Gå til innhold

Barn alene i bil!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barna er 1,5 og 3 år gamle.

Han har lovet å aldri gjenta det, men tror ikke helt at han skjønner alvoret.

Hi

 

Anonymous poster hash: 725ba...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna er 1,5 og 3 år gamle.

Han har lovet å aldri gjenta det, men tror ikke helt at han skjønner alvoret.

Hi

 

Anonymous poster hash: 725ba...e29

 

Den unge alderen gjorde det enda verre, synes jeg. Det er skremmende at han ikke fatter alvoret i det, men om dette er det eneste feilsteget hans er det kanskje ikke ille.

 

Anonymous poster hash: a3dd7...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har nok syndet på dette en gang. jeg var fri for morsmelktillegg, og å bære to 7 kilos unger med bilstoler er ikke enkelt. Hadde sønnen på 6 i bilen og ba ham om å "passe" på. Det var ikke varmt ute da. Var borte maks to minutter. Ikke noe gøy, men måtte ha mat til dem rett og slett.

 

Å forlate de i bil mens man handler mer enn å springe rett inn og ut, det skjønner jeg ikke noen tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er lov å bruke sunn fornuft!

 

Å forlate små barn i bil med motoren i gang uten å se bilen og samtidig ha god oversikt over området mener jeg er uansvarlig (og selvsagt er det uaktuelt og uansvarlig uavhengig av andre omstendigheter dersom det er varmt! Ut fra enkelte kommentarer her inne må tydeligvis det meste utdypes selv om det er selvsagt..). 

 

Å ta med to-tre små barn ut av en bil og inn på en bensinstasjon (ja, det hender at man ikke kan bruke kortterminalen ute..) mener jeg er farligere enn å la de sitte i bilen, sette på håndbrekket og ta med nøklene, enten bilen er låst eller ulåst. Det er større sannsynlighet for at barna på vei inn på bensinstasjonen klarer å vri seg løs og springe ut foran en bil (ja, det finnes uansvarlige sjåfører som kjører alt for fort selv på parkeringsplasser og bensinstasjoner) enn at de blir kidnappet eller omkommer i brann om man forlater dem i bilen i to minutter for å gå inn og betale. Og nei, det er ikke omsorgssvikt om man "lar barna vri seg løs" når man prøver å holde de fast på vei inn i butikken...

 

Og før jeg blir slaktet.. Man skal selvsagt vurdere barna (engstelige barn skal ikke måtte være igjen alene!), situasjonen, nødvendigheten av å fylle bensin, nødvendigheten av å ha med barna (mulighet for barnepass) osv.. Men neste gang dere ser barn som sitter aleine i bil, så se dere om: sannsynligheten er stor for at foreldrene holder øye med bilen, at de kommer tilbake innen to minutter, at de ikke har noe annet alternativ enn å ha med barna i bilen den dagen og at de har vurdert det som tryggere/bedre for barna å være igjen i bilen enn å ta de med.

 

Det er meningsløst å ramse opp alle unntakene, men selvsagt finnes det uansvarlige foreldre også, så kommer man over gråtende små barn aleine i en varm bil og foreldrene ikke er å se, skjønner man vel hva man må gjøre?



Anonymous poster hash: 96dbb...575
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilleggskommentar til bensinstasjoneksempelet. De to gangene jeg har opplevd å måtte gå fra bilen på bensinstasjon og latt barna være igjen i bilen i to minutter har jeg parkert slik at jeg har sett ansiktene deres inne fra bensinstasjonen. Da ser man om de har det bra eller ikke og kan velge å gå ut i bilen og la betalingen vente om man skulle se at de ikke har det bra. Mine har vært fornøyde og vinka til meg gjennom vinduet, det hadde tatt meg 15 sekunder å komme ut til de om det hadde vært nødvendig. Det er forskjell på barn, forskjell på steder, forskjell på situasjoner. Husk det før dere dømmer andre for fort.

 

 

Det er lov å bruke sunn fornuft!

 

Å forlate små barn i bil med motoren i gang uten å se bilen og samtidig ha god oversikt over området mener jeg er uansvarlig (og selvsagt er det uaktuelt og uansvarlig uavhengig av andre omstendigheter dersom det er varmt! Ut fra enkelte kommentarer her inne må tydeligvis det meste utdypes selv om det er selvsagt..). 

 

Å ta med to-tre små barn ut av en bil og inn på en bensinstasjon (ja, det hender at man ikke kan bruke kortterminalen ute..) mener jeg er farligere enn å la de sitte i bilen, sette på håndbrekket og ta med nøklene, enten bilen er låst eller ulåst. Det er større sannsynlighet for at barna på vei inn på bensinstasjonen klarer å vri seg løs og springe ut foran en bil (ja, det finnes uansvarlige sjåfører som kjører alt for fort selv på parkeringsplasser og bensinstasjoner) enn at de blir kidnappet eller omkommer i brann om man forlater dem i bilen i to minutter for å gå inn og betale. Og nei, det er ikke omsorgssvikt om man "lar barna vri seg løs" når man prøver å holde de fast på vei inn i butikken...

 

Og før jeg blir slaktet.. Man skal selvsagt vurdere barna (engstelige barn skal ikke måtte være igjen alene!), situasjonen, nødvendigheten av å fylle bensin, nødvendigheten av å ha med barna (mulighet for barnepass) osv.. Men neste gang dere ser barn som sitter aleine i bil, så se dere om: sannsynligheten er stor for at foreldrene holder øye med bilen, at de kommer tilbake innen to minutter, at de ikke har noe annet alternativ enn å ha med barna i bilen den dagen og at de har vurdert det som tryggere/bedre for barna å være igjen i bilen enn å ta de med.

 

Det er meningsløst å ramse opp alle unntakene, men selvsagt finnes det uansvarlige foreldre også, så kommer man over gråtende små barn aleine i en varm bil og foreldrene ikke er å se, skjønner man vel hva man må gjøre?



Anonymous poster hash: 96dbb...575

 

 



Anonymous poster hash: 96dbb...575
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...