Gå til innhold

felles økonomi.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

 

 

Har alle felles økonomi som er gift, eller har barn her? 

Eller har mange sin egen sparekonto osv.!?



Anonymous poster hash: 16ad6...478
Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har ikke felles økonomi, men skal gå over til det nå i august....Da kommer vi til å ha en felles sparekonto :) grugleder meg



Anonymous poster hash: aa988...380
Skrevet

Men om personen har spart lenge før man blei sammen og har endel penger på fond, sparekonto osv. 

Hva gjør man da? Lar h*n få tilgang til disse pengene?!

 

eller er det smart og lage.. Mat konto, fritids konto, osv?!



Anonymous poster hash: 16ad6...478
Skrevet

Vi har ca akkurat like mye på sparekonto, så det problemet der har vi ikke. Mn kan jo alltids skrive en særeiekontrakt om man ønsker å sikre seg. Men om man skiller seg, har man krav på å få med seg ut det man har tatt med inn i ekteskapet :)



Anonymous poster hash: aa988...380
Skrevet

Nå hadde ikke vi sparepenger når vi ble sammen da, men vi har hatt felles økonomi siden vi ble sammen. 

 

Ikke noe mitt og ditt. Tjener den ene mer enn den andre så skal det gå til felleskapet. :) og vi trives med å ha det slik. 



Anonymous poster hash: 19e41...cc7
Skrevet

Nei ikke felles økonomi.

Vi setter inn 15 000,- hver i måneden på felles konto. Denne kontoen dekker alt, også ferie.

Det vi tjener over de 15 gjør vi som vi vil med. Hender vi gjør ekstra innskudd på felleskonto men da er det like beløp.

 

Anonymous poster hash: 44a8e...eb3

Skrevet

Nei ikke felles økonomi.

Vi setter inn 15 000,- hver i måneden på felles konto. Denne kontoen dekker alt, også ferie.

Det vi tjener over de 15 gjør vi som vi vil med. Hender vi gjør ekstra innskudd på felleskonto men da er det like beløp.

 

Anonymous poster hash: 44a8e...eb3

Høres ut som en bra løsning.. :)!

 

Anonymous poster hash: 16ad6...478

Skrevet

Vi er gift, har kun felles barn og har felles økonomi. Da vi ble sammen hadde vi ca like mye i sparepenger (mannen hadde kanskje ca 50-100.000kr mer), så det var aldri noe stort tema. Nå får vi lønn inn på hver våre kontoer, men har trekk til felleskonto, regningskonto, felles sparekonto osv. Det eneste vi har separat er pensjonsfond som vi sparer nøyaktig likt på hver mnd.

 

Anonymous poster hash: 4e3ca...e70

Skrevet

Vi har ikke felles økonomi, eller dvs., vi har det på et vis siden inntekt og utgift deles i 2, men vi har ikke felleskonto og hva han gjør med sine penger når alt felles er betalt er bare hans sak. Vi har en felleskonto for buffersparing, men den er under mitt navn og jeg er eneste disponent. Vi sparer ellers hver for oss. Etter 20 år sammen ser vi ikke noen grunn til å endre på det.

 

Anonymous poster hash: 3f9fb...948

Skrevet

Setter over 40 000 tilsammen på regningakonto, resten deler vi. Så 100% felles økonomi, selv om han har mer utgifter til feks barnebidrag. Han tjener litt mer enn meg, men det hadde uansett ikke spilt noen rolle.

 

Må være veldig kjedelig om den ene er tom for penger og den andre har igjen masse...? Om man ikle har felles økonomi tenker jeg.

 

Anonymous poster hash: 846a4...b71

Skrevet

Har felles økonomi samtidig som jeg har min egen konto til forbruk og fond i mitt navn.

Skrevet

Har felles økonomi samtidig som jeg har min egen konto til forbruk og fond i mitt navn.

Oki :)

 

Anonymous poster hash: 16ad6...478

Skrevet

Vi har begge deler. En felleskonto vi setter inn på til mat, bensin, regninger. Så har vi hver sin brukskonto til oss selv oc det vi måtte ønske, hver sin sparekonto samt felles sparekonto til uforutsette utgifter.

 

Anonymous poster hash: f7a57...f8d

Skrevet

Nei ikke felles økonomi.

Vi setter inn 15 000,- hver i måneden på felles konto. Denne kontoen dekker alt, også ferie.

Det vi tjener over de 15 gjør vi som vi vil med. Hender vi gjør ekstra innskudd på felleskonto men da er det like beløp.

 

Anonymous poster hash: 44a8e...eb3

Vi har en lignende ordning som fungerer aldeles utmerket. Nå skal det sies at vi tjener omtrent like mye.
Skrevet

Vi har felles økonomi. Noe annet hadde ikke fungert, da vi tjener veldig sjevt for tiden (jeg er i full jobb, og han er fulltidsstudent). Alle inntekter går inn på felles konto, også tar vi ut en fast sum til hver vår brukskonto hver måned - dette brukes til "private" ting.

 

Vi har en felles sparekonto som vi har opprettet etter at vi fikk felles økonomi. I tillegg har vi hver vår BSU-konto som vi har hatt fra tidligere - når disse er makset vil de også gå inn i fellesskapet (ved neste huskjøp forhåpentligvis).



Anonymous poster hash: f9007...d38
Skrevet

Vi har felles regningskonto og sparekonto, hver vår forbrukskonto. Jeg har tilgang til alle og overfører ved behov. Jeg liker å ha oversikten, sambo er glad for å slippe, så det fungerer ypperlig for oss.

 

Anonymous poster hash: cc83d...a80

Skrevet

Vi har en slags felles økonomi.

Mannen tjener fireganger så mye som meg da.

Han betaler alle faste regninger. Jeg sparer noen tusen i måneden i mitt navn.

Mat kjøper vi begge to. Ting til barna kjøper jeg stort sett, er mer glad i å handle.

Vi har  et hus vi begge eier, her har jeg gått inn med noe mer i egenkapital.

 

Har noen hundretusen på konto, de er mine penger fra et tidligere hussalg.

Ellers har vi hver vår lønnskonto og bruker penger fra disse, jeg bruker mer penger på meg selv, men har og bedre tid til dette, mannen jobber mye.

Vi har felles barn og er gift. Skulle det bli brudd vil ingen av oss få flere barn, dette er lite sansynlig. Alt havner på et tidspunkt hos ungene, derfor bryr vi oss ikke så mye om hvem som betaler..

Skrevet

Selv om man har fellesøkonomi synes jeg at man burde ha egen sparing, både til egen pensjon og egne prosjekter. At man deler på "alt" utelukker ikke at man kan ha oppsparte midler på siden.

 

Jeg sparer til egen pensjon, har egen sparekonto til egne innkjøp (bl.a. Jule- og bursdagsgaver til min mann) og har litt aksjer som jeg kjøper for egne penger. Familiensøkonomi skal ikke lide noen nød om jeg dummer på ut på Oslo Børs. ;)

 

Tror mannen har noenlunde samme opplegg, men vet faktisk ikke.

 

Anonymous poster hash: 3f9fb...948

Gjest beef sister
Skrevet

Har særeie og ikke felles økonomi. Det fungerer utmerket.

Skrevet

Vi har særeie på en andel av huset pga ulik EK da vi ble sammen. All inntekt nå er felles økonomi. Skulle noen få en arv vil vi endre særeiet tilsvarende. Det er naturlig å holde slikt utenfor.

 

Anonymous poster hash: 399b7...1af

Skrevet

 

Nei ikke felles økonomi.

Vi setter inn 15 000,- hver i måneden på felles konto. Denne kontoen dekker alt, også ferie.

Det vi tjener over de 15 gjør vi som vi vil med. Hender vi gjør ekstra innskudd på felleskonto men da er det like beløp.

 

Anonymous poster hash: 44a8e...eb3

Vi har en lignende ordning som fungerer aldeles utmerket. Nå skal det sies at vi tjener omtrent like mye.

Vi tjener ikke likt. Mannen tjener godt over en million men jeg tjener såpass at jeg har en stor del til eget forbruk hver måned selv. Hadde jeg bare hatt 20 000,- utbetalt hadde jeg nok følt litt på dette.

 

Anonymous poster hash: 44a8e...eb3

Skrevet

 

Nei ikke felles økonomi.

Vi setter inn 15 000,- hver i måneden på felles konto. Denne kontoen dekker alt, også ferie.

Det vi tjener over de 15 gjør vi som vi vil med. Hender vi gjør ekstra innskudd på felleskonto men da er det like beløp.

 

Anonymous poster hash: 44a8e...eb3

Høres ut som en bra løsning.. :)!

 

Anonymous poster hash: 16ad6...478

 

Løsningen kan være grei om de også bidrar like mye ellers med barnepass, husarbeid, kontroll på logistikken osv, men ikke om den ene stadig må ta ekstra husarbeid fordi den andre jobber ekstra eller den ene bruker mer av fellespengene enn den andre (spiser dyrere, kjører mer ol).

 

Hva skal man bruke ekstrapengene på foresten? Klær, frisør og gaver til partneren?

 

Anonymous poster hash: e906f...7fc

Skrevet

Har blandingsøkonomi, betalar inn til felles utgifter og beheld resten sjølv. Men har felleseige, så det ein evt har spart opp må delast ved eit evt brudd.

Skrevet

Vi har felles økonomi. Men ingen av oss tjener så godt, spesielt ikke meg.

Her havner alt i det store sluket.

Mannen tar seg av alt av regninger, lån osv, jeg mat og barnehage. Fungherer fint for oss :)

Etter salg av mannen sin leilighet, satt han igjen med en sum som gikk inn i huskjøp. Det er penger som bare er hNs, hvis ekteskapet mot all formodning skulle ryke

 

Anonymous poster hash: 41ee2...b6d

Skrevet

Vi har felles økonomi. Men ingen av oss tjener så godt, spesielt ikke meg.

Her havner alt i det store sluket.

Mannen tar seg av alt av regninger, lån osv, jeg mat og barnehage. Fungherer fint for oss :)

Etter salg av mannen sin leilighet, satt han igjen med en sum som gikk inn i huskjøp. Det er penger som bare er hNs, hvis ekteskapet mot all formodning skulle ryke

 

Anonymous poster hash: 41ee2...b6d

Bare så du er klar over det bedriver du et økonomisk sjansespill. Det er ikke gitt at du får med deg noen verdens ting be det brudd med den fordelingen, selv om dere er gift. Dette bør du sette deg inn i. Er vel ikke tilfeldig at mannen ønsker det sånn her 😳

 

Anonymous poster hash: 399b7...1af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...