Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 Bør jeg ta en tur til legen for å finne ut av leie, for eksempel? eller finner de ut av det på føden når det setter i gang? Er 29 uker nå. Anonymous poster hash: cb06c...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #2 Skrevet 11. juli 2014 Oi, hvorfor har du ikke det?! Er mye viktig å følge med på underveis. Sjekke proteiner i urinen, blodtrykk osv. Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning, og hadde ingen symptomer. Høres veldig uansvarlig ut av deg, som sjanser med livet til ditt ufødte barn. Anonymous poster hash: 71f66...48c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #3 Skrevet 11. juli 2014 Hvorfor ikke det? Anonymous poster hash: 0e49e...cca
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #4 Skrevet 11. juli 2014 Uansvarlig! Anonymous poster hash: d158e...547
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #5 Skrevet 11. juli 2014 Kanskje på tide men en tur til legen ja. Greit å sjekke om alt er i orden. Har du vært hos JM da? Anonymous poster hash: cb340...daa
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #7 Skrevet 11. juli 2014 Oi, hvorfor har du ikke det?! Er mye viktig å følge med på underveis. Sjekke proteiner i urinen, blodtrykk osv. Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning, og hadde ingen symptomer. Høres veldig uansvarlig ut av deg, som sjanser med livet til ditt ufødte barn. Anonymous poster hash: 71f66...48c Hmm... jeg vet ikke helt - legen sa ikke noe om det, og jeg synes det er litt unødvendig med jordmor annenhver uke. Men klart det finnes en mellomting. Jobber innenfor helse og har målt blodtrykket mitt ca en gang i måneden på jobb, det er helt fint. Så er ikke så bekymret for det. Tenker mer på om det kan være farlig på noe vis å ikke vite leie. Dette er mitt andre barn, og jeg har ikke noe historie/familiehistorie på styrtfødsel, svangerskapsforgiftning eller lignende. Synes det er litt på kanten å si at jeg gambler med livet til babyen min.. Anonymous poster hash: cb06c...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #8 Skrevet 11. juli 2014 Har selvfølgelig vært på ordinær ultralyd.. Anonymous poster hash: cb06c...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #9 Skrevet 11. juli 2014 Kanskje på tide men en tur til legen ja. Greit å sjekke om alt er i orden. Har du vært hos JM da? Anonymous poster hash: cb340...daa Nei, ikke vært hos jm heller. Skjønner liksom ikke helt hva legen skal sjekke, heller? Jeg kan stixe urinen min selv neste gang jeg er på jobb, utover det og blodtrykket er det begrenset hva legen får undersøkt.. masse liv i magen hver dag, forresten. Anonymous poster hash: cb06c...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #10 Skrevet 11. juli 2014 Du veit tydeligsvis best så hvorfor spørre her inne! Anonymous poster hash: d158e...547
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #11 Skrevet 11. juli 2014 Du veit tydeligsvis best så hvorfor spørre her inne! Anonymous poster hash: d158e...547 Skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har fremdeles ikke fått svar på det jeg lurer på? Anonymous poster hash: cb06c...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #12 Skrevet 11. juli 2014 Selvfølgelig skal du på svskapskontroll! Du skulle ha vært i uke 23.. Anonymous poster hash: e6720...c6e
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #13 Skrevet 11. juli 2014 Selvfølgelig skal du på svskapskontroll! Du skulle ha vært i uke 23.. Anonymous poster hash: e6720...c6e For hva? Må si jeg blir litt oppgitt over at dere mener det er så selvfølgelig, men så er det ingen som klarer å svare på hva for slags magi legen skal bedrive på kontroll, som vil skaffe meg informasjon jeg ikke allerede har! Synes det heller er dere som er hysteriske, enn meg som er uansvarlig! Anonymous poster hash: cb06c...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #14 Skrevet 11. juli 2014 Det er frivillig om man vil gå til kontroller eller ei, men det er anbefalt. Kan virke som du har kontroll på dette, veldig bra ville ikke venta så mye lenger med å finne ut av leie Anonymous poster hash: 138c8...4cf
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #15 Skrevet 11. juli 2014 Det er vel i uke 36 man sjekker leie og evt blir sendt videre. Jeg er i uke 33 og har en baby som ikke ligger med hodet ned. Det skal jordmor se på neste gang. Ellers så er det jo mer det ser på på kontroll. Str på magen gmsen vokser som den skal, blodtrykk, blodprosent, vekt. Ikke alt som er like viktig. Snakker lm fødsel, hva man bør gjøre og ikke gjøre i svangerskapet Anonymous poster hash: 63142...f26
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #16 Skrevet 11. juli 2014 Tusen takk for svar, 4cf og f26. Blir vel en tur snart. Tror hun ligger i tverrleie nå, håper hun snur seg. Anonymous poster hash: cb06c...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #17 Skrevet 11. juli 2014 Ha deg på kontoll, jente! Jeg går hver mnd. De sjekker ikke leie på barnet før uke 36, siden de snur seg rundt hele tiden alikevell. Men ville definitivt tatt turen å sjekka urin, hjertelyd og blodtrykk. Trenger ikke å sitte å jatte med jordmora i timesvis. Jeg er der max 10 - 15 min hver gang. Anonymous poster hash: 0f941...ecf
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #18 Skrevet 11. juli 2014 Du bør jo selvfølgelig sjekke SF målene om barnet vokser som det skal. Og hva med hjertelyden? Spesielt mener nå jeg å ikke gjøre det. Anonymous poster hash: 40486...43d
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #19 Skrevet 11. juli 2014 Kanskje på tide men en tur til legen ja. Greit å sjekke om alt er i orden. Har du vært hos JM da? Anonymous poster hash: cb340...daa Nei, ikke vært hos jm heller. Skjønner liksom ikke helt hva legen skal sjekke, heller? Jeg kan stixe urinen min selv neste gang jeg er på jobb, utover det og blodtrykket er det begrenset hva legen får undersøkt.. masse liv i magen hver dag, forresten. Anonymous poster hash: cb06c...4f2 Hjerterytme til foster, blodprosent hos deg, sf mål... Anonymous poster hash: 1f33f...759
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #20 Skrevet 11. juli 2014 Du bør jo selvfølgelig sjekke SF målene om barnet vokser som det skal. Og hva med hjertelyden? Spesielt mener nå jeg å ikke gjøre det. Anonymous poster hash: 40486...43d Har lest flere steder at sf-målet er relativt upålitelig, fordi det påvirkes av så mye mer enn veksten til baby. Mye eller lite fostervann, leie, magefett hos mor, måleteknikk. Og hva med hjerterytmen? Det skal vel litt flaks til å slumpe til å ha avtalt kontroll akkurat i det hjertet til babyen slutter å slå, sånn at man får gjort noe med det? Skjønner at det går på høy og lav frekvens og tegn til stress hos baby, men jeg mener at i et normalt svangerskap hos en frisk kvinne vil gjentatte målinger av både det ene og det andre fort føre med seg unødvendige bekymringer og økt belastning på helsevesenet. Men kommer til å bestille en time til uka. Anonymous poster hash: cb06c...4f2
magica fra tryll Skrevet 11. juli 2014 #21 Skrevet 11. juli 2014 Hei du:) Hvis du jobber i helsevesenet klarer du sikkert å finne ut av dette;) Svangerskapsomsorg er selvfølgelig et frivillig tilbud. Kvinner over hele verden føder uten noe som helst kontroll. Skjønner ikke helt hvorfor du spør her? Du har tydeligvis gjort det du synes er mest fornuftig. Finnes jo de som føder hjemme alene også, så det er mange muligheter...
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #22 Skrevet 11. juli 2014 Hei du:) Hvis du jobber i helsevesenet klarer du sikkert å finne ut av dette;) Svangerskapsomsorg er selvfølgelig et frivillig tilbud. Kvinner over hele verden føder uten noe som helst kontroll. Skjønner ikke helt hvorfor du spør her? Du har tydeligvis gjort det du synes er mest fornuftig. Finnes jo de som føder hjemme alene også, så det er mange muligheter... Takk. Lurte egentlig bare på det med leie. Men så følte jeg et behov for å forsvare meg mot de som nærmest insinuerer at jeg forsøker å ta livet av babyen min. Anonymous poster hash: cb06c...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #23 Skrevet 11. juli 2014 SF-mål er som nevnt unøyaktig, men om det er samme person som måler alle gangene, så vil man få en kurve. Dersom man på en kontroll da måler et veldig høyt eller veldig lavt mål ift den kurven som de andre målene tilsier, er det noe som bør følges nærmere med på. Det er grunnen til at du burde begynne med slike målinger hos lege/jordmor nå. I tillegg er det viktig å sjekke blodprosent hos mor, og få en objektiv vurdering på din helsetilstand. Blodtrykk sier bare litt, og urinen bør du sjekke mtp proteiner og evt asymptomatisk urinveisinfeksjon. Du bør også få skrevet inn blodtype og få svar på de blodprøvene som ble tatt i uke 13 på helsekortet ditt. Så om ikke du går til legen bør du ringe og få vite svaret på disse. Dette i tilfelle noe akutt skulle skje, da er det viktig at de vet det på sykehuset. Ellers er det ikke så viktig å gå glipp av kontrollen i uke 24, men den som du skulle vært på i uke 28 og de resterende vil jeg virkelig anbefale deg å få gjort! Anonymous poster hash: 8a767...6cb
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #24 Skrevet 11. juli 2014 SF-mål er som nevnt unøyaktig, men om det er samme person som måler alle gangene, så vil man få en kurve. Dersom man på en kontroll da måler et veldig høyt eller veldig lavt mål ift den kurven som de andre målene tilsier, er det noe som bør følges nærmere med på. Det er grunnen til at du burde begynne med slike målinger hos lege/jordmor nå. I tillegg er det viktig å sjekke blodprosent hos mor, og få en objektiv vurdering på din helsetilstand. Blodtrykk sier bare litt, og urinen bør du sjekke mtp proteiner og evt asymptomatisk urinveisinfeksjon. Du bør også få skrevet inn blodtype og få svar på de blodprøvene som ble tatt i uke 13 på helsekortet ditt. Så om ikke du går til legen bør du ringe og få vite svaret på disse. Dette i tilfelle noe akutt skulle skje, da er det viktig at de vet det på sykehuset. Ellers er det ikke så viktig å gå glipp av kontrollen i uke 24, men den som du skulle vært på i uke 28 og de resterende vil jeg virkelig anbefale deg å få gjort! Anonymous poster hash: 8a767...6cb Takk for et godt svar! Legen sendte prøveresultatene fra uke 13 i posten, så jeg vet status på tokso og syfilis samt blodtype. Hb, bt og u-stix har jeg som nevnt hatt mulighet til å følge opp selv. Skal spørre om sf-måling når jeg bestiller time nå. Anonymous poster hash: cb06c...4f2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #25 Skrevet 11. juli 2014 Er ikke vanlig med jordmor annenhver uke, er hver fjerde uke og jeg gledet meg hver gang. Var koselig og spennende å prate om babyen, høre på hjertet og få målt magen. Men vi er forskjellige. Er lurt å ta alle blodprøvene og urinprøve hos legen. Er du overvektig bør du ta en glukosebelastning så fory som mulig (egentlig uke 28). Leia ble ikke sjeket før uke 34 trur jeg, hos meg. Selv om symfysemålet ikke alltid er rett så gir det iallefall en pekepinne på om magen vokser som den skal. Anonymous poster hash: 099d6...036
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå