Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #1 Skrevet 13. juli 2014 Hei. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne men prøver å forklare min situasjon og håper jeg får noen gode råd og trøstende ord her. Jeg er vikar og jobber med psykisk utviklingshemmende mennesker. Har ikke jobbet der så lenge. Ca ett halvt år ca. Er flink i jobben og har alltid gjort mitt beste. Trivdes igrunn godt der helt til nå. Jeg kan gå på to bruker siden jeg har fått opplæring. Jeg føler meg veldig utrygg på ho eine fordi ho kan slå, spytte og få sterke epelepsianfall. Jeg har ikke nok kompetanse føler jeg. Det blir for hardt til meg. Har snakket med sjefen om dette for noen dager siden og sa at jeg ikke ønsker å jobbe på ho mere fordi jeg føler meg for utrygg. Sjefen skulle se på saken men kunne ikke låve meg noe. Så såg jeg igår at sjefen min hadde satt meg mer og mer opp på denne brukeren og flytta meg fra den andre. Nå er sjefen min på ferie og jeg kan ikke ta d opp med henne. Hva gjør man i en slik situasjon? Er det lov når man sier fra at man er redd? Jeg er livredd å komme på jobb nå. Det kan også hende at jeg er gravid nå. Får vite det om noen dager. Det er kunstig befruktning og har vært veldig åpen med sjefen om det. Kanskje d dummeste jeg har gjort men følte at det var en rett og ærlig ting å gjøre fordi jeg hadde litt fravær og ble dårlig pga hormonene. Men føler på meg at det har sklidd helt ut nå. Føler at de vil bli kvitt meg på jobben. Jeg trenger jo jobb og vil jobbe men tungt når man ikke liker seg på jobb. Hva mener dere om dette? Anonymous poster hash: dce68...b59
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #2 Skrevet 13. juli 2014 Man må nok gjøre alt på jobb, og kanksje hun har satt deg opp så mye så du skal bli tryggere. Du kan prøve å snakke med kollegaene dine og høre hvordan de håndterer det Anonymous poster hash: 959c6...8e0
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #3 Skrevet 13. juli 2014 Tenker at du har en jobb å gjøre, så enten må du skjerpe deg og gjøre det du skal, eller så får du selv si opp og finne noe mer passende. Du skriver skikkelig dårlig, og når man ikke har utdannelse må man som regel ta det man får. Anonymous poster hash: e1d32...17f
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #4 Skrevet 13. juli 2014 Jeg forstår det kan være skremmende noen ganger, men du kan jo ikke jobbe en plass hvor du ikke takler brukerne. Da må du jo finne en ny jobb. Man kan jo ikke bare velge de "lette" brukerne og la andre ta seg av de vanskelige. Kanskje sjefen din har satt deg opp ekstra med henne for ar du skal bli bedre kjent og tryggere på denne brukeren? Anonymous poster hash: bd305...ab6
Chl85 Skrevet 13. juli 2014 #5 Skrevet 13. juli 2014 Veldig urutinert av sjefen din og unødvendig... Uansett om sjefen prøver deg til å bli tryggere på denne brukeren, så er det noe DERE skal bli enige om. Hadde det vært meg hadde jeg først skrevet en mail til sjefen og forklart at det er uaktuelt for deg å se etter denne brukeren og henvise til samtalen dere har hatt. Videre hvis sjefen ikke ser ut til å svare eller ville gjøre noe med det... Ja da ville jeg gått over hodet til neste ledd. Du har faktisk en rett til å føle deg trygg på din egen arbeidsplass.
Gjest Angelstath Skrevet 13. juli 2014 #6 Skrevet 13. juli 2014 Ærlig talt!!! Jeg har selv jobbet med "brukere" men i en litt annen situasjon/vinkel. Er autorisert fotterapeut og har jobbet meg gjennom hele mølja av diverse type mennesker. Har så godt rykte lokalt fra flere steder at en hel boenhet i kommunen valgte å bruke meg, eksklusivt. Så ja jeg har 10 års erfaring med mennesker og såkalte "brukere". Likevel er det lov å si ifra og lov å bli redd!! Når deres "handlere" kommer å setter "brukernen" igjen hos meg for en time fordi de selv er redde og utslitt pga jobben, da må sjefen involverers!!!! Noen "brukere" har nesten overmenneskelig styrke og aggrrsjon. Dette er bare frekt spør du meg. Sett 2 pleiere på 1 "bruker" til situasjonen er løst! Si ifra igjen på jobb. Ferie eller ei, noen har overordnet ansvar! Har selv måtte sloss av meg mannlige sexfiksere "brukere" uten advarsel fra pleier eller boenhet. Å bli møtt med din egen skalpell i fjeset er ikke en hyggelig opplevelse heller. Om du har utdannelse eller ei spiller ingen rolle! Du er et menneske som gjør en stor jobb for resten av samfunnet! Jeg beurdrer din styrke!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #7 Skrevet 13. juli 2014 Veldig urutinert av sjefen din og unødvendig... Uansett om sjefen prøver deg til å bli tryggere på denne brukeren, så er det noe DERE skal bli enige om. Hadde det vært meg hadde jeg først skrevet en mail til sjefen og forklart at det er uaktuelt for deg å se etter denne brukeren og henvise til samtalen dere har hatt. Videre hvis sjefen ikke ser ut til å svare eller ville gjøre noe med det... Ja da ville jeg gått over hodet til neste ledd. Du har faktisk en rett til å føle deg trygg på din egen arbeidsplass. Hvis hun ikke takler brukere som er litt ekstra utfordrende så kan hun jo ikke jobbe med psykisk utviklingshemmede. De aller fleste har jo sine problemer og vansker, og vi er jo der for å hjelpe. Vi kan ikke bestemme at "nei, hun er for utfordrende, hun får noen andre hjelpe": Da er man jo ikke egnet for jobben. Synes ikke det virker som HI har kompetanse for denne jobben og synes det er rart at hun i det hele tatt har fått den. Anonymous poster hash: bd305...ab6
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #8 Skrevet 13. juli 2014 Takk for svar. Det er desverre ikke så enkelt å finne en ny jobb. Synes det var litt unødvendig å skrive at jeg skriver dårlig! Jeg er ikke norsk men klarer å skrive slik at jeg gjør meg forstått. Og det med å skrive dårlig norsk har vel ikke så mye med utdannelse å gjøre! Enkelte bruker kan være skikkelig skummel og kan gå på helsa løs. Men jeg vet godt at jeg har en jobb å gjøre men synes det er skummelt spesielt når man er gravid. Jeg vet om flere som ikke klarte å jobbe på enkelte bruker pga redsel og det ble tilrettelagt. Er man redd og utrygg så blir brukeren også det. Men jeg skjønner hva dere mener. Det er ikke lett noenganger. Anonymous poster hash: dce68...b59
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #9 Skrevet 13. juli 2014 Hvis jeg hadde sagt fra at jeg ønsket mindre av enkelte oppgaver på jobb og sjefen hadde svart med å gi meg mer tror jeg at jeg hadde konkludert med at de prøvde å få meg til å si opp. Anonymous poster hash: 4c58d...766
Chl85 Skrevet 13. juli 2014 #10 Skrevet 13. juli 2014 Veldig urutinert av sjefen din og unødvendig... Uansett om sjefen prøver deg til å bli tryggere på denne brukeren, så er det noe DERE skal bli enige om. Hadde det vært meg hadde jeg først skrevet en mail til sjefen og forklart at det er uaktuelt for deg å se etter denne brukeren og henvise til samtalen dere har hatt. Videre hvis sjefen ikke ser ut til å svare eller ville gjøre noe med det... Ja da ville jeg gått over hodet til neste ledd. Du har faktisk en rett til å føle deg trygg på din egen arbeidsplass. Hvis hun ikke takler brukere som er litt ekstra utfordrende så kan hun jo ikke jobbe med psykisk utviklingshemmede. De aller fleste har jo sine problemer og vansker, og vi er jo der for å hjelpe. Vi kan ikke bestemme at "nei, hun er for utfordrende, hun får noen andre hjelpe": Da er man jo ikke egnet for jobben. Synes ikke det virker som HI har kompetanse for denne jobben og synes det er rart at hun i det hele tatt har fått den. Anonymous poster hash: bd305...ab6 I de fleste yrker har man rett på tilrettelegging og da er det egentlig likegyldig hva vi andre synes... Noen brukere kan være farligere/skumlere å håndtere enn andre og da må noen andre som kan håndtere det ta over. Slik er det i hjemmepleien og politiet også... Ikke alle som utdanner seg som politi arresterer folk, men har kontor jobb osv. Det er lov å ikke føle seg utrygg eller utsette seg for fare i jobben sin.. Uansett yrke.
☆☆☆ Skrevet 13. juli 2014 #11 Skrevet 13. juli 2014 Problemet som sjef er at viss ein tilsett får den lette jobben heile tida, vil ein anna tilsett måtte ta ein tyngre jobb heile tida. Det går ikkje i lengda. Det bør jobbast med å gjere deg trygg, men taklar du ikkje jobben må du nok diverre slutte. Arbeidsgjevar er ikkje tent med ein tilsett som ikkje kan jobbe med meir enn ein brukar. Det med graviditet er ein anna situasjon. Tilrettelegging og/eller svangerskapspengar kan bli aktuelt etterkvart.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #12 Skrevet 13. juli 2014 Jeg har fått jobben fordi jeg har erfaring men har ikke erfaring på slike bruker som er så vanskelig å ha med å gjøre. Og da snakker jeg om at jeg kan bli slått, spyttet på osv. Det har jeg aldri vært borti før men prøvde meg likevel. Når jeg begynte her begynte jeg på en annen bruker. Anonymous poster hash: dce68...b59
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #13 Skrevet 13. juli 2014 Tenker at du har en jobb å gjøre, så enten må du skjerpe deg og gjøre det du skal, eller så får du selv si opp og finne noe mer passende. Du skriver skikkelig dårlig, og når man ikke har utdannelse må man som regel ta det man får. Anonymous poster hash: e1d32...17f Ja, dette var dagens. Hadde vel vært enig med deg hvis HI var norsk, men her bare driter du deg ut. Mange utlendinger med høy utdannelse i Norge, men som ikke snakker helt perfekt norsk. Har studert i England i fem år men snakker ikke perfekt engelsk for det. Veldig få som snakker helt flytende et språk som ikke er deres morsmål. Men hipp hurra for deg med dagens mest tankeløse kommentar. Uansett er det ikke så imponerende med en utdannelse, særlig ikke fra Norge. De fleste surfer seg relativt lett gjennom de fleste studier. Anonymous poster hash: 4c58d...766
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #14 Skrevet 13. juli 2014 Jeg forstår deg godt. Jeg har 20 års erfaring med PU. Og det er faktisk noe som heter kjemi mellom ansatt og bruker. Jeg har hatt brukere som ikke har likt meg og har dermed måttet bytte og jeg har overtatt brukere som kollegaer ikke har taklet som har blitt mine favoritter. Vi er alle mennesker og noen ganger er kjemien feil. Det viktigste er uansett bruker sine følelser og at de føler trygghet og tillit. Dårlig gjort å dømme HI, det er en tung jobb hun har og hun har faktisk krav på å få føle seg trygg på jobb. Jeg hadde tatt det opp med leder igjen jeg. Du skal faktisk ikke være redd på jobb. Der jeg jobber er trygghetsfølelsen til ansatte høyt prioritert. Anonymous poster hash: 318ab...a4b
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #15 Skrevet 13. juli 2014 Tusen takk for de gode svarene jeg har fått! Setter veldig stor pris på det. De fleste som har ansvar for dette er nå på ferie. Men blir det feil om jeg ringer ho som satt meg opp sånn og høre hva ho hadde tenkt ? Det må være en baktanke siden ho ignorerer min redsel. Synes det er rart at ho ikke har tatt kontakt med meg etter ho flytta meg over. Har ikke hørt noe fra henne. Jeg såg det tilfeldig i loggen igår. Anonymous poster hash: dce68...b59
☆☆☆ Skrevet 13. juli 2014 #16 Skrevet 13. juli 2014 Tusen takk for de gode svarene jeg har fått! Setter veldig stor pris på det. De fleste som har ansvar for dette er nå på ferie. Men blir det feil om jeg ringer ho som satt meg opp sånn og høre hva ho hadde tenkt ? Det må være en baktanke siden ho ignorerer min redsel. Synes det er rart at ho ikke har tatt kontakt med meg etter ho flytta meg over. Har ikke hørt noe fra henne. Jeg såg det tilfeldig i loggen igår. Anonymous poster hash: dce68...b59 Å bli oppringt på ferie er kjipt, om det går an å ta det med stedfortreder ville eg gjort det. Om det av diverse grunnar ikkje går ville eg ringt likevel. Du bør ikkje bli slengt inn i situasjonen i ferieavviklinga.
Hjertefru Skrevet 13. juli 2014 #17 Skrevet 13. juli 2014 Håper det løser seg for deg hi. Har selv en jobb hvor jeg møter utfordrende brukere så forstår deg godt, særlig nå når du er i en prosess med kunstig befruktning. Da er man ekstra sårbar psykisk. Hvis ikke du lykkes å få klarhet i dette, gå til legen og legg frem situasjonen. Det er mulig at en syke/egenmelding hadde vært det beste i den her situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #18 Skrevet 13. juli 2014 Hvis du bare er ringevikar har du dessverre ikke så mange rettigheter, du får vakter der de trenger det. Er du gravid og brukeren er utagerende, kan du si at du ikke vil ha vakter hos denne. Men da risikerer du å få veldig få vakter. Hadde du vært fast ansatt hadde du hatt krav på tilrettelegging, dvs å ikke jobbe med utagerende brukere. Mitt råd til deg er å melde deg som vikar andre steder også, sånn at du har flere steder å jobbe. Det du tjener vil jo bli grunnlaget for permisjonspenger. Synes det er flott at du sier ifra til sjefen om at du er utrygg på jobb, det skal denne ta på alvor. Ikke riktig at du som assistent skal håndtere eplepsianfall alene. Har du fått medesinkurs? Hvis ikke har du jo ikke lov til å gi Stesolid el ved anfall. Anonymous poster hash: efa00...097
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #19 Skrevet 13. juli 2014 Arbeidsgiver har her faktisk plikt til å tilrettelegge. Har man en ansatt som gir beskjed om redsel/ikke føler seg kompetent til å utføre en jobb så skal det tas hensyn til dette, man skal IKKE sette den ansatte mer og mer over på den jobben man har utrykt at man ikke mestrer/er redd for. Jeg har opplevd mannfolk på 30 år og veldig veltrente som har måttet kaste inn håndkleet på spedbygde jenter på 15 år da de faktisk har vært livredde for å komme på jobb. Det er alvorlig, og har man en forståelsesfull og kompetent sjef så skjønner sjefen at den ansatte må bli trygget ved oppfølgingssamtaler, kursing (f.eks vergekurs/konflikthåndteringskurs) for å vite hvordan man skal takle ulike brukere. Er du organisert? Hvis ja, ta kontakt med forbundet ditt, og uansett ta kontakt med tillitsvalgt/verneombud på jobb - de er pliktige til å se på situasjonen også. Anonymous poster hash: 76c5c...8fb
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #20 Skrevet 13. juli 2014 Snakk med den som er ansvarlig på vakta og spør om det er mulig å bytte bruker med en av de andre ansatte før vakta starter. Vi må av og til bytte litt rundt, jeg tar ofte på meg en bruker flere andre ikke er komfortabel å jobbe med. Med denne brukeren kan du risikere å bli slengt vegg i mellom. Men det skjer veldig sjeldent og vi har medisiner på oss til en hver tid. Anonymous poster hash: 86945...16f
Honningmelon Skrevet 13. juli 2014 #21 Skrevet 13. juli 2014 Da må du evt be om å få mer opplæring og veiledning på denne brukeren. Da vil du føle deg tryggere.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #22 Skrevet 13. juli 2014 Jeg tror ikke det er så lett nå å gjøre noe med vaktene siden ho som ordna med vaktene er på ferie. Det ho har gjort er flytta meg bare over på den brukern som jeg føler meg veldig utrygg på. Og ga mine vakter til ei som er ny her. Jeg stusser veldig på dette. Jeg er bare vikar og har jo ingen rettigheter. Sykemelder jeg meg risikerer jeg å ikke få flere vakter etter sommerjobben. Jeg har familie og trenger jobb så dette er en forferdelig situasjon og jeg må tvinge meg på jobb! Jeg er medlem i delta. Kan de ev hjelpe meg? Jeg er redd for om jeg sier fra meg jobben her at jeg da ikke får jobb andre plasser heller. Vi bor på landet og her sprer det seg fort.. Anonymous poster hash: dce68...b59
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #23 Skrevet 13. juli 2014 Kompetanse kommer med erfaring og kunnskap. Du er fremdeles ikke utlært. Her bør ledelsen ta hensyn. I det lange løp kan de tjene på det, ved at du får lyst til å jobbe der lenger Nå når ledelsen er vekkreist, kan du vel prøve å snakke med kollegaer. Kanskje du kan få hjelp til denne brukeren en periode. Kanskje dere kan bytte bruker. Anonymous poster hash: eeb06...249
☆☆☆ Skrevet 13. juli 2014 #24 Skrevet 13. juli 2014 Jeg tror ikke det er så lett nå å gjøre noe med vaktene siden ho som ordna med vaktene er på ferie. Det ho har gjort er flytta meg bare over på den brukern som jeg føler meg veldig utrygg på. Og ga mine vakter til ei som er ny her. Jeg stusser veldig på dette. Jeg er bare vikar og har jo ingen rettigheter. Sykemelder jeg meg risikerer jeg å ikke få flere vakter etter sommerjobben. Jeg har familie og trenger jobb så dette er en forferdelig situasjon og jeg må tvinge meg på jobb! Jeg er medlem i delta. Kan de ev hjelpe meg? Jeg er redd for om jeg sier fra meg jobben her at jeg da ikke får jobb andre plasser heller. Vi bor på landet og her sprer det seg fort.. Anonymous poster hash: dce68...b59 Høyrest ut som leiaren har tenkt at du som har vore der ei stund taklar "den tunge brukaren" betre enn ho som er heilt ny. Slike avveiingar skjer heile tida, spesielt i ferieavvikling. Plutselig har du kun folk med lav kompetanse og erfaring å velge i, og må berre fordele for å gjete det beste ut av situasjonen. Det er ingen hemmelighet at bemanninga i helse- og omsorgssektoren ofte er uforsvarlig om sommaren, både i antallet hender (som politikarar likar å telle) og i kompetanse. Som vikar kan du nok lite anna gjere enn å enten ta jobben eller å ikkje ta jobben. Du er blitt satt i ein vanskelig situasjon der du ikkje har fått nok opplæring til å kjenne deg trygg på oppgåvene du blir tildelt. Og det einaste "maktmiddelet" du har vil gå kraftig ut over økonomien din. Om du er orgsnisert (noko alle burde vere) kan du prøve om tillitsvald på arbeidsplassen kan hjelpe deg.
nasse nøffen Skrevet 13. juli 2014 #25 Skrevet 13. juli 2014 (endret) Takk for svar. Det er desverre ikke så enkelt å finne en ny jobb. Synes det var litt unødvendig å skrive at jeg skriver dårlig! Jeg er ikke norsk men klarer å skrive slik at jeg gjør meg forstått. Og det med å skrive dårlig norsk har vel ikke så mye med utdannelse å gjøre! Enkelte bruker kan være skikkelig skummel og kan gå på helsa løs. Men jeg vet godt at jeg har en jobb å gjøre men synes det er skummelt spesielt når man er gravid. Jeg vet om flere som ikke klarte å jobbe på enkelte bruker pga redsel og det ble tilrettelagt. Er man redd og utrygg så blir brukeren også det. Men jeg skjønner hva dere mener. Det er ikke lett noenganger. Anonymous poster hash: dce68...b59 Her vil forholdet til kollegene dine være avgjørende tenker jeg. Jeg har jobbet mange år i psykiatrien. Jeg er sykepleier, og selv med kompetansen er det også lov å si at man er redd. På min arbeidsplass tar vi stor hensyn til kollegene våre. Vi er redd for ulike ting, og kommer ulikt overens med brukerne. Derfor er det lov å si at : Nei der er jeg utrygg, også bytter vi mellom oss. Hvis det er et dårlig kollegialt miljø blir det vanskelig, da vil andre også si det samme, og du har et problem. Hvis det er mye avvik på denne spesielle brukeren, og du kan dokumentere at det er farlig for deg pga at du er gravid, har du en sterk grunn Endret 13. juli 2014 av nasse nøffen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå