Gå til innhold

Hva er ditt beste tips til en førstegangs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og har to mndr igjen til termin. Tror jeg har det meste av utstyr klart og er superspent, både på fødsel og på barseltiden. :) 

Hva er ditt beste tips til en kommende mamma? Noe du tenker du skulle visst selv på forhånd, noe smart eller tidsbesparende, noe du hadde mye nytte av - hva som helst. Det kan være ang forberedelser, utstyr, fødselen, amming/erstatning, stell, barselbesøk, rutiner, babygråt, forholdet til pappaen, egen kropp - hva som helst som du tenker kan være et godt tips å gi til oss medsøstre som venter i spenning på alt som skal skje. 

Nå har jeg fått så mye råd og tips av dere på reisen min så langt - prøving - IVF - graviditet - Men det er jo først nå det skjer. Del i vei :) 

Takk! 

Anonymous poster hash: d8780...936
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nyt at du ikke aner noe om hvordan fødselen kommer til å gå, og hvordan det føles :P

Anonymous poster hash: dcba4...016
Skrevet

Ikke stress. Ta ting som det kommer og la problemene hvis de faktisk kommer. Det er bla normalt å ha problemer med ammingen, men de aller fleste får nok melk etterhvert hvis de ammer når babyen vil ha mat.

Spør om hjelp når du trenger det på sykehuset. De som jobber der har mye å gjøre og prioriterer de som de vet trenger hjelp.

Gled deg:-)

Skrevet

Nyt det, og gled deg! Tiden flyr så altfor fort!! 

Anonymous poster hash: 1fe9b...1ce
Skrevet

Jeg ba om hjelp hver gang jeg skulle amme på sykehuset, både natt og dag. Da hadde jeg ganske god kontroll på det da vi kom hjem fra sykehuset og fikk ikke noen problemer med ammingen.

Masse lykke til :-)

Anonymous poster hash: 58951...e6c

Skrevet

Jeg var ikke klar over at jeg skulle bli så "hudløs" i flere måneder etter fødselen. Alle følelsene mine lå nesten på utsiden av meg, og det var kort mellom gråt og glede, sinne og latter. Og så var jeg innmari redd, for alt, hele tida.

Det viktigste rådet jeg har, er å lytte til deg selv. Gjør det du kjenner er riktig for deg og prøv å ikke lytt så mye til alle som har en mening om det. Alt blir mye verre hvis du gjør ting uten at du vil det eller når det kjennes feil ut. Vi har foreksempel aldri kjørt gråtekur av noe slag, selv om alle besteforeldre, helsesøstre og andre rådet oss til det. Det føltes helt feil for meg, og da kunne jeg ikke.

Lykke til :) det er magisk og fantastisk og jævlig og altoppslukende!!

Og så en siste ting: hvis du får muligheten så prøv å skriv litt underveis i fødselen. Enten til deg selv eller til babyen. Ei venninne av meg skrev litt i timene før de dro på sykehuset, mens hun lå i senga og hadde rier. Og det er så fint å lese nå :)

Anonymous poster hash: 51e50...4d1

Skrevet

Det jeg absolutt visste minst om var barseltiden. Renselsen, ømhet nedentil, amming.. Fikk meg noen overraskelser der ja. Ammingen var helt jævlig i starten og ville gi opp med begge barna. Hadde for lite joggebukser med meg på klinikken, hver gang jeg reiste meg blødde jeg gjennom. Husk mørke joggebukser ;)

Syntes alt var fantastisk bortsett fra de tingene jeg nevner over her ;) ammingen fungerte kjempe fint når jeg først fikk roen på det.

Alt går over, men kom litt overraskende på. Visste jo om disse tingene. Men ikke i hvilke grad jeg skulle få dette :)

Anonymous poster hash: 4e3a5...0ed

Skrevet

Ikkje legg planer, hverken for fødsel eller tida etter. Ta det som det kjem.

Skrevet

Får du kolikkbaby eller bare går lei av å vugge hele tiden så er DreamMover perfekt! :)

Det er en automatisk vugge som bare er gull verdt!

Den virket veldig bra på min lille kolikkbaby :)

Anonymous poster hash: f3139...37c
Skrevet

Kjøp masse bodyer som kan kneppes langs siden.

Anonymous poster hash: e3497...418

Skrevet

Tror faktisk ikke det å bli mor er noe man kan forberede seg på, annet enn det praktiske. Alt annet kommer som oftest automatisk etter fødsel. 
Jeg husker hvor redd jeg var de siste ukene før fødsel. 

Hvordan vet jeg når babyen er sulten?
Hvordan kan jeg vite om babyen har luft i magen eller er trøtt?
Hvordan vet jeg om babyen er mett etter et måltid?
Hvordan skal jeg vaske babyen?
Hvordan skal jeg leke med den?

Jeg kunne jo ingenting. Joda, fra filmer, dokumentarer og forumer, så har man jo en anelse om hva som skjer, men det er klart man er redd. 
Min største overraskelse da jeg ble mor, var at plutselig visste jeg alt. Det var helt rart. Kanskje ikke de første 2 dagene på sykehuset, men da vi kom hjem. Jeg visste alt. Det er nesten som om en fasit automatisk blir lastet ned i hjernen når du får barn. Du kan ting du ikke ante at du kunne. DU vet hva som er best for babyen din. Forumer, dokumentarer og bøker er så klart til veldig god hjelp, men man klarer seg veldig fint uten også! 
Lykke til! Dette klarer du kjempefint :)

Ps: Ikke kjøp alt for mye klær, ha nok kluter, og last ned en serie eller to til et par (titalls) våkennetter :D

Skrevet

Jeg skulle ønske noen fortalte meg om hvor vondt og vanskelig det var de første ukene med amming, eller at det var verdt det, for det gikk veldig fint etterhvert:)

Si nei om du ikke egentlig vil ha besøk. Det er lov:)

Nyt det:)

Anonymous poster hash: 2c6d6...3f5

Skrevet

Jeg skulle ønske noen fortalte meg at fødselen er piece of cake i forhold til barseltiden. De 6 første ukene etter fødselen var fantastiske, men på mange måter også smertefulle. Jeg hadde voldsomme utdrivningssmerter i forbindelse med amming i ca 3 måneder - det var VONDT. Slet veldig med fordøyelsen, fikk hemoroider fra helvete, gråt hver gang jeg var på toalettet i nesten 4 uker. Mistet masse blod under fødselen, fikk jern intravenøst i 3 dager, var så sliten og svimmel de første par ukene at bare det å dusje føltes uoverkommelig. På toppen av dette slo kolikken inn da babyen var 3 uker... Ingen hadde nevnt noe av dette - jeg var så fokusert på selve fødselen, at det som kom etterpå sjelden var noe tema. Men selvfølgelig opplever alle ting ulikt, og man får heller ikke de samme plagene heldigvis.

Og tross alt er barseltiden kortvarig, så uansett hvor vondt alt kan være bør man forsøke å nyte den lille nyfødte så godt som mulig.

Skrevet

At det er normalt å ikke føle altoppslukende lykke og morskjærlighet med en gang! Barseltiden kan være heftig og ikke alle koser seg...det ordner seg med tiden når hormonene gir seg, dere blir kjent og du får mere søvn :)

Skrevet

Gi litt blanke i alt. Den første tiden handler kun om deg og babyen, og hva som er den første tiden er det babyen som bestemmer. Ikke bry deg om rotete hjem, og kaffebesøk. Om du velger å ta i mot besøk etter fødselen så er de fleste klar over at de ikke kommer til striglet hjem og nystekte kaker, gjestene kan like gjerne sette på kaffen og rydde inn i maskinen etter seg, din jobb er å sitte til pynt i sofaen med babyen på magen. Du starter snart en periode av livet ditt hvor alle behov styres av den symbiosen som du og babyen befinner dere i. Kos deg med våkennetter som om det er sånn det skal være, kast klokka, sov når babyen sover. Babytiden blir så herlig som du vil at den skal bli :)

Skrevet

Angående de neste månedene nå før fødsel vil jeg anbeale deg å nyyyyte ;) Nyt å ikke ha barn. Hvil så mye du kan, med GOD samvittighet! :D

Med en gang du merker at fødselen er i gang; SPIS! høyst sannsynlig orker du ikke spise særlig mye i de neste timene. 

Anonymous poster hash: 35407...a64
Skrevet

Ikke tenk på hva andre sier. Følg magefølelsen og gjør det som er riktig for deg og dine, både ved fødselen, tiden på sykehuset og tiden etter hjemkomst. 

Eks: Folk så på meg som en raring, siden jeg ikke brukte vogn. Jeg brukte bæreseler, det passet meg og babyen best. Da fikk det være så at folk lurte på hvorfor jeg parkerte vognen. :D

Anonymous poster hash: c3c42...d4b
Skrevet

Anonymous poster hash: c090a...83f

Skrevet

Beste tips er å ikke høre på tips fra andre! Slapp av, pust ut og gjør det som du føler er rett. Ikke bruk tida på alle ting andre mener du burde gjøre, føl deg frem og ta dagen som den kommer, for trust me, dagene er ikke forutsigbare med barn. ;) wups, kom visst et tips der.

Lykke til, det er ikke utstyret det kommer an på om du føler deg klar, når tiden er der faller alt på plass.

Anonymous poster hash: 74a15...71d

Skrevet

Ikke få dårlig samvittighet hvis du ikke får til å nyte, ikke alle gjør det. Mange unnlater å si at de faktisk synes hele den første tiden var et helvete. Ikke sammenlikne din tid som nybakt mamma med de som aldri har noe negativt å si om sin. Jeg ble knust på mange plan og er fortsatt knust etter 8 mnd, men håper og tror det blir bedre. Jeg hadde et helvete med amming, fæl helsesøster og sykt intens baby som fortsatt skriker seg blå av "ingenting". Synes det er drittvanskelig å være mor. Heldigvis har jeg noen venninner som ikke er redd for å si akkurat hva de synes om sin tilværelse også. Jeg er alenemamma i tillegg og har lite/ingen avlastning. Jeg er en bitter og fortvilt mor.

Ikke alt er fryd og gammen, man blir utrolig sliten, jeg føler meg fanget mye av tiden. Håper du har en seriøs partner :) Angrer ikke på at jeg ble mamma, bare hvem jeg ble forelder med...

Anonymous poster hash: 33f1a...ace

Gjest Antarctica
Skrevet

Lytt til din intuisjon

Be om hjelp når du er sliten

Sørg for at mannen din er på ditt lag og sier til andre det du ikke orker å formidle selv.

Skrevet

Ta ting som de kommer :) Ikke planlegg for mye. Hverken fødsel eller tiden etter. Kanskje raser du rundt ukene etter fødsel, eller kanskje føler du deg som en svett klut ;)

Store forskjeller, s ikke sammenlign deg med andre. Synes de 3 første mnd. etter fødselen var litt slitsomme. Et helt nytt menneske og bli kjent med. Natte amming og såre brystvorter.

Ikke hør på alle rådene du får heller. De rådene som virker på ungene til venninnen din, er ikke sikkert funker på ditt. Og det er alltid litt skummelt å reise fra barsel ;) Lykke til!

Hilsen lykkelig 5 barns mor.

Anonymous poster hash: 251a6...982
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg visst: 

- Hvor mye man blør i ettertid av fødsel. Visste at man blødde i 6 uker ca, men ikke at det var så mye.

- Hvor vondt etterriene er

- Hvor tøft det er å føde

- Hvor tørr man blir i underlivet av å amme

- Hvor ømme fulle pupper er

- Hvor bundet man blir til sofaen i begynnelsen når babyen trenger mat hele tiden

- Hvor lite søvn man får når man er nybakt mor..

Og ikke minst. Hvor fantastisk, altoppslukende og intenst det er å være mamma. 

Anonymous poster hash: db40d...99d
Skrevet

Mange gode tips her :)

Mine er:

- Dersom du ikke får morsfølelse med en gang, så ikke stress! Dette kommer når man i såfall blir vant til å være mor og blir kjent med barnet ;) Eller så får du det med en gang og da er det problemet ute av verden. Like vanlig begge deler :)

- Amming KAN være vanskelig og vondt. 

- Hvis du er nedfor, føler at ikke alt er så fantastisk.... Så for all del ikke sammenlign deg med andre mødre som opplever alt rosenrødt. Mødre er like forskjellige som barna... På godt og vondt.

- Hvis baby skriker mye og ikke sover på natta, prøøøv å ta det litt zen. Tenk at de sovner til slutt og de kommer ikke til å skrike til, de flytter ut :P  Og ja... du vil få sove en hel natt igjen, he he.

- Sov når baby sover... skiiiit i møkkete gulver og hybelkaniner... Det drar ingen steds.(dessverre)

- Du kommer til å elske dette barnet mer enn dine foreldre og deg selv... Vær forberedt på massive følelsesutbrudd.

- Be om hjelp hvis du trenger det.

- Prat med partneren din :) Gi dere selv lov til å lufte alle følelser og tanker til hverandre om den nye tilværelsen. Dere vil få tid til å være kjærester om ikke med en gang, så når dere bestemmer dere for å ta dere tid til det :)

- Ikke google alt som en baby kan skrike for.. All spekulasjon er ofte fruktløs. Kontakt Helsestasjon eller lege er du oppriktig bekymret.. Ellers så skriker de bare fordi de er utilpass :) Det trenger ikke være noe spesielt.(selv om man kan bli desperat og nesten håper det skal være noe som du kan fikse)  :fnise:

- Babytiden går utrooolig fort... så ikke glem å være i nuet.

Og ja...alle disse rådene(hvis du skulle trenge dem) kommer du uansett til å glemme når du eventuelt står midt oppi det...  :P Du vil antageligvis få egne erfaringer som du i såfall bruker på barn nr 2....  He he

Ønsker deg lykke til og gratulerer som snart førstegangsmamma! :tommelopp:

Skrevet

Bestill prøvepakker med tena lady (up & go typen) på apoteket. De er gull verdt de første par dagene i forhold til de enorme bindene du får der og holder faktisk gørra på plass. Jeg gjorde det da jeg fikk nr.3 og det var gull verdt :)

Anonymous poster hash: 4f0bf...b12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...