Gå til innhold

Skrek mine modige tårer igår...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke det er så lett nå å gjøre noe med vaktene siden ho som ordna med vaktene er på ferie. Det ho har gjort er flytta meg bare over på den brukern som jeg føler meg veldig utrygg på. Og ga mine vakter til ei som er ny her. Jeg stusser veldig på dette. Jeg er bare vikar og har jo ingen rettigheter. Sykemelder jeg meg risikerer jeg å ikke få flere vakter etter sommerjobben. Jeg har familie og trenger jobb så dette er en forferdelig situasjon og jeg må tvinge meg på jobb! Jeg er medlem i delta. Kan de ev hjelpe meg? Jeg er redd for om jeg sier fra meg jobben her at jeg da ikke får jobb andre plasser heller. Vi bor på landet og her sprer det seg fort..

Anonymous poster hash: dce68...b59

Ja du kan kontakte Delta, og de kan hjelpe deg. Gjør det, da dette ikke er en gunstig situasjon hverken for deg eller for oppfølgingen av brukeren.

Anonymous poster hash: 76c5c...8fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at du har en jobb å gjøre, så enten må du skjerpe deg og gjøre det du skal, eller så får du selv si opp og finne noe mer passende.

Du skriver skikkelig dårlig, og når man ikke har utdannelse må man som regel ta det man får.

Anonymous poster hash: e1d32...17f

Ja, dette var dagens. Hadde vel vært enig med deg hvis HI var norsk, men her bare driter du deg ut. Mange utlendinger med høy utdannelse i Norge, men som ikke snakker helt perfekt norsk. Har studert i England i fem år men snakker ikke perfekt engelsk for det. Veldig få som snakker helt flytende et språk som ikke er deres morsmål. Men hipp hurra for deg med dagens mest tankeløse kommentar. Uansett er det ikke så imponerende med en utdannelse, særlig ikke fra Norge. De fleste surfer seg relativt lett gjennom de fleste studier.

Anonymous poster hash: 4c58d...766

Jeg synes dette var dagens mest arrogante svar. Det er da meningen at man skal kunne fullføre en utdanning da, det er jo ikke bare de med Mensamedlemskap som skal sitte med et vitnemål. Gratulerer til deg som har gått 5 år på skole i England. Jeg tror nok at en utlending (som du kaller de) hadde hatt problemer med å surfe gjennom et studie på en norsk utdannelsesinstitusjon også. 

Anonymous poster hash: 13ab7...254

Skrevet

Gå til legen og syklmeld deg du! Kan jo ikke gå på jobb med angst, og sjefen din må jo være stokk dum!

Anonymous poster hash: d36db...580

Skrevet

Skjønner ikke hva som var så arrogant med det! Synes det var arrogant å skrive at jeg skriver dårlig norsk og at jeg har en jobb å gjøre osv. Sikker på at vedkommende ikke vet noenting om hvordan det er å være i en slik situasjon! Jeg prøver å gjøre det beste ut av det men jeg synes at det er uansvarlig ovenfor brukeren og meg siden jeg føler meg utrygg. Er jeg utrygg og redd blir brukeren det også. Samtidig skjønner jeg at det er vanskelig å få alt til å gå opp men synes sjefen kunne ha nevnt dette til meg, ikke bare skrive det i loggen. På jobb er det så mange sykemeldinger og det er jo veldig rart synes jeg. Det tyder bare på at personale ikke blir godt tatt vare på og det opplever jeg selv nå også. Jeg har planer om å bare holde ut og se etterhvert om jeg er gravid eller ikke og så ta det deretter. :-)

Skrevet

Jeg er redd for å sykemelde meg for da risikerer jeg å ikke få noe jobb etterpå..

Skrevet

Jeg forstår jobben godt, men også deg. Jobber selv i bolig med veldig utfordrende brukere. Gir du beskjed der om at du ikke tør/vil/klarer en bruker så får du mindre vakter og det har jeg full forståelse for. Det er så slitsomt for oss andre på jobb med folk som ikke kan eller tør å jobbe på enkelte brukere fordi det ofte blir mer på oss. Noen ganger er det greit å bytte, men ikke hver gang. Du burde få mer opplæring eller burde kunne avlastes litt. Er du vikar i tillegg ville jeg vært forsiktig med å klage på vaktene du får. Det er klart du får mindre vakter når du plutselig sier nei til en bruker. At nye vikarer får enkle brukere er veldig vanlig. Du er ikke gravid foreløpig og det er ingen fare for det så langt. Merkelig at du går gjennom assistert befruktning uten fast jobb og selv når du vet at du har en jobb du ikke føler deg trygg i. Foreslår at du enten venter til sjefen er tilbake/bytter vakter eller drar til legen.

Anonymous poster hash: ae8f4...97e

Skrevet

Skjønner ikke hva som var så arrogant med det! Synes det var arrogant å skrive at jeg skriver dårlig norsk og at jeg har en jobb å gjøre osv. Sikker på at vedkommende ikke vet noenting om hvordan det er å være i en slik situasjon! Jeg prøver å gjøre det beste ut av det men jeg synes at det er uansvarlig ovenfor brukeren og meg siden jeg føler meg utrygg. Er jeg utrygg og redd blir brukeren det også. Samtidig skjønner jeg at det er vanskelig å få alt til å gå opp men synes sjefen kunne ha nevnt dette til meg, ikke bare skrive det i loggen. På jobb er det så mange sykemeldinger og det er jo veldig rart synes jeg. Det tyder bare på at personale ikke blir godt tatt vare på og det opplever jeg selv nå også. Jeg har planer om å bare holde ut og se etterhvert om jeg er gravid eller ikke og så ta det deretter. :-)

Unnskyld, mente ikke deg men hun som skrøt av å ha tatt utdannelsen sin i England. Jeg har selv opplevd å være utrygg på arbeidsplassen på et noenlunde lignende grunnlag, da hadde jeg også nettopp hatt en runde med IVF. Jeg har 6 år på høyskole/universitet og føler ikke at de årene automatisk gav meg mot til å møte aggresive pasienter. Jeg fikk heller ikke tilpassing, og endte i full sykemelding. Lykke til HI, krysser fingrene for at du er gravid og at situasjonen løser seg på beste vis.

Skrevet

Det er dessverre sånn at som vikar, så har man størst verdi for arbeidsplassen når man kan settes inn der det trengs. Om du nå kun vil jobbe med en bruker, og det er en "enkel" en, så har du antagelig ikke så mye å stille opp med av krav. De færreste arbeidsplasser er slik at man kan velge bare de oppgavene man er komfortabel med. Du kan selvfølgelig høre med den som har lederansvaret nå som ledelsen har ferie, men jeg ville ikke forventet at du bare kunne bytte. 

Anonymous poster hash: 7a441...7d2
Skrevet

Tusen takk :-) jeg skjønner at mange eller noen kanskje reagerer på at jeg prøver å bli gravid uten å ha fast jobb. Sikkert sjefen og noen av kollegaene mine lurer kanskje også. Men jeg er 32 år. Vil jeg ha flere barn burde det bli nå. Vi har ei lita jente fra før. Samboeren min har fast jobb. Jeg ønsker å jobbe så lenge jeg kan og sykemld blir ikke aktuelt tror jeg fordi jeg da kan miste jobben min. Jeg får bare bite i det sure eplet og holde ut. Håper jeg klarer det. Jeg er i tillegg plaget med depresjoner. Brukte å gå på antideprisiva men sluttet med de pga at jeg prøver å bli gravid. Så kan være det også at alt blir så intens for meg.

Skrevet

Si i fra at du er redd og spør om å bytte til annen bruker! Det må de ordne. Jobbet slik plass selv i mange år, og etter visse episoder tok det lang tid før jeg jobbet med den aktuelle brukeren igjen. Ellers kan du kreve sykemelding om de ikke tilrettelegger! Jeg gråt meg gjennom flere mnd på jobb før jeg sa opp og ikke orket mer. Så, ikke hør på de som sier at du må takle brukerne! Det er lov til å bli redd, og lov til å be om pause fra brukeren. Hva man føler kan man ikke styre! Jeg skalv på hendene til slutt, kunne ikke styre det fordi jeg ble så redd! Så klem fra meg til deg, vet hvordan du har det! Mange i min jobb har blitt sykemeldt pga. situasjoner og episoder de har slitt psykisk med.

Anonymous poster hash: 0fe42...2da

Skrevet

"Tenker at du har en jobb å gjøre. Så enten må du skjerpe deg........osv" Snakk om å drite seg ut ja. Ikke mye utdanning på en som skriver sånn!!

Anonymous poster hash: 16051...9fa

Skrevet

Jeg jobber som hjelpepleier med brukere som HIs, så beklager at jeg hørtes arrogant ut. Men det er nå en gang sånn at noen må gjøre jobben man er ansatt til å gjøre, passer det ikke så synes jeg man kan finne noe annet slik at ikke de samme personene må slite med de tyngste brukerne gang på gang. 

Er man svak i psyken passer kanskje ikke en slik jobb for HI. 

Hilsen den arrogante.

Skrevet

Slik jeg ser det så har HI vist mer ansvarsfølelse enn sjefen. Sjefen hennes har i dette tilfellet opptrådd uprofersjonelt og virker å være veldig konfliktsky som heller ikke har informert HI om at hun måtte ta vakter med denne brukeren alene.

Det å jobbe med utagerende personer er ikke nødvendigvis noe man vil føle seg trygg på etter bare et halvt år. Det tar tid å bli trygg faglig, det tar tid å bli trygg på brukerne. Som HI har sagt flere ganger, så er hun opptatt av at heller ikke brukerne har det bra om personalet ikke er trygge på dem. Da er det lett for at det blir mer utagering - noe som er med på å forsterke problemet både for brukeren og for den/de ansatte.

Her har HI gjort det riktige, hun har prøvd, men funnet ut at hun ikke føler seg trygg på denne brukeren enda. Hun har gått til sjefen og gitt uttrykk for det.

Sjefen velger å ignorere det faktum at dette er en ekstra krevende bruker, velger å ignorere at HI ikke føler seg trygg, og velger til og med å sette opp HI på flere vakter med akkurat denne brukeren, men da uten å informere HI om det.

Hadde sjefen snakket med HI om det, gitt litt mer oppfølging i forkant av ferieavviklingen så kunne dette blitt løst på en helt annen måte. Men en sjef som er så konfliktsky som HIs sjef gir inntrykk av å være i denne saken, det er ingen god sjef. Noe som muligens kan bekreftes av det faktum at arbeidsstedet har uvanlig mye sykefravær og at andre også ikke føler seg ivaretatt som arbeidstaker.

Ja, man skal være i stand til å gjøre den jobben man er satt til å gjøre. Ja, det blir et problem om noen alltid skal slippe å jobbe med "de vanskelige". Men det er nettopp der man har opplæring, det er nettopp derfor man har en ledelse - for å sørge for at de ansatte får god nok opplæring, at de føler seg kompetente til å takle også de vanskelige oppgavene. Og ikke minst - det er et lederansvar å sørge for at de ansatte er trygge på jobb. Hvis dette ikke kan gjøres ut fra gjeldende rammer, så er det et lederansvar å ta saken videre oppover i systemet.

Her har sjefen feilet på mange områder - og er på toppen av alt konfliktsky. Det blir en dårlig kombinasjon, og det kan også skape potensielt farlige situasjoner mellom utagerende brukere og ansatte som ikke er trygget nok til å greie å håndtere de vanskeligere hendelsene.

Etter min oppfatning så er overstående rimelig udiskutabelt ut fra fakta.

Din situasjon vil jeg tro forverres, HI, fordi du føler at sjefen gjør deg enda mer usikker ved å gi deg mer av de arbeidsoppgavene som du føler deg usikker/utrygg på. Når det gjøres uten at det blir sagt noe om det så virker det også respektløst av sjefen. Og så vil jeg tro at alle dine følelser (irritasjon, usikkerhet, frustrasjon, utrygghet osv.) blir veldig forsterket fordi du har gått gjennom den hormonelle behandlingen for å bli gravid.

Om jeg var deg så ville jeg tatt kontakt med fagforeningen og spurt om råd der. De er vant med å takle jobbkonflikter. Man kan jo spekulere om det er bevisst av sjefen din å gjøre det slik fordi h*n vet at du forsøker å bli gravid og at h*n ikke vil bruke ressurser på å lære opp en mer som trolig kommer til å bli borte over lengre tid i permisjon. Det er selvfølgelig ikke lov, men slike tilfeller kan vanskelig bevises, så der kommer du trolig ingen vei.

Samtidig kan du kanskje søke vikariat/timer på lettere boliger innen psykiatri, sykehjem osv. nå som du er i jobb.

Helt til slutt vil jeg bare nevne at selv om jeg mener at sjefen din har handlet både uprofesjonelt og at uriktig, så er trolig det at du har fått disse vaktene et uttrykk for at sjefen mener at du tross alt er kompetent nok til å ta dem, og at det derfor er en form for tillitserklæring, om enn "formidlet" på en helt feil måte overfor deg, samt en måte som ikke styrker din trygghet.

Håper du finner en løsning som er bra for deg. Etter hvert utover i et svangerskap så skal du jo selvfølgelig skjermes mot de mest fysisk utagerende brukerne! Jeg kjenner ei som også var gjennom ivf som ble skjermet fra hun fikk positiv g-test - nettopp fordi de ikke ville ta noen sjanser og ikke minst fordi hun da gjorde en langt bedre jobb med de brukerne hun hadde, fordi hun slapp å gå og være redd. Men der har det en god ledelse.

Lykke til - krysser fingrene for at du er gravid :)

Anonymous poster hash: b3f7d...54c
Skrevet

Wow... For noen svar du får av flere.

Punkt 1:Du har like rettigheter som de faste ansatte (kommunal sektor).

Punkt 2: Du må få opplæring i lovverket, (bruk av tvang og makt/nødverge).

Punkt 3: Du har krav på vergekurs

Punkt 4: Du SKAL ha god opplæring på utaggerende brukere. Ikke bare for din del, like mye for brukerens del ifht skadeavvergende tiltak.

Punkt 5: Lederen din har opptrådt høyst uansvarlig. En sak for et forbund.

Punkt 6: Dersom du velger å fortsette i jobben med denne utfordrende brukeren så tenj plassering. Hvor står du ifht bruker, bedre å stå litt på siden enn rett foran. Har du retrettmuligheter osv ? IKKE ta imot slag! Du har rett til å forsvare deg, avverg slag med makt og kom deg unna. Husk å melde fra til ansvarsvakt og fyll ut mld til fylkesmannen.

Punkt 7: Fylkesmannen vil nok finne det besynderlig at en uerfaren vikar settes inn på denne brukeren, dersom det er annet godt kjent personalet på jobb.

Hilsen virksomhetsleder i pu-sektor

Anonymous poster hash: 76df0...dba

Skrevet

sjefen burde defintivt ha gitt deg mer opplæring på den aktuelle brukeren.

Dersom du mener at du ikke kan jobbe med den aktuelle brukere er du dessverre ganske verdiløs for arbeidsgiver, da de trenger vikarer som kan utføre jobben.

At du ble plassert hos denne utagerende brukeren istedet for den nye vikaren mener jeg likevel er fornuftig. Den nye ukjente vikaren har enda mindre erfaring enn deg, og det vil gå galt.

Skrevet

Tenker at du har en jobb å gjøre, så enten må du skjerpe deg og gjøre det du skal, eller så får du selv si opp og finne noe mer passende.

Du skriver skikkelig dårlig, og når man ikke har utdannelse må man som regel ta det man får.

Ja, dette var dagens. Hadde vel vært enig med deg hvis HI var norsk, men her bare driter du deg ut. Mange utlendinger med høy utdannelse i Norge, men som ikke snakker helt perfekt norsk. Har studert i England i fem år men snakker ikke perfekt engelsk for det. Veldig få som snakker helt flytende et språk som ikke er deres morsmål. Men hipp hurra for deg med dagens mest tankeløse kommentar. Uansett er det ikke så imponerende med en utdannelse, særlig ikke fra Norge. De fleste surfer seg relativt lett gjennom de fleste studier.

Jeg synes dette var dagens mest arrogante svar. Det er da meningen at man skal kunne fullføre en utdanning da, det er jo ikke bare de med Mensamedlemskap som skal sitte med et vitnemål. Gratulerer til deg som har gått 5 år på skole i England. Jeg tror nok at en utlending (som du kaller de) hadde hatt problemer med å surfe gjennom et studie på en norsk utdannelsesinstitusjon også.

Tror du misforstår helt her. Jeg svarer til hun som skriver til HI at folk uten utdannelse og som snakker dårlig norsk bare må ta de jobbene de finner. Synes nemlig at den var dagens mest arrogante!

Skrevet

Unnskyld, mente ikke deg men hun som skrøt av å ha tatt utdannelsen sin i England. Jeg har selv opplevd å være utrygg på arbeidsplassen på et noenlunde lignende grunnlag, da hadde jeg også nettopp hatt en runde med IVF. Jeg har 6 år på høyskole/universitet og føler ikke at de årene automatisk gav meg mot til å møte aggresive pasienter. Jeg fikk heller ikke tilpassing, og endte i full sykemelding. Lykke til HI, krysser fingrene for at du er gravid og at situasjonen løser seg på beste vis.

Herre Gud! Skrøt ikke, svarte hun som mente HI snakker dårlig norsk og bare må finne seg i hva som helst. Mitt poeng var at hun imponerer meg ikke og at man snakker ikke nødvendigvis et språk flytende selv om man har bodd der. Kjære vene, snakk om å misforstå !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...