Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #1 Skrevet 8. juli 2014 Vi har en Passat. Den er stor, romslig, og skulle man tro utseende til denne stasjonsvogna; familievennlig. Det er ikke isofix i den dessverre, og ikke mulig å ettermontere. Vi har ikke råd til ny bil, det finnes ingen muligheter for det, før om minst 8 måneder.Vi har nå et maxi coxi sete, og det er helt ok. Men nå vokser hun ut av det. Skulderreimene er på vei ned bak skuldrene. Vektmessig kan hun sitte der i 3 kg til. Bakovervendt er selvfølgelig det vi er på utkikk etter. Vi har vært på barnashus og på Torshov og prøvd ALLE stolene de hadde. Og vet dere hva? INGEN passet. Enten så sto setet dårlig i bilsetet (setene i bilen er litt bakoverlent) eller så satt barnet nesten fremoverlent i bilstolen! Og ved alle stolene måtte passasjersetet/førersetet helt frem eller ved den nest fremste innstillingen. Verken mannen eller jeg hadde plass til beina våres, og måtte sitte med hælene i setet eller leggene presset inn i dashbordet.... Vi er da ikke over gjennomsnittet høye, noen av oss! Vi prøvde også bilstolene i bil nr to, en mye mindre bil, men med rettere seter, men fikk samme problemene der; det var ikke plass til å sitte foran. Så... Hva gjør vi nå? Anonymous poster hash: 894e0...ff1
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #2 Skrevet 8. juli 2014 Har du sjekket ut brio zento. Vi har det som sete i vår bil nummer 2. Og det er en liten Ford fiesta. Det er veldig nett til å være bakovervendt. Du kan prøve det i en briobutikk Anonymous poster hash: ffa7a...d41
*Smiley* Skrevet 8. juli 2014 #4 Skrevet 8. juli 2014 (endret) Vi hadde Volvo v 40. Den minste srasjonsvognen som er nesten;) vi brukte acta graco cosmic comfort.Dette setet kan stilles i hvilestilling og det tar heller ikke stor plass:)Min mann er 190cm og han fikk plass foran. Men man kan ikke regne med ha masse plass i forsetet når man har bakovervendt. Hvis man ikke har stor stasjonsvogn da.vi har aldri hatt isofix heller. Håper dere finner et sete dere er fornøyd med:) hadde aldri gått for Forovervendt så tidlig som noen nevner, men det er helt klart viktig å ha et sete som er bra..Lykke til:) Endret 8. juli 2014 av *Smiley*
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #5 Skrevet 8. juli 2014 Vi har en Passat. Den er stor, romslig, og skulle man tro utseende til denne stasjonsvogna; familievennlig. Det er ikke isofix i den dessverre, og ikke mulig å ettermontere. Vi har ikke råd til ny bil, det finnes ingen muligheter for det, før om minst 8 måneder. Vi har nå et maxi coxi sete, og det er helt ok. Men nå vokser hun ut av det. Skulderreimene er på vei ned bak skuldrene. Vektmessig kan hun sitte der i 3 kg til. Bakovervendt er selvfølgelig det vi er på utkikk etter. Vi har vært på barnashus og på Torshov og prøvd ALLE stolene de hadde. Og vet dere hva? INGEN passet. Enten så sto setet dårlig i bilsetet (setene i bilen er litt bakoverlent) eller så satt barnet nesten fremoverlent i bilstolen! Og ved alle stolene måtte passasjersetet/førersetet helt frem eller ved den nest fremste innstillingen. Verken mannen eller jeg hadde plass til beina våres, og måtte sitte med hælene i setet eller leggene presset inn i dashbordet.... Vi er da ikke over gjennomsnittet høye, noen av oss! Vi prøvde også bilstolene i bil nr to, en mye mindre bil, men med rettere seter, men fikk samme problemene der; det var ikke plass til å sitte foran. Så... Hva gjør vi nå? Anonymous poster hash: 894e0...ff1 Prøvde dere Britax Max-way (tidl Hi-way) i midten bak? Vi har det i vår Toyota Verso og da går setet mellom forsetene, slik at begge forsetene kan stilles bakover. Anonymous poster hash: c7133...2eb
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. juli 2014 #6 Skrevet 8. juli 2014 Jeg hadde acta crako i min 2001 passat og fikk plass foran. Er 180 høy. Behagelig er det ikke, men det gikk.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #7 Skrevet 8. juli 2014 I vår gamle Passat står passasjersetet foran så langt frem som mulig for å få plass til bakovervendt sete. Vi hadde først besafe og nå britax. Både jeg og samboeren klarer å sitte i passasjersetet foran, men det er så trangt som det går an å bli... Hadde vi måttet ha to slike seter bak hadde det ikke gått, litt mer kritisk at førersetet er litt mer romslig. Da måtte vi nok ha gått for fremovervendt. Anonymous poster hash: 5bfaf...c28
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #8 Skrevet 8. juli 2014 Du nevner bare ett barn, så da får den av dere voksne som ikke kjører sitte bak? Britax Max way festes med setebeltet og er av den minste typen bakovervendt sete. Anonymous poster hash: 0de29...180
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #9 Skrevet 8. juli 2014 Du nevner bare ett barn, så da får den av dere voksne som ikke kjører sitte bak? Britax Max way festes med setebeltet og er av den minste typen bakovervendt sete. Anonymous poster hash: 0de29...180 Barn nr. 2 ventes om ikke lenge. Prøvd alt av Britax, alt av Besafe (som er uten isofix vel og merke), og ingen av stolene satt godt i bilen. Ble liksom litt helling på stolen, hvorav barnet blir lent bakover (forover for barnet, da det sitter bakovervendt), og et par av stolene fikk vi ikke engang plass til, selv når passasjersetet var skjøvet helt frem. Flere skriver de fikk plass i den og den bilen, selv en passat, men vi gjør altså ikke det. Det blir ikke bare ubehagelig, vi må faktisk opp med beina for å få plass. Det er skikkelig ubehagelig for begge etter kort tid, og jeg kan tenke meg at det er veldig ugunstig i en eventuell ulykke å sitte slik. Vi har ikke trepunktsele i midten bak, så det er heller ingen mulighet. Det er noen stoler her som er nevnt, Brio Zento og Akta Graco cosmic comfort, og jeg kan ikke huske at noen av dem er blitt prøvd, hvor selges Akta Graco? Vi prøvde så mange stoler, alle de hadde, så fikk ikke med meg alle merkene. Anonymous poster hash: 894e0...ff1
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #10 Skrevet 8. juli 2014 Hva med å skru av airbagen foran å ha setet foran? Evt setet til den nye babyen foran, det trenger jo ikke noe beinplass. Anonymous poster hash: e0a13...9ac
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #11 Skrevet 8. juli 2014 Hva med å skru av airbagen foran å ha setet foran? Evt setet til den nye babyen foran, det trenger jo ikke noe beinplass. Anonymous poster hash: e0a13...9ac Baby i framsete?? Nei da hadde jeg heller hatt de forovervendt. Anonymous poster hash: a7c44...66a
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #12 Skrevet 8. juli 2014 Hva med å skru av airbagen foran å ha setet foran? Evt setet til den nye babyen foran, det trenger jo ikke noe beinplass. Anonymous poster hash: e0a13...9ac Baby i framsete?? Nei da hadde jeg heller hatt de forovervendt. Anonymous poster hash: a7c44...66a Det er mye tryggere å ha dem bakovervendt foran enn forovervendt bak. Anonymous poster hash: e0a13...9ac
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #13 Skrevet 8. juli 2014 Det finnes kiler man kan legge under stolen slik at den heller mer bakover, og barnet slipper å henge i selene. Vi måtte kjøpe en slik kile, men den hjalp bare litt, og har dermed fylt på ytterligere under stolen. Nå slipper i hvertfall barnet å henge i selene. Jeg vet, de er helt håpløse disse bakovervendte drogene av noen stoler, men IKKE gå for forovervendt ennå, uansett. Anonymous poster hash: e3600...a7c
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #14 Skrevet 8. juli 2014 Behold det setet dere har en stund til... I følge en "ekspert" jeg snakket med så går det fint om selene er litt korte så lenge de sitter bakovervendt hvis alternativet er å snu dem. Hvor gammelt er barnet? Anonymous poster hash: f5f59...b47
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #15 Skrevet 8. juli 2014 Barnet er 16 måneder. Jeg har lest et eller annet sted at det går fint på en besafe at selene går litt ned bak ryggen, men at det ikke gjaldt for maxi cosi? Vet ikke om det har noe for seg, har bare lest det et sted, som sagt. Så litt på Brio og Akta Graco nå, og kjenner igjen stolene. De er prøvd allerede - og ikke godt så godt overens med bilen, dessverre. Jeg er usikker på det å ha et lite barn bakovervendt foran... Usikker på om det går an å skru av/koble fra airbagen også på enkelt vis (tror kanskje hele dashbordet må ut da på denne bilen). Det blir også vanskelig på langturer, da jeg ikke tåler å sitte bak (ekstrem kvalme = kaster opp og migrene). Men, det hadde gått an som en midlertidig løsning. Akkurat nå går vi gjennom økonomien, bit for bit, for å se om vi kanskje har råd til ny bil om vi snur på krona i noen måneder. Vi er midt i en flytteprosess hvor vi må betale to huslån (helt til ene huset blir solgt, og her vi bor, kan det ta et år eller halvannet). Får litt bedre råd om ca 8 mnd. Kiler skal prøves når butikken får dem inn. De skulle bestille dem, men selgeren sa det ikke så lovende ut, da det var såpass stor helling på stolen... Så vi får se hvordan det går. Huff, blir helt stresset av dette her. Dere kan tro vi fikk litt sjokk når den "familievennlige" passaten først ikke passet besafe stolen vi hadde mest lyst på, for så å ikke passe besafe stolen vi hadde nest mest lyst på, for deretter å ikke passe noen Britax, og heller ikke resten av sortimentet i to forskjellige butikker! Anonymous poster hash: 894e0...ff1
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #16 Skrevet 8. juli 2014 og ikke gått så godt overens, mener jeg. Anonymous poster hash: 894e0...ff1
Lessismore Skrevet 8. juli 2014 #17 Skrevet 8. juli 2014 Prøv å brette en pute i to, for å fylle opp hellingen i baksetet. Det har vi gjort, og det funker ganske greit. I tillegg bruker vi en kile, og når stolen blir stroppet skikkelig fast, står det trygt og stødig.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #18 Skrevet 8. juli 2014 Det er ikke anbefalt å bygge opp under setet. Kilene man får kjøpt har jeg ikke hørt om, men hvis de er laget for å bygge opp, så er det sikkert ok, men puter, tepper ol, skal man ikke bruke, da sitter ikke setet godt nok og kan være farligere enn noe i en kollisjon. Anonymous poster hash: e0a13...9ac
Edelweis Skrevet 8. juli 2014 #19 Skrevet 8. juli 2014 Hva med den stolen som har en pute foran? Har hørt at den skal være mest sikker om du må ha forovervendt. Selv opplevde vi at et sete festen med isofix (besafe izi combi) tok større plass enn det samme setrt uten isofix. Hva med et smalt bakoversete du kan ha i midten? Eller at en av dere sitter i baksetet. Baby i framsetet bakovervendt er sikrere enn forovervendt i baksetet.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #20 Skrevet 8. juli 2014 Vi har Passat stasjonsvogn, 2005 modell uten isofix. Vi har fått inn en britax max-way med sånn kile under. Ble også helt oppgitt over plassen da vi kjøpte sete...det går greit å sitte i forsetet, litt trangere enn ideelt, men det går. Jeg er 173 og mannen 184. Vi må ha ny bil før nr to skal ha nytt sete for å si det sånn. Så mye for den ideelle familiebilen... Anonymous poster hash: fe3b0...75e
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #21 Skrevet 8. juli 2014 Vi har Passat stasjonsvogn, 2005 modell uten isofix. Vi har fått inn en britax max-way med sånn kile under. Ble også helt oppgitt over plassen da vi kjøpte sete...det går greit å sitte i forsetet, litt trangere enn ideelt, men det går. Jeg er 173 og mannen 184. Vi må ha ny bil før nr to skal ha nytt sete for å si det sånn. Så mye for den ideelle familiebilen... Anonymous poster hash: fe3b0...75e Høh, da er vi i lik situasjon! Vi har en 03 mod. Kanskje det går med den kilen da. Krysser fingrene for det. "Så mye for den ideelle familiebilen", ja, jeg er helt enig. Jeg og mannen ble faktisk helt satt ut. Anonymous poster hash: 894e0...ff1
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #22 Skrevet 8. juli 2014 Vi hadde Passat 2004 med 2 barneseter og en pute baki. Gikk fint det. vi hadde BeSafe x3 uten isofix. Mannen er 198 og jeg er 178. Anonymous poster hash: 0298f...9b9
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #23 Skrevet 8. juli 2014 Vi har forresten byttet til Ford s-Max nå. God plass til alle setene og bagasje og vogner. Anonymous poster hash: 0298f...9b9
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #24 Skrevet 8. juli 2014 Men så selg bilen da vel og kjøpt en større? Hva er problemet? Anonymous poster hash: 8eb13...f24
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #25 Skrevet 8. juli 2014 Men så selg bilen da vel og kjøpt en større? Hva er problemet? Anonymous poster hash: 8eb13...f24 Problemet er at vi ikke har råd til å gå opp i pris, noe vi må om vi skal få en i god stand med isofix. Hva skal vi med en bil som må påkostes flere reparasjoner? Det har vi heller ikke råd til, akkurat som at vi ikke har råd til ny bil av dyrere klasse. Vi må også påkoste bilen vi har nå rundt 15.000 pga slitedeler som må bytter, samt EU-kontroll i vente (hvem vet hva slags merknader vi får...). Og vi kan ikke selge bilen uten å fikse dette, da vil vi få så enormt verditap. Vi er midt i flytting nå, og mye utgifter skal betales i den forbindelse, så er ingen mulighet til å kjøpe ny akkurat nå. Anonymous poster hash: 894e0...ff1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå