEMET ER HAMAS. (Det kunne like gjerne stått Israel istedenfor Hamas).

Evner du ikke å se at denne konflikten er mer nyansert en at Palestinerne er angripende terrorister og Israel bare forsvarer seg?

Men det er jo litt sant at hele problemet er Hamas, som har programfestet at de ønsker staten Israel utslettet.... Hvordan skal egentlig Israel forholde seg til en motpart med en slik agenda?
Skrevet

Men det er jo litt sant at hele problemet er Hamas, som har programfestet at de ønsker staten Israel utslettet.... Hvordan skal egentlig Israel forholde seg til en motpart med en slik agenda?

Denne konflikten har pågått i mange år, og har derfor blitt svært betent. Israel har okkupert landområdene i over 60 år, derfor har det eskalert som det har gjort.

Israel styrer palestinerne på en lignende måte som tyskerne styrte hverdagen til jødene under 2.verdenskrig. (da tenker jeg på vanlig hverdagsliv, ikke gasskamrene og arbeidsleirene). Palestinerne må vise id for å kunne forflytte seg innenfor egne områder. De kan når som helst bli stoppet av israelske soldater på gaten og bli nektet å fortsette til Feks arbeid. Palestinerne har lite infrastruktur, og lite tilgang på alt som er nødvendig for å leve et liv med en noenlunde livsstandard.

Det er enkelt for oss utenfor konflikten å uttale oss. Det skremmer meg at vestlige, opplyste mennesker heier på og applauderer drap. Vi burde fordømme drap!! Faktum er at vi ikke har peiling på hvilket helvete og hat begge sider lever under. Barn på BEGGE sider blir født inn i hat og opplært til å hate. Situasjonen er totalt fastlåst og vi i vesten deler oss i team Israel og team Palestina, og mange ser svart/hvitt på dette. Slik som jeg oppfatter at du gjør i dine innlegg.

For å ha noe som helst håp om å løse denne konflikten, må man evne å se saken fra begge sider, og begge parter må innrømme feil. Jeg må dessverre si at jeg ikke ser at dette kommer til å skje i nærmeste fremtid.

Anonymous poster hash: 4df18...4cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...