Optatium Skrevet 11. juli 2014 #26 Skrevet 11. juli 2014 Her er det felles økonomi. All lønn går inn på regningskontoen og ut fra den går det en sum til hver av oss i "lommepenger". Vi har en felles sparekonto, og en personlig hver. I tillegg sparer vi i hvert vårt pensjonsfond. Kunne ikke tenke meg en annen løsning, vi er et fellesskap og bidrar sammen til det vi skaper.
Chl85 Skrevet 11. juli 2014 #27 Skrevet 11. juli 2014 Vi har vel delvis felles økonomi. Begge har egne sparekontoer(som vi begge vet om) og har delte kontoer utenom en regningskonto. Vi vet hvor mye penger vi har og bruker hverandres kort om hverandre. Vi er en familie så lønningene er jo alle sine penger
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #28 Skrevet 11. juli 2014 Vi har felles økonomi. Men ingen av oss tjener så godt, spesielt ikke meg. Her havner alt i det store sluket. Mannen tar seg av alt av regninger, lån osv, jeg mat og barnehage. Fungherer fint for oss Etter salg av mannen sin leilighet, satt han igjen med en sum som gikk inn i huskjøp. Det er penger som bare er hNs, hvis ekteskapet mot all formodning skulle ryke Anonymous poster hash: 41ee2...b6d Bare så du er klar over det bedriver du et økonomisk sjansespill. Det er ikke gitt at du får med deg noen verdens ting be det brudd med den fordelingen, selv om dere er gift. Dette bør du sette deg inn i. Er vel ikke tilfeldig at mannen ønsker det sånn her 😳 Anonymous poster hash: 399b7...1af Kan du forklare dette nærmere? Jeg har også fellesøkonomi med mannen. Men her går begge lønningene inn på en felles konto og så blir regninger/utgifter betalt enten fra denne felleskontoen eller fra en regningskonto hvor vi har satt av penger til større utgifter. Den står i min manns navn. Det gjør forøvrig felleskontoen også, men jeg er disponent med tilgang på nettbank og eget kort. Vår økonomi er fullstendig blandet sammen, ingen dine eller mine penger. Lånet står i begges navn, med jeg som hovedlåntager. Eier 50/50! Men, min mann tjener over en million mens jeg tjener 350.000kr. Hvordan kan dette slå negativt ut i tilfelle samlivsbrudd? Anonymous poster hash: 8747e...72a
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #29 Skrevet 11. juli 2014 Vi er gift, inn i ekteskapet eide jeg en leilighet og et hus og han 2 gårder. Penger som er til "overs" etter utgifter er betalt, er til forbruk er felles her i huset Vi har adskilt hverandres drift. (utleie/gårdsdrift). Anonymous poster hash: d93ca...592
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #30 Skrevet 11. juli 2014 Nei ikke felles økonomi. Vi setter inn 15 000,- hver i måneden på felles konto. Denne kontoen dekker alt, også ferie. Det vi tjener over de 15 gjør vi som vi vil med. Hender vi gjør ekstra innskudd på felleskonto men da er det like beløp. Anonymous poster hash: 44a8e...eb3 Høres ut som en bra løsning.. ! Anonymous poster hash: 16ad6...478 Løsningen kan være grei om de også bidrar like mye ellers med barnepass, husarbeid, kontroll på logistikken osv, men ikke om den ene stadig må ta ekstra husarbeid fordi den andre jobber ekstra eller den ene bruker mer av fellespengene enn den andre (spiser dyrere, kjører mer ol). Hva skal man bruke ekstrapengene på foresten? Klær, frisør og gaver til partneren? Anonymous poster hash: e906f...7fc Det er vel individuelt om man synes løsningen er optimal uavhengig av hvem som yter hva. Jeg gjør nok mest hjemme men mannen gjør alle ting jeg ikke vil. Alt med bilene, klippe gress, trimme hekk etc. Fellespengene går til felles ting. Og selvsagt spiser mannen mer enn meg. Han skal da ikke betale mer fordi han spiser et halvt brød mer i døgnet. Blir litt sjokkert over hva du mener men HVA kan man bruke penger til? Har du hørt om sparing? ;-) Jeg feks sparer til en langhelg med shopping med jentene hvert år. I år skal vi til NY og dette betaler jeg selvsagt selv. Jeg sparer også ekstra i pensjon. I tillegg driver jeg med ridning, dette er privat kostnad. Mannen driver med kajakk og sykling og bruker penger på det. Anonymous poster hash: 44a8e...eb3
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #32 Skrevet 11. juli 2014 Vi har felles økonomi. Men ingen av oss tjener så godt, spesielt ikke meg. Her havner alt i det store sluket. Mannen tar seg av alt av regninger, lån osv, jeg mat og barnehage. Fungherer fint for oss Etter salg av mannen sin leilighet, satt han igjen med en sum som gikk inn i huskjøp. Det er penger som bare er hNs, hvis ekteskapet mot all formodning skulle ryke Anonymous poster hash: 41ee2...b6d Bare så du er klar over det bedriver du et økonomisk sjansespill. Det er ikke gitt at du får med deg noen verdens ting be det brudd med den fordelingen, selv om dere er gift. Dette bør du sette deg inn i. Er vel ikke tilfeldig at mannen ønsker det sånn her 😳 Anonymous poster hash: 399b7...1af Kan du forklare dette nærmere? Jeg har også fellesøkonomi med mannen. Men her går begge lønningene inn på en felles konto og så blir regninger/utgifter betalt enten fra denne felleskontoen eller fra en regningskonto hvor vi har satt av penger til større utgifter. Den står i min manns navn. Det gjør forøvrig felleskontoen også, men jeg er disponent med tilgang på nettbank og eget kort. Vår økonomi er fullstendig blandet sammen, ingen dine eller mine penger. Lånet står i begges navn, med jeg som hovedlåntager. Eier 50/50! Men, min mann tjener over en million mens jeg tjener 350.000kr. Hvordan kan dette slå negativt ut i tilfelle samlivsbrudd? Anonymous poster hash: 8747e...72a Nei, du er sikret dersom alt av verdi betales fra felles konto. Dette er i utgangspunktet sjelden et problem for gifte, men kan være dersom økonomien er veldig delt og den ene er tilstrekkelig drittsekk. Anonymous poster hash: 399b7...1af
Miamimom Skrevet 11. juli 2014 #33 Skrevet 11. juli 2014 (endret) Vi har helt felles økonomi. Sparer samme beløp til pensjon til hver av oss, har en fondskonto og en bufferkonto. Vi har begge arvet mye, dette har vi også brukt og investert felles. Jeg har hjemmel til huset alene, ellers eier vi annen eiendom sammen. Endret 11. juli 2014 av Miamimom
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #34 Skrevet 11. juli 2014 Nei ikke felles økonomi. Vi setter inn 15 000,- hver i måneden på felles konto. Denne kontoen dekker alt, også ferie. Det vi tjener over de 15 gjør vi som vi vil med. Hender vi gjør ekstra innskudd på felleskonto men da er det like beløp. Anonymous poster hash: 44a8e...eb3 Høres ut som en bra løsning.. ! Anonymous poster hash: 16ad6...478 Løsningen kan være grei om de også bidrar like mye ellers med barnepass, husarbeid, kontroll på logistikken osv, men ikke om den ene stadig må ta ekstra husarbeid fordi den andre jobber ekstra eller den ene bruker mer av fellespengene enn den andre (spiser dyrere, kjører mer ol). Hva skal man bruke ekstrapengene på foresten? Klær, frisør og gaver til partneren? Anonymous poster hash: e906f...7fc Det er vel individuelt om man synes løsningen er optimal uavhengig av hvem som yter hva. Jeg gjør nok mest hjemme men mannen gjør alle ting jeg ikke vil. Alt med bilene, klippe gress, trimme hekk etc. Fellespengene går til felles ting. Og selvsagt spiser mannen mer enn meg. Han skal da ikke betale mer fordi han spiser et halvt brød mer i døgnet. Blir litt sjokkert over hva du mener men HVA kan man bruke penger til? Har du hørt om sparing? ;-) Jeg feks sparer til en langhelg med shopping med jentene hvert år. I år skal vi til NY og dette betaler jeg selvsagt selv. Jeg sparer også ekstra i pensjon. I tillegg driver jeg med ridning, dette er privat kostnad. Mannen driver med kajakk og sykling og bruker penger på det. Anonymous poster hash: 44a8e...eb3 Så lenge det fungerer for dere er det jo en bra ordning for dere. Jeg mente bare at den ikke er god for alle. Min søster hadde samme system med sin mann. Han jobbet masse overtid. Dermed måtte hun ta så godt som alt arbeid i huset og med ungene og han fikk masse "lommepenger" som han kunne bruke på gutteturer når han endelig hadde fri. Dermed ble det enda mer husarbeid og barnepass på henne. En venninne av meg hadde også et slikt system. Der ble det slik at de måtte betale hverandre bensinpenger (noen ganger kjørte de faktisk hver sin bil fordi de ikke ble enige om kjøregodtgjørelsen), ikke kunne låne hverandres ting som var kjøpt med "privatmidler" osv. Hvis resultatet blir slik er det ikke en god løsning. Anonymous poster hash: e906f...7fc
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #35 Skrevet 11. juli 2014 Vi har felles økonomi, men jeg styrer økonomien. Har egen sparekonto ettersom jeg hadde mye penger før jeg gikk inn i forholdet. De pengene blir min % eierdel i fremtidig hus. Sparer også sammen med mannen. Ettersom at jeg alltid har tjent mest i forholdet og mest sannsynlig fortsetter med det så skal jeg styre økonomien og sparer alltid 20 000 ekstra til meg selv hvert år på BSU. Det er min sikkerhet dersom han en dag skulle gå. Vi deler ellers alt utenom de 20 000 helt likt selv om jeg tjener 150 000 mer i året og snart 250 000 mer. Anonymous poster hash: 280f4...59b
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #36 Skrevet 11. juli 2014 Vi har felles økonomi. Men ingen av oss tjener så godt, spesielt ikke meg. Her havner alt i det store sluket. Mannen tar seg av alt av regninger, lån osv, jeg mat og barnehage. Fungherer fint for oss Etter salg av mannen sin leilighet, satt han igjen med en sum som gikk inn i huskjøp. Det er penger som bare er hNs, hvis ekteskapet mot all formodning skulle ryke Anonymous poster hash: 41ee2...b6d Bare så du er klar over det bedriver du et økonomisk sjansespill. Det er ikke gitt at du får med deg noen verdens ting be det brudd med den fordelingen, selv om dere er gift. Dette bør du sette deg inn i. Er vel ikke tilfeldig at mannen ønsker det sånn her 😳 Anonymous poster hash: 399b7...1af Nei, dette er ikke et tillfelle av mann utnytter kvinne. Dette passer oss begge som par. Jeg har en mann som også gladlig gir meg alt av penger. Er ikke bekymret det spor. Anonymous poster hash: 41ee2...b6d
Superdolly Skrevet 11. juli 2014 #37 Skrevet 11. juli 2014 Vi har hver vår lønnskonto. Og så har vi en felles konto der begge setter inn mesteparten av lønna hver måned, fordelt slik at begge har igjen omtrent like mye hver måned. Pengene på felleskontoen går til mat, huslån og regninger. Altså til å drifte as Familien. Pengene som står igjen på min egen konto (og hans) går til eget bruk. Dvs klær, jenteturer (eller gutteturer), hobby... Og også til egen sparing. Jeg tenker det er viktig å bli enige om hva pengene på felleskontoen skal dekke. Klær og utstyr til barna? Barnehage, Sfo? Hva med fritidsaktiviteter til barna og de voksne? Hva om en røyker? Og så videre. Har en avtalt alle sånne ting blir det mindre sjanse for krangel senere. Og det er også viktig å bli enig om hva som skjer dersom felleskontoen er tom og det er en stund igjen til lønningsdag. Det er jo ikke sikkert dette vil skje, men man forebygger krangling ved å bli enige om sånne ting på forhånd.
Gjest Sekretøsa Skrevet 11. juli 2014 #38 Skrevet 11. juli 2014 Felles økonomi ja. Vi gir etter evne og bruker etter behov Har en regningskonto, en matkonto, en sparekonto, en budsjettkonto og en "skranglekonto" som vi sparer litt på, men som kan brukes. Har hver vår brukskonto, men det er bare jeg som har penger på min
PrinsesseHengepupp Skrevet 11. juli 2014 #39 Skrevet 11. juli 2014 Har hatt felles økonomi siden vi møttes, ser ikke poenget i å dele i mitt og ditt når vi er en enhet selv om vi begge har særkullsbarn, hobbyer på si og i perioder ulik inntekt. Pengene går uansett i det store sluket, og det som blir til overs brukes på sparing og gjeld, som selvsagt også er felles. Det eneste som holdes utenfor er min sønns penger som han fikk etter sin far. Men de har ikke jeg heller tilgang på, så de kan knapt regnes med. Men vår måte er jo ikke fasiten, får man det til å fungere med å dele på prosent utfra inntekt/bidrag i hus/bruk av bil osv så er det opp til dem.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #40 Skrevet 11. juli 2014 Nei ikke felles økonomi. Vi setter inn 15 000,- hver i måneden på felles konto. Denne kontoen dekker alt, også ferie. Det vi tjener over de 15 gjør vi som vi vil med. Hender vi gjør ekstra innskudd på felleskonto men da er det like beløp. Anonymous poster hash: 44a8e...eb3 Høres ut som en bra løsning.. ! Anonymous poster hash: 16ad6...478 Løsningen kan være grei om de også bidrar like mye ellers med barnepass, husarbeid, kontroll på logistikken osv, men ikke om den ene stadig må ta ekstra husarbeid fordi den andre jobber ekstra eller den ene bruker mer av fellespengene enn den andre (spiser dyrere, kjører mer ol). Hva skal man bruke ekstrapengene på foresten? Klær, frisør og gaver til partneren? Anonymous poster hash: e906f...7fc Det er vel individuelt om man synes løsningen er optimal uavhengig av hvem som yter hva. Jeg gjør nok mest hjemme men mannen gjør alle ting jeg ikke vil. Alt med bilene, klippe gress, trimme hekk etc.Fellespengene går til felles ting. Og selvsagt spiser mannen mer enn meg. Han skal da ikke betale mer fordi han spiser et halvt brød mer i døgnet. Blir litt sjokkert over hva du mener men HVA kan man bruke penger til? Har du hørt om sparing? ;-) Jeg feks sparer til en langhelg med shopping med jentene hvert år. I år skal vi til NY og dette betaler jeg selvsagt selv. Jeg sparer også ekstra i pensjon. I tillegg driver jeg med ridning, dette er privat kostnad. Mannen driver med kajakk og sykling og bruker penger på det. Anonymous poster hash: 44a8e...eb3 Så lenge det fungerer for dere er det jo en bra ordning for dere. Jeg mente bare at den ikke er god for alle. Min søster hadde samme system med sin mann. Han jobbet masse overtid. Dermed måtte hun ta så godt som alt arbeid i huset og med ungene og han fikk masse "lommepenger" som han kunne bruke på gutteturer når han endelig hadde fri. Dermed ble det enda mer husarbeid og barnepass på henne. En venninne av meg hadde også et slikt system. Der ble det slik at de måtte betale hverandre bensinpenger (noen ganger kjørte de faktisk hver sin bil fordi de ikke ble enige om kjøregodtgjørelsen), ikke kunne låne hverandres ting som var kjøpt med "privatmidler" osv. Hvis resultatet blir slik er det ikke en god løsning. Anonymous poster hash: e906f...7fc Ja jeg ser at det kan oppleves urettferdig om inntekten er veldig forskjellig. Som sagt fungerer dette veldig fint hos oss. Viktig å ha gode regler for hva pengene dekker ja. Anonymous poster hash: 44a8e...eb3
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #41 Skrevet 11. juli 2014 Men om personen har spart lenge før man blei sammen og har endel penger på fond, sparekonto osv. Hva gjør man da? Lar h*n få tilgang til disse pengene?! eller er det smart og lage.. Mat konto, fritids konto, osv?! Anonymous poster hash: 16ad6...478 De pengene man har med seg inn i et ekteskap skal man også ha med seg ut igjen. Så om du hadde 150.000,- på konto når dere giftet dere og han ingenting så skal du ha 150.000,- mer enn han med deg ut av ekteskapet igjen om dere skilles også. Skal dere bare være samboere er det vanlig å skrive en samboerkontrakt hvor dere beskriver hva hver enkelt har med seg inn i forholdet, det skal personen ha med seg ut av forholdet igjen ved evt brudd også. Verdier man bygger seg opp sammen mens man er gift/samboere deles likt ved evt brudd. Vi har felles økonomi, men med litt "privatliv" også. Vi har hver vår lønnskonto men mesteparten av lønnen blir overført til en felles regningskonto som dekker alt av lån og regninger, en felles matkonto som vi har to kort til og felles sparing. Mannen overfører mer enn meg siden han tjener nesten dobbelt så mye som meg. Det som da står igjen på lønningskontoen disponerer vi fritt uten at den andre legger seg opp i hva pengene går til. Så om jeg kjøper meg en jakke er ikke det noen mannen bryr seg med så lenge jeg har midler til det på min konto. Jeg går barnetrygdene inn på min konto da, og jeg handler det meste av småting ting ungene, som sokker, votter, hverdagsklær, frisørtimer o.l. for dem. Når det må større investeringer til som vintersko, dresser o.l. deler vi bare rundt på pengene. Er aldri en som er blakk mens den andre har penger på konto. Både jeg og mannen sparer litt penger hver måned av lommepengene våre, det er ting den andre ikke legger seg i. At mannen bruker noen tusen kroner på en weekend i året med guttene for penger han har spart opp er selvfølgelig helt greit. Vi detaljstyrer ikke hverandre, men nå har også begge en ganske god økonomisk sans så økonomi har aldri vært noe konflikttema hos oss. Anonymous poster hash: 07617...999
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #42 Skrevet 11. juli 2014 Vi har felles økonomi. Men ingen av oss tjener så godt, spesielt ikke meg. Her havner alt i det store sluket. Mannen tar seg av alt av regninger, lån osv, jeg mat og barnehage. Fungherer fint for oss Etter salg av mannen sin leilighet, satt han igjen med en sum som gikk inn i huskjøp. Det er penger som bare er hNs, hvis ekteskapet mot all formodning skulle ryke Anonymous poster hash: 41ee2...b6d Bare så du er klar over det bedriver du et økonomisk sjansespill. Det er ikke gitt at du får med deg noen verdens ting be det brudd med den fordelingen, selv om dere er gift. Dette bør du sette deg inn i. Er vel ikke tilfeldig at mannen ønsker det sånn her 😳 Anonymous poster hash: 399b7...1af Nei, dette er ikke et tillfelle av mann utnytter kvinne. Dette passer oss begge som par. Jeg har en mann som også gladlig gir meg alt av penger.Er ikke bekymret det spor. Anonymous poster hash: 41ee2...b6d Men hvorfor da organisere det på en måte som gjør at han står med alle rettigheter i et brudd? Det er jo utrolig merkelig at han vil det om han er så gavmild, og enda merkeligere at du faktisk tror han er snill.... Men for all del, om du vil ta sjansen på at det utenkelige aldri skjer deg, så for all del. Men man få liv å mene at dy er naiv, og jeg håper virkelig ikke du flyr på NAV for støtte når du plutselig sitter uten noe en dag... Dette velger du i tilfelle helt selv. Anonymous poster hash: 399b7...1af
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #43 Skrevet 11. juli 2014 Vi har felles økonomi. Men ingen av oss tjener så godt, spesielt ikke meg. Her havner alt i det store sluket. Mannen tar seg av alt av regninger, lån osv, jeg mat og barnehage. Fungherer fint for oss Etter salg av mannen sin leilighet, satt han igjen med en sum som gikk inn i huskjøp. Det er penger som bare er hNs, hvis ekteskapet mot all formodning skulle ryke Anonymous poster hash: 41ee2...b6d Bare så du er klar over det bedriver du et økonomisk sjansespill. Det er ikke gitt at du får med deg noen verdens ting be det brudd med den fordelingen, selv om dere er gift. Dette bør du sette deg inn i. Er vel ikke tilfeldig at mannen ønsker det sånn her Anonymous poster hash: 399b7...1af Nei, dette er ikke et tillfelle av mann utnytter kvinne. Dette passer oss begge som par. Jeg har en mann som også gladlig gir meg alt av penger.Er ikke bekymret det spor. Anonymous poster hash: 41ee2...b6d Men hvorfor da organisere det på en måte som gjør at han står med alle rettigheter i et brudd? Det er jo utrolig merkelig at han vil det om han er så gavmild, og enda merkeligere at du faktisk tror han er snill.... Men for all del, om du vil ta sjansen på at det utenkelige aldri skjer deg, så for all del. Men man få liv å mene at dy er naiv, og jeg håper virkelig ikke du flyr på NAV for støtte når du plutselig sitter uten noe en dag... Dette velger du i tilfelle helt selv. Anonymous poster hash: 399b7...1af Det er da ikke noe feil i det denne familien gjør! Før var det sånn at om man var samboer og lånet sto på mannen og mannen betalte det mens dama betalte mat og barnehage kunne hun risikere å stå på bar bakke ved brudd. Men sånn er det ikke lenger altså.. Hun som har svart her sier jo at de er gift, og alle verdier man bygger seg opp i samlivet som ektepar deles likt ved brudd uavhengig av hvem som betaler hvilke regninger (sånn har det også blitt for samboere som har bodd sammen i mer enn 2 år ved brudd). Anonymous poster hash: 07617...999
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #44 Skrevet 11. juli 2014 Vi er ikke gift, men venter vårt første barn sammen. Vi har to felleskontoer som vi setter over et likt beløp på hver mnd. Den ene er en regningskonto som alle felles regninger som strøm, boliglån osv blir trukket fra. Den andre er en brukskonto som vi begge har hvert vårt kort på. Dette brukes til alle fellesutgifter som mat, reiser, restaurant, interiør, fritid, barn osv. Utover dette har jeg min egen brukskonto som bare går til eget forbruk som klær, cafe, restaurant og opplevelser jeg gjør med andre enn han. Har også min egen regningskonto til egne regninger som personlige forsikringer, studielån, fagforening, abonnement på ting bare jeg har nytte av osv. Også har jeg min egen bsu og høyrentekonto. Hvis vi vil kjøpe noe stort sammen f.eks til leiligheten, eller babyutstyr som nå, supplerer vi felleskontoen med like beløp. Det forventes at begge har en buffer på sine sparekontoer sånn at vi har råd til å gjøre dyre innkjøp hvis det trengs. For oss fungerer dette veldig greit. Hvis jeg vil svi mitt eget kort av på en marc Jacobs veske eller bruke 2000 hos frisøren eller reise på spa helg med venninner skal jeg kunne gjøre det helt uten dårlig samvittighet overfor min samboer. Anonymous poster hash: 6848c...11f
Elskerhøsten2014 Skrevet 11. juli 2014 #45 Skrevet 11. juli 2014 Nei vi har ikke,vi har en sønn sammen, han bare roter bort pengene sine ( bortsett fra matpenger og husleie ), eller bruker han masse kun på seg selv. jeg jobber og han ikke, jeg låner han hvis det er krise,men felles økonomi er ikke aktuelt,da hadde jeg gått personlig konkurs
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå