Anonym bruker Skrevet 14. juli 2014 #26 Skrevet 14. juli 2014 Man går ikke opp 4 kilo på ei uke. En kombinasjon av kullsyreholdige drikker, alkohol, salt mat, evt flere karbohydrater enn vanlig om du lever på en slik "restriksjon" til vanlig, samt flyturen er alle med på og samle ekstra vann i muskler, vev og ledd. Varmen kan også bidra til det, til tross for svette. Jeg kan lett "gå opp" 2-3 kilo fra fredag til lørdag, men på tirsdag/onsdag er alt borte igjen. Nettopp av de ovennevte grunner..(bortsett fra flytur da... og varmen...) Jeg synes du har unnet deg selv for lite..Kylling hver dag, samme frokost hver dag...Der man kan velge og vrake,- og det var kun for ei uke...Synes synd på alle som mener (og noen driver med ironi, tar den) at du har skeiet ut for mye..herregud, hva er ferie for, tenker jeg!.. Nei, det er ikke uhemmet med alkohol, godis og mat her heller. Jeg trener oftere enn hjemme, fordi jeg har tid, men intensitetet på sydenferier blir MYYYYYYYYYYYYYE lavere...Så er aktivtetsnivået generelt mye høyere, men vi elsker og bade, ta sklier og leke med barna, og når man til vanlig har en 8timers kontorstoljobb utgjør dette mange ekstra kcal forbrent! Så jeg gidder aldri ha dårlig samvittighet på ferie. Drikker aldri øl/alkohol før 16 om jeg skal ha alkohol en dag, er EN ting,- aldri dessert til lunsjbuffeten er et annet restriktiv, og ALLTID en stor porsjon grønnsaker før jeg begynner på maten både lunsj og middag. Snack og godis, kun på kveldene etter middagen. Og da er man jo ofte veldig mett.... Har jo sett denne trenden på face også. Man tar bilder av folk som "fråtser" på buffeten, og skriver,- "ikke rart mange er feite" .."Blir kvalm av hvor mye folk gidder proppe i seg av søppel"..." Her går det i havregrøt, ikke alle velger det.." osv osv.. Og velger selvsagt og ta bilder av de som har litt ekstra... Også på kvelden kommer det bilde av bena foran bassenget og et hvitvinsglass, eller vann med en skive sitron i............ Det vil bli mange forskrudde barnesinn rundt omkring............Etter hvert. Anonymous poster hash: aa302...c3d
I scream for icecream! Skrevet 14. juli 2014 #27 Skrevet 14. juli 2014 Jeg synes det er interessant hvordan tynne mennesker som trener mye og unner seg lite på ferie får beskyldninger for å være syke, ha ortoreksi osv., mens overvektige får krasse kommentarer om at det ikke er rart de er feite når de er skuffet over at de ikke kan kose seg litt ekstra i ferien. Det er en skummel dobbeltmoral, synes jeg. Når det er sagt, har jeg selv vært overvektig i mange år. Jeg har vært en av dem som synes det er blodig urettferdig at jeg knapt kan se på et kakestykke uten å legge på meg. Først nå i det siste har jeg klart å godta at det bare er sånn. Det er som med matallergi, noen ting kan man bare ikke spise og det er for ens eget beste å la være. Kanskje ikke alltid, men mesteparten av tiden. Jeg har begynt å tenke at jeg fortjener en sunn kropp istedetfor å tenke at jeg også fortjener å kose meg. Etter at jeg innså dette føler jeg faktisk at jeg koser meg masse, fordi jeg kan spise mye mer med god samvittighet siden jeg spiser de riktige tingene for min kropp. Resultatet er bedre selvtillit, mer energi og tydelige endringer i kropp og utholdenhet. DET fortjener jeg. Uansett, HI, jeg synes det virker som du har kost deg med måte, og at du også har tatt deg tid til å trene på ferie. Det er bra! Som mange sier, å gå opp 4 kilo fett iløpet av en uke er lite trolig, så mest sannsynlig er det bare vann pga varme, flyreise, alkohol og salt mat.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2014 #28 Skrevet 14. juli 2014 Ikke fortvil. Jeg trener fem dager i uka er slank og lever sunt. Jeg går alltid opp 2-3 kg på ferie. Spesielt til varme strøk. Kroppen holder på mer vann og i tillegg reagerer kroppen min på å fly. Gi deg en uke hjemme med normal tilstand og du er nok nede igjen. Uansett du skal unne kroppen din litt ferie. Anonymous poster hash: 7d081...985
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2014 #29 Skrevet 14. juli 2014 Herregud for en holdning, Hi. Det er DIN egen feil at du har gått opp, du vet vel det? Spiser usunt og drikker usunt. Der har du svaret. Jeg har også ferie og kan kose meg uten potetgul, øl, vin osv... Det går ann bare man vil. Det dummeste jeg vet er når folk klager over vekta og spiser som svin. Anonymous poster hash: c523c...042
*Miss Marple* Skrevet 14. juli 2014 #30 Skrevet 14. juli 2014 Det er veldig få som er 'født naturlig slanke'. De som er slanke er det fordi de forbrenner mer/like mye som de spiser. Enten pga lite matinntak, mye trening eller en kombinasjon av det. Vi tjukkaser spiser mer enn vi forbrenner. Simple as that.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2014 #31 Skrevet 14. juli 2014 Herregud for en holdning, Hi. Det er DIN egen feil at du har gått opp, du vet vel det? Spiser usunt og drikker usunt. Der har du svaret. Jeg har også ferie og kan kose meg uten potetgul, øl, vin osv... Det går ann bare man vil. Det dummeste jeg vet er når folk klager over vekta og spiser som svin. Anonymous poster hash: c523c...042 Du er vel ikke mye smartere om du tror at ei eller to uker hvor man "lever som svin" gjør en person feit!... Da skulle jeg trillet her jeg sitter nå. Jeg har slit med vekt, både over- og undervekt. Nå er jeg "frisk" og normalslank og i fysisk god form. Jeg prøver og spise sundt og trene passe,- men i ferier så driter jeg i det. Jeg trener der også, fordi jeg trener det jeg LIKER; jeg trener ikke fordi "jeg må". Jeg spiser og drikker det jeg vil, og ja, jeg legger på meg om ferien er to uker, men igjen, jeg bare går tilbake til hverdagen så er alt vekk etter et par uker,- maks. Jeg mener ferier skal være et pusterom hvor både hode og kropp skal få hvile seg, i alle fall ikke presser til noe man ikke har lyst til! Det gjør godt for både kropp og sinn. Jeg tror at også de som klager på overvekt, mens de stapper i seg usunn mat,- faktisk kunne risikere og gå ned i vekt om de hadde tatt en ferie fra tankene sine.....Det evige fokuset på at "man burde" og "ikke burde", gjør at mange prioriterer feil.... Om man slapper helt av, nyter ferien, omgivelsene, det faktum at ingenting MÅ gjøres, at man bare kan spise når man vil, hva man vil, og nyte livet hvordan man vil.. Da tror jeg faktisk man kan "finne igjen" kroppens behov. Jeg mener, fokuset på dårlig samvittighet for EN øl, gjør ofte at da kan man ta en til, og enda en også kan man i tillegg pakke innpå en pose chips, for nå har man jo uansett skeiet ut.... Man spiser en is etter lunsj på sydenferie, og plutselig får man den tanken at "Nå blir jeg feit uansett", må spise mer siden jeg uansett har "ødelagt" dagen i dag..Også blir det 5 is..Istedet for og nyte den ene med god samvittighet.. Dårlig samvittighet og viten om hva man BURDE gjøre, gjør at man ikke KLARER og nyte og da heller ikke KLARER måtehold...Det lærte jeg "the hard way",- men gud så deilig når det sitter. Etter ei uke med gode vaner er det deilig og kunne ta en øl på fredags kveld. Og fra og skeie ut med "alt" hver helg, så kan det godt hende at det går ei helg eller tre uten snop, alkohol eller usunn mat, fordi jeg ikke har lyst på det! ELler at den ene biten sjokolade er nok den helga! Har jeg lyst, er det lov.....I helg og ferie.... I hverdagen må man ofte si nei når det kommer til spiselige/drikkelige fristelser...Trening derimot, skal være avkobling og ikke noe man gruer seg til. SELVSAGT må man presse seg nå og da, fordi man rett og slett ikke har lyst, men finner man er treningsform man liker så er det stort sett noe man rett og slett gleder seg til. Hvis ikke, så kan man anta at man ikke greier holde på treningsvanene livet ut. Slutt og høre på at man BURDE trene tung styrke. eller at man BØR trene så også lenge kardio, eller at man BØR variere sånn og sånn for og raskets gå ned i vekt, raskest forandre kroppens utseende, eller raskest bedre kondis. Det er ikke det som gjelder. Disse resultat vil man få uansett trening man velger, bare man gidder og trene. Det tar lenger tid, men om resultatene er "evig", så er de mye mer verdt enn om man oppnår det man vil på 6 mndr, men så klarer men ikke vedlikeholde det fordi man ikke LIKER livet man lever! I ferier, så kan man skippe trening, om det er det man vil: Man skal ikke dra seg ut på joggetur klokka 0700 om det fører til at man gruer seg hele dagen FØR.... Jeg drar meg opp halv sju på sydenturer, men jeg gleder meg til opplevelsen og følelsen etterpå! Det er vondt og stå opp så tidlig, men jeg gruer meg ikke til det, fordi jeg gleder meg til det som kommer etterpå...Om dere skjønner teninga. Synes synd på de som tror en uke "som svin" kan ødelegge en sunn hverdag. DA sliter man... Men jeg vet også at det er noen som aldri "lever som svin", ferier eller helg, men så er det noe naturlig for de. De har ikke fysisk eller psykisk behov for og gi etter for slike fristelser, rett og slett fordi det ikke ER fristelser for de. Men for de aller, aller fleste av oss smaker en bit melkesjokolade som himmel, den kalde pilsen på terrassen etter en dag med 30 grader i sola er som vann til en ørkenvandrer etter dager uten særlig vann.....Og for oss er det og "gi etter" et "must" for at kropp og sjel igjen kan ta rette valg i hverdagen. Man kan ikke lære seg og IKKE like mat/snop man elsker, men man kan lære seg og elske det med måte. Heldig er de som aldri har behov for noe "godt",- men igjen. Det gjelder veldig få...Og om du er en av disse, skal du være glad for det, men ikke døm "resten av verden" som har sine svakheter... igjen for oss er det viktig og lære og nyte med måte og uten dårlig samvittighet. Og sånne som deg, som da mener at ei uke eller to med utskeielser ikke er noe "vi fortjener" gjør at det blir enda vanskeligere og få et naturlig og sundt forhold til mat og trening. Dårlig samvittighet er grunne til mange overvektiges skjebne! Da hjelper man ingen med og gi de MER av det! Anonymous poster hash: aa302...c3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå